Теми статей
Обрати теми

РРО та електронні звіти з 2012 року — що на нас чекає з Нового року

Редакція БТ
Стаття

РРО ТА ЕЛЕКТРОННІ ЗВІТИ З 2012 РОКУ —

що на нас чекає з Нового року

 

Наближається Новий, 2012 рік, а разом з ним — і нововведення в застосуванні РРО, пов'язані з необхідністю формування в РРО документів в електронному вигляді. Відповідні норми в Законі про РРО передбачено, а як їх реалізувати, на сьогодні не зовсім зрозуміло. Про ці нововведення й поговоримо.

Вікторія МЯКОТА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Законодавчі норми

Ще з початку 2011 року до Закону про РРО внесено певні зміни, пов'язані із запровадженням з 2012 року для суб'єктів господарювання, які зобов'язані застосовувати РРО (далі — суб'єкти господарювання), надання в електронній формі інформації про розрахункові операції в ДПС.

Згодом ці норми було підкориговано Законом № 3609*. У табл. 1 ми навели норми Закону про РРО, що регламентують електронний документообіг при застосуванні РРО, а в табл. 2 (с. 45) — види РРО, які суб'єкти господарювання використовують у своїй діяльності відповідно до Закону про РРО.

* Див. текст у додатку «Документи» // «БТ», 2011, № 33, с. 11, а коментар — у Темі тижня «Генеральна чистка» в Податковому кодексі» // «БТ», 2011, № 33, с. 3.

 

Таблиця 1. Застосування електронного документообігу при використанні РРО

Норма Закону про РРО

Зміст

Дата набуття чинності

П. 10 ст. 3

Суб'єкт господарювання зобов'язаний друкувати або створювати в електронній формі на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів (послуг)) контрольні стрічки(1) та забезпечувати їх зберігання протягом 3 років

З 01.01.11 р.

П. 7 ст. 3(2)

Суб'єкт господарювання зобов'язаний подавати до органів ДПС звітність, пов'язану із застосуванням РРО та розрахункових книжок, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця в разі, якщо п. 7 ст. 3 Закону про РРО не передбачено надання інформації дротовими та бездротовими каналами зв'язку.

Суб'єкт господарювання, який використовує РРО, що створює контрольну стрічку в електронній формі, або ЕККР, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді, повинні подавати до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам'яті РРО або в пам'яті модемів(3), що до них приєднані.

Суб'єкт господарювання, який використовує РРО, що створює контрольну стрічку у друкованому вигляді, за винятком ЕККР, повинен подавати до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, що перебуває в їх фіскальній пам'яті.

Порядок передачі інформації до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку встановлюється ДПС на базі технології, розробленої Нацбанком та погодженої ДПС

З 01.01.12 р.

Ч. 2 ст. 12(2)

РРО, що створює контрольну стрічку в електронній формі, має забезпечувати згідно з технологією, розробленою Нацбанком та погодженою ДПС, контроль відсутності спотворення або знищення даних про проведені розрахункові операції, копій розрахункових документів, що на ній містяться, можливість ідентифікації зазначеного реєстратора на такій стрічці

З 01.01.11 р.

Ч. 5 ст. 13(2)

Вимоги про створення контрольної стрічки в електронній формі в РРО та модемів для передачі даних установлюються ДПС згідно з технологією, розробленою Нацбанком та погодженою ДПС

З 01.01.11 р.

П. 5 ст. 17

Накладення фінансової санкції в розмірі 170 грн. у разі, якщо контрольну стрічку не надруковано або не створено в електронній формі на РРО або не збережено контрольну стрічку протягом 3 років, або виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на контрольній стрічці, створеній в електронній формі

З 01.01.11 р.

П. 9 ст. 17(2)

Накладення фінансової санкції в розмірі 170 грн. у разі неподання до ДПС звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО дротовими та бездротовими каналами зв'язку, у разі обов'язковості її подання.

За перше протягом 2012 року порушення вимоги абзацу другого п. 7 ст. 3 Закону про РРО (не надано електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, що містяться на контрольній стрічці в пам'яті РРО або в пам'яті модемів, які до них приєднано) фінансові санкції не застосовуються

З 01.07.12 р.

П. 8 розд. II «Перехідні положення»

Первинна реєстрація РРО, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, дозволяється з 1 грудня 2011 року після підтвердження їх відповідності за результатами перевірки щодо створення контрольної стрічки в електронній формі, здійсненої відповідно до вимог ст. 13 Закону про РРО.

З 01.12.11 р.

(1) Контрольна стрічка — документ, надрукований або створений в електронній формі РРО, що містить копії надрукованих цим РРО розрахункових документів, а для документів в електронній формі — додатково фіскальні звітні чеки.

(2) Цю норму було оновлено Законом № 3609.

(3) Модем — окремий або у складі РРО пристрій, призначений для передачі копії сформованих РРО розрахункових документів та фіскальних звітних чеків в електронній формі дротовими та бездротовими каналами зв'язку, до складу якого входить пам'ять для тимчасового зберігання цих копій.

 

Таблиця 2. РРО, що застосовуються згідно із Законом про РРО

Вид РРО

Визначення

РРО (загальне визначення)

Пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг).
До РРО відносяться:
— електронний контрольно-касовий апарат;
— електронний контрольно-касовий реєстратор;
— комп'ютерно-касова система;
— електронний таксометр;
— автомат з продажу товарів (послуг) тощо

Електронний контрольно-касовий апарат (ЕККА)

РРО, який додатково забезпечує попереднє програмування найменування і ціни товарів (послуг) та облік їх кількості, друкування розрахункових та інших звітних документів.
У Законі про РРО до ЕККА відносяться також торговельні автомати або інше подібне устаткування, що призначене для операцій з продажу товарів (послуг) без видачі покупцю чека, іншого звітного документа за готівкові кошти, чи їх замінники — жетони, картки платіжних систем або інші замінники грошей, без участі фізичної особи, яка контролює здійснення оплати таких товарів (послуг)

Електронний контрольно-касовий реєстратор (ЕККР)

РРО, який додатково забезпечує облік кількості реалізованих товарів (послуг) найменування, друкування розрахункових та інших звітних документів

Комп'ютерно-касова система

РРО, виконаний із застосуванням комп'ютерних засобів, який додатково виконує технологічні операції, визначені сферою його застосування, і забезпечує друкування розрахункових та інших звітних документів

Електронний таксометр

РРО, який додатково забезпечує попереднє програмування тарифів за проїзд та облік вартості наданих послуг з перевезень пасажирів

Автомат з продажу товарів (послуг)

РРО, який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за готівкові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів тощо товарів (послуг) і забезпечує відповідний облік їх кількості та вартості

 

Таким чином, з 2011 року в суб'єктів господарювання з'явилася можливість створювати контрольну стрічку: як традиційно — у друкованому вигляді, так і в електронній формі. Вибір форми створення контрольної стрічки (друкована чи електронна) — на розсуд суб'єкта господарювання. Такий висновок можна зробити з п. 10 ст. 3 Закону про РРО. Безумовно, РРО повинен мати технічну можливість створювати контрольну стрічку в електронному вигляді. У Державному реєстрі РРО* вже містяться РРО, які можуть створювати контрольну стрічку в електронній формі. До них є виноска «***» такого змісту: «дозволяється застосування реєстраторів із зазначеними версіями внутрішнього програмного забезпечення в режимі формування і зберігання контрольної стрічки у вигляді електронного документа (без одночасного друкування паперової контрольної стрічки) з друкуванням її на вимогу контролюючих органів».

* Остання редакція Державного реєстру РРО затверджена наказом ДПСУ від 01.11.11 р. № 114 // «БТ», 2011, № 47, с. 4.

А тепер про практичну реалізацію нових норм Закону про РРО. З метою реалізації цих вимог Закону про РРО у червні 2011 року було видано наказ ДПАУ від 31.03.11 р. № 185, яким було викладено в новій редакції Порядок реєстрації, опломбування і застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги). Два розділи оновленого Порядку було присвячено практичній реалізації названих вище вимог Закону про РРО:

розділ V присвячено вимогам щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в РРО до модемів для передачі даних;

розділ VI — порядку подання суб'єктами господарювання до органів ДПС копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, що містяться на контрольній стрічці, створеній в електронній формі в РРО.

Про це ми писали у статті «РРО: аналізуємо оновлений порядок реєстрації, опломбування та застосування при продажу товарів (послуг)» // «БТ», 2011, № 26, с. 60.

Однак пізніше Мінфін скасував цей документ своїм наказом від 29.06.11 р. № 782 (ком. у «БТ», 2011, № 28, с. 6; набрав чинності 11.07.11 р.). А ще пізніше Закон № 3609 змінив норми п. 7 ст. 3, ч. 2 ст. 12, ч. 5 ст. 13 і п. 9 ст. 17 Закону про РРО.

Із цих змін зрозуміло, що технічний аспект реалізації вимог Закону про РРО перекладено «на плечі» Нацбанку, який має розробити і погодити з ДПС спеціальні технології:

— контролю РРО на предмет перекручення або знищення даних про проведені розрахункові операції (на виконання ч. 2 ст. 12);

— вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в РРО до модемів для передачі даних (на виконання ч. 5 ст. 13);

— щодо порядку передачі інформації до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв'язку (на виконання п. 7 ст. 3).

 

Що на нас чекає з 1 січня 2012 року?

На жаль, на сьогодні не всі необхідні документи затверджено. А це затримує можливість провадити з 1 грудня 2011 року первинну реєстрацію РРО, які зможуть створювати контрольну стрічку в електронній формі, як того вимагає п. 8 розд. II Закону про РРО. Але ж 1 січня 2012 року вже невдовзі. ДПС на базі технології, розробленої Нацбанком, ще має підготувати порядок передачі інформації до органів ДПС дротовими чи бездротовими каналами зв'язку, розробити спеціальне програмне забезпечення, а суб'єкти підприємництва (за бажання) — купити такі РРО, вивчити розроблений порядок та програмне забезпечення і навчити всього цього свій персонал.

Таке зволікання офіційних органів відстрочить момент запровадження можливості використовувати РРО, що можуть створювати контрольні стрічки в електронному вигляді.

До того ж з 1 січня 2012 року ще запрацює вимога про передачу необхідних даних до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку при застосуванні РРО, що вимагає негайної практичної реалізації (див. табл. 3).

 

Таблиця 3. Передача даних до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку
при використанні РРО з 2012 року (п. 7 ст. 3 Закону про РРО)

Що використовує суб'єкт господарювання

Суб'єкт господарювання зобов'язаний подавати до ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку

Необхідність подання щомісячної звітності не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця

РРО, що створює контрольну стрічку в електронній формі(1)

Електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, що містяться на контрольній стрічці в пам'яті РРО або в пам'яті модемів, які до них приєднано (абзац другий п. 7 ст. 3 Закону про РРО)

Звітність не подається, оскільки надається інформація дротовими та бездротовими каналами зв'язку (абзац перший п. 7 ст. 3 Закону про РРО)

ЕККР, що створюють контрольну стрічку у друкованій формі

РРО, що створює контрольну стрічку у друкованій формі(1), крім ЕККР

Інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, що знаходиться у фіскальній пам'яті такого РРО (абзац третій п. 7 ст. 3 Закону про РРО)

РРО, що не створюють контрольну стрічку (торговельні автомати, книги обліку розрахункових операцій)

Не надає інформацію дротовими та бездротовими каналами зв'язку

Звітність подається (абзац перший п. 7 ст. 3 Закону про РРО)

(1) Із п. 10 ст. 3 Закону про РРО можна зробити висновок, що форму, в якій створюється та зберігається контрольна стрічка (у друкованому чи електронному вигляді), самостійно вибирає суб'єкт господарювання. А ось при прямому прочитанні п. 7 ст. 3 можна зробити висновки, що вимогу про передачу копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків або тільки інформації про обсяг розрахункових операцій поставлено в залежність від того, чи створює РРО контрольну стрічку в електронному вигляді (має таку можливість), чи створює її лише у друкованому вигляді (не може створювати контрольну стрічку в електронному вигляді).

 

Як бачимо, ті, хто почне застосовувати РРО, що створює контрольну стрічку в електронній формі, а також ті, хто застосовує ЕККР, які створюють контрольну стрічку у друкованій формі, з 1 січня 2012 року зобов'язані будуть передавати до ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку копії всіх розрахункових документів та фіскальних звітних чеків. Звітувати* щомісяця їм буде не потрібно.

* На сьогодні всі суб'єкти, які використовують РРО, подають форму № ЗВР-1 «Звіт про використання реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок)».

Що стосується тих суб'єктів, які продовжуватимуть застосовувати РРО, що друкують контрольні стрічки на папері, то вони з 1 січня 2012 року повинні будуть виконувати вимогу абзацу третього п. 7 ст. 3 Закону про РРО, тобто подавати до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, що знаходиться у фіскальній пам'яті такого РРО. Таке надання інформації замінить необхідність щомісяця подавати звіт за формою № ЗВР-1. По суті, цю вимогу можна розцінювати як вимогу про надання тієї самої інформації, що міститься у формі № ЗВР-1 , але тільки в електронному вигляді (подання звіту про використання РРО лише в електронній формі).

Таким чином, вимога про необхідність щомісячного подання звіту за формою № ЗВР-1 у «класичному вигляді» залишиться тільки для тих суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності торговельні автомати і книги обліку розрахункових операцій.

Сподіваємося, незабаром буде здійснено необхідні заходи або надано будь-які роз'яснення із цього приводу. Адже навіть якщо не почнеться первинна реєстрація РРО, що можуть створювати контрольну стрічку в електронному вигляді, усі суб'єкти, котрі використовують РРО, зобов'язані подавати інформацію про обсяг розрахункових операцій дротовими та бездротовими каналами зв'язку. А практичної можливості для виконання абзацу третього п. 7 ст. 3 Закону про РРО в них для цього поки що немає…

На сьогодні лише на сайті Мінфіну розміщено проект наказу «Про затвердження Вимог щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних і Порядку надання копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими та бездротовими каналами зв'язку до органів державної податкової служби» (http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/printable_article?art_id=311729), який за планом має набрати чинності з 01.01.12 р. Однак це поки що проект, і зовсім не факт, що Мінфін устигне його затвердити та опублікувати до цієї дати.

І незважаючи на відсутність необхідних розробок з боку ДПС, у Єдиній базі податкових знань (розділ 07.14) міститься роз'яснення, що суб'єкти господарювання зобов'язані подавати інформацію про обсяг розрахункових операцій та копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків дротовими та бездротовими каналами зв'язку з 1 січня 2012 року. Водночас Президент України у своєму дорученні від 12.09.11 р. передбачив необхідність запровадження для суб'єктів господарювання, які застосовують РРО, у 2012 році адаптаційного періоду щодо надання визначеної законом інформації до органів ДПС дротовими та бездротовими каналами зв'язку, протягом якого таке подання здійснюватиметься на добровільних засадах.

Хотілося б отримати необхідне нормативне забезпечення, та скоріше, або інші чіткі роз'яснення офіційних органів із цього приводу.

Для завершення статті на оптимістичній ноті нагадаємо, що штрафні санкції за неподання звітності, пов'язаної з використанням РРО, розрахункових книжок, копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків дротовими та бездротовими каналами зв'язку (у розмірі 170 грн.) передбачено лише з 01.07.12 р. Крім того, за перше порушення вимог абзацу другого п. 7 ст. 3 Закону про РРО (про передачу електронних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків), допущене у 2012 році, фінсанкції взагалі не застосовуються.

 

Документи і скорочення статті

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у редакції від 01.06.2000 р. № 1776-III.

Закон № 3609 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» від 07.07.11 р. № 3609-VI.

РРО — реєстратор розрахункових операцій.

ЕККР — електронний контрольно-касовий реєстратор.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі