ЄДИНИЙ СОЦВНЕСОК — ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ
У сьогоднішній Шпаргалці бухгалтера наведемо основні правила справляння єдиного внеску на соціальне страхування.
ПЛАТНИКИ, БАЗА, СТАВКИ
Страхувальники | Застраховані особи | База / Ставки | |
нарахування (для страхувальників із гр. 1) | утримання | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
Суб'єкти, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, а також за ЦП-договорами(1):
| 1. Працівники — громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згоду на обов'язковість яких надано ВРУ) та особи без громадянства, які працюють на умовах трудового договору (п. 2 ч. 1 ст. 4).
| База (п. 1 ч. 1 ст. 7) — зарплата | |
— розмір ЄВС залежить від класу професійного ризику (абз. 1 і 2 ч. 5 ст. 8);
| — 3,6 % (абз. 1 ч. 7 ст. 8);
| ||
База — винагорода за ЦП-договором(6)
| |||
— 34,7 %
| — 2,6 %
| ||
Дипломатичні представництва та консульські установи України, філії, представництва, інші відокремлені підрозділи підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), створені відповідно до законодавства України, що мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами (абз. 5 п. 1 ч. 1 ст. 4) | Громадяни України, які працюють за межами України на умовах трудового договору у цих страхувальників (якщо інше не передбачене міжнародними договорами, згоду на обов'язковість яких надано ВРУ) | База (п. 1 ч. 1 ст. 7) — зарплата | |
— розмір ЄВС залежить від класу професійного ризику (абз. 1 і 2 ч. 5 ст. 8);
| — 3,6 % (абз. 1 ч. 7 ст. 8);
| ||
Дипломатичні представництва та консульські установи іноземних держав, філії, представництва та інші відокремлені підрозділи іноземних підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), розташовані на території України (абз. 6 п. 1 ч. 1 ст. 4) | Громадяни України та особи без громадянства, які працюють на умовах трудового договору у цих страхувальників (абз. 2 п. 6 ч. 1 ст. 4) | ||
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, що виплачують допомогу по тимчасовій непрацездатності (абз. 7 п. 1 ч. 1 ст. 4) | Особи, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності (п. 11 ч. 1 ст. 4) | База (п. 1 ч. 1 ст. 7): | База (ч. 12 ст. 8) |
— 33,2 %(7)
| 2 %(8) | ||
(1) Крім ЦП-договорів, укладених з ФОП, якщо роботи, що виконуються (послуги, що надаються), відповідають видам діяльності, зазначеним у свідоцтві про державну реєстрацію ФОП (докладніше див. підрозділ «ЦП-договори» Теми тижня на с. 41).(2) Зверніть увагу: як і сьогодні щодо внесків до ПФУ, знижену ставку ЄВС до зарплати інвалідів можуть застосовувати лише роботодавці — юридичні особи. На ФОП та інших фізичних осіб ця норма не поширюється. (3) Ставки 45,96 % (у частині «нарахування») і 6,1 % (у частині «утримання») застосовують до доходу працівників з числа льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-наглядачів) та бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах. Крім того, ставку 6,1 % утримують з доходів платників, які працюють на посадах, робота на яких зараховується до стажу, що дає право на отримання пенсії відповідно до законів України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII, «Про прокуратуру» від 05.11.91 р. № 1789-XII, «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» від 23.09.97 р. № 540/97-ВР, «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.91 р. № 1977-XII, «Про статус народного депутата України» від 17.11.92 р. № 2790-XII, «Про Національний банк України» від 20.05.99 р. № 679-XIV, «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.01 р. № 2493-III, Митного кодексу України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 13.10.95 р. № 379/95-ВР. (4) За умови, що кількість інвалідів становить не менше 50 % загальної чисельності працюючих, а фонд оплати праці таких інвалідів становить не менше 25 % суми витрат на оплату праці. (5) Застосовується до бази працюючих інвалідів. (6) Не виключено, що ставки для винагороди за ЦП-договорами буде диференційовано так само, як і для зарплати. Докладніше про цю проблему див. підрозділ «ЦП-договори» Теми тижня на с. 41. (7) Не виключено, що ставки в частині нарахувань для звичайних лікарняних буде диференційовано так само, як і для зарплати. Докладніше про цю проблему див. підрозділ «Ставка ЄВС для лікарняних» Теми тижня на с. 40. (8) Згідно з ч. 12 ст. 8 Закону про ЄВС ставку ЄВС у розмірі 2 % установлено тільки для осіб, які одержують допомогу по тимчасовій непрацездатності. Щодо ставки ЄВС у частині утримань для оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності в Законі про ЄВС нічого не йдеться. Найімовірніше, це недоопрацювання, а не задум законодавця. Це питання потребує додаткових роз'яснень. На наш погляд, з оплати перших 5 тимчасової непрацездатності так само, як і з допомоги по тимчасовій втраті працездатності, слід утримувати ЄВС за ставкою 2 %. Докладніше про цю проблему див. підрозділ «Ставка ЄВС для лікарняних» Теми тижня на с. 40.
|
*
У Шпаргалці бухгалтера наведено посилання на норми Закону про ЄВС. Документи та скорочення, що тут використовуються, див. на с. 47.
СТАВКИ ЄВС ДЛЯ ІНВАЛІДІВ
Місце роботи інваліда | Ставки до бази: | |||||
зарплата | лікарняні | виплати за ЦП-договорами | ||||
нарахування | утримання | нарахування | утримання | нарахування | утримання | |
На підприємствах, | 8,41 % | 3,6 % | 33,2 %(2) | 2 % | 34,7 %(2) | 2,6 %(2) |
У ФОП та інших | Розмір ЄВС залежить від класу професійного ризику | |||||
У товариствах УТОГ | 5,3 %(1) | 2,85 %(2) | ||||
На підприємствах | 5,5 % для працюючих інвалідів(1) | 3,6 % | ||||
(1) За умови, що кількість інвалідів становить не менше 50 % загальної чисельності працюючих, а фонд оплати праці таких інвалідів становить не менше 25 % суми витрат на оплату праці.(2) Не виключено, що ставки для лікарняних та ЦП-договорів буде диференційовано так само, як і для зарплати. Детальніше про цю проблему див. підрозділи «Ставки ЄВС для лікарняних» і «ЦП-договори» Теми тижня на с. 40 та 41. |
ЄВС ДЛЯ ПІДПРИЄМЦІВ
Обов'язкова сплата
Система | Ставка | База | Обмеження до розміру ЄВС | Вид страхування, | |
мінімальний | максимальний | ||||
ФОП на загальній | 34,7 % | Сума чистого доходу, що підлягає обкладенню ПДФО
| Не менше розміру мінімального страхового внеску (МЗП х 34,7 %) за кожну особу за місяць, в якому отримано дохід (прибуток) | Виходячи з бази в розмірі 15 ПМПО | 1. Пенсійне страхування (до ПФУ потрапляє 33,2 % від бази) |
Особа, яка забезпечує себе роботою самостійно | |||||
ФОП на спрощеній системі оподаткування | Визначає самостійно, але не менше розміру МЗП та не більше 15 ПМПО
| Не менше розміру мінімального страхового внеску (МЗП х 34,7 %) | Виходячи з бази | ||
(1) Із норм Закону про ЄВС незрозуміло, чи потрібно сплачувати внесок у сумі не менше мінімального розміру за місяць, в якому не було отримано дохід. На наш погляд, ЄВС за такий місяць сплачувати не потрібно. |
Добровільна сплата
Вид додаткового страхування | Ставка до бази(1) | Види страхування, що включає до себе сплачений ЄВС | Розподіл за фондами |
Страхування у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю | 36,6 % | 1. Пенсійне страхування | До ПФУ — 33,2 % від бази |
2. Страхування на випадок безробіття | До ФБ — 1,5 % від бази | ||
3. Страхування у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю | До ФТВП — 1,9 % від бази | ||
Страхування від нещасного випадку | 36,21 % | 1. Пенсійне страхування | До ПФУ — 33,2 % від бази |
2. Страхування на випадок безробіття | До ФБ — 1,5 % від бази | ||
3. Страхування від нещасного випадку | До ФНВ — 1,51 % від бази | ||
Усі види соцстрахування | 38,11 % | 1. Пенсійне страхування | До ПФУ — 33,2 % від бази |
2. Страхування на випадок безробіття | До ФБ — 1,5 % від бази | ||
3. Страхування у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю | До ФТВП — 1,9 % від бази | ||
4. Страхування від нещасного випадку | До ФНВ — 1,51 % від бази | ||
(1) База залежно від системи оподаткування, зазначена у пп. 2 і 3 ч. 1 ст. 7 (див. попередню таблицю). |
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Вид порушення | Розмір штрафу (санкції) |
1 | 2 |
ШТРАФНІ САНКЦІЇ ДО ПЛАТНИКА ЄВС | |
Ухилення від узяття на облік або несвоєчасне подання заяви про взяття на облік платниками ЄВС, на яких не поширюється дія Закону № 755 (п. 1 ч. 11 ст. 25) | 170 грн. |
Несплата (неперерахування) або несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) ЄВС | 10 % своєчасно не сплачених сум |
Донарахування територіальним органом ПФУ або платником своєчасно не нарахованого ЄВС | 5 % такої суми за кожен повний чи неповний базовий звітний період, за який донараховано цю суму, але не більше 50 % суми донарахованого ЄВС |
Неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої | 170 грн. |
Неналежне ведення бухгалтерської документації, на підставі якої нараховується ЄВС | Від 136 до 255 грн. |
Несплата, неповна сплата або несвоєчасна сплата суми ЄВС одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄВС (авансові платежі) (п. 6 ч. 11 ст. 25) | 10 % своєчасно не сплачених сум |
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ ФТВП | |
Порушення порядку використання страхових коштів ФТВП (ч. 1 ст. 30 Закону № 2240) | Відшкодування ФТВП у повному обсязі неправомірно витраченої суми страхових коштів та вартість наданих соціальних послуг |
Штраф у розмірі 50 % такої суми | |
Несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, отриманих відповідно до ч. 1 ст. 21 і 22 Закону № 2240 (ч. 1 ст. 30 Закону № 2240)
| Штраф у розмірі 10 % несвоєчасно повернених або повернених не в повному обсязі страхових коштів |
Пеня в розмірі 0,1 % таких сум за кожен день прострочення платежу | |
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ ФБ | |
Порушення порядку використання роботодавцем коштів ФБ (ч. 2 ст. 38 Закону № 1533) | Штраф у розмірі наданої ФБ та використаної з порушенням суми |
АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ | |
Ст. 1651 КУпАП (ПФУ; суб'єкт відповідальності — посадові особи підприємств, установ, організацій) : | |
— порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати ЄВС, страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування;
| Від 340 до 510 грн. (за повторне протягом |
— несплата або несвоєчасна сплата страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у тому числі авансових платежів, у сумі, що не перевищує 300 нмдг (у 2010 році — 130350 грн.(1))
| Від 425 до 850 грн. (за повторне протягом |
— несплата або несвоєчасна сплата страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у тому числі авансових платежів, у сумі понад 300 нмдг (у 2010 році — 130350 грн.(1))
| Від 850 до 1700 грн. (за повторне протягом |
Ст. 1653 КУпАП (ФБ; суб'єкт відповідальності — посадові особи підприємств, установ, організацій та фізичні особи, які використовують найману працю) : | |
— порушення порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального
| Від 136 до 255 грн. (за повторне протягом |
Ст. 1654 КУпАП (ФНВ; суб'єкт відповідальності — посадові особи підприємств, установ, організацій і ФОП та інші фізичні особи, які використовують | |
— порушення порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального
| Від 136 до 255 грн. |
Ст. 1655 КУпАП (ФТВП; суб'єкт відповідальності — посадові особи підприємств, установ, організацій та фізичні особи, які використовують найману працю) : | |
— порушення порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального
| Від 136 до 255 грн. |
Ст. 18823 КУпАП (суб'єкт відповідальності — посадові особи підприємств, установ, організацій) : | |
— вчинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам ПФУ у проведенні перевірок, пов'язаних з нарахуванням, обчисленням і сплатою ЄВС; | Від 136 до 255 грн. |
КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ | |
Умисне ухилення від сплати ЄВС або страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, вчинене службовою особою підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, чи особою, яка здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи, чи будь-якою іншою особою, яка зобов'язана його сплачувати, якщо таке діяння призвело до фактичного ненадходження до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування коштів у значних (від 1000 нмдг, у 2010 році — від 434, 5 тис. грн.) розмірах (ч. 1 ст. 2121 ККУ)
| Від 5100 до 8500 грн. або позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю до 3 років(2) |
Діяння, названі в ч. 1 ст. 2121 ККУ (див. вище), вчинені за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування коштів у великих (від 3000 нмдг, у 2010 році — від 1303,5 тис. грн.) розмірах (ч. 2 ст. 2121 ККУ)
| Від 8500 до 34000 грн. або виправні роботи до |
Діяння, передбачені ч. 1 або 2 ст. 2121 ККУ (див. вище), вчинені особою, раніше судимою за ухилення від сплати ЄВС або страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування коштів в особливо великих розмірах (ч. 3 ст. 2121 ККУ)
| Позбавлення волі на строк від 5 до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років з конфіскацією майна |
(1) При кваліфікації порушень розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян приймають рівним розміру податкової соціальної пільги (п. 22.5 Закону про податок з доходів).(2) Особа, яка вперше вчинила діяння, передбачені ч. 1 або 2 ст. 2121 ККУ, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо вона до притягнення до кримінальної відповідальності сплатила ЄВС або страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а також відшкодувала шкоду, заподіяну фондам загальнообов'язкового державного соціального страхування їх несвоєчасною сплатою (штрафні санкції, пеня) (ч. 4 ст. 2121 ККУ). |