Теми статей
Обрати теми

Звіт підприємця до Пенсійного фонду за 2010 рік

Редакція БТ
Стаття

ЗВІТ ПІДПРИЄМЦЯ ДО ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ

за 2010 рік

 

Як правило, уже в лютому — березні всі підприємці починають готувати звіти до ПФ про суму внесків, сплачених ними протягом минулого року. Традиційно такі звіти іменувалися «комплектом звітності щодо персоніфікації» та включали безліч форм.

Але в цьому році все буде простіше: у 2011 році річна звітність до ПФ складатиметься тільки з двох звітів, що подаються підприємцем «за себе»: додатка 5 і додатка 6 до Порядку № 26-1. Причому обидва звіти заповнюватимуться вперше і востаннє.

Про те, як їх правильно скласти, поговоримо в цій статті, паралельно відповідаючи на запитання, що виникають у зв’язку з переходом на сплату єдиного внеску.

Вікторія ЗМІЄНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»

 

Які звіти подавати за 2010 рік

На сьогодні таке поняття, як «звітність щодо персоніфікації», остаточно зникло (див. табл. 1). Тепер замість неї підприємці подають річні звіти до ПФ (аналог колишньої персоніфікації) за формою

додатків 5 і 6 до Порядку № 26-1.

 

Хто зобов’язаний подавати річні звіти до ПФ

Відзвітувати перед ПФ після закінчення року зобов’язаний кожен підприємець незалежно від того:

— чи є в нього наймані працівники;

— чи здійснює він діяльність;

— чи працює він на єдиному податку, фікспатенті або на загальній системі оподаткування.

Причому річні звіти, як уже згадувалося, подаються виключно щодо внесків, сплачених підприємцем «за себе» (табл. 2 на с. 16). Склад звітності та хто її подає наведено в табл. 3 (с. 16).

 

Таблиця 1.

Річні звіти підприємців, які подаються до ПФ

СТАРІ ЗВІТИ

звіти

чи потрібно подавати цей звіт за 2010 рік

останній період, за який подавався (подається) такий звіт

Комплект звітності щодо персоніфікації (форми СП, СПП, АНКЕТА, IНДАНI, ЯРЛИК)

Ні

2009 рік (строк подання — до 01.04.10 р.)

Додаток 25 або додаток 26 до Інструкції № 21-1

Ні

2009 рік (строк подання — до 01.04.10 р.)

Додаток 5 до Порядку № 26-1
(таблиці 1, 2, 3, 4 і 5)

Так.

Порядок № 26-1 втратив чинність з 01.01.11 р., а разом з ним втратили чинність і згадані звіти. Однак відповідно до п. 3 постанови правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2 ці форми використовуємо для того, щоб відзвітувати перед ПФ за 2010 рік

2010 рік (подається за підсумками 2010 року вперше і востаннє, строк подання — до 01.04.11 р.)

Додаток 6 до Порядку № 26-1 (таблиця 1)

2010 рік (подається за підсумками 2010 року вперше і востаннє, строк подання — протягом місяця після здійснення доплати)

НОВІ ЗВІТИ

звіти

чи потрібно подавати цей звіт за 2010 рік

перший період, за який подається такий звіт

Додаток 5 до Порядку № 22-2

Ні.

Ці звіти стосуються сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування, і вперше їх слід подавати за звітні періоди 2011 року

2011 рік (строк подання — до 01.04.12 р.)

Додаток 6 до Порядку № 22-2

2011 рік (подається протягом місяця після здійснення добровільної доплати єдиного внеску за періоди починаючи з 2011 року)

 

Таблиця 2.

Підприємці, які зобов’язані подати до ПФ річні звіти за 2010 рік

Звіт

Хто зобов’язаний подавати

Строк подання

Додаток 5 до Порядку № 26-1 «Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів Пенсійного фонду України»

Усі підприємці, у тому числі ті, які працюють на єдиному податку або на фікспатенті, — самі за себе, а також за членів сім’ї (тільки за тих, хто бере участь у підприємницькій діяльності, якщо підприємець зареєстрував їх у ПФ як платників внесків, що трапляється вкрай рідко)

До 01.04.11 р.
(п. 2.2 Порядку № 26-1)

Додаток 6 до Порядку № 26-1 «Звіт про суми страхових внесків, передбачених договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, які підлягають сплаті, та суми доплати до органів Пенсійного фонду України»

Підприємці, які в першому півріччі 2010 року працювали на єдиному податку та здійснювали добровільну доплату внесків до ПФ до мінімального розміру за будь-які місяці із січня по червень 2010 року

Протягом місяця після здійснення добровільної доплати пенсійних внесків через установи банків (п. 2.4 Порядку № 26-1)

 

Таблиця 3.

Хто які таблиці заповнює в додатку 5

Страхувальник

Таблиця з додатка 5

Примітки

Підприємець протягом усього 2010 року працював на загальній системі оподаткування

Заповнює таблицю 1 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності»

Заповнюється щодо пенсійних внесків, нарахованих і сплачених у 2010 році підприємцем:
— «за себе»;
— за всіх членів сім’ї, які беруть участь у госпдіяльності
та зареєстровані у ПФ

Підприємець протягом усього 2010 року працював на єдиному податку або на фікспатенті

Заповнює таблицю 2 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований податок)»

Заповнюється щодо пенсійних внесків, сплачених
у 2010 році підприємцем:
— «за себе» (з урахуванням частини єдиного чи фіксованого податку, яка надходила до ПФ, та обов’язкових
доплат);
— за всіх членів сім’ї, які брали участь у госпдіяльності
та зареєстровані у ПФ

Підприємець протягом 2010 року працював як на загальній системі оподаткування,
так і на спрощеній

Заповнює дві таблиці:
таблицю 1 за період роботи на загальній системі оподаткування;
таблицю 2 за період роботи на єдиному податку (фікспатенті)

Заповнюється щодо пенсійних внесків, нарахованих і сплачених у 2010 році підприємцем «за себе»

Підприємець у 2010 році використовував працю членів сім’ї та зареєстрував їх у ПФ як платників внесків:

— при роботі на загальній системі оподаткування

Заповнює таблицю 4 «Відомості про дохід (прибуток), на який нараховуються страхові внески, членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

Заповнюється щодо пенсійних внесків, сплачених за кожного члена сім’ї, який брав участь у підприємницькій діяльності, за умови, що підприємець зареєстрував його у ПФ (але на практиці таке трапляється вкрай рідко)

— при роботі на єдиному податку або фікспатенті

Заповнює таблицю 5 «Відомості про податок, з якого відраховується встановлений розмір страхових внесків, що сплачується фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування, за членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

Фізична особа не зареєстрована як підприємець, але забезпечує себе роботою самостійно (адвокати, нотаріуси та ін.)

Заповнюють таблицю 3 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування особами, які забезпечують собі роботою самостійно»

Заповнюється щодо пенсійних внесків, нарахованих і сплачених у 2010 році «за себе»

 

Якщо протягом року підприємець застосовував кілька систем оподаткування, у

додатку 5 він заповнює стільки таблиць, скільки систем оподаткування він використовував:

— таблицю 1 — за період роботи на загальній системі;

— таблицю 2 — за період роботи на єдиному податку;

— таблицю 2 (ще одну) — за період роботи на фікспатенті.

Ну а щодо внесків, сплачених «за працівників», то інформація про них протягом 2010 року щомісяця подавалася підприємцем до ПФ (у 

додатку 4 до Порядку № 26-1). Тому після закінчення року окремо звітувати «за працівників» тепер уже не потрібно.

 

Відповідальність за неподання звітів за 2010 рік

Оскільки сьогодні відбувається перехід від сплати пенсійних внесків до сплати єдиного внеску, а перехідні моменти в

Законі про ЄВС прописано дуже розпливчасто, виникають цікаві ситуації, у тому числі щодо відповідальності.

По-перше, з 01.01.11 р. із

Закону про пенсійне страхування вилучено всі норми, що встановлювали відповідальність підприємця за порушення у сфері пенсійного страхування, у тому числі й за неподання звітів.

По-друге, власне

Порядок № 26-1, який вимагає від підприємців подання річних звітів до ПФ та в якому містяться їх форми, втратив чинність з 01.01.11 р. Але необхідність подання звітності саме за формою, передбаченою Порядком № 26-1, усе-таки передбачена п. 3 постанови правління ПФ від 08.10.10 р. № 22-2.

Виходить, що формально сьогодні немає ні обов’язку подавати до ПФ річні звіти за 2010 рік, ні відповідальності за їх неподання. Але чи означає це, що можна розслабитися і річний звіт до ПФ узагалі не подавати?

Ми б так робити не рекомендували. По-перше, очевидно, що подати річний звіт — на користь самого підприємця. Адже відсутність такого звіту призведе до того, що весь 2010 рік «випаде» з пенсійного стажу, незважаючи на те, що внески до ПФ сплачено. Тому, щоб не було прикро і внески не пропали марно, звіт подати варто.

А по-друге, юридично можна доводити, що за неподання пенсійних звітів страхувальник має нести колишню відповідальність (тобто сплатити штрафи за

ст. 106 Закону про пенсійне страхування). Крім того, не виключено, що працівники ПФ можуть застосувати до підприємця адмінвідповідальність згідно зі старою редакцією ст. 1651 КУпАП за неподання звітності до ПФ, хоча підприємець не є посадовою особою (розмір штрафу — від 340 до 510 грн.).

Якщо ж підприємець має перед ПФ борги за 2010 рік і замислить приховати їх, не подавши звіту, то ПФ цього так просто не залишить. За несплату внесків він має право штрафувати підприємців відповідно до колишнього законодавства, що діяло до 01.01.11 р. (

п. 7 розділу VIII Закону про ЄВС). При цьому несплату може виявити, зокрема, перевірка від ПФ (імовірність якої в разі неподання звіту, до речі, дуже висока).

Отже, усі сумніви щодо того, чи потрібно подавати річний звіт до ПФ, розвіяно — однозначно вирішено, що

звіт подавати необхідно. Але слідом за цим виникає інше запитання: як це зробити? Насамперед потрібно правильно вибрати форму звіту.

 

«Паперовий» чи «електронний» звіт

Згідно з

Порядком № 26-1 усі звіти до ПФ подаються або в паперовому, або в електронному вигляді. При цьому застосовуються такі правила:

1) якщо кількість працівників, які працюють у підприємця, становить 10 або менше осіб, то в нього є беззаперечне право здавати звітність до ПФ тільки в паперовому вигляді (

п. 1.3 Порядку № 26-1), хоча за бажання можна подавати її і в електронному;

2) якщо ж кількість трудових договорів, зареєстрованих у центрі зайнятості, перевищує 10, то обов’язковою є саме електронна форма звітів.

При цьому подання звітності в електронному вигляді звільняє страхувальника від необхідності подавати її в паперовому лише в тому випадку, якщо звіт подано з накладенням електронного цифрового підпису (ЕЦП).

Інакше (тобто коли звіт подано в електронному вигляді (на дискеті, флеш-носії тощо), але без ЕЦП) разом з ним обов’язково потрібно подати до ПФ його паперову копію, підписану підприємцем (а за наявності печатки — скріплену печаткою), —

п. 1.3 Порядку № 26-1.

Електронна форма звіту до органів ПФ формується страхувальником з використанням спеціального програмного забезпечення, актуальні версії якого можна безкоштовно отримати у своєму відділенні ПФ або скачати із сайта

http://www.pfu.gov.ua/pfu/control/uk/index у розділі «Програмне забезпечення». Крім того, працівники ПФ зазвичай не відмовляються приймати й ті електронні звіти, які складено у програмі «Бест Звіт».

 

Які документи долучати до звітів

Порядок № 26-1

не застерігає переліку документів, які необхідно взяти із собою при поданні до ПФ річних звітів.

Однак виходячи з практики підприємцю, який збирається подавати до ПФ річні звіти, краще взяти із собою копії платіжних доручень про сплату єдиного податку (фікспатенту) та обов’язкових пенсійних доплат. Крім того, у деяких відділеннях ПФ вимагають навіть ксерокопію Свідоцтва про сплату єдиного податку в 2010 році (для фікспатентників — патент на 2010 рік).

 

Куди подавати звіт

Річні звіти (

додатки 5 і 6) подаються підприємцем до тих територіальних відділень ПФ, де він перебуває на обліку як платник внесків.

Якщо ж протягом 2010 року підприємець переїхав у межах того самого району (адміністративно-територіальної одиниці) та залишився на обліку в колишньому органі ПФ, то жодних особливостей із річним звітом у нього не виникне — він подається в загальному порядку (до того ж органу ПФ).

Якщо ж нова адреса знаходиться в іншій адміністративно-територіальній одиниці (тобто підприємцю довелося зніматися з обліку в одному органі ПФ та ставати на облік в іншому), то звіт за 2010 рік (заповнений за період з 01.01.10 р. по 31.12.10 р.) подається до ПФ за новим місцем проживання —

п. 2.13 Порядку № 26-1.

 

Чи можуть відмовити підприємцю у прийнятті звіту

Якщо звіт повністю заповнено і візуально жодних помилок у його заповненні не спостерігається, то у працівників ПФ немає жодних законних підстав для відмови підприємцю у прийнятті такого звіту.

Не є підставою для відмови навіть те, що єдиноподатник (або підприємець на фікспатенті) торік не здійснював обов’язкової доплати пенсійних внесків (про це пишуть і самі працівники ПФ на сайті ДУПФ Донецької області — h

ttp://www.pfu.dn.ua/waiting_room/book/index.php?tema=84&ID=53870, http://www.pfu.dn.ua/waiting_room/book/index.php?tema=84&ID=53486).

Водночас на особовому рахунку підприємця значитиметься недоїмка перед ПФ, і в разі перевірки його можуть серйозно оштрафувати.

 

Чи можна відправити звіт поштою

Працівники ПФ торік не раз акцентували увагу підприємців на тому, що

Порядок № 26-1 не передбачає можливості подавати звітність, пересилаючи її поштою. Тому якщо страхувальник не шукає проблем із ПФ, краще не ризикувати і подати звіт:

— особисто або через уповноважену особу (

п. 2.1 Порядку № 7-7);

— за допомогою е-mail в електронному вигляді (щоб при цьому не нести особисто до ПФ паперову копію звіту, потрібно накласти на електронний звіт ЕЦП).

 

Правила заповнення річних звітів

При заповненні звітності потрібно дотримуватися таких загальних правил:

— бланки

додатка 5 (і за необхідності — додатка 6) до Порядку № 26-1 можна роздрукувати самостійно, отримавши в органах ПФ зразок в електронному вигляді, або придбати у спеціалізованому магазині;

— звіт заповнюється від руки, українською мовою, друкованими літерами ручкою із синім або чорним чорнилом. У принципі працівники ПФ не заперечують, якщо паперовий звіт буде заповнено на комп’ютері (у будь-якій програмі), а потім роздруковано;

— підчищення та виправлення у звіті не допускаються (

п. 2.20 Порядку № 26-1);

— у разі незаповнення того чи іншого рядка у звіті через відсутність необхідної операції цей рядок прокреслюється;

— символи: «.», «’», «,», «—» тощо проставляються в окремих клітинках;

— звіт заповнюється у гривнях з копійками (

п. 2.22 Порядку № 26-1).

Оскільки основна маса підприємців матиме справу з титульним аркушем і таблицями 1 і 2

додатка 5, наведемо в табл. 4 порядок заповнення їх основних реквізитів. Що стосується таблиць 3 — 5 додатка 5, то на них зупинятися не будемо, оскільки мало хто з ними взагалі зіткнеться на практиці.

 

Таблиця 4.

Покрокове заповнення таблиць 1 і 2 додатка 5 до Порядку № 26-1

Реквізит

Що зазначати

1

2

ТИТУЛЬНА СТОРІНКА

«Звіт за рік»

Зазначається звітний рік (чотири цифри), за який формується та подається звіт. У нашому випадку — 2010.
Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Ідентифікаційний
номер»

Підприємець вписує десять цифр свого реєстраційного номера облікової картки платника податків
(або, інакше кажучи, ідентифікаційного номера фізичної особи). Цей номер переноситься до звіту з довідки, отриманої в податковій.
Якщо підприємець через релігійні чи інші переконання відмовився від ІПН та має в паспорті відповідну відмітку, у цьому полі він вказує серію та номер паспорта таким чином: «NN_XXXXXX» (дві літери — обидві заголовні, потім пробіл та шість цифр номера). Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«П. І. Б. страхувальника»

У полі без клітинок (над рискою) вносяться прізвище, ім’я та по батькові підприємця в називному відмінку. Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5

«Вихідний № у страхувальника» і «Дата»

Заповнюються лише в тому випадку, якщо підприємець реєструє вихідну кореспонденцію — вказується реєстраційний номер відповідно до журналу реєстрації вихідної документації, який потім зазначається на кожному аркуші звіту, і дата формування звіту підприємцем

«Код органу Пенсійного фонду, до якого подається звіт»

Уносяться код і назва районного (міського) управління ПФ, в якому підприємця зареєстровано як платника страхових внесків (код п’ятизначний, його можна дізнатися у своєму управлінні ПФ за місцем обліку — на інформаційній дошці)

«Перелік таблиць звіту: Кількість аркушів»

Указується кількість сторінок документів однієї таблиці. Для таблиць 1 — 3 цей реквізит дорівнюватиме «1», якщо підприємець увесь рік працював на тій самій системі оподаткування.
Якщо ж він протягом року працював на різних системах оподаткування, йому потрібно заповнити стільки таблиць, скільки систем оподаткування він застосовував торік (максимум три — якщо у 2010 році він устиг попрацювати на загальній системі, єдиному податку та фікспатенті).
Щодо таблиць 4 і 5, то, складаючи їх на декількох членів сім’ї, йому доведеться заповнити на кожного члена сім’ї окрему таблицю 4 або 5. У такому разі в реквізиті «Кількість аркушів» потрібно зазначити кількість сторінок з однаковими таблицями.
Напроти тих таблиць, які підприємець не заповнює (не зобов’язаний заповнювати), проставляються прокреслення

«Страхувальник»

Зазначаються ідентифікаційний номер підприємця, його підпис та П. І. Б. (прізвище та ініціали)

«М. П.»

Якщо у підприємця є печатка, він засвідчує звіт печаткою («М. П.» — місце печатки). Якщо печатки немає, нічого не вказується

ТАБЛИЦЯ 1

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності»

Тут зазначається фактична сума чистого доходу за відповідний місяць. Причому ПФ рекомендує, щоб щомісячні суми чистого доходу відповідали сумам чистого доходу, зазначеним у Книзі ф. № 10 за 2010 рік (Методрекомендації від 25.11.09 р.).
Однак тут слід зауважити, що цей реквізит усе-таки посилається не на Книгу ф. № 10, а на податкову
декларацію. Логічно стверджувати, що тут малася на увазі саме декларація про доходи за 2010 рік.
А якщо враховувати, що в ній торішній чистий дохід відображався не щомісяця (як переважно це робиться у Книзі ф. № 10), а поквартально, то можна:
— з одного боку, дотриматись відповідності між сумами чистого доходу, зазначеними в декларації
та в додатку 5;
— а з іншого, розподілити чистий дохід усередині кварталу так, щоб у деяких випадках заощадити на платежах до ПФ.
Зазвичай працівники ПФ такий підхід не заперечували, але водночас завжди виступали категорично проти перерозподілу доходу між кварталами (у цьому році ситуація поки що залишається колишньою)

«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена у податковій декларації членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

Заповнюється тільки в разі, якщо підприємець добровільно зареєструє членів сім’ї у ПФ, — зазначається їх місячний дохід.
Якщо членів сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності, декілька і сума чистого доходу хоча б одного з них перевищує розмір максимальної величини, з якої справляються внески, разом з таблицею 1 необхідно подати розшифровку сум чистого доходу щодо кожного з членів сім’ї

«Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини»

Указується сума, проставлена в тому самому рядку у графі «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена у податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності», з урахуванням
таких нюансів
:
1) якщо така сума менше максимальної величини доходу, на яку нараховуються внески, вона переноситься до цієї графи без змін (навіть якщо вона менше мінімальної зарплати відповідного місяця);
2) якщо така сума більше максимальної величини доходу, на яку нараховуються внески, у цій графі слід зазначити максимальну величину доходу, на яку нараховуються внески.
Важливо пам’ятати: з максимальним розміром доходу, на який нараховуються внески, порівнюється сума доходу, зазначена підприємцем у таблиці 1 по рядку кожного місяця

Примітки:
1. Максимальна величина доходу, на яку нараховуються пенсійні внески, — це 15 ПМПО.
У 2010 році ця сума становила для місяців:
із січня по березень — 13035 грн.;
— із квітня по червень — 13260 грн.;
— з липня по вересень — 13320 грн.;
— із жовтня по листопад — 13605 грн.;
— у грудні — 13830 грн.

2. Мінімальна зарплата у 2010 році становила:
у січні — березні — 869 грн.;
— у квітні — червні — 884 грн.;
— у липні — вересні — 888 грн.;
— у жовтні — листопаді — 907 грн.;
— у грудні — 922 грн.

«Нараховано внесків
(гр. 4 х 33,2 %)»

Записується сума, що дорівнює 33,2 % від величини, зазначеної в попередній графі («Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини»).
Якщо при цьому вийде так, що чистий дохід якогось місяця був менший від мінзарплати, то і внесок, розрахований за цей місяць, відповідно теж буде менше мінімального(1). Але, незважаючи на це, у графі «Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)» усе одно слід проставити ту суму внеску, що вийшла в результаті розрахунків, без доплати (ПФ потім самостійно визначить, яку суму внесків зобов’язаний доплатити підприємець)

«Сплачено авансових сум»

Указуються суми внесків, які підприємець щокварталу сплачував до ПФ протягом звітного 2010 року, — записуються квартальною сумою по рядку того місяця, в якому було здійснено сплату

«Підпис та прізвище
страхувальника»

Проставляється підпис підприємця та зазначається його прізвище

«Дата»

Указується дата складання звіту

ТАБЛИЦЯ 2

«Місяць»

Указується місяць 2010 року, в якому підприємець працював на єдиному чи фіксованому податку

«Встановлений розмір страхових внесків фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності»

Необхідно зазначати встановлений розмір страхових внесків за кожен місяць. Розглянемо два періоди:
1) із січня по червень 2010 року у підприємців-спрощенців не було обов’язку доплачувати до ПФ внески до мінімального розміру. Отже, за цей період у даній графі вони вказують лише ту суму внесків, що потрапляла до ПФ унаслідок розподілу єдиного чи фіксованого податку (42 % від єдиного податку або 10 % від фіксованого).

Наприклад:
— якщо ставка єдиного податку — 200 грн. на місяць, то в цій графі із січня по червень (включно) стоятиме сума 84,00 грн.;
— якщо ставка фіксподатку — 100 грн. на місяць, то в цій графі із січня по червень (включно) стоятиме сума 10,00 грн.

У тому випадку, коли підприємець

добровільно доплачував внески до ПФ за цей період, він їх у таблиці 2 додатка 5 не показує, а заповнює щодо них окремий додаток 6 до Порядку № 26-1 (докладніше про нього див. далі).
Зверніть увагу: у розрахунках бере участь лише ставка єдиного (фіксованого) податку, сплачена підприємцем за себе. Ті суми, які він доплачує за найманих працівників, не враховуються;
2) з липня по грудень 2010 року підприємців-спрощенців зобов’язали доплачувати внески до ПФ до мінімального розміру (п. 2 Закону № 2461). У результаті за цей період у цій графі щодо кожного місяця вони вказують суму внесків не менше 33,2 % від мінімальної зарплати відповідного місяця.
Ураховуючи розмір мінімальної зарплати (див. вище), отримаємо такі значення для заповнення цього реквізиту:
— липень — 294,82 грн.;
— серпень — 294,82 грн.;
— вересень — 294,82 грн.;
— жовтень — 301,12 грн.;
— листопад — 301,12 грн.;
— грудень — 306,10 грн.*
Ці значення справедливі як для єдиноподатників, так і для підприємців, які працюють на фікспатенті
(незалежно від ставки єдиного чи фіксованого податків)

* Примітка: ті єдиноподатники, які вирішили працювати у 2011 році на спрощеній системі, зобов’язані були ще у грудні 2010 року сплатити ставку єдиного податку за січень 2011 року. А це призвело до того, що на рахунки ПФ потрапило 42 % від єдиного податку у вигляді пенсійного внеску за січень 2011 року.

Водночас за січень 2011 року до ПФ надійшов ще й мінімальний розмір внеску внаслідок сплати підприємцями єдиного внеску. У результаті вийшло, що за січень 2011 року єдиноподатники сплатили до ПФ більше, ніж мінімальний розмір внеску.
Працівники ПФ у цій ситуації роз’яснюють таке: оскільки рахунки ПФ, на які надходили кошти від єдиного податку та від єдиного внеску, — абсолютно різні, то немає жодної можливості дозволити підприємцям сплачувати за січень 2011 року суму єдиного внеску, зменшену на 42 % від єдиного податку (сплаченого у грудні 2010 року). Разом з тим, підприємець може за бажанням:
повернути надміру сплачену суму, звернувшись до органу ПФ з письмовою заявою про повернення надміру перерахованих сум (щоправда, деякі відділення ПФ на місцях мають намір проводити перевірку страхувальника перед поверненням коштів);
залишити більший розмір внесків для збільшення майбутньої пенсії. Таке право в єдиноподатника є, оскільки п. 2 Закону № 2461 зобов’язав його сплачувати внесок до ПФ у розмірі не менше мінімального страхового внеску (більше — можна). При цьому, оскільки з 01.01.11 р. пенсійні внески окремо не сплачуються (а вносяться у складі єдиного внеску), надміру сплачені до ПФ 42 % від єдиного податку слід віднести до внесків за грудень 2010 року.
Наприклад, єдиноподатник у грудні 2010 року сплатив єдиний податок у розмірі 200,00 грн. У такому разі він має зазначити в цьому реквізиті за грудень 2010 року суму внеску, що дорівнює 390,10 грн. (306,10 + + 42,0 % х 200,00 грн.)

«Встановлений розмір страхових внесків членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності»

Заповнюється лише в разі, якщо підприємець добровільно зареєструє членів сім’ї у ПФ.
Указується сума не менше мінімального розміру страхового пенсійного внеску (33,2 % від мінзарплати), помноженого на кількість членів сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності

«Фактично сплачено страхових внесків»

Записується сума страхових внесків, сплачених підприємцем до ПФ:
— безпосередньо (обов’язкові доплати);
— шляхом відрахування 42 % від ставки єдиного податку, сплаченої «за себе» (без урахування доплат за найманих працівників);
— шляхом відрахування 10 % від ставки фіксованого податку, сплаченої «за себе» (без урахування доплат за найманих працівників)

(1) Тут мається на увазі таке правило, установлене для підприємців-загальносистемників: за кожен місяць, в якому підприємець отримав хоча б 1 коп. чистого доходу, він зобов’язаний сплатити до ПФ внесок у сумі, що дорівнює 33,2 % від чистого доходу, але не менше мінімального страхового внеску (33,2 % від мінзарплати). Однак потрібно враховувати, що суму доплати до мінімального страхового внеску визначає сам ПФ (і надсилає підприємцю для узгодження акт із зазначенням цієї суми). Тому у графі «Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)» указується сума внеску до ПФ, розрахована виходячи з фактичної величини чистого доходу, навіть якщо вона виявилася менше мінімального розміру страхового пенсійного внеску

 

Ті підприємці, які в першому півріччі 2010 року добровільно доплачували внески до ПФ, зобов’язані, крім

додатка 5, подати ще й додаток 6. Сума доплати до ПФ за січень — червень 2010 року в додатку 6 визначається як різниця між мінімальним страховим внеском (33,2 % х мінімальна зарплата) та частиною єдиного податку (фіксподатку), що автоматично спрямовується до ПФ (42 % від єдиного податку; 10 % від фіксподатку). А от сума доходу, з якої сплачуються внески, для заповнення додатка 6 розраховується так: розмір доплати ділиться на ставку внеску до ПФ — 33,2 %.

 

Заповнення додатка 5 підприємцем на загальній системі

При роботі на загальній системі оподаткування підприємець сплачує внески до ПФ авансом: установлена сума перераховується на рахунок ПФ раз на квартал. Однак сума сплачених авансів не є остаточною. За підсумками звітного року (у тому числі й 2010-го) внески до ПФ перераховуються з урахуванням двох правил:

за кожен місяць минулого року, в якому в підприємця був чистий дохід (тобто різниця між виручкою та витратами становить хоча б 1 коп.), сплачується внесок до ПФ у сумі, що дорівнює 33,2 % від чистого доходу, але не нижче 33,2 % від мінімальної зарплати (і не вище 33,2 % від 15 ПМПО);

за кожен місяць минулого року, в якому в підприємця не було чистого доходу (тобто витрати були більше виручки), внески до ПФ не сплачуються .

Розрахована в такий спосіб сума внесків порівнюється з авансовими платежами до ПФ, сплаченими у 2010 році. У результаті або підприємець доплачує недостатню суму внесків до ПФ, або ПФ повертає йому переплату на поточний рахунок. Для того щоб ПФ здійснив перерахунок, підприємець має скласти і подати

додаток 5. Порядок заповнення розглянемо на прикладі.

Приклад 1.

Протягом усього 2010 року підприємець Петренко Олександр Євгенович (ІПН — 1111111111, реєстраційний номер у ПФ: 02-11-2-06578) працював на загальній системі оподаткування та отримав такий чистий дохід (за даними Книги ф. № 10): за січень — 9000,00 грн., за лютий — 5000,00 грн., за березень — 6000,00 грн., за квітень — 4000,00 грн., за травень — 3000,00 грн., за червень — 3000,00 грн., за липень — 1000,00 грн., за серпень — 800,00 грн., за вересень — 200,00 грн., за жовтень — 200,00 грн., за листопад — 200,00 грн., за грудень — 600,00 грн.

Протягом 2010 року підприємець сплачував авансові внески до ПФ у розмірі 1000,00 грн. щокварталу, усього 4000,00 грн.

за рік.

Місце прописки підприємця — м. Харків, вул. Слинька, буд. 3/2, кв. 11, телефон 752-65-24. Члени сім’ї в його підприємницькій діяльності участі не брали.

Зразок заповнення

додатка 5 наведено на с. 24 (заповнені комірки виділено напівжирним курсивом).

Зверніть увагу

: графа 5 таблиці 1 додатка 5 заповнюється підприємцем виходячи із суми фактично отриманого доходу. Водночас працівники ПФ зобов’язані визначити підприємцю суму внесків, що підлягає сплаті, орієнтуючись на те, щоб внесок за кожен місяць дорівнював 33,2 % від чистого доходу, але не був менше 33,2 % від мінімальної зарплати відповідного місяця. З урахуванням цього підприємцю доведеться сплатити до ПФ такі внески (див. табл. 5).

 

Таблиця 5.

Сума внесків, яку нарахує ПФ за підсумками 2010 року (за даними прикладу 1)

Місяць

Чистий
дохід, грн.

Сума, від якої обчислюється внесок, грн.

Сума
внеску, грн.

Січень

9000,00

9000,00

2988,00

Лютий

5000,00

5000,00

1660,00

Березень

6000,00

6000,00

1992,00

Квітень

4000,00

4000,00

1328,00

Травень

3000,00

3000,00

996,00

Червень

3000,00

3000,00

996,00

Липень

1000,00

1000,00

332,00

Серпень

800,00

888,00

294,82

Вересень

200,00

888,00

294,82

Жовтень

200,00

907,00

301,12

Листопад

200,00

907,00

301,12

Грудень

600,00

922,00

306,10

Разом

33000,00

35512,00

11789,98

 

Оскільки у 2010 році підприємець уже сплатив до ПФ авансом внески в сумі 4000,00 грн., йому залишиться

доплатити 7789,98 грн. (11789,98 - 4000,00). При цьому весь 2010 рік повністю зараховується до пенсійного стажу підприємця.

 

Заповнення додатка 5 підприємцем на єдиному податку

Підприємці, які працюють на єдиному податку, заповнюють у

додатку 5 таблицю 2. Принцип її заповнення вкрай простий: у графі 3 таблиці 2 зазначається за місяці:

— із січня по червень 2010 року — частина єдиного податку, що автоматично потрапляла до ПФ (42 % від ставки єдиного податку —

ст. 2 Указу № 746);

— з липня по грудень 2010 року — мінімальний розмір страхового пенсійного внеску (33,2 % від мінімальної зарплати) (

п.п. 4 п. 8 розділу XV Закону про пенсійне страхування).

Порядок заповнення розглянемо на прикладі.

Приклад 2.

Протягом усього 2010 року підприємець Лузанов Олександр Сергійович (ІПН — 2222222222, реєстраційний номер у ПФ: 02-18-6-12290) працював на єдиному податку зі ставкою 200 грн. на місяць.

У 2010 році в нього значилися два найманих працівники, за кожного з яких він щомісяця доплачував по 100 грн. єдиного податку.

За липень — грудень 2010 року підприємець доплачував внески до ПФ до мінімального розміру (а добровільну доплату за січень — червень не здійснював).

Переплату за пенсійними внесками (42 % єдиного податку, сплаченого у грудні 2010 року за січень 2011 року) підприємець вирішив не повертати, а залишити у ПФ для збільшення розміру майбутньої пенсії.

Місце прописки підприємця — м. Харків, вул. Слинька, буд. 3/2, кв. 11, телефон 752-65-24. Члени сім’ї в його підприємницькій діяльності участі не брали.

Зразок заповнення

додатка 5 наведено на с. 25 (заповнені комірки виділено напівжирним курсивом).

 

Пояснення до заповнення.

У графі 5 за місяць «грудень» суму 390,10 грн. зазначено не випадково. Так, у грудні підприємець сплатив до ПФ внесок, що складається із:

— 42 % від єдиного податку, сплаченого в листопаді 2010 року за грудень, — 42 % х 200,00 грн. = 84,00 грн.;

— доплати до мінімального розміру страхового пенсійного внеску за грудень: 33,2 % х 922,00 грн. - 84,00 грн. = 222,10 грн.;

— 42 % від єдиного податку, сплаченого у грудні 2010 року за січень 2011 року, — 42 % х 200,00 грн. = 84,00 грн. Саме цю суму підприємець міг би повернути, оскільки за січень 2011 року до ПФ і без неї надійшов мінімальний внесок (унаслідок сплати підприємцем єдиного соціального внеску — єдиного внеску). Але оскільки він вирішив залишити сплачений внесок як є, краще відобразити його в таблиці 2

додатка 5 за грудень 2010 року. Адже з 01.01.11 р. пенсійні внески окремо не сплачуються (уносяться у складі єдиного внеску), а отже, у жодній іншій звітності їх відобразити не вдасться.

Таким чином, сума внесків за грудень (якщо підприємець не має наміру повертати переплату) становитиме: 84,00 + 222,10 + 84,00 = 390,10 грн.

Якщо ж підприємець напише заяву про повернення доплати, замість суми 390,10 грн. він має вказати за грудень суму 306,10 грн.

Зверніть увагу

: факт участі найманих працівників у господарській діяльності підприємця ніяк не відображається в додатку 5. Інакше кажучи, єдиний податок, доплачений за найманих працівників, не враховується при заповненні цього звіту.

 

Заповнення додатка 5 підприємцем на фікспатенті

Підприємці, які працюють на фіксованому податку (фікспатент), заповнюють у

додатку 5 таблицю 2. Принцип її заповнення вкрай простий — у графі 3 таблиці 2 зазначаються за місяці:

— із січня по червень 2010 року — частина фіксованого податку, яка автоматично потрапляла до ПФ (10 % від ставки фіксподатку —

п. 2 Прикінцевих положень Закону № 129/98);

— із липня по грудень 2010 року — мінімальний розмір страхового пенсійного внеску (33,2 % від мінімальної зарплати) (

п.п. 4 п. 8 розділу XV Закону про пенсійне страхування).

Зверніть увагу: факт участі найманих працівників у господарській діяльності підприємця і доплата за них фіксподатку ніяк не відображаються в додатку 5.

 

img 1

 

img 2

 

img 3

 

img 4

 

Документи та скорочення статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про ЄВС

— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI.

Закон про пенсійне страхування

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.03 р. № 1058-IV.

Закон № 2461

— Закон України «Про внесення змін до законів України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» та «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 08.07.10 р. № 2461-VI.

Закон № 129/98

— Закон України «Про внесення змін до Декрету КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 13.02.98 р. № 129/98-ВР.

Порядок № 22-2

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2.

Порядок № 26-1

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту про суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 24.11.09 р. № 26-1.

Порядок № 7-7

— Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою правління ПФУ від 19.04.07 р. № 7-7.

Інструкція № 21-1

— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.

Методрекомендації від 25.11.09 р.

— Методичні рекомендації щодо заповнення звіту згідно з Порядком формування та подання страхувальниками звіту про суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженим постановою правління ПФУ від 05.11.09 р. № 26-1, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.11.09 р. за № 1136/17152, від 25.11.09 р. б/н.

ПФУ

— Пенсійний фонд України.

ПМПО

— прожитковий мінімум для працездатних осіб.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі