Теми статей
Обрати теми

Збір за першу реєстрацію транспортного засобу, або Новий транспортний податок

Редакція БТ
Стаття

ЗБІР ЗА ПЕРШУ РЕЄСТРАЦІЮ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ,

або Новий транспортний податок

 

З прийняттям Податкового кодексу всіх суб’єктів, які використовують транспортні засоби, чекає вагома новація. Замість податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів вони мають сплачувати збір за першу реєстрацію транспортного збору.

Цей вид збору в дечому співпадає із транспортним податком, а в дечому має кардинальні відмінності. Тому в цій публікації наведемо основні правила сплати цього збору.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Що таке збір за першу реєстрацію ТЗ?

З 01.01.11 р. юридичні та фізичні особи замість податку з власників ТЗ та інших самохідних машин і механізмів, сплата якого регулювалася

Законом про транспортний податок (втратив чинність з 01.01.11 р.), сплачуватимуть збір за першу реєстрацію ТЗ (далі — збір). Сплата збору регулюється розділом VІІ ПКУ, а вся термінологія міститься у ст. 14 розділу І ПКУ. Відноситься цей збір до загальнодержавних зборів (п. 9.1 ПКУ).

Сплачувати цей збір потрібно, як видно з його назви, лише у випадку, коли суб’єкт проводить

першу реєстрацію ТЗ (п.п. 14.1.169 ПКУ), транспортний же податок сплачувався не тільки при першій реєстрації ТЗ, а й періодично (зокрема, юридичні особи — щокварталу).

Отже, для того щоб визначити платити збір чи ні, перш за все, слід знати, що під

першою реєстрацією ТЗ розуміють реєстрацію ТЗ, яка здійснюється уповноваженими державними органами України щодо цього ТЗ в Україні вперше (п.п. 14.1.163 ПКУ).

Звернемо увагу, що проходити першу реєстрацію, а отже, і сплачувати збір за першу реєстрацію транспортного засобу, потрібно у таких випадках:

— коли суб’єкт придбав новий ТЗ у вітчизняного виробника;

— коли суб’єкт придбав ТЗ, що ввезений із закордону і не проходив в Україні реєстрацію (незалежно від того, новий це ТЗ, чи той, що був у користуванні).

Тобто платити збір за першу реєстрацію ТЗ суб’єкти будуть виключно при першій реєстрації ТЗ в Україні. У випадку, коли цей ТЗ уже був зареєстрований в Україні, то платити цей збір не потрібно, оскільки його вже сплатив попередній власник, коли вперше реєстрував ТЗ.

 

Платники збору

Платниками збору за першу реєстрацію ТЗ залишилися ті ж суб’єкти, що сплачували транспортний податок, а саме (

ст. 231 та 15 ПКУ):

фізичні особи (резиденти і нерезиденти України);

юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування.

При цьому ці суб’єкти стануть платниками збору тільки за умови, що вони

здійснюють першу реєстрацію в Україні ТЗ, що є об'єктами оподаткування цим збором (ст. 231 ПКУ).

 

Об’єкт оподаткування

Перелік ТЗ, при реєстрації яких сплачується збір, подібний до того, що був при сплаті транспортного податку:

колісні транспортні засоби, судна, літаки та вертольоти — ст. 232 ПКУ (див. «Об’єкт оподаткування збором за першу реєстрацію ТЗ»), хоча відмінності існують. Так, відтепер:

потрібно сплачувати збір також і за яхти та судна парусні і човни спортивні (коди 8903 91; 8903 92; 8903 99), якщо вони включені до Державного суднового реєстру України або до Суднової книги України;

звільнені від сплати такого збору суб’єкти за реєстрацію причепів і напівпричепів.

 

Об’єкт оподаткування збором за першу реєстрацію ТЗ

Витяг із ст. 232 ПКУ

«Стаття 232. Об'єкти оподаткування збором

232.1. Транспортні засоби, які є об'єктами оподаткування збором:

232.1.1. колісні транспортні засоби, крім:

а) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що закріплені на праві оперативного управління за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, які повністю утримуються за рахунок бюджету, крім тих, що віднесені до транспортної групи, в порядку, визначеному головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері, оборони і військового будівництва;

б) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що закріплені на праві оперативного управління за військовими формуваннями головного органу в системі центральних органів виконавчої влади у сфері охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, безпеки дорожнього руху, які повністю утримуються за рахунок бюджету, крім тих, що віднесені до транспортної групи, в порядку, визначеному таким головним органом;

в) транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що закріплені на праві оперативного управління за підрозділами служби цивільного захисту, які повністю утримуються за рахунок бюджету, крім тих, що віднесені до транспортної групи, в порядку, визначеному головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення;

г) транспортних засобів вантажних, самохідних, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані, — товарна позиція 8709 згідно з УКТ ЗЕД;

ґ) транспортних засобів швидкої медичної допомоги;

д) машин і механізмів для сільськогосподарських робіт — товарні позиції 8432 і 8433 згідно з УКТ ЗЕД;

е) причепів (напівпричепів);

є) мопедів;

ж) велосипедів;

232.1.2. судна, зареєстровані у Державному судновому реєстрі України або у Судновій книзі України;

232.1.3. літаки і вертольоти, зареєстровані у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України або у Реєстрі державних повітряних суден України, крім:

а) літаків і вертольотів Збройних Сил України;

б) літаків і вертольотів головного органу у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення, а також органів управління та сил цивільного захисту, що виконують завдання цивільного захисту».

 

Крім того, деяким категоріям осіб надано пільги зі сплати збору (

ст. 235 ПКУ): з 01.01.11 р. такі пільги надаються лише щодо:

легкових автомобілі для інвалідів* з об'ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. см, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України;

ТЗ будинків-інтернатів для громадян похилого віку та інвалідів, дитячих будинків-інтернатів, пансіонатів для ветеранів війни і праці, геріатричних пансіонатів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, що фінансуються з державного та місцевого бюджетів**.

* Крім того, відповідно до п. 4 розділу ХІХ ПКУ Кабмін має запровадити починаючи з 1 січня 2011 року механізм компенсації втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного збору з пального для фізичних осіб, які користувалися пільгами щодо сплати податку з власників транспортних засобів щодо одного легкового автомобіля (мотоколяски) з об'ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см чи одного мотоцикла з об'ємом циліндрів двигуна до 750 куб. см або одного човна моторного чи катера (крім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м, а саме осіб, які зазначені у пп. 1 і 2 частини першої ст. 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»; ст. 4 — 11 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; ст. 6 і 8 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні».

** Звернемо увагу, що у випадку відчуження таких «пільгових» транспортних засобів, особи, які отримали такі транспортні засоби у власність (покупці), зобов'язані сплатити збір за ставками у порядку та на умовах, передбачених для збору за першу реєстрацію транспортних засобів.

 

База оподаткування та ставки податку

База оподаткування збором за першу реєстрацію ТЗ визначається, як і раніше за тими самими правилами, що і при сплаті транспортного податку за першу реєстрацію ТЗ, а саме:

— для мотоциклів, легкових автомобілів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном), автобусів (у тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів (у тому числі сідельних тягачів, інших спеціалізованих та спеціальних вантажних транспортних засобів) —

за об'ємом циліндрів двигуна в куб. сантиметрах;

— для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, —

за потужністю двигуна в кВт;

— для суден, обладнаних двигуном, —

за потужністю двигуна в кВт;

— для суден, які не обладнані двигуном, —

за довжиною корпусу судна в сантиметрах;

— для літаків, вертольотів —

за максимальною злітною масою.

Ставки ж збору дещо збільшилися в порівнянні з транспортним податком. Це викликано напевно тим, що тепер сплачувати збір потрібно буде лише один раз, а не періодично як це було раніше. Причому таке збільшення в основному стосується тих ТЗ, які були в користуванні більше 8 років. Так, при розрахунку ставок збору для колісних ТЗ старших 8 років до базових ставок застосовується

коефіцієнт 40 (це не стосується легкових авто, обладнаних електродвигунами, і тракторів), а для повітряних чи водних ТЗ — 3. Коли ж реєструють нові ТЗ чи ті, що перебували у експлуатації до 8 років (крім легкових авто, обладнаних електродвигунами, і тракторів), до базової ставки застосовуються коефіцієнти 1 та 2 відповідно.

Розглянемо ставки збору за першу реєстрацію ТЗ, які застосовуються з 01.01.11 р., з урахуванням відповідних коефіцієнтів у таблиці.

 

Ставки збору за першу реєстрацію ТЗ

КОЛІСНІ ТЗ

Транспортний засіб

Об’єм циліндра двигуна куб. см,
(потужності двигуна кВт)

Ставка збору
(зі 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна, з 1кВт потужності двигуна)

базові

для нових ТЗ(1)

для ТЗ що були в експлуатації

до 8 років(2)

більше 8 років(3)

1

2

3

4

5

6

Мотоцикли

до 500

3

3

6

120

від 501 до 800

5

5

10

200

від 800 і більше

10

10

20

400

Легкові автомобілі (крім автомобілів,
обладнаних електродвигуном):

до 1000

3

3

6

120

від 1001 до 1500

5

5

10

200

від 1501 до 1800

7

7

14

280

від 1801до 2500

10

10

20

400

від 2501 до 3500

25

25

50

1000

від 3501 до 4500

40

40

80

1600

від 4501 до 5500

45

45

90

1800

від 5501 до 6500

55

55

110

2000

понад 6500

60

60

120

2400

Легкові автомобілі, обладнані електродвигуном

будь-який

0,5

0,5(4)

Автобуси, у тому числі мікроавтобуси

будь-який

5

5

10

200

Трактори, крім гусеничного

будь-який

2,5

2,5(4)

Вантажні автомобілі(5)

до 8200

15

15

30

600

від 8201 до 15000

20

20

40

800

понад 15000

25

25

50

1000

Сідельні тягачі

будь-який

15

15

30

600

Автомобілі спеціального призначення

будь-який

5

5

10

200

СУДНА

Транспортний засіб

Потужність двигуна, кВт (довжина корпусу
судна, м)

Ставка збору (з 1кВт потужності двигуна, з 100 см довжини)

базові

для нових ТЗ(1)

для ТЗ що були в експлуатації

до 8 років(2)

більше 8 років

Судна, оснащені стаціонарним або підвісним двигуном (двигунами):

до 55 (включно)

2,5

2,5

5

7,5

понад 55

3

3

6

9

Судна, не оснащені двигуном

до 7,5 (включно)

7

7

14

21

понад 7,5

14

14

28

42

ЛІТАКИ І ВЕРТОЛЬОТИ

Транспортний засіб

Максимальна злітна маса, кг

Ставка збору (з 1 кг максимальної злітної маси)

базові

для нових ТЗ(1)

для ТЗ що були в експлуатації

до 8 років(2)

більше 8 років (6)

Літаки

будь-яка

1

1

2

3

Вертольоти

будь-яка

1

1

2

3

(1)Для нових колісних ТЗ, суден, літаків і вертольотів відповідно до п.п. 234.4.1 ПКУ ставки збору розраховані із застосуванням коефіцієнта 1 до базових ставок.

(2)Для колісних ТЗ, суден, літаків і вертольотів, що були в експлуатації до 8 років, відповідно до п.п. 234.4.2 ПКУ ставки збору розраховані із застосуванням коефіцієнта 2 до базових ставок.

(3)Для колісних ТЗ, що були в експлуатації понад 8 років, відповідно до п.п. 234.4.4 ПКУ ставки збору розраховані із застосуванням коефіцієнта 40 до базових ставок.

(4) Для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, та тракторів незалежно від строку експлуатації відповідно до пп. 234.4.2 та 234.4.4 ПКУ застосовуються базові ставки збору без використання коефіцієнтів.

(5) Збір за першу реєстрацію ТЗ для вантажо-пасажирських автомобілів сплачується у розмірах, установлених для вантажних автомобілів.

(6)Для суден, літаків та вертольотів, що були в експлуатації понад 8 років, відповідно до п.п. 234.4.3 ПКУ ставки збору розраховані із застосуванням коефіцієнта 3 до базових ставок.

 

Що стосується індексації, то у

п. 4 розділу XIX Прикінцевих положень ПКУ говориться про те, що до 1 червня до ВРУ буде вноситися проект закону про внесення змін до ПКУ щодо ставок оподаткування, визначених в абсолютних значеннях, з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції, в тому числі і щодо збору за першу реєстрацію ТЗ.

 

Порядок сплати і звітування

Розраховується цей збір щодо кожного ТЗ як

добуток відповідної бази оподаткування на ставку збору та відповідного коефіцієнта (тобто на ставку збору, наведену у таблиці вище) — ст. 238 ПКУ. Звернемо увагу, що в ПКУ не вказано, що такий збір має розраховувати саме платник, а тому не виключено, що збір розраховуватиме відповідний реєстраційний орган самостійно.

Сплачувати обчислений збір платники збору мають

перед проведенням першої реєстрації ТЗ в Україні за місцем реєстрації ТЗ за ставками, які діють на день сплати. Підтвердженням сплати збору будуть квитанції або платіжні доручення про сплату збору з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення. За відсутності таких документів перша реєстрація в Україні не проводитиметься*.

* Особам, які звільнені від сплати збору при першій реєстрації транспортного засобу, потрібно подавати відповідний документ, що дає право на користування пільгами. Якщо такий документ не подано, реєстрація проводиться не буде.

Здавалося б, такий порядок сплати виключає необхідність подання звітності щодо збору. Але це не так: юридичні особи у

10-денний строк після першої реєстрації ТЗ в Україні повинні подати відповідному органу ДПС за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації ТЗ Розрахунок суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів (далі — Розрахунок) — п. 239.2 ПКУ. Форма такого Розрахунку затверджена наказом № 994**.

** Ним же визнано таким, що втратив чинність, Розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що був затверджений наказом ДПАУ від 17.09.01 р. № 373.

Подається цей

Розрахунок окремо щодо колісних, водних та повітряних ТЗ. Тобто у випадку, коли суб’єкт господарювання реєструє вантажний автомобіль та катер, відображати їх потрібно у різних Розрахунках, а не в одному.

Заповнення такого

Розрахунку не має викликати складностей, оскільки у формі Розрахунку достатньо підказок для того, щоб зробити це без проблем (див. приклад заповнення Розрахунку при першій реєстрації легкового автомобіля, що був в експлуатації 4 роки, рисунок на с. 42). Звернемо увагу лише на те, що у формі Розрахунку окремий розділ передбачено для виправлення допущених помилок (уточнення податкових зобов’язань). Виправляти помилки суб’єкти господарювання мають право двома способами: або шляхом подачі нового звітного Розрахунку, якщо граничний строк подання такого Розрахунку (10 днів з дати реєстрації ТЗ) не закінчився, або шляхом подання уточнюючого розрахунку.

Подавати такі

Розрахунки (новий звітний, уточнюючий) потрібно за тією ж формою, що і при розрахунку розміру збору, для того щоб цей Розрахунок вважався новим звітним чи уточнюючим, достатньо поставити, позначку у відповідній клітинці.

Варто пам’ятати, що разом з

Розрахунком також потрібно обов'язково подавати копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив таку реєстрацію .

Звернемо увагу, що подавати розрахунок щодо збору за першу реєстрацію ТЗ потрібно, як і сплачувати збір, лише

один раз при першій реєстрації ТЗ.

Як зазначалося вище, необхідність подання

Розрахунку щодо цього збору викликає питання. Напевно, таким чином податківці мають на меті контролювати правильність розрахунку збору. Це підтверджує і п. 239.5 ПКУ, відповідно до якого органи, що проводять державну реєстрацію ТЗ, зобов'язані повідомляти органи державної податкової служби про зареєстровані ТЗ, а також про осіб, на яких вони зареєстровані. На основі цих даних і даних Розрахунку податківці і будуть контролювати сплату цього збору.

 

Відображення в обліку

Відображення витрат на сплату збору за першу реєстрацію ТЗ у бухгалтерському обліку, на відміну від відображення транспортного податку, суму якого включали до складу витрат платника, витрати на сплату збору за першу реєстрацію ТЗ

потрібно віднести на збільшення первісної вартості ТЗ.

Такий висновок робимо з того, що відповідно до

п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби» до первісної вартості придбаного об’єкта основних засобів відносяться, зокрема, витрати пов’язані із доведенням основного засобу до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою. Сплата ж збору за першу реєстрацію ТЗ, якраз і є однією із складових витрат, які пов’язані з доведенням основного засобу до стану, у якому він придатний для використання, оскільки без сплати такого збору суб’єкт господарювання не може здійснити реєстрацію такого ТЗ та використовувати такий об’єкт у господарській діяльності.

Що стосується податкового обліку, то як і в бухгалтерському, витрати на сплату такого збору до 31.03.11 р. слід було відносити на збільшення балансової вартості об’єктів основних фондів групи 2 чи 3 (

п.п. 8.1.2 Закону про податок на прибуток), а з 1 квітня 2011 року (п. 144.1 ПКУ) на збільшення балансової вартості об’єкта основних засобів групи 5 «Транспортні засоби».

 

Перехідні моменти

Звернемо увагу на деякі моменти, пов’язані з тим, що транспортний податок перестав існувати:

1) платники транспортного податку, які до 01.01.11 р. помилково або надміру сплатили цей податок, мають право повернути надмірно сплачені кошти у порядку та на умовах, які діяли у 2010 році (

п. 1 підрозділу 9 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ);

2) фізичні особи, які є власниками ТЗ, що відповідно до законодавства підлягають техогляду

один раз на два роки , при проходженні у 2011 році такого техогляду або знятті ТЗ з обліку зобов'язані сплатити транспортний податок за 2010 рік та пред'явити контролюючим органам квитанції або платіжні доручення про таку сплату, а якщо вони були звільнені у 2010 році від сплати цього податку, то надати документ, що дає право на користування такими пільгами. У разі невиконання таких умов технічний огляд ТЗ та зняття їх з обліку не проводитимуться (п. 2 підрозділу 9 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

На цьому все. Маємо надію, що ця публікація дала чітке уявлення, про порядок сплати збору за першу реєстрацію транспортних засобів, який починаючи з 1 січня 2011 року мають сплачувати юридичні та фізичні особи, які проводять першу реєстрацію ТЗ.

 

Документи та скорочення статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про транспортний податок

— Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» у редакції від 06.12.06 р. № 427-V (втратив чинність).

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Наказ № 994

— наказ ДПАУ «Про затвердження форми Розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів» від 23.12.10 р. № 994.

ТЗ

— транспортний засіб.

 

img 1

img 2

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі