Теми статей
Обрати теми

Екологічний податок: подання звітності за І квартал 2011 року

Редакція БТ
Стаття

ЕКОЛОГІЧНИЙ ПОДАТОК:

подання звітності за І квартал 2011 року

 

З набранням чинності Податковим кодексом та зі зміною правил оподаткування більшості податків і зборів змінився і порядок складання звітності. Не став виключенням і екологічний податок (у минулому — збір за забруднення навколишнього природного середовища): форма звітності, яку потрібно складати за результатами I кварталу 2011 року, зазнала кардинальних перетворень.

Тому в цій публікації поговоримо про основні моменти складання звітності з екологічного податку за I квартал 2011 року.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Загальні відомості

Нагадаємо, що з 01.01.11 р. збір за забруднення навколишнього природного середовища (далі — екозбір) замінив екологічний податок (далі — екоподаток). Про основні зміни у порядку сплати збору ми розповідали у консультації

«Екологічний податок: правила роботи за Податковим кодексом» // «БТ», 2011, № 8, с. 40. Тому в цій публікації на порівнянні оподаткування екоподатком та екозбором детально зупинятися не будемо, а лише нагадаємо основні моменти, які потрібно пам’ятати, подаючи звітність за I квартал 2011 року (див. табл. 1).

 

Таблиця 1.

Основні моменти сплати екоподатку

Запитання

Відповідь

1

2

Хто є платником екоподатку?

Суб'єкти господарювання, юридичні особи, які не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, які під час провадження діяльності на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюють:
викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення
(п.п. 240.1.1 ПКУ);
викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення при використанні ними палива (п. 240.2 ПКУ). Платниками збору за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення при використанні ними палива є також громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють такі викиди (п. 240.2 ПКУ);

— скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти (п.п. 240.1.2 ПКУ);
розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини (п.п. 240.1.3 ПКУ);
утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) — (п.п. 240.1.4 ПКУ);
тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк (п.п. 240.1.5 ПКУ)

Хто сплачує екоподаток за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення?

За викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення у разі використання палива сплачують екоподаток так звані податкові агенти, а не безпосередньо платники екоподатку. До них відповідно до п.п. 241.2 ПКУ відносяться суб'єкти господарювання, які:
здійснюють оптову торгівлю паливом;
здійснюють роздрібну торгівлю паливом (крім тих, які реалізують паливо, придбане в оптовиків).
Тобто сплачують екоподаток у цьому випадку не суб’єкти, які фактично здійснюють викиди забруднюючих речовин, використовуючи паливо, а продавці такого палива.

Що є об’єктом
та базою оподаткування екоподатком

Об’єктом та базою оподаткування екоподатком є (ст. 242 ПКУ):
забруднюючі речовини, які викидаються в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;
забруднюючі речовини, які скидаються безпосередньо у водні об'єкти;
відходи, що розміщуються у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах протягом звітного кварталу, крім обсягів та видів (класів) окремих відходів як вторинної сировини, що розміщуються на власних територіях (об'єктах) суб'єктів господарювання, які мають ліцензію на збирання і заготівлю окремих видів відходів як вторинної сировини і провадять статутну діяльність із збирання і заготівлі таких відходів;
паливо, реалізоване податковими агентами;
радіоактивні відходи, що утворюються внаслідок діяльності суб'єктів господарювання та/або тимчасово зберігаються їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк;
електрична енергія, вироблена експлуатуючими організаціями ядерних установок (атомних електростанцій)

Коли подається звітність та сплачується нарахований екоподаток?

Звітним періодом для екоподатку є квартал. Податкова декларація екологічного податку, форма якої затверджена наказом № 1010 (далі — Податкова декларація), заповнюється за звітний квартал (без використання наростаючого підсумку) і подається протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, — за перший квартал 2011 року не пізніше 10.05.11 р. Сплачується податок протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання Податкової декларації (ст. 250 ПКУ), — за перший квартал 2011 року не пізніше 20.05.11 р.

Куди подається звітність та сплачується податок?

Податкова декларація подається до органів ДПС (п. 250.2 ПКУ):
за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, місць здійснення скидів у водні об’єкти, спеціально відведених місць чи об'єктів для розміщення відходів — за здійснені викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти та розміщення протягом звітного кварталу відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах;
за місцем знаходження пунктів продажу паливаза паливо, реалізоване податковими агентами;
за місцем перебування платника на податковому обліку — за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк.
Так само визначається і місце сплати екоподатку.
Крім того, варто пам’ятати, що у випадку коли місце подання Податкової декларації не збігається з місцем перебування на податковому обліку платника екоподатку, то він має подати протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, ще й

копії відповідних Податкових декларацій до органу державної податкової служби, в якому цей платник перебуває за основним місцем обліку (п. 250.8 ПКУ)

Чи потрібно подавати звітність, якщо з початку року у підприємства відсутнє джерело забруднення?

Якщо у підприємства з початку звітного року відсутнє джерело забруднення і він не планує здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, то такий платник податку може не подавати звітність з екоподатку. Для цього він має повідомити про це відповідний орган ДПС за місцем розташування джерел забруднення та скласти заяву про відсутність у нього у звітному році об'єкта обчислення екоподатку. Якщо такі дії не буде зроблено, то платник податку зобов'язаний подавати Податкову декларацію у загальному порядку (п. 250.9 ПКУ)
Звернемо увагу, що форма такої заяви та строк її подання в ПКУ не встановлено. Тому, на нашу думку, якщо у підприємства не буде у 2011 році джерела забруднення, то для неподачі звітності у поточному році радимо подати заяву у довільній формі не пізніше граничного строку подання декларації з екоподатку за I квартал 2011 року до податкового органу, де суб'єкт господарювання перебував на обліку як платник екоподатку. У випадку неподання такої заяви та неподання звітності в установлений строк до підприємства податківці можуть застосувати штрафні санкції, як за неподання (несвоєчасне подання) звітності

 

Методика відображення даних у звітності

Звітність з екоподатку в порівнянні із звітністю щодо екозбору зазнала кардинальних змін. Цими змінами не просто внесено поправки до старої форми звітності з метою приведення її у відповідність до вимог

ПКУ, як це було зроблено для деяких податків і зборів (наприклад, водозбору), а кардинально оновлено порядок відображення інформації про нарахований податок у звітності.

Так, зокрема, тепер звітність з екоподатку складається не з трьох форм

Податкових розрахунків*, як було з екозбором, а з:

Податкової декларації, в якій будуть відображатися загальні суми розрахованого екоподатку за відповідний період щодо всіх видів забруднення навколишнього середовища;

семи додатків до декларації, у кожному з яких відбуватиметься розрахунок податкових зобов’язань з екоподатку щодо окремого виду забруднення навколишнього середовища.

* Податкового розрахунку збору за забруднення навколишнього середовища, затвердженого наказом ДПАУ від 17.03.05 р. № 111, та двох розрахунків збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів, доведених листом ДПАУ від 22.07.09 р. № 15383/7/15-0617.

Склад звітності з екоподатку та перелік осіб, які мають подавати цю звітність, наведено у табл. 2.

 

Таблиця 2.

Склад звітності з екоподатку для різних платників

Назва форми

Платники екоподатку

Податкові агенти

Податкова декларація з екоподатку

+

+

Додаток 1 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення

+

Додаток 2 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення

+

Додаток 3 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти

+

Додаток 4 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах

+

Додаток 5 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені)(1)

+

Додаток 6 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів і сплачується за придбання джерел(а) іонізуючого випромінювання(1)

+

Додаток 7 — Розрахунок податкового зобов'язання з екологічного податку, що справляється за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк(1)

+

(1) Ці додатки подаються до ДПС разом із звітністю про фактичні обсяги радіоактивних відходів, утворених за базовий податковий (звітний) період, календарний квартал (включаючи вже накопичені до 1 квітня 2009 року), та фактичні обсяги радіоактивних відходів, які зберігаються у виробника таких відходів понад установлений особливими умовами ліцензії строк, яка погоджена територіальними закладами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ та територіальними органами центрального органу виконавчої влади у сфері використання ядерної енергії, забезпечення додержання вимог ядерної та радіаційної безпеки.

 

Усі додатки до декларації є невід’ємною складовою

Податкової декларації і тому їх потрібно подавати до ДПС разом із такою декларацією. Водночас у випадку відсутності у платника екоподатку відповідного об’єкта оподаткування, додатки, у яких розраховується екоподаток щодо такого об’єкта, разом з Податковою декларацією до ДПС не подаються, а рядки декларації, в які переносяться дані із цих додатків — прокреслюються.

Крім зміни складу звітності з екоподатку, відбулися зміни і в порядку відображення даних про нарахований екоподаток. Так, відтепер для відображення даних про нарахований розмір екоподатку у декларації платнику спочатку потрібно

розрахувати розмір екоподатку у відповідних додатках щодо окремих об’єктів забруднення навколишнього середовища, а потім перенести розраховані результати до відповідних граф Податкової декларації. До цього розмір екозбору розраховували у Податкових розрахунках.

 

Порядок заповнення декларації

Заповнюючи

Податкову декларацію та додатки платник екоподатку буде користуватися лише текстовою частиною таблиць такої форми і примітками до них, оскільки окремого порядку заповнення податківці не затвердили.

Заповнення

Податкової декларації, як і іншої звітності, розпочинається із шапки. Шапка Податкової декларації з екоподатку багато в чому нагадує шапку Податкових розрахунків з екозбору, але є й новації. Так, з’явилися:

1) графа «

Податковий № за рік», в якій потрібно вказувати номер поданої Податкової декларації. Такий номер визначається послідовно наростаючим підсумком і залежить від кількості поданих у поточному році відповідних Податкових декларацій. Звернемо увагу, що порядковий номер, указаний у Податковій декларації, потрібно проставляти і в аналогічній графі додатків до цієї декларації;

2) графа «

копія», яка призначена для розмежування основної декларації та її копії. Наявність позначки «х» у цій клітинці вказує на те, що Податкова декларація є копією основної декларації та подається до ДПС за місцем перебування платника екоподатку на податковому обліку, оригінал якої подано до ДПС за місцем знаходження джерела забруднення, яке не збігається з місцем податкового обліку платника екоподатку;

3) графи «

постійне представництво нерезидента» та «податковий агент (подається додаток 2)» у рядку «платник» Доповнення шапки Податкової декларації цими графами пов’язано з тим, що відтепер суб’єкти, які у них перелічені, виступають платниками екоподатку.

Звернемо увагу, що виходячи з назви

графи «податковий агент (подається додаток 2)» можна припустити, що суб’єкт, який указує в цій графі позначку (тобто податковий агент) буде подавати разом із Податковою декларацією лише додаток 2, тобто той додаток, де розраховується розмір екоподатку за викиди пересувними джерелами забруднення у випадку використання палива.

У зв’язку з цим, на наш погляд, у випадку коли підприємство не тільки виступає податковим агентом, реалізуючи паливо, а й забруднює навколишнє природне середовище, наприклад, має стаціонарні джерела забруднення або розміщує відходи чи здійснює скиди, то таке підприємство має подавати до ДПС відразу дві

Податкові декларації.

При цьому перша

Податкова декларація подається як від податкового агента, про що робиться позначка у графі «податковий агент (подається додаток 2)», і разом з нею подається лише додаток 2, де розраховується екоподаток за продане паливо.

Друга

Податкова декларація подається як від звичайного платника екоподатку юридичної особи (ставиться позначка «х» у графі «юридична особа») і разом з нею подається додаток 4, де нараховується екоподаток за здійснені викиди або інші додатки залежно від об’єкта оподаткування екоподатком (крім додатка 2).

Що стосується табличної частини

Податкової декларації, то складнощів з їх заповненням не повинно виникнути, оскільки заповнюється ця частина декларації шляхом перенесення даних із додатків, щодо:

— розміру нарахованого податку за квартал (розділ 1);

— суми податку, що збільшує або зменшує розмір податкових зобов’язань у зв’язку з виправленням помилок (розділи 2 та 3);

— суми штрафу, нарахованого відповідно до

п.п. «а» п. 50.1 ПКУ у розмірі 3 % у випадку виправлення допущеної помилки шляхом подання уточнюючого розрахунку (розділ 4);

— суми штрафу, нарахованого

відповідно до п.п. «б» п. 50.1 ПКУ у розмірі 5 % у випадку виправлення помилки у складі Податкової декларації, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому було виявлено таке порушення (розділ 5);

— суми

пені, нарахованої відповідно до п.п. 129.1.2 ПКУ у разі заниження податкового зобов’язання (розділ 6).

 

Порядок заповнення додатків

Заповнення додатків є, мабуть, найважливішою складовою звітності. Це пов’язано з тим, що саме в додатках, а не в

Податковій декларації (як було раніше) безпосередньо нараховується екоподаток.

Звернемо увагу, що перші 4 додатки застосовуються найчастіше, оскільки в них відображатиметься нарахування екоподатку в найрозповсюдженіших випадках (при викидах, скидах забруднюючих речовин чи розміщенні відходів). Тому саме на заповнення цих додатків ми звернемо особливу увагу.

Що ж до інших трьох додатків, які використовуються для нарахування екоподатку за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів, то їх форма практично повністю повторює табличну частину форм

Податкових розрахунків з екозбору за радіоактивне забруднення, які подавалися у 2010 році. Тому зупинятися на порядку заповнення цих додатків ми не будемо. Крім того, і сам порядок нарахування екоподатку для цих джерел забруднення залишився незмінним.

При заповненні додатків можна виділити загальні (які притаманні всім додаткам) та індивідуальні (які потрібно враховувати заповнюючи окремі з них) особливості.

До загальних особливостей

заповнення додатків відноситься те, що:

1) ці додатки, як і

Податкова декларація, заповнюються за квартал, а не наростаючим підсумком з початку року, як було раніше;

2) у графі, де вказується фактичний обсяг здійснених викидів, скидів забруднюючих речовин, кількість реалізованого палива та обсяг розміщених відходів, на наш погляд, за аналогією з

Податковим розрахунком з екозбору радимо вказувати три знаки після коми. Хоча ні в ПКУ, ні в примітках до форми Податкової декларації вказівок щодо цього немає;

3) ставки податку при заповненні додатків у 2011 році потрібно вказувати не в повному обсязі, наведеному у

ст. 243 — 246 ПКУ, а зменшені на 50 %, як цього вимагає п. 2 підрозд. 5 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ;

4) індексація ставок екоподатку не передбачена, тому проводити її при заповненні додатків у I кварталі 2011 року не потрібно;

5)

ПКУ не передбачає застосування підвищених ставок податку за понадлімітні скиди та розміщення відходів, тому розраховувати екоподаток у таких випадках потрібно за звичайними ставками.

Iндивідуальні особливості

заповнення додатків полягають у тому, що у додатках 3 та 4, розраховуючи розмір збору, потрібно застосовувати коефіцієнти, що залежать від місця здійснення скидів чи розміщення відходів. Так, зокрема:

1) у додатку 3 у

графі 5 потрібно вказувати коефіцієнт 1,5 у разі здійснення скидів забруднюючих речовин у ставки та озера, або коефіцієнт 1 у випадку здійснення скидів у інші водні об’єкти;

2) у додатку 4 для коефіцієнтів передбачено дві графи (5 та 6).

В одній із них потрібно зазначати коефіцієнти, які вказують на те, що розміщені відходи на звалищах не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об'єктів, (коефіцієнт 3), або вже не здійснюють жодного забруднення (коефіцієнт 1).

В іншій — коефіцієнти, які вказують на місця (зони) розміщення відходів у навколишньому природному середовищі: коефіцієнт 3 — при розміщенні відходів у межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж, або коефіцієнт 1 — при розміщенні відходів на відстані від 3 км і більше від меж населеного пункту.

Усі інші показники розраховуються доволі легко, оскільки формули їх розрахунку та підказки щодо їх заповнення наведено в табличній частині додатків. Це стосується не тільки загального розміру нарахованого податку, а і штрафів та пені.

 

Звітування за підрозділи

На особливу увагу при складанні звітності платниками екоподатку заслуговує звітування за забруднення навколишнього природного середовища підрозділами, філіями підприємства, які здійснюють викиди, скиди забруднюючих речовин.

Особливість звітування в цьому випадку полягає в тому, що платниками екоподатку відповідно до

ст. 240 ПКУ підрозділи та філії не являються. У зв’язку з цим юридичні особи та інші платники екоподатку, які мають у своєму складі об’єднання, філії, відділення та інші підрозділи, які мають стаціонарні джерела забруднення, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря чи здійснюють викиди чи скиди забруднюючих речовин та розміщують відходи, мають самостійно звітувати і сплачувати податок за викиди, скиди та розміщення відходів у таких підрозділах (пп. 250.8 та 250.10 ПКУ).

Звернемо увагу, що подаючи звітність за підрозділ, який розміщений на території іншої територіальної громади, ніж головне підприємство, платник екоподатку має стати на облік за місцем знаходження такого підрозділу, як

за неосновним місцем обліку. Цього вимагає п. 7.1 Порядку № 979.

Слід також звернути ще раз увагу платників екоподатку на те, що

у випадку коли місце подачі Податкового розрахунку не збігається з місцем перебування на податковому обліку платника екоподатку (філія знаходиться на території іншої територіальної громади, ніж головне підприємство) платник екоподатку повинен подати протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, копії відповідних Податкових декларацій до органу ДПС, в якому цей платник екоподатку перебуває на обліку (п. 250.8 ПКУ).

Тобто платник екоподатку, у якого місце розташування джерела забруднення не збігається з місцем знаходження на податковому обліку, повинен подавати до органів ДПС дві

Податкові декларації: оригінал — за місцем розташування джерела забруднення, тобто місцем знаходження підрозділу, філії та копію — за місцем знаходження на податковому обліку платника екоподатку.

На цьому розгляд складання звітності з екоподатку будемо закінчувати. Сподіваємося, що ця консультація допоможе вам при складанні

Податкової декларації за I квартал 2011 року. Пропонуємо для більш наочної ілюстрації складання звітності приклад заповнення Податкової декларації та додатків до неї.

 

Приклад

Підприємство, що розташоване в Дзержинському районі міста «Н» з районним поділом:

— один з яких (підрозділ № 1) здійснює розміщення відходів, знаходиться в Орджонікідзевському районі міста «Н»;

— інший (підрозділ № 2) здійснює скиди у водні об’єкти, знаходиться у місті «В».

Крім того, таке підприємство має у своєму розпорядженні стаціонарне джерело забруднення (котельню), яке розміщене на території головного підприємства.

За I квартал 2011 року:

— підрозділ № 1 розмістив 0,635 т малонебезпечних відходів та відходи люмінесцентних ламп — 3 одиниці, в межах населеного пункту;

— підрозділ № 2 здійснив 2,253 т скидів органічних речовин (за показниками БСК 5) в озеро;

— головне підприємство здійснило викиди окису вуглицю в атмосферне повітря у обсязі 3 т.

У цьому випадку підприємство має подати до ДПС:

Податкову декларацію № 1 з нарахованим екоподатком за розміщення відходів підрозділом № 1 та за викиди в атмосферне повітря стаціонарним джерелом забруднення, яке розміщене на території головного підприємства. У своєму складі така Податкова декларація міститиме два додатки — № 1 та № 3. Подається Податкова декларація № 1 та додатки до неї до органів ДПС за місцем перебування на податковому обліку головного підприємства;

— Податкову декларацію № 2

з нарахованим екоподатком за скиди у водні об’єкти, здійснені підрозділом № 2. У своєму складі така декларація міститиме один додаток № 4. Подається така декларація та додатки до неї: до органу ДПС за місцем розміщення підрозділу № 2 — оригінал, до органу ДПС, в якому головне підприємство перебуває за основним місцем обліку — копія.

Приклад заповнення Податкової декларації та додатків по підприємству та підрозділу № 1 наведено на рис. 1, 2 та 3, а для підрозділу № 2 — на рис. 4 та 5.

 

Документи статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Порядок № 979

— Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.10 р. № 979.

Наказ № 1010

— наказ ДПАУ «Про затвердження форми Податкової декларації екологічного податку» від 24.12.10 р. № 1010.

 

img 1

Рис. 1.

Фрагмент Податкової декларації № 1

 

img 2

Рис. 2.

Фрагмент додатка 1 до Податкової декларації № 1

 

img 3

Рис. 3.

Фрагмент додатка 4 до Податкової декларації № 1

 

img 4

img 5

Рис. 4.

Фрагмент Податкової декларації № 2

 

img 6

Рис. 5.

Фрагмент додатка 3 до Податкової декларації № 2
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі