Теми статей
Обрати теми

Про мораторій на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності

Редакція БТ
Лист від 09.06.2010 р. № 7315

РРО-ПЕРЕВІРКИ:

у якому порядку вони проводяться?

 

Лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 09.06.10 р. № 7315

«Про мораторій на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

 

У

листі, що коментується, Держкомпідприємництва звертається до питання, яке вже тривалий час не може дочекатися належного вирішення на рівні закону: у якому порядку мають проводитися перевірки дотримання вимог законодавства про РРО.

Справа в тому, що

Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у редакції від 01.06.2000 р. № 1776-III (далі — Закон про РРО) обмежується вказівкою на те, що «планові або позапланові перевірки осіб, які використовують реєстратори розрахункових операцій, розрахункові книжки або книги обліку розрахункових операцій, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством України» (ч. 4 ст. 16). Тому все залежить від того, який із законодавчих актів мається на увазі в наведеному приписі. Погляди Держкомпідприємництва і ДПАУ в цьому питанні кардинально відрізняються.

Держкомпідприємництва

, як випливає з листа, що коментується, вважає, що:

1) приписи

Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII (далі — Закон № 509) не можуть застосовуватися до перевірок дотримання вимог Закону про РРО, оскільки останній не належить до законодавства про оподаткування;

2) основні вимоги до порядку проведення перевірок установлено

Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V (далі — Закон № 877), зі сфери дії якого перевірки, що проводяться органами державної податкової служби, у тому числі РРО-перевірки, не виключено.

Податківці

ж, у свою чергу, наводять такі аргументи:

1. Приписи

Закону № 509 на здійснення контролю за дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) поширюються в частині дотримання умов допуску посадових осіб органів ДПС до проведення планових та позапланових перевірок. В усьому іншому, як наполягає ДПАУ, порядок проведення перевірок регламентовано Законом про РРО і наказами ДПАУ (п.п. 2.1 листа від 06.07.09 р. № 14083/7/23-7017/572), зокрема Методичними рекомендаціями щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затвердженими наказом ДПАУ від 27.05.08 р. № 355.

2. Підкорятися вимогам

Закону № 877 податкові органи категорично відмовляються, у чому їх колись підтримав ВАдСУ (див. лист від 31.07.08 р. № 1331/100/13-08).

На практиці такі відмінності в позиціях можуть мати істотні наслідки. Для ілюстрації наведемо такий приклад. Податківці, посилаючись на те, що перевірки дотримання законодавства про РРО в

ч. 7 ст. 111 Закону № 509 названо позаплановими, на практиці приходять на РРО-перевірки без попереднього повідомлення, навіть якщо таку перевірку передбачено у відповідному щомісячному плані. З позиції Держкомпідприємництва виходить, що в цьому питанні податкові органи мають підкорятися вимогам ч. 4 ст. 5 Закону № 877 і письмово повідомляти суб'єкта господарювання про майбутню перевірку не пізніше ніж за 10 днів до її початку. Про те, що в питанні про умовах дії мораторію на перевірки позиції ДПАУ і Держкомпідприємництва також відрізняються, ми писали в коментарі до листа Держкомпідприємництва від 11.05.10 р. № 5821 (див. на с. 8).

Підіб’ємо підсумок

. На наш погляд, думка Держкомпідприємництва про те, що в тих процедурних питаннях, які не врегульовано Законом про РРО або вирішення яких через специфіку предмета перевірки не може здійснюватися згідно з приписами Закону № 509, наприклад, у питанні про підстави позапланової перевірки дотримання вимог законодавства про РРО, податкові органи мають керуватися Законом877, є логічною і ми з нею згодні.

Однак не можна не враховувати одне істотне «але»: суб'єктам господарювання слід бути готовим до того, що правомірність посилань на Закон № 877 при візиті податкових органів з РРО-перевіркою, у тому числі в разі недопуску до її здійснення, доведеться доводити в суді, оскільки податківці навряд чи погодяться привести свою наглядову діяльність у відповідність до приписів закону. Мусимо також попередити: суб'єктам господарювання вкрай рідко вдається переконати у правильності таких висновків судові інстанції.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі