Теми статей
Обрати теми

Про нарахування збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, при видобуванні рудних пісків

Редакція БТ
Лист від 25.06.2010 р. № 12613/7/15-0917

ЗБІР ЗА ГЕОЛОГОРОЗВІДУВАЛЬНІ РОБОТИ

при видобуванні супутніх компонентів: роз’яснення ДПАУ

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 25.06.10 р. № 12613/7/15-0917

«Про нарахування збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, при видобуванні рудних пісків»

 

У

листі, що коментується, ДПАУ роз’яснила особливості нарахування збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету (далі — збір), при видобуванні рудних пісків. Особливості справляння збору у такій ситуації пов’язані з тим, що з рудних пісків добувається декілька корисних компонентів.

Нагадаємо, що у

п. 5 Порядку № 115* передбачено: «якщо надрокористувачі видобувають більше одного виду корисних копалин, що залягають окремо , збір за виконані геологорозвідувальні роботи обчислюється за кожний їх вид окремо». Аналогічна норма передбачена у п.п. 5.2 Інструкції № 105/309**.

* Порядок установлення нормативів збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, та його справляння, затверджений постановою КМУ від 29.01.99 р. № 115.

** Інструкція про порядок справляння збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, затверджена наказом Комітету України з питань геології та використання надр та ДПАУ від 23.06.99 р. № 105/309.

Однак у

п. 6 Порядку № 115 є й інша норма: «якщо надрокористувачі видобувають більше одного виду корисних копалин, що супутньо залягають на одному родовищі, збір за виконані геологорозвідувальні роботи обчислюється за основний вид корисної копалини у повному обсязі, а за супутньо залягаючі корисні копалини — із застосуванням до нього коефіцієнта 0,2». Порядок застосування цієї норми дещо уточнено у п.п. 5.5 Інструкції № 105/309 у другому реченні якого зазначено, що «для обчислення загальної суми збору до нормативу збору за основний вид корисної копалини застосовується загальний коефіцієнт 1,2».

У

додатку 1 до Інструкції № 105/309 наведено приклади застосування цієї норми (приклади 4 і 5), з яких видно, що для розрахунку збору використовується обсяг погашених запасів основних корисних копалин і коефіцієнт 1,2 до нормативу збору щодо них, а обсяги видобутку супутніх корисних копалин у розрахунку не використовуються.

Зауважимо, що іноді ставки збору щодо супутніх корисних копалинах вищі, ніж щодо основних корисних копалинах. Так, щодо титано-цирконієвої руди (розсипних родовищ) норматив збору складає 0,1 грн. за тонну, а на кварцит та пісок кварцовий для металургії, які можуть видобуватись як супутні корисні копалини, норматив збору складає 0,24 грн. за тонну. Крім того, обсяги видобутку супутніх корисних копалин іноді можуть перевищувати в декілька разів обсяги видобутку основних корисних копалин. Тобто застосування порядку розрахунку збору, передбаченого у

п. 6 Порядку № 115 та п.п. 5.5 Інструкції № 105/309, може привести до нарахування сум, які будуть значно менші, ніж суми збору, нараховані щодо кожного виду корисних копалин окремо, у порядку передбаченому п. 5 Порядку № 115 та п.п. 5.2 Інструкції № 105/309.

Судячи з усього, саме із фіскальних міркувань у

листі, що коментується, ДПАУ дійшла висновку, що порядок нарахування збору, передбачений п. 6 Порядку № 115 та п.п. 5.5 Інструкції № 105/309, поширюється тільки на корисні копалини і не поширюється на корисні компоненти, які добуваються із комплексних корисних копалин. Тобто якщо із рудного піску видобуваються декілька корисних компонентів, то збір розраховується виходячи з обсягів погашених запасів корисних копалин (без застосування коефіцієнта 1,2).

Хоча у

Порядку № 115 та Інструкції № 105/309 дійсно не згадуються термін «корисні компоненти», ми з таким висновком головного податкового органу не можемо погодитись. Адже якщо бути послідовним і заперечувати проти застосування порядку нарахування збору, передбаченого п. 6 Порядку № 115 та п.п. 5.5 Інструкції № 105/309, до корисних компонентів, то взагалі можна поставити під сумнів нарахування збору щодо таких об’єктів, як «корисні компоненти». Бо у Порядку № 115 нормативи збору встановлені до корисних копалин, а не до корисних компонентів. Крім того, там не встановлено нормативи збору щодо таких комплексних корисних копалинах, як рудні піски.

На наш погляд, якщо із комплексних корисних копалин добувається декілька корисних компонентів, то з метою нарахування збору можна застосувати аналогію і щодо таких компонентів нараховувати збір як і щодо відповідних корисних копалин (якщо щодо таких корисних копалин установлено нормативи збору). Причому, якщо у нормативних документах установлено поділ корисних компонентів, що добуваються із комплексних корисних копалин, на основні та супутні, то за аналогією з корисними копалинами слід застосовувати і порядок нарахування збору щодо них із застосуванням коефіцієнта 1,2.

Підтвердження такого підходу можна знайти і в

додатку 1 до Інструкції № 105/309, де наведено приклади розрахунку збору. Так, у прикладі 4 наведено порядок розрахунку збору щодо комплексного родовища титано-цирконієвих руд (розсипних родовищ), на якому видобувається титановий концентрат, цирконієвий концентрат, дистеновий концентрат і формувальні піски, що супутньо залягають з основними корисними копалинами. Судячи з усього, у цьому прикладі йдеться про видобування корисних компонентів (так само, як і в листі, що коментується), хоча про це прямо не вказано. Однак розрахунок збору у прикладі 4 проведено із застосуванням коефіцієнта 1,2 до нормативу збору щодо основних корисних копалин.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі