Як правильно відобразити розподіл «вхідного» ПДВ у Реєстрі податкових накладних
Підприємство здійснює оподатковувані та звільнені від обкладення ПДВ операції. У зв’язку з цим існує необхідність розподіляти «вхідний» ПДВ. Як правильно відображати це в Реєстрі податкових накладних?
(м. Чернівці)
Необхідність розподілу «вхідного» ПДВ випливає з
п.п. 7.4.3 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР (далі — Закон про ПДВ), де йдеться про те, що до податкового кредиту може бути включено ту частку ПДВ, яка припадає на товари (послуги), що використовуються в оподатковуваній діяльності*.* Процедуру визначення таких часток запропоновано ДПАУ в листі від 01.12.99 р. № 18043/7/16-1220-16.
Розповімо безпосередньо про порядок розподілу податкового кредиту і відображення цієї операції в Реєстрі отриманих та виданих податкових накладних (далі — Реєстр) і Декларації з ПДВ. Так, ДПАУ в листі від 18.04.08 р. № 8109/7/16-1117 відзначає, що в Розшифровці податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (додаток 5 до Декларації з ПДВ) операції, за якими розподіляють «вхідний» ПДВ, відображаються у відповідних розділах «Операції з придбання з ПДВ, які надають право формування податкового кредиту» і «Операції з придбання з ПДВ, які не надають право формування податкового кредиту». При цьому контрагента буде показано в розділі II додатка 5 двічі.
Додаток 5 складається на підставі Реєстру, отже, у Реєстрі податковий кредит має бути розподілено за кожною податковою накладною. Розподіл можна здійснити декількома способами.
1.
При отриманні податкової накладної щодо товарів (послуг), які одночасно використовуватимуться в оподатковуваних і неоподатковуваних операціях, до розділу I Реєстру вносяться дані лише до граф 1 — 8. Після закінчення звітного періоду за такими накладними в Реєстрі заповнюються інші графи. Для заповнення графи 9 Реєстру вартість товарів без ПДВ помножується на коефіцієнт розподілу. Для заповнення графи 10 Реєстру дані графи 9 помножуються на 20 %, а дані граф 11 і 12 визначаються як різниця між відповідними показниками податкової накладної та сумами, зазначеними у графах 9 і 10.2.
При отриманні податкової накладної щодо товарів (послуг), які належать до оподатковуваних і неоподатковуваних операцій, їх вартість спочатку вказується у графі 9 Реєстру, ПДВ — у графі 10. А після закінчення звітного періоду ці суми за кожною податковою накладною коригуються операцією «сторно» з відображенням відповідних показників у графах 11 і 12 Реєстру.Крім того, на практиці поширено ще один варіант заповнення
Реєстру та розділу II додатка 5 до Декларації. Сутність його полягає в такому: у момент отримання податкової накладної записи в Реєстрі здійснюються аналогічно другому способу, а наприкінці періоду сторнувальний запис здійснюється одним підсумковим рядком (а не в розрізі кожної податкової накладної) на підставі бухгалтерської довідки. Таким чином, у додатку 5 усі податкові накладні спочатку в звичайному порядку відображаються в розділі II, а потім податковий кредит за ними коригується двома підсумковими рядками: зі знаком «-» у розділі «Операції з придбання з ПДВ, які надають право формування податкового кредиту», зі знаком «+» у розділі «Операції з придбання з ПДВ, які не надають право формування податкового кредиту» та зазначенням у графі 2 цих розділів власного індивідуального податкового номера. Але цей варіант не збігається з підходом, запропонованим ДПАУ в листі від 18.04.08 р. № 8109/7/16-1117, тому застосовувати його безпечно тільки за погодженням з місцевою ДПІ.Зауважимо, що чіткий порядок заповнення
Реєстру і Декларації за такими операціями не прописано, тому використання будь-якого способу здійснення коригувальних записів не повинне призвести до накладення адмінштрафу за порушення порядку податкового обліку (ст. 1631 Кодексу України про адміністративні правопорушення).Докладніше про процедури розподілу податкового кредиту можна дізнатися з
Теми тижня «Розподіл «вхідного» ПДВ» // «БТ», 2009, № 9, с. 38.
Яна ІНДЮХОВА