ФІНАНСОВА ЗВІТНІСТЬ
для малих підприємств:
заповнюємо по-новому
Як відомо, фінансовий звіт суб'єктів малого підприємництва недавно було змінено. І оскільки за півріччя вперше доведеться подавати звіт за новою формою, сьогодні розглянемо порядок його заповнення. У пропонованій статті йтиметься про Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва у складі Балансу (форма № 1-м) та Звіту про фінансові результати (форма № 2-м), а про спрощений звіт для «нульовиків» ми поговоримо в наступних публікаціях (адже його вперше слід подавати за підсумками 2011 року).
Влада КАРПОВА, консультант газети «Бухгалтерський тиждень», канд. екон. наук,
сертифікований бухгалтер-практик (CAP)
Хто подає «малу» фінансова звітність
Відповідно до
п. 2 П(С)БО 25 фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва (СМП) подають такі особи:1)
СМП — юридичні особи, визнані такими відповідно до законодавства. Згідно зі ст. 63 ГКУ та Законом про СМП до них належать юридичні особи — СПД будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за звітний період (календарний рік):— середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб;
— обсяг річного валового доходу не перевищує 70 млн грн.
Виходячи з
п. 4 П(С)БО 25 середня кількість працівників має визначатися в порядку, установленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері статистики. На сьогодні таким документом є Інструкція № 286, в якій наведено кілька показників розрахунку середньої чисельності працівників. Думки офіційних органів щодо вибору конкретної методики визначення середньооблікової чисельності розділилися: податківці та статистики наполягають на застосуванні показника середньої кількості працівників підприємства*, а Держкомпідприємництва — показника середньої кількості всіх працівників в еквіваленті повної зайнятості. На нашу думку, прийнятнішим є варіант з використанням показника середньої кількості працівників підприємства.* Див. роз'яснення в ЄБПЗ (розділ 23.01 «Умови та порядок переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва»), консультацію заступника директора департаменту, начальника відділу статистики оплати праці Держкомстату І. Сеник у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 8, с. 60.
Будь-яких нормативів для визначення другого критерію — річного валового доходу на сьогодні немає. Нам імпонує підхід Держкомпідприємництва і Держкомстату, із роз'яснень яких
(листи від 23.04.04 р. № 2720 і від 28.04.05 р. № 04/1-1-3/89 відповідно) можна зрозуміти, що показник валового доходу для цієї мети необхідно визначати за даними бухобліку. Водночас мусимо зауважити, що всупереч твердженню авторів листів, у бухстандартах термін «валовий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» не використовується. Оскільки в Законі про СМП ідеться про «річний валовий дохід», вважаємо, що логічно було б ураховувати всі доходи підприємства (чистий дохід (виручку) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, інші фінансові доходи й інші доходи — рядки 035, 060, 120 і 130 відповідно «великої» форми № 2).Незалежно від розглянутих критеріїв норми
П(С)БО 25 не поширюються на таких юридичних осіб:— СПД — виробників та імпортерів підакцизних товарів;
— СПД, які здійснюють обмін іноземної валюти;
— СПД, в яких частка внесків у статутному фонді*, що належить юридичним особам — засновникам та учасникам цих суб'єктів, які не належать до СМП, перевищує 25 %;
— довірчі товариства, страхові компанії, банки, ломбарди, інші фінансово-кредитні та небанківські фінансові установи**;
2)
представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності.* Цей термін застарів, і тепер у нормативних актах використовується термін «статутний капітал».
* * Раніше обмеження поширювалося і на СПД — суб'єктів грального бізнесу.
Зауважимо, що формулювання
п. 2 П(С)БО 25 не допускають альтернативи — згідно з ними всі зазначені особи зобов'язані застосовувати його норми. Разом з тим зі ст. 11 Закону про СМП випливає, що підприємство має право самостійно вирішувати, чи використовувати спрощений варіант обліку та звітності. Це раніше підтверджував і Мінфін у листі від 08.12.05 р. № 31-20080-2-6/8885.Однак оскільки нова редакція
П(С)БО 25 приймалася Мінфіном на виконання п. 44.2 ПКУ**, тепер, мабуть, офіційні органи наполягатимуть на обов'язковому застосуванні його норм усіма особами, які підпадають під установлені критерії.** Хоча в цій нормі Мінфін на такі дії ніхто не уповноважував, там лише йдеться про розробку методики спрощеного бухгалтерського обліку доходів і витрат з метою визначення об'єкта оподаткування платниками податку на прибуток, що оподатковуються за нульовою ставкою та відповідають критеріям з п. 154.6 ПКУ.
Ці критерії слід аналізувати:
— за попередній календарний рік (для цілей застосування норм
П(С)БО 25 з початку року);— за минулий період поточного календарного року (для цілей відповідності критеріям СМП у поточному році, у тому числі новоствореними підприємствами).
Зверніть увагу: тепер при недотриманні одного з критеріїв СМП підприємство зобов'язане подавати «велику» звітність починаючи зі звітності за звітний період, в якому це відбулося, і подальші періоди поточного (звітного) року незалежно від того, в якому періоді було виявлено цю невідповідність***.
*** У попередній редакції П(С)БО 25 допускалася альтернатива: якщо така невідповідність виявлялася за результатами 9 місяців або року, підприємство за власним вибором могло або перейти на «велику» звітність, або залишатися до кінця року на «малій».
Загальні моменти заповнення «малої» фінансової звітності
Згідно з
п. 5 Порядку № 419 «мала» фінансова звітність подається до органів:—
статистики: квартальна — не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним кварталом**** (за півріччя 2011 року — до 26.07.11 р.), річна — не пізніше 9 лютого наступного за звітним року;—
ДПС: річна — протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) року (абз. 2 пп. 46.2, 49.19 ПКУ).**** На те, що СМП, які не є «нульовиками», зобов'язані подавати квартальну звітність до органів статистики, звернули увагу й офіційні органи (див. ком. «Платники податку на прибуток за ставкою 0 % складають і подають фінансову звітність органам статистики один раз на рік» до листа МФУ і Держкомстату від 12.04.11 р. № 31-08410-06-5/9545, № 04/4-7/214 // «БТ», 2011, № 22, с. 9).
Уперше звітність за новою формою має подаватися за підсумками I півріччя 2011 року*****, що підтвердили й офіційні органи (див.
лист МФУ і Держкомстату від 02.03.11 р. № 31-34020-06-5/5837, № 04/4-7/137).***** Див. ком. «Нова редакція П(С)БО 25 діє з 1 квітня, а нові форми фінансових звітів уперше подають за підсумками I півріччя 2011 року» // «БТ», 2011, № 14, с. 5.
І тут виникає запитання: як слід відображати в новій звітності показники за I квартал 2011 року і за попередній календарний 2010 рік? Оскільки форма Балансу особливо не змінилася, ця проблема переважно стосується заповнення Звіту про фінрезультати. Головна відмінність у розрахунку показників у Звіті про фінрезультати полягає в тому, що за новими правилами собівартість має визначатися відповідно до норм
ПКУ (докладніше про це ми розповімо далі). Але оскільки «податкова» собівартість за правилами ПКУ розраховується лише з 01.04.11 р., підстав для перерахунку собівартості реалізованої продукції, відображеної у фінансовій звітності до цієї дати, з метою заповнення форми № 2-м, на нашу думку, немає. Отже, може йтися лише про «переформатування» показників звітності за 2010 рік та I квартал 2010 року під нову форму «малої» фінансової звітності.Дані в
нових рядках ф. № 2-м за 2010 рік представники офіційних органів дозволили підприємствам не заповнювати: «<…> оскільки деякі показники Звіту про фінансові результати (форма № 2-м) не збігаються з показниками попередньої форми, дані в нових рядках графи 4 «За аналогічний період попереднього року» підприємствами можуть не наводитися» (лист МФУ і Держкомстату від 02.03.11 р. № 31-34020-06-5/5837, № 04/4-7/137).А от відповідні показники за перший квартал 2011 року, очевидно, доведеться «переформатувати», однак перераховувати собівартість під «податкові» правила не потрібно. У зв'язку з цим може статися, що в ряд. 080 і 090 ф. № 2-м за 2011 рік наводитимуться непорівнянні показники.
Як і раніше, показники «малої» фінансової звітності наводяться в тисячах гривень з одним десятковим знаком.
Зауважимо, що в новій редакції
П(С)БО 25 (п. 7 розд. I) передбачено можливість складання окремого балансу, показники якого включаються до Фінансового звіту СМП. Але ця умова стосується окремих випадків, зокрема, коли ведеться облік у філіях (інших відокремлених підрозділах), виділених на окремий баланс, та операцій з довірчого управління майном.
Порядок заповнення форми № 1-м
Як уже зазначалося, порядок заповнення «малого» Балансу істотно не змінився, тому ми наведемо його у звичній табличній формі з поясненнями щодо прийнятих нововведень.
Таблиця 1.
Баланс (форма № 1-м) Рядок Балансу | Код рядка | Дані бухгалтерського обліку для заповнення |
1 | 2 | 3 |
АКТИВ БАЛАНСУ | ||
I. Необоротні активи | ||
Незавершене будівництво | 020 | Сальдо по Дт рах. 15. У п. 2.1 розд. II П(С)БО 25 дано вказівку відображати в цій статті й авансові платежі для фінансування капітальних інвестицій, але ця норма вже застаріла, оскільки згідно з новою редакцією п. 4 П(С)БО 7 авансові платежі для фінансування |
Основні засоби: | ||
залишкова вартість | 030 | Ряд. 031 - ряд. 032 + сальдо по Дт субрах. 100 (інвестиційна нерухомість в оцінці за справедливою вартістю). Тепер уточнено, що в цьому рядку відображається також вартість основних засобів, отриманих у довірче управління. Уключається до підсумку Балансу. |
первісна вартість | 031 | Сальдо по Дт рах. 10, 11, 12 - сальдо по Дт субрах. 100 (інвестиційна нерухомість в оцінці за справедливою вартістю). Не включається до підсумку Балансу |
знос | 032 | Сальдо по Кт субрах. 131, 132, 133, 135 (наводиться в дужках; не включається до підсумку Балансу) |
Довгострокові біологічні активи: | ||
справедлива (залишкова) вартість | 035 | Ряд. 036 - ряд. 037 + сальдо по Дт субрах. 161, 163, 165 (включається до підсумку Балансу) |
первісна вартість | 036 | Сальдо по Дт субрах. 162, 164, 166 (не включається до підсумку Балансу) |
накопичена амортизація | 037 | Сальдо по Кт субрах. 134 |
Довгострокові фінансові інвестиції | 040 | Сальдо по Дт рах. 14 |
Інші необоротні активи | 070 | Сальдо по Дт рах. 18, 19. При переході з форми «великого» Балансу до сальдо на початок періоду також уключається залишок по Дт рах. 17. |
Усього за розділом I | 080 | Сума значень рядків: ряд. 020 + ряд. 030 + ряд. 035 + ряд. 040 + ряд. 070 |
II. Оборотні активи | ||
Виробничі запаси | 100 | Сальдо по Дт рах. 20, 22, 23, 25 |
Поточні біологічні активи | 110 | Сальдо по Дт рах. 21 |
Готова продукція | 130 | Сальдо по Дт рах. 26, 27, 28 (без урахування сальдо по Дт субрах. 286) Уточнено, що тут нарівні із собівартістю власне готової продукції на складі відображається також сільськогосподарська продукція в оцінці, визначеній відповідно до норм П(С)БО 30 |
Дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги: | ||
чиста реалізаційна вартість | 160 | Ряд. 161 - ряд. 162 (уключається до підсумку Балансу) |
первісна вартість | 161 | Сальдо по Дт рах. 34, 36 (не включається до підсумку Балансу) |
резерв сумнівних боргів | 162 | Сальдо по Кт рах. 38 (у частині, що стосується заборгованості за продукцію, товари, роботи, послуги, у тому числі щодо заборгованості, забезпеченої векселями). |
Дебіторська заборгованість за розрахунками з бюджетом | 170 | Сальдо по Дт субрах. 641, 642, 651, 652, 653, 656, 657. У новій редакції П(С)БО 25 уточнено, що до цього рядка включається також дебіторська заборгованість державних цільових фондів. Тому в ній можна показати заборгованість фондів соцстраху перед страхувальниками, у тому числі за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві (субрахунок 656) та єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (субрахунок 657) |
Інша поточна дебіторська заборгованість | 210 | Сальдо по Дт рах. 37, 63, 66, Дт субрах. 654, 655, 682 — 685 |
Поточні фінансові інвестиції | 220 | Сальдо по Дт субрах. 352 |
Грошові кошти та їх еквіваленти: | ||
у національній валюті | 230 | Сальдо по Дт субрах. 301, 311, 313, 333, 351 |
у тому числі в касі | 231 | Сальдо по Дт субрах. 301. Це новий рядок, що не включається до підсумку Балансу |
в іноземній валюті | 240 | Сальдо по Дт субрах. 302, 312, 314, 334, 351 |
Інші оборотні активи | 250 | Сальдо по Дт субрах. 331, 332, 643, 644 |
Усього за розділом II | 260 | Сума значень рядків: ряд. 100 + ряд. 110 + ряд. 130 + ряд. 160 + ряд. 170 + ряд. 210 + ряд. 220 + ряд. 230 + ряд. 240 + ряд. 250 |
III. Витрати майбутніх періодів | 270 | Сальдо по Дт рах. 39 |
IV. Необоротні активи та групи вибуття | 275 | Сальдо по Дт субрах. 286. Раніше це був вписуваний рядок, тепер його передбачено безпосередньо у формі Балансу |
Баланс | 280 | Сума значень рядків: ряд. 080 + ряд. 260 + ряд. 270 + ряд. 275 |
Перевірка. Показники гр. 3 і 4 ряд. 280 Форми № 1 мають відповідати показникам гр. 3 і 4 ряд. 640 Форми № 1. | ||
ПАСИВ БАЛАНСУ | ||
I. Власний капітал | ||
Статутний капітал | 300 | Сальдо по Кт рах. 40 |
Додатковий капітал | 320 | Сальдо по Кт рах. 41, 42 |
Резервний капітал | 340 | Сальдо по Кт рах. 43 |
Нерозподілений прибуток (непокритий збиток) | 350 | Сальдо по Кт субрах. 441 або сальдо по Дт субрах. 442. Сума непокритого збитку (Дт 442) наводиться в дужках та вираховується при визначенні підсумку власного капіталу (ряд. 380). У першому місяці переходу на застосування П(С)БО 25 сальдо рахунків 17 та 54 згортається зворотною кореспонденцією цих рахунків та відображається на субрахунку 441 або 442. |
Неоплачений капітал | 360 | Сальдо по Дт рах. 45, 46 (наводиться в дужках та вираховується при визначенні підсумку власного капіталу) |
Усього за розділом I | 380 | Сума значень рядків: ряд. 300 + ряд. 320 + ряд. 340 + (-) ряд. 350 - ряд. 360 |
II. Забезпечення майбутніх витрат і цільове фінансування | 430 | Сальдо по Кт рах. 47, 48 |
III. Довгострокові зобов'язання | 480 | Сальдо по Кт рах. 50, 51, 52, 53, 54, 55. У попередній редакції П(С)БО 25 зазначалося, що в цьому рядку відображається також сальдо рах. 54 при переході з форми «великого» Балансу. Тепер такої норми немає, однак із форми Балансу (зокрема, особливостей заповнення рядків 070 та 350) випливає, що це правило має застосовуватися і сьогодні |
IV. Поточні зобов'язання | ||
Короткострокові кредити банків | 500 | Сальдо по Кт рах. 31 (овердрафт), 60, 684 (у частині відсотків за кредитами банків) |
Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями | 510 | Сальдо по Кт рах. 61 |
Кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги | 530 | Сальдо по Кт рах. 62, 63 |
Поточні зобов'язання за розрахунками: | ||
з бюджетом | 550 | Сальдо по Кт субрах. 641, 642 |
зі страхування | 570 | Сальдо по Кт рах. 65. Згідно з новою редакцією П(С)БО 25 у цьому рядку відображається сума заборгованості за відрахуваннями єдиного соціального внеску, страхування майна підприємства та індивідуального страхування працівників. Водночас у ситуації, коли в підприємства залишилося сальдо за розрахунками з Пенсійним фондом та іншими фондами загальнодержавного соцстрахування (Кт субрах. 651, 652, 653, 656), воно також має показуватися в цій статті |
з оплати праці* | 580 | Сальдо по Кт рах. 66 |
Зобов'язання, пов'язані з необоротними активами та групами вибуття, утримуваними для продажу (вписуваний рядок) | 605 | Сальдо по Кт субрах. 680 |
Інші поточні зобов'язання | 610 | Сальдо по Кт рахунків рах. 37, 67, 68 (крім субрах. 680 і 684 у частині відсотків за банківськими кредитами) та субрах. 643, 644 |
Усього за розділом IV | 620 | Сума значень рядків: ряд. 500 + ряд. 510 + ряд. 530 + ряд. 550 + ряд. 570 + ряд. 580 + + ряд. 605 + ряд. 610 |
V. Доходи майбутніх періодів | 630 | Сальдо по Кт рах. 69 |
Баланс | 640 | Сума значень рядків: ряд. 380 + ряд. 430 + ряд. 480 + ряд. 620 + ряд. 630 |
* Із рядка 580 графа 4 «Прострочені зобов'язання з оплати праці» | 665 | Сальдо по Кт субрах. 661, 662 у частині простроченої заборгованості (строк виплати зарплати щодо якої вже минув) |
Перевірка. Показники гр. 3 і 4 ряд. 640 Форми № 1 мають відповідати показникам гр. 3 і 4 ряд. 280 Форми № 1. |
Нові правила заповнення форми № 2-м
Звіт про фінансові результати зазнав істотних коригувань. Змінився формат надання інформації. Якщо раніше форма № 2-м заповнювалася «поелементно» (на рахунках класу 8), то тепер фінансові результати визначаються в розрізі окремих статей витрат (на рахунках класу 9). У зв'язку з цим тим підприємствам, які не використовували рахунки класу 9, тепер їх доведеться запровадити. У цілому новий формат складання «малого» звіту за формою № 2-м схожий з порядком заповнення «великого» звіту за формою № 2. Але існують і принципові відмінності в порядку визначення показників, що в ньому відображаються.
По-перше, у «малій» формі визначається один підсумковий фінрезультат до оподаткування (
ряд. 130), тоді як у «великій» усі доходи й витрати групуються для розрахунку фінрезультату в розрізі операційної, звичайної діяльності та фінрезультату після впливу надзвичайних подій. Відповідно, у «малій» формі спочатку наводяться всі доходи, а потім — усі витрати. Тепер у формі № 2-м немає поділу і на звичайні-надзвичайні доходи (витрати).По-друге, виходячи з приписів
п. 5.6 розд. II П(С)БО 25 собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) має розраховуватися згідно з положеннями ПКУ. Причому формулювання зазначеної норми не допускають альтернатив, і при буквальному прочитанні виходить, що визначати собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) за нормами ПКУ зобов'язані всі СМП, котрі заповнюють форму № 2-м (незалежно від того, чиє вони платниками податку на прибуток).Ми вважаємо такий підхід неправильним. Адже навіть великим підприємствам, переважна більшість з яких є платниками податку на прибуток, надано право вибору — чи застосовувати «податковий» розрахунок собівартості виробленої продукції (робіт, послуг) (
п. 11.1 П(С)БО 16)*. То чому ж тоді «малюкам», з яких більшість підприємств не є платниками податку на прибуток, слід обов'язково розраховувати собівартість за «прибутковими» правилами? Такий порядок їх явно дискримінує.* Див. щодо розрахунку «податкової» собівартості також статтю «Податкові» зміни в П(С)БО: як їх застосовувати» // «БТ», 2011, № 18-19, с. 24.
Крім того, альтернативні норми
п. 11.1 П(С)БО 16 поширюються і на СМП, у зв'язку з чим ми вважаємо, що й вони мають право вибору між «податковою» та «звичайною» собівартістю.А юридичні особи — єдиноподатники можуть для аргументації незастосування «податкового» порядку послатися на те, що положення
розд. III ПКУ, в якому наводиться порядок розрахунку «податкової» собівартості, на них не поширюються.Є запитання і з порядком розрахунку в бухобліку «податкової» собівартості. Так, із формату заповнення форми № 2-м і
п. 5.6 розд. II П(С)БО 25 можна дійти висновку, що «податкова» собівартість відрізняється від «звичайної» лише тим, що до неї не включаються будь-які загальновиробничі витрати (див. «Як визначається «податкова» собівартість для заповнення ф. № 2-м»).
Як визначається «податкова» собівартість для заповнення форми № 2-м Витяг із П(С)БО 25 «5.6. <…> Собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг складається з витрат, прямо пов’язаних з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг, а саме: прямих матеріальних витрат; прямих витрат на оплату праці; амортизації виробничих основних засобів та нематеріальних активів, безпосередньо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг; вартості придбаних послуг, прямо пов’язаних з їх виробництвом (наданням); інших прямих витрат. До складу прямих матеріальних витрат включається вартість сировини та основних матеріалів, що утворюють основу виготовленого товару, виконаної роботи, наданої послуги, придбаних напівфабрикатів та комплектувальних виробів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат. Прямі матеріальні витрати зменшуються на вартість зворотних відходів, отриманих у процесі виробництва, які оцінюються у порядку, визначеному в положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку. До складу прямих витрат на оплату праці включаються заробітна плата та інші виплати робітникам, зайнятим у виробництві товарів (виконанні робіт, наданні послуг), які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат. До складу інших прямих витрат включаються всі інші виробничі витрати, які можуть бути безпосередньо віднесені на конкретний об’єкт витрат, у тому числі внески на соціальні заходи, витрат з придбання електричної енергії, плата за оренду земельних і майнових паїв». |
Зазначена норма кореспондує з положеннями
п. 138.8 ПКУ. І хоча насправді відмінності полягають не лише в цьому, на нашу думку, при розрахунку «податкової» собівартості для цілей заповнення ф. № 2-м можна виходити з цього принципу. Адже в зазначеній формі не передбачено окремих рядків для відображення, скажімо, матеріалів, які не включаються до «податкових» витрат на виробництво продукції (приклад — придбання у фізичних осіб — єдиноподатників), і не зазначено, куди саме слід відносити такі витрати. У цьому, до речі, полягає принципова відмінність у порядку складання звіту за ф. № 2-м та формою № 2-мс (для «нульовиків»). Щодо заповнення останнього звіту в п. 2.9 розд. ІІІ П(С)БО 25 зроблено застереження стосовно того, що у статті «Витрати (доходи), які зменшують (збільшують) фінансовий результат після оподаткування» відображається різниця між витратами і доходами, що не визнаються витратами або доходами ПКУ та не відображені у складі витрат і доходів в інших статтях.Тому, з урахуванням викладеного, «податкову» собівартість, на нашу думку, для цілей складання фінансової звітності можна розраховувати у звичайному порядку з тією лише різницею, що до неї не слід уключати будь-які загальновиробничі витрати.
Таблиця 2.
Звіт про фінансові результати (форма № 2-м) Рядок Звіту про фінансові результати | Код рядка | Дані бухгалтерського обліку для заповнення |
1 | 2 | 3 |
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) | 010 | Обороти по Кт субрах. 701, 702, 703 (дохід зазначається з урахуванням непрямих податків — ПДВ, акцизного податку тощо) |
Непрямі податки та інші вирахування з доходу | 020 | Обороти по Дт 70 — Кт 641, 642, 643, 651. |
Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) (010 - 020) | 030 | Ряд. 010 - ряд. 020 |
Інші операційні доходи | 040 | Обороти по Дт 71 (крім субрах. 710(1)) — Кт 791 |
Інші доходи | 050 | Обороти по Дт 72, 73 — Кт 792. |
Разом чисті доходи (030 + 040 + 050) | 070 | Сума значень рядків: ряд. 030 + ряд. 040 + ряд. 050 |
Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) | 080 | Обороти по Дт 791 — Кт 90\(наводяться в дужках). Із п. 5.6 розд. II П(С)БО 25 випливає, що до цього рядка не повинні включатися загальновиробничі витрати, тобто при виготовленні продукції маємо: оборот Дт 23 — Кт 91. Усі витрати з рах. 91 повинні списуватися кореспонденцією Дт 791 — Кт 91 |
Інші операційні витрати | 090 | Обороти по Дт 791 — Кт 91 (наводяться в дужках). |
у тому числі: | 091 | Вписується конкретна назва податку, що відображається в ряд. 090, і відповідна сума (єдиний податок; єдиний (фіксований) податок для сільськогосподарських товаровиробників тощо) |
| 092 | З П(С)БО 25 не зрозуміло, які саме показники наводяться в цьому рядку |
Інші витрати | 100 | Обороти по рах. 95 (наводяться в дужках). |
Разом витрати (080 + 090 + 100) | 120 | Сума значень рядків: ряд. 080 + ряд. 090 + ряд. 100 |
Фінансовий результат до оподаткування (070 - 120) | 130 | Визначається як різниця: ряд. 070 - ряд. 120. Від’ємне значення наводиться в дужках |
Податок на прибуток | 140 | Оборот Дт 98 — Кт 641/«Податок на прибуток» (наводиться в дужках). Раніше в П(С)БО 25 із посиланням на П(С)БО 17 указувалося, що в цій статті наводиться сума поточного податку на прибуток, тепер такого застереження немає. Водночас ми вважаємо, що тут, як і раніше, можна зазначати суму податку на прибуток у сумі, яка підлягає сплаті до бюджету. Це випливає із фрази «податок на прибуток за звітний період» і припису щодо закриття при переході з «великої» форми Балансу сальдо рахунків 17, 54 на рахунок 44. |
Чистий прибуток (збиток) (130 - 140) | 150 | Визначається як різниця: ряд. 130 - ряд. 140. Від’ємне значення наводиться в дужках |
Забезпечення матеріального заохочення | 160 | Обороти по Кт субрах. 477 |
Дохід від первісного визнання біологічних активів та сільськогосподарської продукції та дохід від зміни вартості поточних біологічних активів (вписуваний рядок) | 201 | Оборот Дт 710 — Кт 791(1) |
Витрати від первісного визнання біологічних активів та сільськогосподарської продукції та витрати від зміни вартості поточних біологічних активів (вписуваний рядок) | 202 | Оборот Дт 791 — Кт 940(1), наводиться в дужках) |
(1) Стосовно доходів і витрат від первісного визнання біологічних активів (БА) та сільськогосподарської продукції та від зміни вартості поточних біологічних активів необхідно звернути увагу на таке. У чинній редакції П(С)БО 25 з незрозумілих причин зберігся той самий принцип їх визначення, що застосовувався і у старому форматі форми № 2-м, а саме: такі доходи (витрати) не відображаються у складі фінансового результату і наводяться тільки у вписуваних рядках. Однак якщо раніше (при поелементному визначенні фінрезультату) цей принцип дозволяв «вийти» на правильний фінрезультат, відображений на рах. 79, то тепер навпаки — на цю суму вийде розбіжність. Тому тут підприємства повинні самостійно вибирати: або дотримуватись викладеного в П(С)БО 25 алгоритму заповнення цих рядків (але тоді фінрезультат у ф. № 2-м не зійдеться із сальдо по рах. 79), або, як і у «великій» формі № 2, уключати такі доходи (витрати) у звичайному порядку до відповідних рядків, що впливають на фінрезультат. Ми надалі викладемо рекомендації щодо обліку таких доходів (витрат) згідно з П(С)БО 25, а в ситуації вибору варіанта з уніфікацією фінрезультату у формі № 2-м та в бухобліку не потрібно «витягувати» з відповідних рядків обороти по субрахунках 710 і 940. |
От і все, що ми сьогодні хотіли розповісти про заповнення «малої» фінансової звітності. Наостанок нам залишається побажати вам легкого її складання та подання.
Документи і скорочення статті
ПКУ
— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.ГКУ
— Господарський кодекс України від 16.01.03 р. № 436-IV.Закон про СМП
— Закон України «Про державну підтримку малого підприємництва» від 19.10.2000 р. № 2063-III.Інструкція № 286
— Інструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату від 28.09.05 р. № 286.Порядок № 419
— Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.П(С)БО 7
— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом МФУ від 27.04.2000 р. № 92.П(С)БО 16
— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом МФУ від 31.12.99 р. № 318.П(С)БО 17
— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 17 «Податок на прибуток», затверджене наказом Мінфіну від 28.12.2000 р. № 353.П(С)БО 25
— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 25 «Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва» в редакції наказу МФУ від 24.01.11 р. № 25.П(С)БО 30
— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 30 «Біологічні активи», затверджене наказом МФУ від 18.11.05 р. № 790.ЄБПЗ
— Єдина база податкових знань, розміщена на сайті ДПАУ: www.sta.gov.ua.