Теми статей
Обрати теми

Про заповнення звіту про суми нарахованого єдиного внеску

Редакція БТ
Лист від 03.03.2011 р. № 4149/05-10

НАРАХУВАННЯ ВИПЛАТ ПІСЛЯ ЗВІЛЬНЕННЯ:

заповнення графи 10 щомісячного додатка 4 —
несподівані роз'яснення від Пенсійного фонду

 

Лист Пенсійного фонду України від 03.03.11 р. № 4149/05-10

«Про заповнення звіту про суми нарахованого єдиного внеску»

 

У

листі, що коментується, Пенсійний фонд України (далі — ПФУ) роз'яснив особливості заповнення графи 10 таблиці 6 щомісячного додатка 4 «Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду Україні», форму, порядок заповнення та подання якого регламентує Порядок № 22-2*.

* Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2. Про порядок заповнення додатка 4 читайте в Темі тижня «Звітність щодо єдиного внеску» // «БТ», 2011, № 6, с. 24.

Коди, що проставляються у графі 10

. ПФУ зауважив, що у графі 10 «Тип нарахувань» таблиці 6 додатка 4 або вказується код типу нарахувань (далі — КТН), або поле може залишатися порожнім, якщо у звіті відображаються суми заробітку (доходу, грошового забезпечення), відпускні та оплата тимчасової непрацездатності за звітний період.

При цьому згідно з

п. 4.9 Порядку № 22-2 та у виносці до графи 10 таблиці 6 передбачено п'ять КТН: 1, 2, 3, 4 і 5. За допомогою КТН 2, 3, 4 і 5 виправляються помилки з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — ЄВС). Однак ПФУ в листі, що коментується, указав додаткові КТН, передбачені проектом документа, що змінює Порядок № 22-2, — КТН 6, 7, 8 і 9. Їх ПФУ передбачає застосовувати для виправлення помилок при обчисленні пенсійних внесків, допущених за періоди до 2011 року. Нижче наведемо опис КТН, які ПФУ вважає за можливе зазначати у графі 10.

 

КТН, що відображаються у графі 10 таблиці 6 додатка 4

КТН
(графа 10)

Коли вказується

КТН, передбачені п. 4.9 Порядку № 22-2, — для ЄВС

1

Зазначається у випадках, коли нараховано суму зарплати (доходу):
а) за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць (цивільно-правові договори);
б) за відпрацьований час після звільнення з роботи;
в) згідно з рішенням суду — середню заробітну плату за вимушений прогул.
В інших випадках КТН 1 не вказується!

2 і 3

Зазначаються у випадках, коли страхувальником самостійно донараховано або зменшено нараховану суму ЄВС на суму зарплати (доходу), яку було нараховано в попередніх звітних періодах. Відповідно, ці суми ЄВС відображаються в рядках 6 і 7 таблиці 1 додатка 4

4 і 5

Указуються у випадках, коли при перевірці органом ПФУ донараховано або зменшено нараховану суму ЄВС на суму зарплати (доходу), яку було нараховано в попередніх звітних періодах. Відповідно, ці суми ЄВС відображаються в рядках 6 і 7 таблиці 1 додатка 4.

КТН, передбачені проектом постанови ПФУ про зміну Порядку № 22-2,

для пенсійних внесків, нарахованих до 01.01.11 р.

6

Зазначається в разі, коли страхувальником самостійно донараховано суму пенсійних внесків за період до 1 січня 2011 року. Аналог КТН 2, тільки при виправленні помилок щодо пенсійних внесків.
Ці внески відображаються в реквізиті 3 додатка до таблиці 1 додатка 4

7

Указується в разі, коли страхувальником самостійно зменшено нараховану суму пенсійних внесків за період до 1 січня 2011 року. Аналог КТН 3, тільки при виправленні помилок щодо пенсійних внесків.
Ці внески відображаються в реквізиті 3 додатка до таблиці 1 додатка 4

8

Зазначається в разі, коли при перевірці органом ПФУ донараховано суму пенсійних внесків за період до 1 січня 2011 року. Аналог КТН 4, тільки при виправленні помилок щодо пенсійних внесків.
Ці внески відображаються в реквізиті 3 додатка до таблиці 1 додатка 4

9

Указується в разі, коли при перевірці органом ПФУ зменшено нараховану суму пенсійних внесків за період до 1 січня 2011 року. Аналог КТН 5, тільки при виправленні помилок щодо пенсійних внесків.
Ці внески відображаються в реквізиті 3 додатка до таблиці 1 додатка 4

 

Слід зауважити, що зазначення у графі 10 відповідного КТН передбачає автоматичне заповнення графи 11 — це випливає з виноски до назви графи 11 таблиці 6.

ЄВС із премії, нарахованої після звільнення

. Для осіб, які працюють у сільському господарстві, зайняті на сезонних роботах, виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами, творчих працівників (архітекторів, художників, артистів, музикантів, композиторів, критиків, мистецтвознавців, письменників, кінематографістів) та інших осіб, які одержують заробітну плату (дохід) за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, ч. 2 ст. 7 Закону про ЄВС* передбачено, що ЄВС нараховується на суму, що визначається шляхом ділення заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, на кількість місяців, за які її нараховано. Саме цей порядок нарахування ЄВС поширюється на осіб, яким після звільнення з роботи нараховано заробітну плату (дохід) за відпрацьований час або згідно з рішенням суду — середню заробітну плату за вимушений прогул.

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI.

З

листа, що коментується, можна зробити висновок, що ПФУ до випадків, коли після звільнення нараховують зарплату за відпрацьований час, відносить нарахування працівнику після звільнення премії, яка виплачується за результатами роботи. Тому така премія, на думку ПФУ, буде об'єктом для справляння ЄВС. Для нарахування ЄВС на суму премії її потрібно поділити на кількість місяців, за які її нараховано. При заповненні додатка 4 у графі 11 таблиці 6 обов'язково слід зазначити місяць, за який проведено нарахування.

Коментуючи сьогоднішній

лист, слід зауважити, що ПФУ раніше висловлювався за ненарахування ЄВС на виплати, які здійснюються на користь фізичних осіб, які не перебувають у трудових відносинах, навіть якщо ця виплата згідно з Інструкцією № 5* є складовою фонду зарплати, — про це свідчить лист ПФУ від 18.02.11 р. № 3116/03-30// «БТ», 2011, № 14, с. 8.

* Інструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.04 р. № 5.

Прикладом премії, що виплачується за результатами роботи, може бути премія за підсумками роботи за квартал. Її розмір зазвичай визначають у місяці після закінчення кварталу та нараховують (відображають проводки в бухгалтерському обліку) у місяці, в якому розрахували суму і видали наказ (інший документ) про преміювання. Таку премію включають до заробітку місяця, в якому нараховано премію (наприклад, премію за I квартал 2011 року нараховують у квітні 2011 року). При цьому жодного розбиття за місяцями, дані яких використано при її розрахунку, для нарахування ЄВС не здійснюють — ЄВС нараховують на загальну суму зарплати (доходу) за такий місяць (за квітень), у тому числі з урахуванням усієї суми квартальної премії.

Такий самий принцип, на наш погляд, має застосовуватися і при нарахуванні премії після звільнення: слід виходити з того, що сума такої премії — це виплата за місяць, в якому її нараховано. А оскільки премію нараховано фізичній особі, яка вже не є найманим працівником, ЄВС нараховувати не потрібно. Не слід відображати її і в

додатку 4.

У

листі, що коментується, ПФУ також указує на те, що сума компенсації за невикористані щорічні (основну і додаткові) відпустки є платою за невідпрацьований час. Тому звільненим особам на суму компенсації ЄВС не нараховують і не відображають у додатку 4.

Здається, що питання «нарахування/ненарахування ЄВС» для звільнених працівників ПФУ застосовує за принципом «нараховано виплату за відпрацьований час/нараховано виплату за невідпрацьований час», але за яким принципом класифікувати виплати за «відпрацьований/невідпрацьований час», нам не зрозуміло. На наш погляд, тут логічніше використовувати підхід «працівник/фізична особа, яка не перебуває у трудових відносинах», оскільки непрацівник не є платником ЄВС, а підприємства та підприємці щодо таких фізичних осіб не є роботодавцями. Тому ЄВС на виплати непрацівникам нараховувати не потрібно.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі