Теми статей
Обрати теми

Щодо обчислення, нарахування та сплати до бюджету екологічного податку

Редакція БТ
Лист від 26.08.2011 р. № 23116/7/15-2117

ЕКОПОДАТОК ЗА РОЗМIЩЕННЯ ВIДХОДIВ:

ДПАУ продовжує наполягати на своєму

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 07.09.11 р. № 24090/7/15-2117

Лист Державної податкової адміністрації України від 26.08.11 р. № 23116/7/15-2117

Лист Міністерства екології та природних ресурсів України від 04.08.11 р. № 14364/07/10-11

Лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.08.11 р. № 7/12-8463

«Щодо обчислення, нарахування та сплати до бюджету екологічного податку»

 

Нагадаємо, що до прийняття Податкового кодексу України (далі — ПКУ) у питанні стягнення збору за забруднення навколишнього середовища (далі — екозбір) за розміщення відходів застосовувався, зокрема податківцями, такий підхід: платником екозбору за розміщення відходів є лише той суб’єкт господарювання, який своєчасно (на кінець звітного кварталу) не передав відходи спеціалізованим підприємствам (організаціям) у встановлені договором терміни та здійснює їх розміщення на власній території*.

* Див. статтю «Небезпечні відходи: зберігаємо, утилізуємо, обліковуємо…» // «БТ», 2008, № 31, с. 13 та консультацію «Підприємство, яке передає відходи спеціалізованій організації для утилізації, не є платником екозбору» // «БТ», 2010, № 48, с. 36.

З набранням чинності ПКУ і заміни екозбору на екологічний податок (далі — екоподаток) податківці кардинально змінили свою точку зору з цього питання. Так, у листах від 06.05.11 р. № 12789/7/15-0817, від 17.05.11 р. № 9126/6/15-0816** та від 01.07.11 р. № 17870/7/15-0817 вони дійшли фіскального висновку: платниками екоподатку є усі суб’єкти господарювання, у яких утворились та зберігались відходи (в тому числі і побутові) до моменту передачі спеціалізованій установі (незалежно від терміну зберігання).

** Див. ком. «Екоподаток сплачується і за тимчасове зберігання відходів на власній території суб’єктів господарювання» // «БТ», 2011, № 28, с. 7.

Головним аргументом податківців є широке трактування терміна «розміщення відходів», що наведений у п.п. 14.1.223 ПКУ.

Ми з такою позицією податківців не погоджувались, бо згідно з п.п. 240.1.3 ПКУ платниками екоподатку є лише суб’єкти господарювання, які розміщують відходи у спеціально відведених місцях чи на об’єктах. Детальніше про наші аргументи, які вказують на необґрунтованість висновків податківців, ви можете дізнатися із статті «Екоподаток: окремі нюанси оподаткування та складання звітності» // «БТ», 2011 № 30, с. 31.

Зауважимо, що на помилковість позиції податківців вказують профільне міністерство з питань охорони навколишнього природного середовища — Мінекології у листі від 04.08.11 р. № 14364/07/10-11 та Мінрегіонбуд у листі від 04.08.11 р. № 7/12-8463 (див. «Контейнери не є спеціально відведеними місцями для розміщення відходів»).

 

Контейнери не є спеціально відведеними місцями для розміщення відходів

Витяг із листа Мінекології від 04.08.11 р. № 14364/07/10-11

«<…> Таким чином, на цей час законодавством не передбачено отримання дозволу центрального органу виконавчої влади у сфері поводження з відходами на зберігання побутових відходів у контейнерах чи на контейнерних майданчиках для побутових відходів.

Крім того, відповідно до Закону України від 19.05.2011 р. № 3392-VI «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» такий документ не включено до переліку документів дозвільного характеру.

Пунктом 3 Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 р. № 1070, встановлено, що власники або балансоутримувачі житлових будинків, земельних ділянок укладають договори з особою, яка визначена виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Тобто фактичного розміщення відходів власники та балансоутримувачі не здійснюють.

Основне призначення спеціально відведених місць чи об'єктів — видалення відходів шляхом захоронення або знешкодження.

Зазначені у листі місця тимчасового зберігання відходів, а саме контейнери (контейнерні майданчики) для побутових відходів не є місцями їх остаточного видалення і не відносяться до спеціально відведених місць чи об'єктів».

Витяг із листа Мінрегіонбуду від 04.08.11 р. № 7/12-8463

«Контейнери та контейнерні майданчики для побутових відходів, що належать споживачам (фізичним чи юридичним особам) або виконавцям послуг з вивезення побутових відходів, не є спеціально відведеними місцями чи об'єктами для розміщення відходів, на використання яких необхідно отримувати дозвіл спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері поводження з відходами.

Ні власники чи балансоутримувачі, ні виконавці послуг з вивезення побутових відходів, які здійснюють лише збирання та/або перевезення побутових відходів, не здійснюють їх розміщення».

 

Як бачимо, вказані держоргани вважають, що

контейнери (контейнерні майданчики) для побутових відходів не є місцями остаточного видалення відходів та не належать до спеціально відведених місць та об’єктів, на використання яких необхідно отримувати дозвіл спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Відповідно, оскільки немає факту розміщення відходів, то й екоподаток сплачувати не потрібно.

Але податківці навіть при наявності таких аргументів, все одно продовжують наполягати на своєму. Так, у

листі ДПАУ від 07.09.11 р. № 24090/7/15-2117 знову повторено фіскальну позицію (див. «ДПАУ продовжує наполягати на сплаті екоподатку за побутові відходи»).

 

ДПАУ продовжує наполягати на сплаті екоподатку за побутові відходи

Витяг із листа ДПАУ від 07.09.11 р. № 24090/7/15-2117

«Тобто у житлово-комунальних підприємств (ОСББ, ЖБК, ЖЕК) є об'єктом та базою щоквартального оподаткування відходи (в тому числі небезпечні відходи, побутові відходи, інші відходи, які утворилися у процесі діяльності та підлягають утилізації чи видаленню), що тимчасово розміщуються (зберігаються), незалежно від терміну, до їх передачі на утилізацію або розміщення іншому суб'єкту господарювання (комунальному або спеціалізованому підприємству тощо) в місця видалення відходів».

 

А в

листі від 26.08.11 р. № 23116/7/15-2117 податківці наголосили, що нараховувати та сплачувати екоподаток потрібно навіть у тому випадку коли за розміщення таких відходів цей податок сплачує підприємство, яке вивозить та фактично розміщує відходи, на підставі дозволу, а вартість такого податку спеціалізованому підприємству відшкодовується у вартості послуг з вивезення відходів.

Така позиція податківців говорить про те, що вони твердо вирішили, що сплачувати екоподаток за розміщення відходів потрібно як при утворенні відходів (в т. ч. побутових) і їх тимчасовому зберіганні у контейнерах (контейнерних майданчиках), так і при їх вивезенні і розміщенні на спеціально відведених місцях. Тобто, на їх думку, з одного і того ж обсягу відходів екоподаток може сплачуватися декілька разів різними суб’єктами господарювання.

Отже, переконати податківців у помилковості їх тверджень навіть за наявності офіційної позиції Мінекології та Мінрегіонбуду буде дуже складно, а отже, сміливі суб’єкти господарювання, які вирішили відстоювати свою позицію, мають бути готові доводити її у суді.

Обережним платникам, які не готові сперечатись із податківцями, доведеться виконувати їх вимоги. Але при розрахунку екоподатку перед такими платниками виникає багато запитань: як визначати розмір утворених побутових відходів, яку ставку податку варто застосовувати, як заповнити звітність? Крім того, виникає доволі делікатне запитання: як уточнити дані про нарахований податок за I та II квартали, якщо суб’єкти господарювання не подавали звітність за ці періоди?

Як саме вирішити ці питання, податківці до цього часу роз’яснень не дали. Наша позиція щодо їх вирішення наведена у статті «Побутові відходи: як стягується екоподаток» на с. 33 цього номера.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі