ЗБІР ЗА СПЕЦВОДОКОРИСТУВАННЯ:
аналізуємо зміни та заповнюємо Розрахунок
З 28 березня 2009 року застосовується нова форма податкового розрахунку збору за спецводокористування. Незважаючи на те, що форма вже «постаріла», у водокористувачів, як і раніше, виникає чимало запитань із приводу її заповнення. Крім того, у 2010 році кількома законодавчими актами було внесено зміни, на які варто звернути увагу. Тому в сьогоднішній статті поговоримо про нововведення щодо обчислення збору за спецводокористування, а також з їх урахуванням на конкретному прикладі заповнимо податковий розрахунок.
Яна ІНДЮХОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Загальні положення
Згідно зі
ст. 49 ВКУ спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу та є платним.Дозвіл на спецводокористування видається:
1) державними органами охорони навколишнього природного середовища — у разі використання води
водних об’єктів загальнодержавного значення;2) ВР АРК, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища — у разі використання
води водних об’єктів місцевого значення.У дозволі на спецводокористування встановлюються
ліміт забору води, ліміт використання води і ліміт скиду забруднюючих речовин.Спецводокористування може бути короткостроковим (до 3 років) або довгостроковим (від 3 до 25 років). Ці строки встановлюються органами, що видають дозвіл (
ст. 50 ВКУ).Згідно зі
ст. 30 ВКУ платниками збору за спеціальне використання водних ресурсів є підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також громадяни-підприємці, які використовують воду:— отриману шляхом забору води (первинні водокористувачі);
— отриману з водозабірних споруд первинних водокористувачів (вторинні водокористувачі);
— для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибальства.
Зазвичай вторинні водокористувачі (ті, хто безпосередньо не здійснює водозабір з водних об’єктів) укладають договори на поставку води з первинними водокористувачами, в яких вказують інформацію про відпущений обсяг води.
Нововведення 2010 року
Новий коефіцієнт.
Відповідно до ст. 9 Закону про держбюджет-2010 у 2010 році до базових нормативів, установлених у додатку 2 до Закону № 309, відкоригованих на коефіцієнт, що діяв у 2009 році (1,439), застосовується коефіцієнт 1,143 (тобто коефіцієнт 1,6448 — 1,439 х 1,143).До набуття чинності
Законом про держбюджет-2010 ДПАУ рекомендувала використовувати торішні нормативи збору за спецводокористування.Стаття 9 Закону про держбюджет-2010
набрала чинності 30.04.10 р. (п. 1 р. VII «Прикінцеві положення»).Отже, збір за спецводокористування нараховується:
— з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. — за торішніми ставками (базові нормативи, установлені в
додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням торішнього коефіцієнта 1,439);— з 30.04.10 р. по 31.12.10 р. — за базовими нормативами, установленими в
додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням коефіцієнта 1,6448*.* Див. ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ роз’яснила особливості адміністрування у 2010 році» до листа ДПАУ від 11.02.10 р. № 2689/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 10, с. 9; лист ДПАУ від 17.05.10 р. № 9040/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 21, с. 10; ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ пояснила, як звітувати за I півріччя 2010 року» до листа ДПАУ від 17.06.10 р. 11925/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 27, с. 7.
Нові нормативи за воду у складі напоїв.
З 01.07.10 р. діють нові нормативи збору за спецводокористування в частині використання води, що входить до складу напоїв (за використання поверхневої води — 21,60 грн. за 1 м3, підземної — 25,20 грн. за 1 м3), запроваджені п. 11 Закону № 2275.Індексація нормативів.
З 01.01.11 р. щороку наростаючим підсумком потрібно провадити індексацію збору за спецводокористування. При цьому базовими вважаються нормативи збору за спецводокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, установлені в додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням коефіцієнта 1,6448**.** Див. п. 11 Закону № 2275, а також ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ нагадала про нововведення» до листа ДПАУ від 09.07.10 р. № 13682/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 30, с. 9.
Власне порядок обчислення і сплати збору за спецводокористування не змінився.
Заповнюємо розрахунок
Збір за спеціальне використання водних ресурсів справляється відповідно до
Порядку № 1494. Водокористувачі обчислюють його самостійно та щокварталу подають податковий розрахунок за однією з форм, затверджених наказом № 802:—
Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання води, в тому числі використання води теплоелектростанціями з прямоточною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, які входять до складу напоїв (ми зупинимося на заповненні саме цього Податкового розрахунку);— Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання води для потреб гідроенергетики;
— Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод для потреб водного транспорту (крім стоянкових, службово-допоміжного і буксирного флотів).
З урахуванням нововведень у III та IV кварталах збір за спецводокористування розраховується вже з урахуванням нового коефіцієнта і за новими ставками (за воду у складі напоїв).
Об’єктом обчислення збору за спецводокористування є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням втрат води в системах водопостачання (
п. 5 Порядку № 1494, п. 6.2 Інструкції № 231).Як правило, обсяг використаної води визначається за даними водовимірювальних приладів, а за відсутності таких — за технологічними даними або згідно з договором з постачальником води (первинним водокористувачем) за даними його первинного обліку.
Зауважимо, що збір не справляється за воду, яка використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі для задоволення виключно власних питних та санітарно-гігієнічних потреб підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності (
п. 4.8 Інструкції № 231).Оскільки на сьогодні поняття «санітарно-гігієнічні потреби» законодавчо не закріплено, то Держводгосп у
листі від 22.04.10 р. № 1752/9/11-10 погоджується з ДПАУ, яка визначає це поняття як використання води для пиття, використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах та умивальниках, використання води для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані.Якщо підприємство використовує воду одночасно і для задоволення питних, санітарно-гігієнічних потреб, і для інших цілей (виробництво напоїв, приготування страв у їдальні тощо), то збір за спецводокористування обчислюється на загальних підставах за всю фактично використану воду з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання (
п. 4.5 Інструкції № 231). Інакше кажучи, обсяг води, використаний на питні та санітарно-гігієнічні потреби, не вираховується із загального обсягу, тобто збір потрібно сплачувати за весь сукупний обсяг використаної води.Збір за спецводокористування належить до загального фонду держбюджету (
п. 45 ст. 2 Закону про держбюджет-2010).Покажемо порядок заповнення Податкового розрахунку збору за спецводокористування на прикладі.
Приклад
. Підприємство «Аква» займається виробництвом та реалізацією напоїв. Інформацію про водоспоживання підприємства за 9 місяців показано в табл. 1.У 2010 році, як і раніше, не встановлювалися окремі ліміти для спеціального використання водних ресурсів для виробництва напоїв. Отже, виробники напоїв мають право самостійно визначати ліміт, але в межах загального ліміту, установленого для конкретного джерела.
Розрахуємо ліміт на підставі інформації про питому вагу обсягів води, використаної для виробництва напоїв, у загальному обсязі використаної води (згідно з рекомендаціями ДПАУ, викладеними в
листі від 29.05.08 р. № 10916/7/15-0817; зауважимо, що в Роз’ясненні № 185* прямо не йдеться про такий розподіл лімітів, але без цього розподілу збір обчислити неможливо).* Див. ком. «Водозбір і платежі за користування надрами в Узагальнюючому податковому роз’ясненні ДПАУ» // «БТ», 2010, № 16, с. 4.
Ліміти водоспоживання з джерела А:
— для виробництва напоїв — 12000 м3 (15000 х 4000 : 5000);
— для інших потреб — 3000 м3 (15000 - 12000).
Ліміти водоспоживання з джерела Б:
— для виробництва напоїв — 7200 м3 (9000 х 8000 : 10000);
— для інших потреб — 1800 м3 (9000 - 7200).
Зауважимо, що на початку поточного року вже двічі вібулися зміни в порядку обчислення збору за спецводокористування в частині використання води для виробництва напоїв:
— з 30.04.10 р. запроваджено новий коефіцієнт — 1,6448;
— з 01.07.10 р. — зміна нормативу.
За півріччя водокористувачі подавали два податкові розрахунки за періоди 01.01.10 р. — 29.04.10 р. і 30.04.10 р. — 30.06.10 р. окремо (див. лист ДПАУ від 17.06.10 р. № 11925/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 27, с. 7).
Таблиця 1.
Водоспоживання підприємства «Аква» Джерело | Статус джерела | Норматив збору, коп. за 1 куб. м | Норматив збору за воду у складі напоїв, коп. за 1 куб. м(1) | Установлений річний ліміт(2), куб. м | Фактично використано, куб. м | |||
додаток 2 до Закону № 309 | періоди | у складі напоїв | для інших потреб | усього | ||||
А | Поверхневий водний об’єкт місцевого | 26,99 | 2160,00 | 15000 | з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. | 1900 | 400 | 2300 |
з 30. 04.10 р. по 30.06.10 р. | 600 | 200 | 800 | |||||
з 01.07.10 р. по 30.09.10 р. | 1500 | 400 | 1900 | |||||
Разом за 9 місяців | 4000 | 1000 | 5000 | |||||
Б | Підземні води загальнодержавного | 20,75 | 2520,00 | 9000 | з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. | 3900 | 600 | 4500 |
з 30. 04.10 р. по 30.06.10 р. | 1100 | 900 | 2000 | |||||
з 01.07.10 р. по 30.09.10 р. | 3000 | 500 | 3500 | |||||
Разом за 9 місяців | 8000 | 2000 | 10000 | |||||
(1) У додатку 2 до Закону № 309 норматив збору за воду у складі напоїв наведено у гривнях. Оскільки у формі розрахунку нормативи потрібно вказувати в копійках, у таблиці наводиться цей норматив уже в копійках.(2) Якщо фактично використаний обсяг води не перевищує встановлений річний ліміт, то збір сплачується у звичайному порядку і сума збору включається до складу валових витрат підприємства.Згідно з п. 12 Порядку № 1494 за понадлімітне використання збір справляється у п’ятикратному розмірі. При цьому ДПАУ (лист від 05.06.09 р. № 11946/7/15-0217) заперечує проти включення частини збору за понадлімітний обсяг води до складу валових витрат. Наші аргументи проти такої позиції ДПАУ див. у коментарі до цього листа «Збір за понадлімітне водоспоживання до валових витрат не включається? Фіскальне роз’яснення ДПАУ» // «БТ», 2009, № 27, с.10. |
У
листі ДПАУ від 11.10.10 р. № 21445/7/15-0817 (див. коментар на с. 10 цього номера) рекомендовано за 9 місяців подати один розрахунок з урахуванням таких особливостей:1.
У полі 6 заголовної частини розрахунку виробники напоїв ставлять позначку «виробники напоїв».2.
У підрядках ряд. 2 «Використання вод, які входять до складу напоїв» для кожного джерела заповнюються два рядки за різні періоди:— з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. — коли застосовувалися нормативи 3 грн. (300 коп.) за 1 м3 при використанні поверхневих вод і 3,5 грн. (350 коп.) за 1 м3 при використанні підземних вод з урахуванням коефіцієнта
1,6448 (при цьому в лівій частині перед назвою водного об’єкта ставиться позначка «з 30.04.2010 р. по 30.06.2010 р.»);— з 01.07.10 р. по 30.09.10 р. — коли застосовувалися нові нормативи за використання: поверхневої води — 21,60 грн. за 1 м3, підземної — 25,20 грн. за 1 м3 (при цьому в лівій частині перед назвою водного об’єкта ставиться позначка
«з 01.07.2010 р. по 30.09.2010 р.»). Оскільки ці нормативи запроваджено у 2010 році, то до них коефіцієнт 1,6448, установлений ст. 9 Закону про держбюджет-2010 застосовувати не потрібно.3.
Період з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. у розрахунку за 9 місяців участі не бере, про що свідчить виключення сум цього періоду з розділу II розрахунку «Нарахована сума збору за попередній звітний період». Там указуються лише суми, нараховані за період з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. Припустимо, що в цьому прикладі в розрахунку за півріччя (період з 30.04.10 р. по 30.06.10 р.) було нараховано збір за:— спеціальне водокористування в частині використання води (ряд. 1) у сумі 395,96 грн.;
— використання вод, що входять до складу напоїв (ряд. 2), у сумі 9293,12 грн.
Для заповнення розрахунку необхідно розподілити ліміти за періодами (див. табл. 2). Для періодів з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. та з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. ліміт приймається на рівні фактичного обсягу використаної води (оскільки в цих періодах річні ліміти не перевищено). А ліміт на період з 01.07.10 р. по 31.12.10 р. визначається таким чином: від установленого річного ліміту віднімаємо ліміти за два попередні періоди.
Таблиця 2.
Розподіл лімітів Джерело та напрямок | Розподілені | Розподілені ліміти за періодами | ||
з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. | з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. | з 01.07.10 р. по 31.12.10 р. (залишок, гр. 2 - гр. 3 - гр. 4) | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Джерело А | 12000 | 1900 | 600 | 9500 |
Джерело А | 3000 | 400 | 200 | 2400 |
Джерело Б | 7200 | 3900 | 1100 | 2200 |
Джерело Б | 1800 | 600 | 900 | 300 |
(1) Якщо фактичне використання перевищує річний ліміт, то ліміт приймається в періоді перевищення на рівні річного ліміту, а в наступних періодах усе водоспоживаннящодо цього джерела та напрямку використання буде понадлімітним. |
Фрагмент заповненого
Податкового розрахунку збору за спеціальне водокористування в частині використання води, у тому числі використання води теплоелектростанціями з прямоточною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, що входять до складу напоїв, наведено на рисунку на с. 21.
№ з/п | Назви водних об’єктів | Обсяг фактично використаної води з урахуванням втрат у системах водопостачання; обсяг води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, куб. м | Нормативи збору, | Коефіцієнти, що застосовуються до нормативів збору3 | Установлений річний ліміт використання води, куб. м | Суми збору, обчисленого в межах ліміту4, грн. коп., | Суми збору, обчисленого понад лімітні обсяги4, грн. коп., заповнюється, якщо | Усього нараховано збору4, грн. коп., | у тому числі | |
до державного бюджету4, | до місцевих бюджетів4, | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
I | Нарахована сума збору з початку року, усього (р. 1 + р. 2 + р. 3) (крім вод для потреб | 198923,34 | 198923,34 | — | ||||||
1 | спеціальне водокористування в частині використання води, усього (р. 1.1 + р. 1.2) | 990,22 | 990,22 | — | ||||||
1.1 | водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 1.1.1 + р. 1.1.2), у тому числі: | 723,86 | 723,86 | — | ||||||
1.1.1 | поверхневі водні об’єкти6: | — | — | — | ||||||
<…> | ||||||||||
1.1.2 | підземні води та джерела6: | 723,86 | 723,86 | — | ||||||
1.1.2.1 | Джерело Б | 1400 | 20,75 | 1,6448 | 1200 | 409,56 | 314,30 | 723,86 | 723,86 | — |
1.1.2.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2 | водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 1.2.1 + р. 1.2.2), у тому числі: | 266,36 | 266,36 | — | ||||||
1.2.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 266,36 | 266,36 | — | ||||||
1.2.1.1 | Джерело А | 600 | 26,99 | 1,6448 | 2600 | 266,36 | — | 266,36 | 266,36 | — |
1.2.1.2 | — | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
1.2.2 | підземні води та джерела6: | — | — | — | ||||||
<…> | ||||||||||
2 | використання вод, які входять до складу напоїв, усього (р. 2.1 + р. 2.2) | 197933,12 | 197933,12 | — | ||||||
2.1 | водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 2.1.1 + р. 2.1.2), у тому числі: | 162572,48 | 162572,48 | — | ||||||
2.1.1 | поверхневі водні об’єкти6: | — | — | — | ||||||
<…> | ||||||||||
2.1.2 | підземні води та джерела6: | 162572,48 | 162572,48 | — | ||||||
2.1.2.1 | 30.04.10 р. — 30.06.10 р. Джерело Б | 1100 | 350 | 1,6448 | 1100 | 6332,48 | — | 6332,48 | 6332,48 | — |
2.1.2.2 | 01.07.10 р. — 30.09.10 р. Джерело Б | 3000 | 2520 | — | 2200 | 55440,00 | 100800,00 | 156240,00 | 156240,00 | — |
2.2 | водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 2.2.1 + 2.2.2), у тому числі: | 35360,64 | 35360,64 | — | ||||||
2.2.1 | поверхневі водні об’єкти6: | 35360,64 | 35360,64 | — | ||||||
2.2.1.1 | 30.04.10 р. — 30.06.10 р. Джерело А | 600 | 300 | 1,6448 | 600 | 2960,64 | — | 2960,64 | 2960,64 | — |
2.2.1.2 | 01.07.10 р. — 30.09.10 р. Джерело А | 1500 | 2160 | — | 9500 | 32400,00 | — | 32400,00 | 32400,00 | — |
2.2.2 | підземні води та джерела6: | — | — | — | ||||||
<…> | ||||||||||
II | Нарахована сума збору за попередній звітний період (квартал, півріччя, 9 місяців), усього (р. 2.1 + р. 2.2 + р. 2.3) | 9689,08 | 9689,08 | — | ||||||
2.1 | спеціальне водокористування в частині використання води | 395,96 | 395,96 | — | ||||||
2.2 | використання вод, які входять до складу напоїв | 9293,12 | 9293,12 | — | ||||||
2.3 | Використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату | — | — | — | ||||||
III | Нарахована сума збору за звітний квартал, усього (р. 3.1 + р. 3.2 + р. 3.3) | 189234,26 | 189234,26 | — | ||||||
3.1 | спеціальне водокористування в частині використання води (р. 1 р. I - р. 2.1 р. II)
| 594,26 | 594,26 | — | ||||||
3.2 | використання вод, які входять до складу напоїв (р. 2 р. I - р. 2.2 р. II)
| 188640,00 | 188640,00 | — | ||||||
3.3 | використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату (р. 3 р. I - р. 2.3 р. II)
| — | — | — |
Фрагмент Податкового розрахунку за 9 місяців 2010 року
(з даними за період з 30.04.10 р. по 30.09.10 р.)
Граничний строк подання Податкового розрахунку за підсумками III кварталу — 09.11.10 р.
Що на вас чекає в разі неподання розрахунку і несплати збору за спецводокористування, можна дізнатися з
консультації «Який штраф загрожує за несплату податку і неподання звітності за наявності об’єкта оподаткування» // «БТ», 2010, № 30, с. 45.
Документи статті
ВКУ
— Водний кодекс України від 06.06.95 р. № 213/95-ВР.Закон про держбюджет-2010
— Закон України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.10 р. № 2154-VI.Наказ № 802
— наказ ДПАУ «Про затвердження форм податкових розрахунків збору за спеціальне водокористування в частині використання води» від 23.12.08 р. № 802.Закон № 309
— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.08 р. № 309-VI.Закон № 2275
— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.10 р. № 2275-VI.Роз’яснення № 185
— Узагальнююче податкове роз’яснення щодо ресурсних та інших платежів, затверджене наказом ДПАУ від 25.03.10 р. № 185.Порядок № 1494
— Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджений постановою КМУ від 16.08.99 р. № 1494.Інструкція № 231
— Інструкція про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджена спільним наказом МФУ, ДПАУ, Мінекономіки, Мінприроди від 01.10.99 р. № 231/539/118/219.