Теми статей
Обрати теми

Інвентаризація на вимогу органів ДПС проводиться під час перевірки

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Інвентаризація на вимогу органів ДПС проводиться під час перевірки

 

Під час проведення виїзної перевірки податківці затребували проведення інвентаризації. В якому порядку проводиться така інвентаризація і чи можна відмовити в цій вимозі перевіряючим?

(м. Харків)

 

Відразу зауважимо: відмова податковим органам у проведенні інвентаризації може загрожувати підприємству та його посадовим особам серйозними наслідками, тому краще на це прохання погодитися. Водночас при грамотному використанні законодавчих норм підприємство може мінімізувати «інвентаризаційні» неприємності. Пояснимо, як це зробити.

Права органів ДПС на проведення інвентаризації закріплено в

п.п. 20.1.5 Податкового кодексу (далі — ПКУ; див. «Права органів ДПС щодо інвентаризації активів платника податків»).

 

Права органів ДПС щодо інвентаризації активів платника податків

Витяг із ПКУ

«20.1. Органи державної податкової служби мають право:

<…>

20.1.5. вимагати від платників податків, що перевіряються, в ході перевірок проведення інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, у тому числі зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

У разі відмови платника податків (його посадових осіб або осіб, які здійснюють готівкові розрахунки та/або проводять діяльність, що підлягає ліцензуванню та/або патентуванню) від проведення інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки), передбаченої абзацом першим цього пункту, або ненадання для перевірки документів, їх копій (за умови наявності таких документів)

застосовуються заходи, передбачені статтею 94 цього Кодексу».

 

Із зазначених норм можна зробити такі висновки:

1.

Податківці мають право тільки вимагати від платника податків проведення інвентаризації активів, причому право на таку вимогу виникає у них під час проведення перевірок. Оскільки це право прямо закріплене в ПКУ та реалізується лише під час перевірочних заходів, то в разі висування «інвентаризаційних» вимог перевіряючі особи не повинні пред'являти жодних додаткових документів, зокрема, направлення на проведення інвентаризації, що підтверджують і податківці (роз'яснення в ЄБПЗ*, розділ 030.02).

* Єдина база податкових знань, розміщена на сайті ДПСУ: www.sta.gov.ua

У

ПКУ не зазначено термінів, протягом яких має бути проведено таку інвентаризацію. Однак оскільки ці вимоги висуваються під час проведення перевірок, із системного прочитання ПКУ можна зробити висновок, що й інвентаризація має проводитися в межах проведення перевірки і, відповідно, у строк до її закінчення. Саме таких висновків дійшла і ДПАУ в листі від 26.05.11 р. № 6322/5/23-4016. Якщо платник не встигне в цей строк — перевірку, очевидно, буде продовжено.

Водночас зауважимо, що ні

ПКУ, ні інші закони не містять прямої норми, яка б зобов'язала платника податків провести інвентаризацію на вимогу податкового органу до закінчення перевірки. На цій формальній підставі платник податків може не поспішати з її проведенням.

2.

За відмову від проведення інвентаризації або ненадання документів, їх копій (мабуть, про результати інвентаризації) до платника податків може бути застосовано заходи адміністративного арешту активів зі ст. 94 ПКУ. Крім того, така відмова може загрожувати для посадових осіб підприємства застосуванням адміністративного покарання, передбаченого ст. 1633 «Невиконання законних вимог посадових осіб органів державної податкової служби» Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП). Зазначеною нормою передбачено можливість винесення попередження або накладення штрафу в розмірі від 5 до 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 170 грн.) за невиконання керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій законних вимог посадових осіб органів ДПС, перелічених, зокрема, у п.п. 20.1.24 ПКУ. А в останньому закладено дуже «широкі» права представників органів ДПС: «вимагати від платників податків, діяльність яких перевіряється, припинення дій, які перешкоджають здійсненню законних повноважень службовими (посадовими) особами органів державної податкової служби, усунення виявлених порушень податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, та контролювати виконання законних вимог службових (посадових) осіб органів державної податкової служби». Отже, під цю норму цілком може підпасти й відмова платника податків у виконанні законних вимог представників органу ДПС щодо проведення інвентаризації.

Виходячи з викладеного ми не рекомендуємо відмовляти податківцям у проведенні інвентаризації на їх вимогу.

А тепер про мінімізацію її негативних наслідків. Ні в

ПКУ, ні в інших законодавчих актах не передбачено обов'язку щодо включення представників органу ДПС до складу інвентаризаційної комісії. Більше того, виходячи з пп. 11.1 і 11.2 Інструкції з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженої наказом Мінфіну від 11.08.94 р. № 69, вони туди входити взагалі не можуть, що підтверджують і офіційні органи (див., наприклад, листи МФУ від 02.12.09 р. № 31-21020-04-10/32859, ДПАУ від 25.01.10 р. № 616/6/10-5015/193).

Не надано нормативними актами податківцям повноважень і на присутність під час проведення інвентаризації. І хоча податківці, як раніше, так і сьогодні, наполягають на цій присутності, вони самі фактично підтверджують, що законних підстав для цього немає (

див. «Представники органу ДПС не включаються до складу інвентаризаційної комісії»):

 

Представники органу ДПС не включаються до складу інвентаризаційної комісії

Роз'яснення з ЄБПЗ (розділ 030.02)

«Запитання: Чи повинні працівники органу ДПС при проведенні інвентаризації під час перевірки: мати направлення на проведення інвентаризації, проводити її самостійно у присутності осіб, надавати суб’єкту господарювання копію інвентаризаційної відомості тощо?

Стисла відповідь: Органи ДПС при проведенні інвентаризації не повинні мати направлення на проведення інвентаризації, оскільки інвентаризація проводиться в ході перевірки. Приписи Податкового кодексу України та Інструкції не містять вимоги щодо включення працівника органу ДПС до складу інвентаризаційних комісій, однак Державна податкова служба України вважає, що інвентаризація, яка проводиться за ініціативою уповноваженого представника органу ДПС, має проводитися у присутності осіб, що ініціювали інвентаризацію. Відповідно органи ДПС не можуть надавати копію інвентаризаційної відомості, оскільки вони не проводять інвентаризацію.»

 

Відповідно не можуть платника якимось чином і покарати за відмову в допуску перевіряючих до присутності під час проведення інвентаризації. Так, найнебезпечніші санкції щодо адмінарешту активів передбачено тільки за:

1) відмову у проведенні інвентаризації;

2) ненадання для перевірки документів, їх копій (про інвентаризацію).

Унаслідок того, що податківців не наділено законодавчими повноваженнями стосовно особистої присутності при інвентаризації, за відмову їм у цих вимогах до платника не може бути застосовано й адмінсанкції за

ст. 1633 КУпАП.

Ураховуючи ці обставини, можна порекомендувати таке: у ситуації висування перевіряючими вимог про проведення інвентаризації є сенс із ними погодитися, провести інвентаризацію, пред'явити перевіряючим документи про її результати, а от в особистій присутності перевіряючим при проведенні інвентаризації можна відмовити. Аргументувати це потрібно тим, що законних повноважень на проведення таких дій у представників податкових органів немає, а особлива думка ДПАУ не є обов'язковою для виконання платниками податків*.

* Водночас мусимо попередити, що раніше траплялися ситуації, коли відмова в особистій присутності податківцям при проведенні інвентаризації призводила до судових розглядів, причому в деяких суди погоджувалися з правомірністю вимоги перевіряючих бути присутніми при інвентаризації (див., наприклад, постанову Господарського суду Дніпропетровської області від 11.10.07 р. у справі № А36/505-07).

 

Влада КАРПОВА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі