Теми статей
Обрати теми

Податок на прибуток: заповнення декларації за I квартал 2011 року

Редакція БТ
Стаття

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК:

заповнення декларації за I квартал 2011 року

 

Ось і закінчився I квартал 2011 року. Платники податку на прибуток приступили до відповідальної місії — складання декларації з податку на прибуток. Цього разу процедура буде особливою, бо складати декларацію потрібно в останній раз за старими правилами з використанням старої форми.

У цій публікації нагадаємо про основні правила складання «останньої» декларації з податку на прибуток, а також звернемо увагу на особливості, які потрібно враховувати в світлі переходу на застосування розділу III Податкового кодексу.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Загальні моменти

Правила сплати податку на прибуток та порядок заповнення форми

Декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженої наказом ДПАУ від 29.03.03 р. № 143 (далі — декларація), існують вже давно, і платники цього податку з успіхом рік за роком складали звітність і сплачували цей податок без особливих проблем.

Тому на детальному розгляді загальних основ складання звітності за старими правилами ми зупинятися не будемо, а лише стисло освіжимо в пам’яті основні моменти (див. таблицю на с. 15).

А от особливості складання декларації за I квартал 2011 року заслуговують на детальнішу увагу, оскільки, крім постійних особливостей складання декларації за I квартал, слід врахувати специфічні особливості у зв’язку з набранням чинності з 01.04.11 р.

розділом III ПКУ.

 

Основні моменти складання звітності з податку на прибуток

Показник

Характеристика

Чим затверджені форми звітності з податку на прибуток, що подається за I квартал 2011 року

— для звичайних підприємств — наказом ДПАУ від 29.03.03 р. № 143 (про цю форму і піде мова далі)
— для неприбуткових організацій — наказом ДПАУ від 11.07.97 р. № 233;
— для страховиків — наказом ДПАУ від 31.03.03 р. № 146;
— для банків — наказом ДПАУ від 31.03.03 р. № 148;
— для осіб, які ведуть облік результатів спільної діяльності, — наказом ДПАУ від 30.09.04 р. № 571

Склад квартальної декларації

Квартальна декларація складається із заголовної частини, двох основних частин та 7 додатків (К1 — К7).
Додатки подаються до декларації лише в тому випадку, коли в декларації заповнені відповідні рядки, які відповідають кожному з додатків. Тому у випадку, коли окремі рядки декларації, заповнення яких потребує подання додатків, не заповнюються (через відсутність відповідних операцій), то і додатки до відповідних рядків не подаються. Тобто додатки з прокресленнями подавати не потрібно (п. 3.1 Порядку № 143)

Вимоги до декларації

1. Декларація та додатки до неї подаються платником незалежно від того, виникло у звітному періоді в платника податкове зобов'язання чи ні.
2. Оригінал декларації подається платником до податкового органу за місцезнаходженням платника на одному двосторонньому аркуші формату А4 з відповідними додатками на односторонніх аркушах формату А4.
3. Подання копій декларації та додатків не дозволяється.
4. Декларація та додатки до неї не підлягають обов'язковому скріпленню (прошнуровуванню) між собою.
5. Декларація підписується керівником і головним бухгалтером та засвідчується печаткою підприємства (п. 1.6 Порядку № 143)

Чи потрібно разом з декларацією подавати інші документи

Відповідно до п. 46.2 ПКУ платники податку на прибуток (крім малих підприємств) починаючи з I кварталу 2011 року подають разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал і примітки до звітності).
Малі підприємства також мають подавати разом із декларацією звітність, але тільки річну фінансову звітність (баланс ф. № 1-м та звіт про фінансові результати ф. № 2-м) і лише разом із річною декларацією з податку на прибуток.
Таким чином, платники податку на прибуток, що відносяться до великих і середніх підприємств, разом із декларацією за I квартал 2011 року повинні подати фінансову звітність за I квартал 2011 року. Малі підприємства з декларацією за I квартал 2011 року фінансову звітність подавати не зобов'язані

Строк подання декларації

Декларація подається до органів ДПС протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (п.п. 49.18.2 ПКУ). Тобто за I квартал 2011 року декларацію потрібно подати не пізніше 10 травня 2011 року (вівторок)

Способи подання декларації

Згідно з п. 49.3 ПКУ платник податків може подати декларацію в один із таких способів:
а) особисто до ДПС або через уповноважену на це особу;
б) відіслати поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення. Це потрібно зробити не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання декларації (п. 49.5 ПКУ);
в) надіслати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, установленому законодавством.
Зауважимо, що платники, які належать до великих та середніх підприємств, мають подавати податкові декларації виключно в електронному вигляді (п. 49.4 ПКУ)

Строк сплати зобов’язання

Суму податкового зобов’язання, зазначеного в декларації, платник податків має самостійно сплатити до бюджету протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання цієї декларації (п. 57.1 ПКУ). Отже, сплатити суму податку на прибуток, задекларовану у декларації за I квартал 2011 року, потрібно не пізніше 20 травня 2011 року (п’ятниця)

 

Подання звітності новоствореними підприємствами

Нагадаємо, що згідно з

п. 11.1 Закону про податок на прибуток для підприємств, які стають на облік платником податку на прибуток усередині податкового періоду (не з першого дня такого звітного періоду), перший звітний податковий період розпочинається з дати, на яку припадає початок такого обліку, та закінчується останнім календарним днем наступного податкового періоду. Тобто можна припустити, що у випадку, якщо підприємство стало платником податку на прибуток у середині I кварталу 2011 року, першим звітним періодом для нього має бути півріччя, а тому і декларацію з податку на прибуток вперше потрібно подавати також за півріччя.

Але у зв’язку з тим, що з 01.04.11 р. набирає чинності

розділ III ПКУ, а Закон про податок на прибуток втрачає чинність, порядок визначення першого податкового періоду для підприємств, які стали платниками податку на прибуток у I кварталі 2011 року, кардинально змінюється.

Дехто може це заперечити, аргументуючи це тим, що у

п.п. 152.9.2 ПКУ правила встановлення першого «продовженого» звітного періоду для підприємств, які стали платниками податку на прибуток, аналогічні тим, що вказані у п. 11.1 Закону про податок на прибуток. А тому подавати податкову декларацію новостворені підприємства, що стали платниками податку на прибуток у середині I кварталу 2011 року, повинні уперше за півріччя.

Така норма і справді існує у

ПКУ, але застосовуватися вона в перехідний період не буде, оскільки у ПКУ є більш спеціальні для цього норми, які вказані у п. 2 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Так, зокрема, відповідно до цього

пункту ПКУ з дати набрання чинності розділом III ПКУ платники податку на прибуток складають звітність наростаючим підсумком та подають декларацію з податку на прибуток за такі звітні податкові періоди: другий квартал, другий і третій квартали та другий — четвертий квартали 2011 року. Тобто з цього робимо висновок, що у 2011 році звітність з податку на прибуток за правилами, встановленими розділом III ПКУ, подається починаючи з II кварталу (без урахування I кварталу).

У зв’язку з цим у I кварталі 2011 року правила, встановлені для визначення першого «продовженого» звітного періоду

п. 11.1 Закону про податок на прибуток та п.п. 152.9.2 ПКУ, не діють. А тому підприємства, які стали платниками податку на прибуток у I кварталі 2011 року, мають уперше подавати податкову декларацію за I квартал 2011 року.

Цю думку підтверджують і податківці у роз’ясненні, наведеному у Єдиній базі податкових знань, розміщеній на офіційному сайті ДПАУ: www.sta.gov.ua*.

* Див. консультацію «Перший звітний період для новостворених підприємств» // «БТ», 2011, № 13, с. 63.

 

Проведення індексації основних фондів

Відповідно до

п.п. 8.3.3 Закону про податок на прибуток платники податку на прибуток всіх форм власності мають право за своїм рішенням щорічно проводити індексацію балансової вартості груп основних фондів та нематеріальних активів на коефіцієнт індексації, який визначається за формулою:

Кі = (I(а-1) - 10) : 100,

де I(а-1) — індекс інфляції року, за результатами якого провадиться індексація.

Проводити індексацію можна лише тоді, коли значення коефіцієнта індексації (Кі)

перевищує одиницю. При цьому варто пам’ятати, що здійснення індексації — це не обов’язок платника податку, а лише його право, а отже, підприємство має само вирішувати, проводити йому такі дії чи ні.

За 2010 рік індекс інфляції, за даними Держкомстату, склав 109,1 %, а тому коефіцієнт індексації буде становити:

(109,1 - 10) : 100 = 0,991.

Тобто за результатами 2010 року індексацію балансової вартості основних фондів та нематеріальних активів

проводити не можна, оскільки коефіцієнт індексації менше одиниці.

 

Перенесення збитків минулих звітних періодів

За загальним правилом, установленим

п. 6.1 Закону про податок на прибуток, якщо об'єкт оподаткування платника податку за результатами податкового року має від’ємне значення, то його сума включається до складу валових витрат першого календарного кварталу наступного податкового року.

Iнакше кажучи, якщо у підприємства є

від’ємне значення ряд. 08 декларації за 2010 рік, то воно переноситься (зі знаком «+») до ряд. 04.9 декларації за I квартал 2011 року.

Але, як ви пам’ятаєте,

у 2010 році ця норма при складанні декларації з податку на прибуток за три квартали 2010 року та за 2010 рік застосовувалася з урахуванням особливостей, установлених п. 22.4 Закону про податок на прибуток: у 2010 році у складі валових витрат платника податку враховувалося лише 20 % суми від’ємного значення об’єкта оподаткування, що утворилося станом на 01.01.10 р. Тобто відображалася у декларації не вся сума одержаного збитку, а лише її «урізана» частина у розмірі 20 %.

З 01.01.11 р. такого обмеження вже не існує. Тому, заповнюючи декларацію з податку на прибуток за I квартал 2011 року, у складі валових витрат

(ряд. 04.9), крім збитків, які відображені у декларації за 2010 рік, можна також відобразити і 80 % «урізаних» збитків 2009 року, які не відображені у витратах 2010 року.

Варто звернути увагу на подальшу долю збитків. З 01.04.11 р. діють нові правила оподаткування податком на прибуток. Тому відображати збитки, отримані за результатами I кварталу 2011 року, в наступних періодах (II кварталі 2011 року) потрібно за спеціальними правилами, встановленими

п. 3 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ. У цьому пункті йде мова про те, що у випадку отримання підприємством за результатами I кварталу 2011 року від’ємного значення об'єкта оподаткування, така сума не зникне безслідно, а буде включатись до складу валових витрат II кварталу 2011 року і наступних кварталів, аж до повного погашення такого від'ємного значення.

Відображати такі суми у новій декларації з податку на прибуток, що затверджена

наказом ДПАУ від 28.02.11 р. № 114, підприємства будуть у рядку 06.6 декларації з податку на прибуток за II квартал 2011 року шляхом перенесення до неї від'ємного значення рядка 08 декларації з податку на прибуток за I квартал 2011 року.

 

Перенесення «ціннопаперових» та «патентних» збитків

«Ціннопаперові» збитки.

Нагадаємо, що у декларації з податку на прибуток відображаються лише доходи від операцій з цінними паперами (рядок 01.4). Збитки від операцій з цінними паперами («ціннопаперові» збитки) відображаються в декларації в окремому «ціннопаперовому» обліку, який ведеться в розрізі видів цінних паперів за правилами, встановленими п. 7.6 Закону про податок на прибуток. Результати такого окремого обліку відображаються у спеціальному додатку К3. У зв’язку з цим і перенесення «ціннопаперових» збитків відбувається лише в межах цього додатка.

Тобто, якщо

в рядках 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 додатка К3 до декларації за 2010 рік було вказано від’ємні значення (збитки від операцій з цінними паперами відповідного виду), то вони підлягають перенесенню у відповідні рядки 1.3, 2.3, 3.3, 4.3, 5.3, 6.3, 7.3 додатка К3 до декларації за I квартал 2011 року.

Що стосується подальшого перенесення «ціннопаперових» збитків, які виникли за результатами I кварталу 2011 року, до декларації за II квартал 2011 року, то, на наш погляд, є всі підстави для того, щоб їх врахувати у новому «ціннопаперовому» обліку. Адже кардинальних змін у порядку визначення доходів від операцій з цінними паперами у

ПКУ не відбулося.

«Патентні» збитки.

У п. 16.3 Закону про податок на прибуток, яким регулюється порядок сплати податку на прибуток від діяльності, що патентується, нічого не зазначено про порядок врахування збитків від такої діяльності. Немає в ньому посилання і на «збиткову» ст. 6 Закону про податок на прибуток.

Однак механізм перенесення збитків від діяльності, що патентується, минулого року до складу валових витрат, пов’язаних з отриманням валових доходів від діяльності, що патентується, у наступному році реалізовано в

таблиці 3 «Розрахунок вартості придбаних торгових патентів, що враховується у зменшення податкового зобов’язання платника податку» додатка К6 до декларації. Для цього в таблиці 3 додатка К6 призначено рядки А2.2, Б2.2, В2.2 і Г2.2, що є своєрідними аналогами ряд. 04.9 декларації.

Зауважимо, що таке перенесення збитків здійснюється

в розрізі видів діяльності, що патентується, тобто від’ємні значення з рядків А4, Б4, В4, Г4 таблиці 3 додатка К6 до декларації за 2010 рік переносяться відповідно до рядків А2.2, Б2.2, В2.2, Г2.2 таблиці 3 додатка К6 до декларації за I квартал 2011 року.

Наприклад, якщо підприємство за підсумками 2010 року має збиток від торговельної діяльності (у

таблиці 3 додатка К6 рядок А4 має від’ємне значення), то такий збиток підприємство зобов'язане перенести до рядка А 2.2 таблиці 3 додатка К6 до декларації за I квартал 2011 року (врахувати при визначенні прибутку від торговельної діяльності).

Що стосується необхідності перенесення збитків від діяльності, що патентується, які виникли за результатами I кварталу 2011 року, до декларації за II квартал, то нормативно-правові акти такого перенесення не передбачають.

Якщо податківці у своїх роз'ясненнях не наполягатимуть на перенесенні «патентних» збитків, то, на наш погляд, шкодувати про це ніхто не буде. Адже такі збитки

зменшують суму податку на прибуток від діяльності, що патентується, та зменшують частину вартості торгових патентів, що враховується у зменшення податкового зобов'язання. Відповідно, чим більший прибуток від діяльності, що патентується, тим більшу частину вартості торгових патентів можна врахувати у зменшення податкового зобов'язання.

 

Не зарахована частина вартості патентів

Згідно з

п.п. 5.3.4 Закону про податок на прибуток не включаються до складу валових витрат витрати на сплату вартості патентів, яка враховується у зменшення податкових зобов’язань платника податку в порядку, передбаченому п. 16.3 цього Закону. Тобто вартість патентів, фактично зараховану у зменшення податку на прибуток, уключити до складу валових витрат не можна. А от щодо вартості патентів, яка не зменшувала податок на прибуток, такий однозначний висновок зробити не можна.

Зверніть увагу: вартість торгових патентів, або її частина, що не взяла участі у зменшенні загальної суми податку на прибуток, тобто що не потрапила до

рядка 13.1 таблиці 3 додатка К6 в одному періоді, завдяки дії наростаючого підсумку може потрапити туди в наступному періоді протягом звітного року. Однак після закінчення року не використана у зменшення податку вартість патентів на наступний рік не переноситься. Серед податків, які можуть включатись до валових витрат платника згідно п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток (їх перелік наведено у додатку Р1 до декларації), така частина також не згадується.

У зв’язку з цим при заповненні декларації з податку на прибуток за I квартал 2010 року слід мати на увазі, що у випадку, коли за підсумками 2010 року частина вартості придбаних торгових патентів, не зарахованої у зменшення податку на прибуток, то такий непогашений до кінця року залишок патентів

не переноситься на наступний рік та в декларації за I квартал 2011 року та подальші періоди наступного року не відображається.

Зауважимо, що з 01.01.11 р. замість плати за торговий патент стягується збір за здійснення деяких видів підприємницької діяльності. Тому, як вірно вказали податківців у роз’ясненнях, наведених в Єдиній базі податкових знань, розміщеній на офіційному сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua), відображати у декларації за I квартал 2011 року розмір такого збору потрібно за тими ж правилами, що і плату за торговий патент, тобто вказувати в

рядку 13 додатка К6 до декларації в межах суми, що не перевищує податкових зобов’язань з податку на прибуток від виду діяльності, для якої придбано такий патент (сплачено збір).

 

Перенесення авансового внеску на дивіденди

Нагадаємо, що згідно з

п.п. 7.8.2 Закону про податок на прибуток емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів, повинен нарахувати та сплатити авансовий внесок з податку на прибуток від суми дивідендів, що фактично виплачуються, без зменшення суми такої виплати на суму авансового внеску. Сплачений «дивідендний» авансовий внесок вважається частиною податку на прибуток, у зв’язку з чим платнику податків дозволяється здійснити залік — зменшити суму нарахованого податку на прибуток на суму авансового внеску, сплаченого при виплаті дивідендів. А якщо сума авансового внеску перевищить суму нарахованого податку, то таке підприємство має право перенести різницю на майбутні податкові періоди (у зменшення майбутніх податкових зобов’язань).

Тобто сума сплаченого авансового внеску, що через різні обставини (отримання збитку чи нарахування податку на прибуток у розмірі, меншому за суму авансового внеску) не була задіяна при зменшенні нарахованого податку на прибуток,

підлягає перенесенню на наступні звітні періоди.

Це означає, що у випадку коли в декларації з податку на прибуток за 2010 рік у

таблиці 1 додатка К6 було заповнено рядок 13.5.2 «залишок суми, що підлягає перенесенню на наступні звітні періоди», то в декларації за I квартал 2010 року її значення збільшить показник рядка 13.5 таблиці 1 цього додатка. Тобто сплачений у 2010 році авансовий внесок не зникне, а буде врахований у зменшення зобов’язань з податку на прибуток за I квартал 2011 року.

Звернемо увагу, що при сплаті «дивідендного» авансового внеску у I кварталі 2011 року за результатами 2010 року може виникнути ситуація, коли розмір авансового внеску більший за розмір податку, нарахованого у I кварталі 2011 року, тобто у декларації з податку на прибуток за I квартал 2011 року у

таблиці 1 додатка К6 буде заповнено рядок 13.5.2 «залишок суми, що підлягає перенесенню на наступні звітні періоди». У зв’язку з цим виникає закономірне запитання, чи можна перенести таку суму на наступний період, коли сплата податку на прибуток регулюватиметься розд. III ПКУ.

У

ПКУ відповіді на це запитання не міститься. Тому податківці, ухопившись за це, наполягають у своїх консультаціях, наданих у Єдиній базі податкових знань на офіційному сайті ДПАУ (www.sta.gov.ua), що такі суми не потрібно переносити на II квартал 2011 року.

Ми з такою позицією податківців не погоджуємось, оскільки сплачений авансовий внесок як

за Законом про податок на прибуток, так і за ПКУ, є частиною податку на прибуток, а у випадку, коли сума такого авансового внеску перевищить суму нарахованого податку, підприємство має право перенести перевищення авансового внеску над нарахованим податком на прибуток на майбутні податкові періоди (у зменшення майбутніх податкових зобов’язань). Крім того, у новій декларації з податку на прибуток передбачено рядок 13.4 таблиці 1 додатка ЗП, куди може бути перенесено суму «старого» авансового внеску, нарахованого в попередніх звітних періодах, який не було враховано у зменшення податку на прибуток.

Але, як ви розумієте, податківці на місцях будуть наполягати на іншому, тому не виключено, що за своє право перенести «дивідендний» авансовий внесок на II квартал 2011 року доведеться поборотися.

 

Відображення податковими агентами нових податків

З набранням чинності

ПКУ з 01.01.11 р. було кардинально змінено систему оподаткування України. З’явилися нові податки і збори, а також було змінено перелік осіб, які мають їх сплачувати.

Так, на особливу увагу заслуговує відображення в податковій декларації нарахованих податків і зборів так званими податковими агентами.

Нагадаємо, що за новими правилами фактичними платниками туристичного збору під час надання послуг, пов'язаних з тимчасовим проживанням (ночівлею), та екологічного податку за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення при використанні палива є не платники цього збору і податку, а

податкові агенти.

Відповідно до

ст. 268 ПКУ податковими агентами щодо сплати туристичного збору виступають:

а) адміністрації готелів, кемпінгів, мотелів, гуртожитків для приїжджих та інші заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади;

б) квартирно-посередницькі організації, які направляють неорганізованих осіб на поселення у будинки (квартири), що належать фізичним особам на праві власності або на праві користування за договором найму;

в) юридичні особи або фізичні особи — підприємці, які уповноважуються сільською, селищною або міською радою справляти збір на умовах договору, укладеного з відповідною радою.

Відповідно до

ст. 241 ПКУ податковими агентами щодо сплати екологічного податку являються:

а) суб'єкти господарювання, які

здійснюють оптову торгівлю паливом;

б) суб'єкти господарювання, які

здійснюють роздрібну торгівлю паливом (крім тих, які реалізують паливо, придбане у оптовиків).

При відображенні сум нарахованого туристичного збору та екологічного податку у декларації за I квартал 2011 року податкові агенти мають:

— по-перше, включити до складу валових доходів отриману суму туристичного збору чи екологічного податку від платників такого збору чи податку та відобразити такі суми у

рядку 01.6 «Iнші доходи, крім зазначених у 01.1 — 01.5» декларації з податку на прибуток;

— по-друге, включити до складу витрат суму туристичного збору та екологічного податку, яку податкові агенти мають перерахувати до бюджету, та відобразити їх у декларації з податку на прибуток в

рядку 04.6«Cума податків, зборів (обов’язкових платежів)».

На цьому все. Сподіваємося, що ці пояснення поряд з досвідом заповнення декларації за I квартал минулих років допоможуть вам, шановні читачі, без проблем скласти останню декларацію за старою формою.

 

Документи статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про податок на прибуток

— Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» в редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Порядок № 143

— Порядок складання декларації з податку на прибуток підприємства, затверджений наказом ДПАУ від 29.03.03 р. № 143.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі