Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість

Редакція БТ
Наказ від 07.11.2011 р. № 1394

НОВЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО
 РЕЄСТРАЦІЮ ПЛАТНИКІВ ПДВ,

або Нормотворче дежавю

 

Наказ Міністерства фінансів України від 07.11.11 р. № 1394

«Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість»

 

Поява нового Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, яке затверджене наказом, що коментується (далі — Положення № 1394), дуже нагадує торішню історію із затвердженням ДПАУ аналогічного документа* напередодні набрання чинності Податковим кодексом України (далі — ПКУ). Тоді Положення, затверджене наказом ДПАУ від 30.09.10 р. № 758, набрало чинності з 13.12.10 р., а наказом ДПАУ від 22.12.10 р. № 978 було затверджене нове Положення про реєстрацію платників ПДВ (далі — Положення № 978)**, яке набрало чинності з 14.01.11 р.

* Див. ком. «Реєстрація платників ПДВ: ДПАУ затвердила нове Положення» // «БТ», 2010, № 51, с. 6.

** Див. ком. «ПДВ-реєстрація: ДПАУ затвердила нове Положення» // «БТ», 2011, № 4, с. 9.

Так само, вже зараз зрозуміло, що Положення № 1394 потребує подальших змін, адже у ньому не враховано зміни, які буде внесено до ПКУ з 01.01.12 р. згідно із Законом № 4014***. А ці зміни стосуються, зокрема і порядку реєстрації платників ПДВ. Тож з 01.01.12 р. деякі норми Положення № 1394 не відповідатимуть нормам ПКУ. Хоча слід зауважити, що деякі його норми і зараз не відповідають нормам ПКУ. Про це ми поговоримо нижче.

*** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності» від 04.11.11 р. № 4014-VI (див. «БТ», 2011, № 48 с. 15).

Тепер щодо суті змін, які відбулися у Положенні № 1394 порівняно із його попередником — Положенням № 978.

1. Загальне враження. Хоча ці документи затверджені різними органами, більшість їх положень співпадають дослівно. Це зрозуміло у тій частині, яка стосується норм ПКУ, на яких ґрунтуються ці документи.

Однак не зрозуміло, чому Мінфін у п.п. 3.6.2 Положення № 1394 дослівно повторив незаконні норми п. 6.2 розд. III Положення № 978, які не відповідають нормам ПКУ щодо строків подачі реєстраційної заяви платниками єдиного податку, які перевищили допустимі обсяги виручки (див. таблицю). Ці незаконні норми свого часу «перекочували» у Положення № 978 із його попередників.

 

Строки подачі реєстраційної заяви платниками єдиного податку,
які перевищили допустимі обсяги виручки

Норми Положення № 1394

Норми ПКУ (які діють з 06.08.11 р.)

3.6.2. Не зареєстрована платником ПДВ особа, яка, застосовуючи спрощену систему оподаткування та сплачуючи єдиний податок, перевищила обмеження щодо обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік <…> зобов'язана подати до податкового органу заяву про реєстрацію як платника ПДВ. Реєстраційна заява платника ПДВ має бути подана (надіслана) податковому органу:

фізичною особою — підприємцем — не пізніше 20 календарного дня з моменту перевищення;

юридичною особою — не пізніше:

ніж за 15 днів до початку звітного (податкового) періоду (кварталу), що настає за звітним періодом, у якому відбулося перевищення, якщо перевищення відбулося у першому або другому місяці звітного періоду (кварталу);

20 календарного дня після закінчення звітного періоду (кварталу), у якому відбулося перевищення, якщо перевищення відбулося у третьому місяці звітного періоду (кварталу)

183.4. У разі переходу осіб із спрощеної системи оподаткування, що не передбачає сплати податку, на загальну систему оподаткування, за умови, якщо такі особи відповідають вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті 181 або пунктом 182.1 статті 182 цього Кодексу, з початку календарного року, реєстраційна заява має бути подана не пізніше 10 січня цього календарного року; у разі якщо такий перехід здійснюється упродовж календарного року, реєстраційна заява подається одночасно з поданням заяви про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування.
<…>
183.5.
<…>
При цьому реєстрація осіб, зазначених у пункті 183.4 цієї статті, здійснюється не раніше дати зміни системи оподаткування

 

Як бачите п.п. 3.6.2 Положення № 1394 передбачає, що фізособи повинні подати реєстраційну заяву значно раніше, ніж це передбачено у ПКУ (протягом 20 днів з моменту перевищення — дати отримання коштів), а юрособи, у яких перевищення відбулось у останньому місяці кварталу, — пізніше, ніж це передбачено у ПКУ (не пізніше 20 календарного дня).

Тим більше не зрозуміла позиція Мін’юсту, який зареєстрував наказ, що коментується, 29.11.11 р. за № 1369/201071. Адже п.п. 3.6.2 Положення № 1394 явно містить нові правові норми, які стосуються прав та обов'язків суб'єктів підприємницької діяльності.

Сподіваємось, що при внесенні чергових змін Мінфін виправить такі «неточності».

Слід відзначити зміну порядку нумерації пунктів (до номера пункту додано першу цифру, яка відповідає номеру розділу), у результаті чого у тексті Положення № 1394 не повторюються пункти з однаковими номерами у різних розділах, що, на наш погляд, значно зручніше.

2. Порядок реєстрації. Про те, що Положення № 978 потребує змін, ми говорили ще у Темі тижня «Генеральна чистка» у Податковому кодексі» // «БТ», 2011, № 33, с. 3, коли розглядали зміни, які внесено до ПКУ Законом № 3609*. Як і очікувалось, у Положенні № 1394 враховано зміни, внесені до ст. 183 ПКУ.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.11 р. № 3609-VI.

Так, у п. 3.4 передбачено, що особа, статутний капітал або балансова вартість активів (основних засобів, нематеріальних активів, запасів) якої перевищує 300 тис. грн., може добровільно зареєструватися незалежно від наявності здійснених нею оподатковуваних операцій та обсягу постачання товарів/послуг іншим платникам податку.

У п.п. 3.5.1 передбачено можливість подання реєстраційної заяви особисто фізичною особою, керівником юрособи або представником юрособи (в обох випадках з документальним підтвердженням особи та повноважень).

У п.п. 3.5.5 ідеться про відповідальність особи, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, але не подала реєстраційну заяву у випадках та в порядку, передбачених ст. 183 ПКУ. Раніше (до 06.08.11 р.) особа, яка підлягала обов'язковій реєстрації, уже з 1 числа наступного місяця зобов'язана була сплачувати ПДВ незалежно від того, подала вона реєстраційну заяву чи ні.

3. Реєстраційна заява. У реєстраційній заяві інформація про балансову вартість активів із довідкового розділу 15 «Додаткова інформація», який заповнювати не обов'язково, тепер виведена в окремий обов'язковий для заповнення розділ 15 «Балансова вартість активів».

4. Анулювання ПДВ-реєстрації. Заслуговують уваги зміни у порядку оскарження рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.

По-перше, таке оскарження тепер буде здійснюватись у порядку, передбаченому ст. 56 ПКУ (п. 5.6 Положення № 1394), тобто так само, як і податкових повідомлень-рішень, а не у порядку, передбаченому для розгляду звернень громадян, як це було раніше (п. 6.1 розд. V Положення № 978).

По-друге, з'явились норми, які встановлюють наслідки скасування незаконного рішення про анулювання ПДВ-реєстрації (див. «Наслідки скасування рішення про анулювання ПДВ-реєстрації»).

 

Наслідки скасування рішення про анулювання ПДВ-реєстрації

Витяг із Положення № 1394

«5.6.2. У разі відміни рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, податковий орган видає платнику ПДВ нове Свідоцтво (за новим номером) замість старого Свідоцтва на підставі реєстраційної заяви з позначкою «Перереєстрація» та рішення про відміну анулювання реєстрації. При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою початку дії нового Свідоцтва та датою анулювання старого Свідоцтва є дата внесення відповідного запису до Реєстру.

5.6.3. Якщо на дату відміни рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, податковий орган видає платнику ПДВ нове Свідоцтво (за новим номером) замість старого Свідоцтва в такому самому порядку, як і при перереєстрації. При цьому дата повторної реєстрації платником ПДВ змінюється на дату попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата анулювання останнього Свідоцтва попередньої реєстрації змінюється на дату початку дії першого Свідоцтва повторної реєстрації платником ПДВ».

 

Отже, весь час з моменту прийняття незаконного рішення про анулювання ПДВ-реєстрації до скасування такого рішення особа вважатиметься платником ПДВ. Відповідно така особа:

— не зобов'язана визнавати умовну поставку залишків товарів та необоротних активів;

— буде зобов'язана нарахувати ПДВ на поставлені товари/послуги;

— може скористатись правом на податковий кредит по придбаних товарах/послугах.

На наш погляд, такий порядок «відновлення справедливості» цілком логічний, однак виникає ціла низка питань із тим, як його втілити в життя: коли подавати декларації з ПДВ, яким числом виписувати податкові накладні, як отримати податкові накладні від контрагентів тощо. Сподіваємось, податківці найближчим часом якимось чином роз’яснять ці питання.

Як передбачено у п. 5 наказу, що коментується, він набере чинності з дати офіційного опублікування. Згідно з інформацією, розміщеною на сайті бюлетеня «Офіційний вісник України» (http://ovu.com.ua станом на 13.12.11 р.) наказ, що коментується, планується опублікувати у № 95 від 16.12.11 р. Отже, скоріше за все, саме з 16.12.11 р. Положення № 1394 набуде чинності.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі