Теми статей
Обрати теми

Електронні реєстри податкових накладних: актуальні питання

Редакція БТ
Стаття

ЕЛЕКТРОННІ РЕЄСТРИ

податкових накладних: актуальні питання

 

Домігшись закріплення в Законі про ПДВ норми про подання копій реєстрів податкових накладних в електронному вигляді, податківці, судячи з усього, виявилися не готові до такої довгоочікуваної перемоги. Адже досі ми не побачили підзаконних актів, що регулюють порядок подання таких копій.

Тож у платників ПДВ часто виникають запитання, пов'язані з наданням такої інформації, але працівники ДПІ на місцях на них відповідають неохоче, посилаючись на відсутність роз'яснень ДПАУ. У цій статті ми спробуємо внести ясність до найактуальніших питань.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Дещо про історію електронних реєстрів

ДПАУ вже досить давно почала просувати ідею про подання електронних копій реєстрів отриманих та виданих податкових накладних (далі — реєстри), мотивуючи це необхідністю боротьби з фіктивним формуванням податкового кредиту.

Спочатку йшлося про добровільне надання такої інформації, але, не отримавши належної підтримки з боку платників,

наказом від 17.03.08 р. № 159 ДПАУ запровадила «Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів» (додаток 5 до декларації з ПДВ, далі — Розшифровки). Це дозволило податківцям отримувати від платників потрібну інформацію в узагальненій формі (у розрізі контрагентів та податкових періодів), хоча ефективність її використання доволі сумнівна, оскільки є низка об'єктивних причин, які призводять до того, що постачальники декларують податкові зобов'язання, а покупці — податковий кредит у різних податкових періодах.

Торік податківці спробували запровадити

Загальний реєстр податкових накладних (див. розпорядження КМУ від 23.09.09 р. № 1178-р*, лист ДПАУ від 06.10.09 р. № 21839/7/16-1517**), але ця ідея не дійшла до стадії реалізації, оскільки Указом Президента України від 29.10.09 р. № 872/2009*** згадане розпорядження Кабміну було призупинене, а згодом скасоване постановою КМУ від 24.03.10 р. № 278.

* Див. ком. «Загальний реєстр податкових накладних: нова фішка від Кабміну» // «БТ», 2009, № 41, с. 4.

** Див. ком. «Загальний реєстр податкових накладних: ДПАУ почала підготовку до впровадження» // «БТ», 2009, № 42, с. 5.

*** Див. «БТ», 2009, № 44, с. 47.

І ось Законом № 2275 серед інших змін у податковому законодавстві до п.п. 7.2.8 Закону про ПДВ було додано норму, що передбачає подання копій реєстрів в електронному вигляді (див. «Електронні копії реєстрів»).

 

Електронні копії реєстрів

Витяг з оновленого п.п. 7.2.8 Закону про ПДВ

«<…> Платники податку подають органу державної податкової служби на безоплатній основі разом з податковою декларацією за відповідний звітний період копії реєстрів виданих та отриманих податкових накладних за такий період в електронному вигляді. Державна податкова адміністрація розробляє та розміщує на своєму офіційному веб-сайті програмне забезпечення з відкритим кодом для ведення обліку записів у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді і забезпечує його безоплатне розповсюдження (включаючи зміни і доповнення) шляхом надання можливості для копіювання такого програмного забезпечення як через Інтернет, так і шляхом запису на носії інформації платника за його запитом<…>».

 

У

листі від 08.07.10 р. № 13547/7/16-1517**** ДПАУ повідомила, що копії реєстрів в електронному вигляді вперше подаються платниками з декларацією з ПДВ за червень 2010 року.

**** Див. «БТ», 2010, № 29, с. 8.

Про те, як виконати таку вимогу, ми розповідали у статті «Реєстр податкових накладних: «Не було бабі клопоту…», або Як підготувати електронні копії реєстрів у програмі OPZ» // «БТ», 2010, № 28, с. 17.

Слід зауважити, що внесення до Закону про ПДВ норми про подання електронних копій реєстрів жодним чином не вплинуло на порядок ведення реестру***** (порядок заповнення реєстру не змінився). Відповідні зміни до Порядку № 244 поки що не вносилися. До речі, у п. 3 Порядку № 244 досі міститься застаріла норма про добровільне (за бажанням платника) подання копій реєстрів до податкового органу.

***** Про оновлену форму Реєстру, що застосовується з 01.01.10 р., докладно розповідалося в Темі тижня «Новий Реєстр податкових накладних» // «БТ», 2010, № 1-2, с. 53 і Шпаргалці бухгалтера «Подробиці заповнення Реєстру податкових накладних» // «БТ», 2010, № 15, с. 23.

Тому питання, пов'язані із заповненням реєстру, ми не розглядатимемо, а перейдемо відразу до запитань, що виникають у процесі формування та подання до податкових органів електронних копій реєстрів.

 

Правовий статус копій реєстрів

Чи належать електронні копії реєстрів до податкової звітності та чи можуть податківці застосувати штрафні санкції за їх неподання?

 

Незважаючи на те що подання електронних копій реєстрів тепер є обов'язковим, відносити їх до податкової звітності не можна.

Справа в тому, що згідно з п. 1.11 Закону № 2181 податкова декларація, розрахунок — документ, що подається платником податків до контролюючого органу у строки, установлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору (обов'язкового платежу). Як відомо, на підставі копій реєстрів нарахування ПДВ не провадиться, тому вони не є податковою декларацією.

Розглядати копії реєстрів як обов'язковий додаток до декларації з ПДВ, на наш погляд, теж немає підстав, оскільки вичерпний перелік таких додатків установлено наказом № 166. Крім того, у формі декларації з ПДВ міститься перелік документів, які можуть подаватися разом з такою декларацією (подаючи такий документ, платник ставить позначку у відповідному полі). У цьому переліку електронні копії реєстрів також відсутні.

Тому, хоча в п.п. 7.2.8 Закону про ПДВ зазначено, що електронні копії реєстрів подаються разом з декларацією з ПДВ, формально їх не можна розглядати як обов'язковий додаток до такої декларації.

Можливо, податківці внесуть електронні копії реєстрів до переліку обов'язкових додатків до декларації, замінивши ними Розшифровки, що цілком логічно, але для цього має бути внесено зміни до наказу № 166.

Що стосується штрафних санкцій за неподання електронних копій реєстрів, то чинним законодавством їх не передбачено. Як уже зазначалося, копії реєстрів не є податковою декларацією в розумінні Закону № 2181, тому штрафи, передбачені п.п. 17.1.1 цього Закону за неподання або несвоєчасне подання, не може бути застосовано до платників.

Адміністративної відповідальності за таке порушення, на наш погляд, теж не передбачено, хоча не виключено, що податківці можуть трактувати неподання електронних копій реєстрів як порушення порядку ведення податкового обліку, відповідальність за яке передбачено ст. 1631 КУпАП.

 

Чи є подання електронних копій реєстрів обов'язковою умовою для подання декларації з ПДВ?

 

Як ми з'ясували при відповіді на попереднє запитання, електронні копії реєстрів формально не є обов'язковим додатком до декларації. Проте на практиці податківці, не очікуючи врегулювання таких формальностей, під час прийняття декларацій з ПДВ вимагають подавати електронні копії реєстрів, а за їх відсутності не визнають подану звітність податковою декларацією, посилаючись на те, що подання електронних реєстрів є обов'язковим на підставі

Закону про ПДВ.

На нашу думку, такі дії є неправомірними.

Якщо виходити з положень

п. 4.5 Методрекомендацій № 827, якими керуються податківці під час прийняття податкової звітності, то податкову звітність може бути не визнано органом ДПС як податкову декларацію, зокрема, у разі відсутності обов'язкових додатків до податкової звітності, передбачених порядком заповнення відповідної звітності.

Оскільки електронні копії реєстрів ще не набули статусу додатків до декларації, то й підстав не приймати декларацію без копій реєстрів у податківців поки що немає. Проте оспорювати рішення про невизнання декларації з ПДВ, поданої без електронних копій реєстрів, на наш погляд, завдасть більше клопоту, ніж подати такі копії. До речі, інколи податківці погоджуються прийняти декларацію без електронних реєстрів, під «чесне слово» платника подати їх пізніше.

 

У якому вигляді подаються електронні реєстри

Чи потрібно підписувати засобами електронного цифрового підпису (ЕЦП) копії реєстрів, адже це не документ, а копія?

 

Формально таких вимог поки що немає

.

Однак для того, щоб електронні копії реєстрів було прийнято в автоматичному режимі, їх слід підписати засобами ЕЦП у такому самому порядку, як і податкові декларації, що подаються в електронному вигляді.

Не підписані засобами ЕЦП копії реєстрів системою приймання податкової звітності буде сприйнято як податкову звітність, що не відповідає стандартам (не підписана платником), і не прийнято.

Зверніть увагу, що в

п.п. 1 п. 1 Примірного договору про визнання електронних документів (додаток 1 до Інструкції № 233) передбачено, що предметом такого договору є визнання оригіналом податкових документів, зокрема реєстрів, поданих платником в електронному вигляді із застосуванням ЕЦП до податкового органу засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях.

Отже, якщо між платником і податковим органом укладено такий договір, то документи, підписані ЦЕП, податківці

зобов'язані приймати, а непідписані документи можуть не приймати.

Не виключено, що податківці під електронною копією реєстру розумітимуть лише копії, засвідчені ЕЦП, але така вимога призведе до того, що всі платники, включаючи тих, які згідно із

Законом № 2181 мають право подавати звітність на паперових носіях, змушені будуть придбавати засоби ЕЦП.

 

Якщо у платника немає ключів ЕЦП, чи можна подавати реєстри через Інтернет без ЕЦП?

 

Якщо між платником та податковим органом не укладено договір про визнання електронних документів, то податківці

не зобов'язані приймати електронні документи, що надійшли їм в електронному вигляді, як податкову звітність, хоча технічні можливості для цього, як правило, є.

Якщо податківці відмовляться приймати не підписані засобами ЕПЦ електронні копії, відправлені електронною поштою, то платнику доведеться подавати їх лише разом з декларацією з ПДВ (особисто).

 

Якщо звітність надсилається поштою, як подати електронні копії реєстрів?

 

Якщо декларація з ПДВ на паперових носіях надсилається до податкового органу поштою, то до поштового відправлення можна вкласти носій інформації (дискету або диск), на який буде записано електронну копію реєстру. Проте не виключені технічні труднощі, пов'язані з отриманням такої інформації (наприклад, дискета може не читатися в податковій інспекції), тому бажано до закінчення строку подання податкової звітності уточнити це питання в податковій інспекції.

 

Чи потрібно, крім електронної копії реєстру, подавати ще й засвідчену копію на паперових носіях?

 

Такої вимоги в

Законі про ПДВ немає.

У

п. 4 Методрекомендацій № 827 передбачено, що податкова звітність подається, зокрема:

— на електронних носіях

із наданням роздрукованих оригіналів документів податкової звітності на паперових носіях;

— засобами телекомунікаційного зв'язку з накладенням ЕЦП.

На нашу думку, ці вимоги стосуються лише

податкових декларацій, які для надання їм юридичної значущості мають містити або «живі» підписи та відбиток печатки (на паперових носіях), або їх цифрові аналоги (ЕЦП в електронних документах), а на електронні копії реєстрів не поширюються.

До речі, у формі реєстру, роздрукованого за допомогою програмного забезпечення «OPZ», не передбачено такі реквізити, як підписи та печатка. Уперше приймаючи електронні копії реєстрів з деклараціями за червень (II квартал) 2010 року, податківці не вимагали копії реєстрів на паперових носіях, а при поданні декларацій з ПДВ на паперових носіях за липень 2010 року вже почали вимагати копії реєстрів як в електронному вигляді, так і на паперових носіях (засвідчені підписами та печаткою).

До врегулювання цього питання на рівні ДПАУ, щоб уникнути проблем з поданням декларацій з ПДВ, рекомендуємо запастися і копіями реєстрів на паперових носіях.

 

Як підтвердити факт подання електронної копії реєстру?

 

Якщо електронні копії реєстрів подаються засобами телекомунікаційного зв'язку (підписані засобами ЕЦП), то платник отримає квитанцію про прийняття реєстру із зазначенням дати і вхідного номера ДПІ.

Якщо ж електронні копії реєстрів подаються разом із декларацією, поданою на паперових носіях, то вхідний номер ДПІ податківці можуть поставити лише на паперовій копії реєстру. Це ще один, додатковий аргумент для того, щоб подавати електронну копію реєстру разом із копією на паперових носіях.

 

Зміст електронних копій реєстрів

Чи потрібно подавати електронні копії реєстрів із прокресленнями, якщо у звітному періоді не було діяльності?

 

Якщо трактувати вимогу

п.п. 7.2.8 Закону про ПДВ буквально, то електронна копія реєстру має подаватися з кожною декларацією з ПДВ, адже будь-яких винятків для декларацій з прокресленнями там не передбачено.

Однак працівники деяких місцевих ДПІ стверджують, що в такому разі електронні копії реєстрів не подаються. Як аргумент зазвичай згадується принцип подання додатків до декларації з ПДВ — якщо в додатку немає інформації, то він не подається.

На наш погляд, підстав для такої аналогії немає, оскільки формально електронні копії реєстрів не є додатком до декларації. Проте з такою ліберальною позицією податківців немає сенсу сперечатися. Сподіватимемося, що ця позиція не зміниться в найближчому майбутньому.

 

У реєстрі було відображено помилки, виправлені через уточнюючий розрахунок (є документи з літерою «У»). Чи потрібно такі дані переносити до електронної копії реєстру, адже вони не відображаються в декларації?

 

Жодних вказівок із цього приводу поки що немає. Тому до податкових органів слід подавати електронну копію, що відповідає реєстру на момент подання декларації. Отже, у копії повинні міститися всі дані реєстру, у тому числі й ті, які було відображено в уточнюючому розрахунку.

До речі, порядок виправлення помилок, допущених в електронних копіях реєстрів, теж нічим не регламентовано. Тому, на наш погляд, щоб виправити помилку слід подати виправлену електронну копію реєстру. ДПІ на місцях дотримуються такого ж підходу і приймають виправлені копії реєстру навіть після закінчення граничного строку подання декларації з ПДВ (без декларації).

 

Чи повинні збігатися підсумкові дані копії реєстру з даними декларації?

 

Формально таких вимог немає, однак під час камеральної перевірки декларації з ПДВ такі розбіжності можуть викликати підозри в перевіряючих, тож платнику, найімовірніше, доведеться пояснювати причини розбіжностей.

 

Після подання електронної копії реєстру виявлено помилку в реквізитах контрагента, що не вплинула на суму ПДВ, нараховану за такий період. Чи потрібно подавати виправлену копію такого реєстру?

 

У цій ситуації електронна копія реєстру на момент подання декларації відповідала оригіналу, тому формальних підстав для подання уточненої копії немає.

Однак така помилка може призвести до розбіжностей у даних про податкові зобов'язання продавця і даних про податковий кредит покупця. Щоб не створювати зайвого клопоту собі та своїм контрагентам (податківці, найімовірніше, з'ясовуватимуть причини таких розбіжностей), краще подати копію реєстру з виправленою помилкою.

 

Якщо подається уточнюючий розрахунок до декларації з ПДВ, чи потрібно подавати разом з ним уточнену копію реєстру в електронному вигляді?

 

У

Законі про ПДВ передбачається подання електронних копій лише з декларацією. Тому вважаємо, що подавати електронні реєстри з уточнюючим розрахунком не потрібно.

На наш погляд, у такій ситуації не потрібно подавати виправлену копію реєстру і до помилкової декларації, якщо на момент подання такої декларації копія реєстру відповідала оригіналу.

На закінчення зауважимо, що через відсутність нормативного регулювання викладене вище — наша позиція, що ґрунтується на загальних законодавчих нормах та логіці.

Також слід нагадати, що

п.п. 7.2.8 Закону про ПДВ, крім вимоги про подання електронних копій реєстрів, містить норму, яка передбачає, що за наявності оригіналу податкової накладної невключення її до реєстру не є підставою для відмови в зарахуванні суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, до складу податкового кредиту платника.

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон № 2275

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.10 р. № 2275-VI (див. «БТ», 2010, № 25, с. 4 і статтю «Нові правила оподаткування: аналізуємо разом» // «БТ», 2010, № 26, с. 9).

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Наказ № 166

— наказ ДПАУ «Про затвердження форми податкової декларації та Порядку її заповнення і подання» від 30.05.97 р. № 166.

Методрекомендації № 827

— Методичні рекомендації щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків до ОДПС України, затверджені наказом ДПАУ від 31.12.08 р. № 827.

Порядок № 244

— Порядок ведення реєстру отриманих та виданих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 30.06.05 р. № 244.

Інструкція № 233

— Інструкція з підготовки та подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджена наказом ДПАУ від 10.04.08 р. № 233.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі