Теми статей
Обрати теми

Збір за спецводокористування: аналізуємо зміни та заповнюємо Розрахунок

Редакція БТ
Стаття

ЗБІР ЗА СПЕЦВОДОКОРИСТУВАННЯ:

аналізуємо зміни та заповнюємо Розрахунок

 

З 28 березня 2009 року застосовується нова форма податкового розрахунку збору за спецводокористування. Незважаючи на те, що форма вже «постаріла», у водокористувачів, як і раніше, виникає чимало запитань із приводу її заповнення. Крім того, у 2010 році кількома законодавчими актами було внесено зміни, на які варто звернути увагу. Тому в сьогоднішній статті поговоримо про нововведення щодо обчислення збору за спецводокористування, а також з їх урахуванням на конкретному прикладі заповнимо податковий розрахунок.

Яна ІНДЮХОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Загальні положення

Згідно зі

ст. 49 ВКУ спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу та є платним.

Дозвіл на спецводокористування видається:

1) державними органами охорони навколишнього природного середовища — у разі використання води

водних об’єктів загальнодержавного значення;

2) ВР АРК, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища — у разі використання

води водних об’єктів місцевого значення.

У дозволі на спецводокористування встановлюються

ліміт забору води, ліміт використання води і ліміт скиду забруднюючих речовин.

Спецводокористування може бути короткостроковим (до 3 років) або довгостроковим (від 3 до 25 років). Ці строки встановлюються органами, що видають дозвіл (

ст. 50 ВКУ).

Згідно зі

ст. 30 ВКУ платниками збору за спеціальне використання водних ресурсів є підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також громадяни-підприємці, які використовують воду:

— отриману шляхом забору води (первинні водокористувачі);

— отриману з водозабірних споруд первинних водокористувачів (вторинні водокористувачі);

— для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибальства.

Зазвичай вторинні водокористувачі (ті, хто безпосередньо не здійснює водозабір з водних об’єктів) укладають договори на поставку води з первинними водокористувачами, в яких вказують інформацію про відпущений обсяг води.

 

Нововведення 2010 року

Новий коефіцієнт.

Відповідно до ст. 9 Закону про держбюджет-2010 у 2010 році до базових нормативів, установлених у додатку 2 до Закону № 309, відкоригованих на коефіцієнт, що діяв у 2009 році (1,439), застосовується коефіцієнт 1,143 (тобто коефіцієнт 1,6448 — 1,439 х 1,143).

До набуття чинності

Законом про держбюджет-2010 ДПАУ рекомендувала використовувати торішні нормативи збору за спецводокористування.

Стаття 9 Закону про держбюджет-2010

набрала чинності 30.04.10 р. (п. 1 р. VII «Прикінцеві положення»).

Отже, збір за спецводокористування нараховується:

— з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. — за торішніми ставками (базові нормативи, установлені в

додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням торішнього коефіцієнта 1,439);

— з 30.04.10 р. по 31.12.10 р. — за базовими нормативами, установленими в

додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням коефіцієнта 1,6448*.

* Див. ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ роз’яснила особливості адміністрування у 2010 році» до листа ДПАУ від 11.02.10 р. № 2689/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 10, с. 9; лист ДПАУ від 17.05.10 р. № 9040/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 21, с. 10; ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ пояснила, як звітувати за I півріччя 2010 року» до листа ДПАУ від 17.06.10 р. 11925/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 27, с. 7.

Нові нормативи за воду у складі напоїв.

З 01.07.10 р. діють нові нормативи збору за спецводокористування в частині використання води, що входить до складу напоїв (за використання поверхневої води — 21,60 грн. за 1 м3, підземної — 25,20 грн. за 1 м3), запроваджені п. 11 Закону № 2275.

Індексація нормативів.

З 01.01.11 р. щороку наростаючим підсумком потрібно провадити індексацію збору за спецводокористування. При цьому базовими вважаються нормативи збору за спецводокористування в частині використання поверхневих та підземних вод, установлені в додатку 2 до Закону № 309, з урахуванням коефіцієнта 1,6448**.

** Див. п. 11 Закону № 2275, а також ком. «Збір за спецводокористування: ДПАУ нагадала про нововведення» до листа ДПАУ від 09.07.10 р. № 13682/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 30, с. 9.

Власне порядок обчислення і сплати збору за спецводокористування не змінився.

 

Заповнюємо розрахунок

Збір за спеціальне використання водних ресурсів справляється відповідно до

Порядку № 1494. Водокористувачі обчислюють його самостійно та щокварталу подають податковий розрахунок за однією з форм, затверджених наказом № 802:

Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання води, в тому числі використання води теплоелектростанціями з прямоточною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, які входять до складу напоїв (ми зупинимося на заповненні саме цього Податкового розрахунку);

— Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання води для потреб гідроенергетики;

— Податковий розрахунок збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод для потреб водного транспорту (крім стоянкових, службово-допоміжного і буксирного флотів).

З урахуванням нововведень у III та IV кварталах збір за спецводокористування розраховується вже з урахуванням нового коефіцієнта і за новими ставками (за воду у складі напоїв).

Об’єктом обчислення збору за спецводокористування є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням втрат води в системах водопостачання (

п. 5 Порядку № 1494, п. 6.2 Інструкції № 231).

Як правило, обсяг використаної води визначається за даними водовимірювальних приладів, а за відсутності таких — за технологічними даними або згідно з договором з постачальником води (первинним водокористувачем) за даними його первинного обліку.

Зауважимо, що збір не справляється за воду, яка використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі для задоволення виключно власних питних та санітарно-гігієнічних потреб підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності (

п. 4.8 Інструкції № 231).

Оскільки на сьогодні поняття «санітарно-гігієнічні потреби» законодавчо не закріплено, то Держводгосп у

листі від 22.04.10 р. № 1752/9/11-10 погоджується з ДПАУ, яка визначає це поняття як використання води для пиття, використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах та умивальниках, використання води для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані.

Якщо підприємство використовує воду одночасно і для задоволення питних, санітарно-гігієнічних потреб, і для інших цілей (виробництво напоїв, приготування страв у їдальні тощо), то збір за спецводокористування обчислюється на загальних підставах за всю фактично використану воду з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання (

п. 4.5 Інструкції № 231). Інакше кажучи, обсяг води, використаний на питні та санітарно-гігієнічні потреби, не вираховується із загального обсягу, тобто збір потрібно сплачувати за весь сукупний обсяг використаної води.

Збір за спецводокористування належить до загального фонду держбюджету (

п. 45 ст. 2 Закону про держбюджет-2010).

Покажемо порядок заповнення Податкового розрахунку збору за спецводокористування на прикладі.

Приклад

. Підприємство «Аква» займається виробництвом та реалізацією напоїв. Інформацію про водоспоживання підприємства за 9 місяців показано в табл. 1.

У 2010 році, як і раніше, не встановлювалися окремі ліміти для спеціального використання водних ресурсів для виробництва напоїв. Отже, виробники напоїв мають право самостійно визначати ліміт, але в межах загального ліміту, установленого для конкретного джерела.

Розрахуємо ліміт на підставі інформації про питому вагу обсягів води, використаної для виробництва напоїв, у загальному обсязі використаної води (згідно з рекомендаціями ДПАУ, викладеними в

листі від 29.05.08 р. № 10916/7/15-0817; зауважимо, що в Роз’ясненні № 185* прямо не йдеться про такий розподіл лімітів, але без цього розподілу збір обчислити неможливо).

* Див. ком. «Водозбір і платежі за користування надрами в Узагальнюючому податковому роз’ясненні ДПАУ» // «БТ», 2010, № 16, с. 4.

Ліміти водоспоживання з джерела А:

— для виробництва напоїв — 12000 м3 (15000 х 4000 : 5000);

— для інших потреб — 3000 м3 (15000 - 12000).

Ліміти водоспоживання з джерела Б:

— для виробництва напоїв — 7200 м3 (9000 х 8000 : 10000);

— для інших потреб — 1800 м3 (9000 - 7200).

Зауважимо, що на початку поточного року вже двічі вібулися зміни в порядку обчислення збору за спецводокористування в частині використання води для виробництва напоїв:

— з 30.04.10 р. запроваджено новий коефіцієнт — 1,6448;

— з 01.07.10 р. — зміна нормативу.

За півріччя водокористувачі подавали два податкові розрахунки за періоди 01.01.10 р. — 29.04.10 р. і 30.04.10 р. — 30.06.10 р. окремо (див. лист ДПАУ від 17.06.10 р. № 11925/7/15-0817 // «БТ», 2010, № 27, с. 7).

 

Таблиця 1.

Водоспоживання підприємства «Аква»

Джерело

Статус джерела

Норматив збору, коп. за 1 куб. м

Норматив збору за воду у складі напоїв, коп. за 1 куб. м(1)

Установлений річний ліміт(2), куб. м

Фактично використано, куб. м

додаток 2 до Закону № 309

періоди

у складі напоїв

для інших потреб

усього

А

Поверхневий водний об’єкт місцевого
значення

26,99

2160,00

15000

з 01.01.10 р. по 29.04.10 р.

1900

400

2300

з 30. 04.10 р. по 30.06.10 р.

600

200

800

з 01.07.10 р. по 30.09.10 р.

1500

400

1900

Разом за 9 місяців

4000

1000

5000

Б

Підземні води загальнодержавного
значення

20,75

2520,00

9000

з 01.01.10 р. по 29.04.10 р.

3900

600

4500

з 30. 04.10 р. по 30.06.10 р.

1100

900

2000

з 01.07.10 р. по 30.09.10 р.

3000

500

3500

Разом за 9 місяців

8000

2000

10000

(1)

У додатку 2 до Закону № 309 норматив збору за воду у складі напоїв наведено у гривнях. Оскільки у формі розрахунку нормативи потрібно вказувати в копійках, у таблиці наводиться цей норматив уже в копійках.

(2)

Якщо фактично використаний обсяг води не перевищує встановлений річний ліміт, то збір сплачується у звичайному порядку і сума збору включається до складу валових витрат підприємства.

Згідно з п. 12 Порядку № 1494 за понадлімітне використання збір справляється у п’ятикратному розмірі. При цьому ДПАУ (лист від 05.06.09 р. № 11946/7/15-0217) заперечує проти включення частини збору за понадлімітний обсяг води до складу валових витрат. Наші аргументи проти такої позиції ДПАУ див. у коментарі до цього листа «Збір за понадлімітне водоспоживання до валових витрат не включається? Фіскальне роз’яснення ДПАУ» // «БТ», 2009, № 27, с.10.

 

У

листі ДПАУ від 11.10.10 р. № 21445/7/15-0817 (див. коментар на с. 10 цього номера) рекомендовано за 9 місяців подати один розрахунок з урахуванням таких особливостей:

1.

У полі 6 заголовної частини розрахунку виробники напоїв ставлять позначку «виробники напоїв».

2.

У підрядках ряд. 2 «Використання вод, які входять до складу напоїв» для кожного джерела заповнюються два рядки за різні періоди:

— з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. — коли застосовувалися нормативи 3 грн. (300 коп.) за 1 м3 при використанні поверхневих вод і 3,5 грн. (350 коп.) за 1 м3 при використанні підземних вод з урахуванням коефіцієнта

1,6448 (при цьому в лівій частині перед назвою водного об’єкта ставиться позначка «з 30.04.2010 р. по 30.06.2010 р.»);

— з 01.07.10 р. по 30.09.10 р. — коли застосовувалися нові нормативи за використання: поверхневої води — 21,60 грн. за 1 м3, підземної — 25,20 грн. за 1 м3 (при цьому в лівій частині перед назвою водного об’єкта ставиться позначка

«з 01.07.2010 р. по 30.09.2010 р.»). Оскільки ці нормативи запроваджено у 2010 році, то до них коефіцієнт 1,6448, установлений ст. 9 Закону про держбюджет-2010 застосовувати не потрібно.

3.

Період з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. у розрахунку за 9 місяців участі не бере, про що свідчить виключення сум цього періоду з розділу II розрахунку «Нарахована сума збору за попередній звітний період». Там указуються лише суми, нараховані за період з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. Припустимо, що в цьому прикладі в розрахунку за півріччя (період з 30.04.10 р. по 30.06.10 р.) було нараховано збір за:

— спеціальне водокористування в частині використання води (ряд. 1) у сумі 395,96 грн.;

— використання вод, що входять до складу напоїв (ряд. 2), у сумі 9293,12 грн.

Для заповнення розрахунку необхідно розподілити ліміти за періодами (див. табл. 2). Для періодів з 01.01.10 р. по 29.04.10 р. та з 30.04.10 р. по 30.06.10 р. ліміт приймається на рівні фактичного обсягу використаної води (оскільки в цих періодах річні ліміти не перевищено). А ліміт на період з 01.07.10 р. по 31.12.10 р. визначається таким чином: від установленого річного ліміту віднімаємо ліміти за два попередні періоди.

 

Таблиця 2.

Розподіл лімітів

Джерело та напрямок
використання

Розподілені
ліміти на рік

Розподілені ліміти за періодами

з 01.01.10 р. по 29.04.10 р.
(за фактичним використанням)(1)

з 30.04.10 р. по 30.06.10 р.
(за фактичним використанням)(1)

з 01.07.10 р. по 31.12.10 р. (залишок, гр. 2 - гр. 3 - гр. 4)

1

2

3

4

5

Джерело А
для виробництва напоїв

12000

1900

600

9500

Джерело А
для інших потреб

3000

400

200

2400

Джерело Б
для виробництва напоїв

7200

3900

1100

2200

Джерело Б
для інших потреб

1800

600

900

300

(1)

Якщо фактичне використання перевищує річний ліміт, то ліміт приймається в періоді перевищення на рівні річного ліміту, а в наступних періодах усе водоспоживання
щодо цього джерела та напрямку використання буде понадлімітним.

 

Фрагмент заповненого

Податкового розрахунку збору за спеціальне водокористування в частині використання води, у тому числі використання води теплоелектростанціями з прямоточною системою водоспоживання, та використання поверхневих і підземних вод, що входять до складу напоїв, наведено на рисунку на с. 21.

 

№ з/п

Назви водних об’єктів
та показники

Обсяг фактично використаної води з урахуванням втрат у системах водопостачання; обсяг води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, куб. м

Нормативи збору,
коп. /куб. м

Коефіцієнти, що застосовуються до нормативів збору3

Установлений річний ліміт використання води, куб. м

Суми збору, обчисленого в межах ліміту4, грн. коп.,
к. 3 або к. 6 (якщо к. 3 >
> к. 6) х к. 4 х х к. 5

Суми збору, обчисленого понад лімітні обсяги4, грн. коп., заповнюється, якщо
к. 3 > к. 6
(к. 3 - к. 6) х
х к. 4 х к. 5 х 5

Усього нараховано збору4, грн. коп.,
к. 7 + к. 8 або к. 7 або к. 3 х
х к. 4 х к. 55

у тому числі

до державного бюджету4,
грн. коп.

до місцевих бюджетів4,
грн. коп.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

I

Нарахована сума збору з початку року, усього (р. 1 + р. 2 + р. 3) (крім вод для потреб
гідроенергетики та водного транспорту)

198923,34

198923,34

1

спеціальне водокористування в частині використання води, усього (р. 1.1 + р. 1.2)

990,22

990,22

1.1

водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 1.1.1 + р. 1.1.2), у тому числі:

723,86

723,86

1.1.1

поверхневі водні об’єкти6:

<…>

1.1.2

підземні води та джерела6:

723,86

723,86

1.1.2.1

Джерело Б

1400

20,75

1,6448

1200

409,56

314,30

723,86

723,86

1.1.2.2

1.2

водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 1.2.1 + р. 1.2.2), у тому числі:

266,36

266,36

1.2.1

поверхневі водні об’єкти6:

266,36

266,36

1.2.1.1

Джерело А

600

26,99

1,6448

2600

266,36

266,36

266,36

1.2.1.2

1.2.2

підземні води та джерела6:

<…>

2

використання вод, які входять до складу напоїв, усього (р. 2.1 + р. 2.2)

197933,12

197933,12

2.1

водні об’єкти загальнодержавного значення, усього (р. 2.1.1 + р. 2.1.2), у тому числі:

162572,48

162572,48

2.1.1

поверхневі водні об’єкти6:

<…>

2.1.2

підземні води та джерела6:

162572,48

162572,48

2.1.2.1

30.04.10 р. — 30.06.10 р. Джерело Б

1100

350

1,6448

1100

6332,48

6332,48

6332,48

2.1.2.2

01.07.10 р. — 30.09.10 р. Джерело Б

3000

2520

2200

55440,00

100800,00

156240,00

156240,00

2.2

водні об’єкти місцевого значення, усього (р. 2.2.1 + 2.2.2), у тому числі:

35360,64

35360,64

2.2.1

поверхневі водні об’єкти6:

35360,64

35360,64

2.2.1.1

30.04.10 р. — 30.06.10 р. Джерело А

600

300

1,6448

600

2960,64

2960,64

2960,64

2.2.1.2

01.07.10 р. — 30.09.10 р. Джерело А

1500

2160

9500

32400,00

32400,00

32400,00

2.2.2

підземні води та джерела6:

<…>

II

Нарахована сума збору за попередній звітний період (квартал, півріччя, 9 місяців), усього (р. 2.1 + р. 2.2 + р. 2.3)

9689,08

9689,08

2.1

спеціальне водокористування в частині використання води

395,96

395,96

2.2

використання вод, які входять до складу напоїв

9293,12

9293,12

2.3

Використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату

III

Нарахована сума збору за звітний квартал, усього (р. 3.1 + р. 3.2 + р. 3.3)

189234,26

189234,26

3.1

спеціальне водокористування в частині використання води (р. 1 р. I - р. 2.1 р. II)

594,26

594,26

3.2

використання вод, які входять до складу напоїв (р. 2 р. I - р. 2.2 р. II)

188640,00

188640,00

3.3

використання теплоелектростанціями поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату (р. 3 р. I - р. 2.3 р. II)

Фрагмент Податкового розрахунку за 9 місяців 2010 року
(з даними за період з 30.04.10 р. по 30.09.10 р.)

 

Граничний строк подання Податкового розрахунку за підсумками III кварталу — 09.11.10 р.

Що на вас чекає в разі неподання розрахунку і несплати збору за спецводокористування, можна дізнатися з

консультації «Який штраф загрожує за несплату податку і неподання звітності за наявності об’єкта оподаткування» // «БТ», 2010, № 30, с. 45.

 

Документи статті

ВКУ

— Водний кодекс України від 06.06.95 р. № 213/95-ВР.

Закон про держбюджет-2010

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.10 р. № 2154-VI.

Наказ № 802

— наказ ДПАУ «Про затвердження форм податкових розрахунків збору за спеціальне водокористування в частині використання води» від 23.12.08 р. № 802.

Закон № 309

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.08 р. № 309-VI.

Закон № 2275

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.10 р. № 2275-VI.

Роз’яснення № 185

— Узагальнююче податкове роз’яснення щодо ресурсних та інших платежів, затверджене наказом ДПАУ від 25.03.10 р. № 185.

Порядок № 1494

— Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджений постановою КМУ від 16.08.99 р. № 1494.

Інструкція № 231

— Інструкція про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів і збору за користування водами для потреб гідроенергетики та водного транспорту, затверджена спільним наказом МФУ, ДПАУ, Мінекономіки, Мінприроди від 01.10.99 р. № 231/539/118/219.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі