Теми статей
Обрати теми

Податок на прибуток за 2010 рік: нюанси, які потрібно враховувати при поданні річної декларації

Редакція БТ
Стаття

ПОДАТОК НА ПРИБУТОК ЗА 2010 РІК:

нюанси, які потрібно враховувати при поданні річної декларації

 

Пора здавання річної звітності за 2010 рік у самому розпалі, і одне з провідних місць у цьому процесі займає декларація з податку на прибуток. Поспішаємо порадувати, що жодних сюрпризів та несподіванок від законодавців у цьому питанні немає, і платники заповнюють річну декларацію за тією самою формою та за тими самими правилами. Податковий кодекс, як відомо, кардинально «візьметься» за податок на прибуток лише з II кварталу 2011 року, але деякі його положення потрібно враховувати вже сьогодні — при поданні річної декларації з цього податку. Крім того, традиційно нагадаємо нюанси заповнення додатків Р1, Р2 та Р3 до декларації, що подаються тільки у складі річної декларації з податку на прибуток.

Роман БЕРЕЖНИЙ, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»

 

Форма, строки, порядок подання декларації

Річна декларація з податку на прибуток за 2010 рік подається вже за чинності

ПКУ, тому процедурні моменти такого подання мають узгоджуватися з вимогами ПКУ. На що ж потрібно звернути увагу?

Строк подання декларації

. У цьому питанні все залишається, як і раніше. Згідно з п. 49.19 ПКУ якщо податкова декларація за квартал, півріччя, три квартали або рік розраховується наростаючим підсумком на підставі показників базових періодів, з яких складаються такі квартал, півріччя, три квартали або рік (без урахування авансових внесків), то податкова декларація подається у строки, установлені для такого базового звітного періоду. Базовим звітним періодом є перший звітний період у році, тобто для податку на прибуток це квартал. Для квартальної податкової декларації відповідно до п.п. 49.18.2 ПКУ строк подання — протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу. Отже, граничний строк подання декларації з податку на прибуток за 2010 рік — не пізніше 9 лютого 2011 року (середа).

Строк сплати податку.

Суму податкового зобов’язання, зазначеного в податковій декларації, платник податків має самостійно сплатити до бюджету протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання цієї декларації (п. 57.1 ПКУ). Відповідно останній день граничного строку сплати податкового зобов’язання з податку на прибуток за 2010 рік припадає на 19 лютого 2011 року (суботу), тобто на вихідний день. Ураховуючи, що перенесення такого строку на наступний за вихідним або святковим робочий операційний (банківський) день ПКУ не передбачено (на відміну від раніше діючого правила, установленого п.п. 5.3.3 Закону № 2181), сплатити задекларовану річну суму податку на прибуток потрібно не пізніше 18 лютого 2011 року*.

* Підкреслимо, що стосовно граничного строку подання податкової декларації перенесення на перший робочий день після вихідного або святкового дня передбачено (п. 49.20 ПКУ). А от щодо строків сплати податкового зобов’язання — ні.

Форма та спосіб подання декларації

. Декларація з податку на прибуток за 2010 рік подається за старою формою, затвердженою наказом ДПАУ від 29.03.03 р. № 143. За останні три роки форма декларації не змінювалася, тому, сподіваємося, що платник зможе упоратися з її заповненням без особливих проблем.

Що стосується способу подання декларації, то згідно з

п. 49.3 ПКУ платник податків може вибрати один з таких способів:

а) подати її особисто або через уповноважену на це особу;

б) відіслати поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення. Це потрібно зробити

не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання декларації (п. 49.5 ПКУ);

в) надіслати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, установленому законодавством.

Для платників податків, які належать до

великих та середніх підприємств, установлено обов’язок подання податкових декларацій в електронному вигляді (п. 49.4 ПКУ). Проте податкові декларації за 2010 рік такі платники можуть подати на паперових носіях (див. також консультацію податківців на с. 63 сьогоднішнього номера газети).

Крім того, хочемо звернути увагу на заповнення всіх обов’язкових реквізитів податкової декларації (

повне найменування підприємства згідно з реєстраційними документами, дата складання декларації, підписи, прізвища, ініціали та номери реєстраційних карток посадових осіб підприємства та інші обов’язкові реквізити, наведені в пп. 48.3 і 48.4 ПКУ). Справа в тому, що податкові органи під час приймання декларації перевіряють заповнення всіх обов’язкових реквізитів і при виявленні порушення цієї вимоги мають право відмовити у прийнятті декларації, про що платника буде письмово повідомлено протягом (п. 49.11 ПКУ):

п’яти робочих днів з дня її отримання, якщо декларація надсилалася поштою або засобами електронного зв’язку;

трьох робочих днів з дня отримання, якщо декларація подавалася особисто платником або через його представника.

Після отримання повідомлення про відмову у прийнятті декларації платник має два варіанти (

п. 49.12 ПКУ):

— подати податкову декларацію і сплатити штраф у разі порушення строку її подання;

— оскаржити це рішення органу державної податкової служби.

Таким чином, потрібно дуже уважно ставитися до заповнення всіх передбачених декларацією реквізитів.

 

Відображення збитків

Тут хочемо звернути увагу на зміни, унесені

Законом № 2275 до Закону про податок на прибуток стосовно того, що у 2010 році до складу валових витрат уключається 20 % суми збитку, утвореного станом на 1 січня 2010 року. Уперше урізану до 20 % суму збитків було відображено платниками в декларації за три квартали 2010 року*, і саме в цій сумі вона переноситься до рядка 04.9 декларації за 2010 рік.

* Про це ми докладно писали у статті «Збитки в декларації з податку на прибуток за 3 квартали» // «БТ», 2010, № 44, с. 20.

Частину торішніх збитків, що залишилася «поза справою», може бути враховано у складі валових витрат лише в I кварталі 2011 року разом із сумою збитків 2010 року, як це передбачає

абз. 2 п. 22.4 Закону про податок на прибуток. Таким чином, показник рядка 04.9 декларації за I квартал 2011 року складатиметься з показника ряд. 08 декларації за 2010 рік та 80 % від показника ряд. 08 декларації за 2009 рік**.

** Якщо за результатами I кварталу 2011 року платник отримає збиток, то його сума не зникне у зв’язку з переходом з 1 квітня 2011 року на новий порядок обчислення податку на прибуток. Суму таких збитків буде включено до витрат II кварталу 2011 року і подальших періодів до повного погашення такого від’ємного значення (п. 3 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).

При заповненні річної декларації потрібно також ураховувати, що 20 % обмеження застосовується і до самостійно виявлених помилок за результатами минулих років,

якщо такі помилки впливатимуть на збільшення від’ємного значення, накопиченого станом на 01.01.10 р. (ряд. 8 декларації з податку на прибуток за 2009 рік). Інакше кажучи, якщо після 01.07.10 р. платник виявить помилки в розрахунку збитку за період до 01.01.10 р., які вплинуть на його збільшення (завищення валових доходів або заниження валових витрат (амортизації)), то такі помилки буде враховано при обчисленні прибутку за 9 місяців (три квартали) 2010 року і за 2010 рік лише в розмірі 20 %***.

*** Докладно про це ми писали в коментарі до листа ДПАУ від 14.07.10 р. № 14009/7/15-0417 // «БТ», 2010, № 34, с. 10, а також у статті «Збитки в декларації з податку на прибуток за 3 квартали» // «БТ», 2010, № 44, с. 20.

І останній момент, на який ми хочемо звернути

особливу увагу, пов’язаний із збитками, отриманими від операцій з цінними паперами. Недавно ДПАУ перелякала громадськість своїм листом від 10.11.10 р. № 4268/7/15-0317, в якому вимагала урізати до 20 % і від’ємний фінансовий результат, отриманий від ціннопаперових операцій станом на 1 січня 2010 року****. Добре, що в результаті справедливість перемогла, ДПАУ листом від 04.01.11 р. № 23/7/15-0317 унесла зміни до свого, м’яко кажучи, некоректного роз’яснення, суть якого зводиться до такого: від’ємний фінансовий результат операцій із цінними паперами не є від’ємним значенням об’єкта оподаткування, тому норми п. 22.4 Закону про податок на прибуток для цілей ведення окремого обліку операцій з цінними паперами не застосовуються.

**** Наш коментар «Від’ємний фінрезультат за цінними паперами: у вигляді збитків ДПАУ вирішила «обрізати» витрати!» з категоричною незгодою з цією позицією див. у «БТ», 2010, № 48, с. 7.

 

Річні додатки

Додаток Р1

. У додатку Р1 розшифровується сума валововитратних податків та зборів (обов’язкових платежів), яку зазначено в ряд. 04.6 річної декларації на підставі п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток.

При заповненні

додатка Р1 варто звернути увагу на заповнення деяких рядків.

Так,

ряд. 4.6.1 заповнюють лише платники акцизного збору, які сплачують його до бюджету. Суми акцизного збору, сплачені неплатниками акцизного збору у складі ціни придбаних підакцизних товарів, у цьому рядку не відображаються. Такі суми включаються до складу валових витрат у складі ціни придбаних товарів (ряд. 04.1).

У

ряд. 4.6.2 не повинне відображатися мито, сплачене при імпорті товарів, адже воно потрапить до валових витрат у складі первісної вартості таких товарів (відображається в ряд. 04.1). А от експортне мито має бути відображене в цьому рядку.

До

ряд. 4.6.15 і ряд. 4.6.18 уключаються суми пенсійного збору, сплаченого при купівлі нерухомості та легкових автомобілів відповідно. Причому, на думку податківців (див. лист ДПАУ від 19.12.06 р. № 23881/7/15-0317), такі витрати мають бути безпосередньо пов’язані з господарською діяльністю платника податків. Хоча стосовно включення до складу валових витрат сум пенсійного збору, сплаченого на інших підставах (придбання іноземної валюти або ювелірних виробів), що відображаються в рядках 4.6.16 і 4.6.17, податківці таких застережень не висловлювали.

Рядок

4.6.22 заповнюють виключно ті юридичні особи, які надають послуги з установлення та розміщення реклами. Замовники ж суму такого податку відображають разом з вартістю послуг у складі ряд. 04.1 декларації. Це саме стосується інших місцевих податків, що справляються і сплачуються до бюджету податковими агентами*.

* Див. статтю «Податок з реклами в рекламного агентства: податковий та бухгалтерський облік» // «БТ», 2009, № 49, с. 34.

Як рекомендує ДПАУ своїм працівникам у

Порядку № 761, багато показників додатка Р1 можна порівняти з даними інших звітів. Алгоритми такого порівняння за всіма річними додатками Р1 — Р3 наведено в п. 3 додатка 1 до Порядку № 761 // «БТ», 2008, № 51, с. 4.

Нагадаємо, що до складу валових витрат не включаються суми:

— податку на прибуток;

— ПДВ (крім випадку, коли підприємство не зареєстроване платником ПДВ; вхідного ПДВ щодо товарів, придбаних для здійснення звільнених і таких, що не є об’єктом обкладення ПДВ, операцій на підставі

п.п. 5.3.3 Закону про податок на прибуток; від’ємного значення спецПДВ на підставі п.п. 4.2.1 Закону про податок на прибуток);

— податку з доходів фізичних осіб;

— вартості торгових патентів;

— штрафів, неустойки та пені, нарахованих за рішенням сторін договору, державних органів, суду.

Зауважимо, що не всі податкові платежі, які можуть включатися до валових витрат на підставі

п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток, перелічено в додатку Р1. Крім згаданих вище сум ПДВ, оминаючи цей додаток (оскільки немає спеціальних рядків для їх відображення), до валових витрат уключаються:

— витрати на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до

ст. 13 Закону № 1788;

— суми внеску до Пенсійного фонду, нараховані на суму лікарняних.

Відображати такі суми, на нашу думку, слід у ряд. 04.13 декларації як інші витрати. Такої ж позиції дотримуються й податківці (див.

коментар до листа ДПАУ від 28.07.08 р. № 349/4/15-0214 // «БТ», 2008, № 34, с. 4).

Додаток Р2

. У додатку Р2 розшифровується сума витрат на добровільне перерахування коштів, передачу товарів (виконання робіт, надання послуг), що включаються до валових витрат і відображаються в ряд. 04.8 декларації. До таких витрат належать:

1) суми коштів, перераховані до державного або місцевих бюджетів (ряд. В1), неприбутковим організаціям (ряд. В2), що включаються до складу валових витрат у межах від 2 до 5 % оподатковуваного прибутку попереднього року (дозволена сума відображається в ряд. 1). Алгоритм розрахунку такої суми наводився, зокрема, у

листі ДПАУ від 06.07.09 р. № 14060/7/15-0217**.

** Див. статтю «Роз’яснення з податку на прибуток: нарізка актуальних питань від ДПАУ» // «БТ», 2009, № 29, с. 40.

Приклад 1

. Якщо в декларації за 2009 рік у ряд. 11 було зазначено суму оподатковуваного прибутку 10000 грн., то в ряд. 1 додатка Р2 до декларації за 2010 рік можна відобразити суму таких витрат від 200 грн. (10000 грн. х 2 %) до 500 грн. (10000 грн. х 5 %). Якщо фактично перерахована сума дорівнює 150 грн., то вона в ряд. 1 не відображається, а якщо сума таких витрат склала 800 грн., то слід відобразити суму 500 грн.;

— суми коштів, перерахованих підприємствами всеукраїнських об’єднань осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, цим об’єднанням на їх благодійні цілі (ряд. 2) у межах 10 % оподатковуваного прибутку попереднього року;

— витрати на безоплатне надання певним категоріям працівників вугільної промисловості вугілля на побутові потреби в межах установлених норм — у розмірах, передбачених колективним договором, але не більше 5,9 тонни на домогосподарство (

лист ДПАУ від 15.09.06 р. № 4903/А/15-1114, постанова КМУ від 14.04.04 р. № 462) згідно з п.п. 5.2.11 Закону про податок на прибуток (ряд. 3). Такі витрати включаються до валових витрат підприємствами вугільної промисловості, причому без обмеження їх загальної суми;

— суми коштів, перерахованих організаціям роботодавців та їх об’єднанням, у вигляді вступних, членських та цільових внесків, у межах 0,2 % фонду оплати праці платника податку за звітний рік (показник ряд. Б, який не повинен перевищувати ряд. 04.3 декларації). Дозволена сума таких витрат відображається в ряд. 4;

— суми коштів, перераховані установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям-заповідникам для використання з метою охорони культурної спадщини (ряд. Г), включаються до складу валових витрат у межах від 2 до 10 % оподатковуваного прибутку попереднього року. Дозволена сума таких витрат відображається в ряд. 5.

У ряд. А вказується сума оподатковуваного прибутку попереднього року (показник ряд. 11 декларації за попередній рік), що застосовується для розрахунку показників ряд. 1, 2 і 5.

Загальна сума благодійних витрат підприємства, яку буде зазначено в ряд. 04.8

додатка Р2 і відповідно в ряд. 04.8 декларації, визначається як сума дозволених витрат щодо кожного з перелічених видів витрат.

Додаток Р3

. Цей додаток складається лише тими платниками податку, які протягом звітного року придбавали товарів (роботи, послуги) в нерезидентів, котрі мають офшорний статус, або здійснювали розрахунки через таких нерезидентів.

Перелік офшорних зон наведено в

розпорядженні КМУ від 24.02.03 р. № 77-р.

У гр. 2 вказуються реквізити договору з нерезидентом, який має офшорний статус, а також назва та місцезнаходження такого нерезидента. Для кожного такого договору відводиться окремий рядок.

У гр. 3 зазначається загальна сума витрат на придбання товарів (робіт, послуг) в офшорного нерезидента. Слід зауважити, що авансові виплати нерезидентам не відображаються в цій графі. Адже згідно з вимогами

п.п. 11.2.3 Закону про податок на прибуток датою збільшення валових витрат платника податку при здійсненні операцій з нерезидентами є дата оприбуткування товарів, а для робіт (послуг) — дата фактичного їх отримання від нерезидентів незалежно від наявності їх оплати. Сюди ж потрапляють суми процентів, сплачені нерезидентам, які мають офшорний статус (див. лист ДПАУ від 01.09.06 р. № 16369/7/15-0517).

Суму витрат, яку дозволяється включити до валових витрат, — показник гр. 4, отримують, помноживши дані гр. 3 на коефіцієнт 0,85.

Підсумкова сума показників гр. 4 за всіма договорами з офшорними нерезидентами дає показник ряд. 04.11, що переноситься до ряд. 04.11 декларації.

На цьому зупинимося. Як ви самі можете переконатися, річна декларація з податку на прибуток, що подається за старими правилами, не викликає особливих складнощів при заповненні. Чи так буде зі звітністю з цього податку за II квартал і подальші звітні періоди 2011 року? Але про це ми подумаємо пізніше, а поки що потрібно розібратися зі звітною кампанією за 2010 рік. Бажаємо вам успіху!

 

Документи статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.03 р. № 889-IV (втратив чинність з 01.01.11 р.).

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (втратив чинність з 01.01.11 р).

Закон № 2275

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 20.05.10 р. № 2275-VI.

Закон № 1788

— Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.91 р. № 1788-XII.

Порядок № 761

— Примірний порядок проведення камеральної перевірки та здійснення контролю за справлянням податку на прибуток, затверджений наказом ДПАУ від 05.12.08 р. № 761.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі