Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від’ємного значення податку на додану вартість)

Редакція БТ
Наказ від 24.05.2011 р. № 306

БЮДЖЕТНЕ ВІДШКОДУВАННЯ ПДВ:

ви готові до перевірки?

 

Наказ Державної податкової адміністрації України від 24.05.11 р. № 306

«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від’ємного значення податку на додану вартість)»

 

Наказ

, що коментується, зацікавить тих платників податків, які претендують на бюджетне відшкодування ПДВ, оскільки вносить зміни до процедури, за якою здійснюється перевірка обґрунтованості та правомірності заявленої до відшкодування суми. Ним затверджено:

Методичні рекомендації щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість (від'ємного значення податку на додану вартість) (далі — Методрекомендації № 306);

— зразок форми Акта (довідки, довідки у формі висновку) про результати камеральної перевірки з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість;

— зразок форми Акта (довідки) позапланової виїзної (документальної) перевірки з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Утім, революційних нововведень очікувати не варто. Для тих платників податків, які були знайомі з

Методрекомендаціями щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженими наказом ДПАУ від 18.08.05 р. № 350 (далі — Методрекомендації № 350), багато які з положень документа, що коментується, здадуться не новими.

Не можемо не вказати на те, що ДПАУ для уникнення необхідності проходження процедури реєстрації документа в Мін'юсті знову назвала його методичними рекомендаціями. Цілком імовірно, що суди поставляться скептично до такої практики податкового відомства. Останнім часом вони досить активно вказують на те, що

відсутність державної реєстрації в Мін'юсті позбавляє методрекомендації сили нормативно-правового акта і вони мають розглядатися виключно як такі, що мають рекомендаційний характер (див., наприклад, ухвалу ВАСУ від 27.05.10 р. у справі № К-35245/09). Підтримує судові інстанції в таких висновках і Мін'юст, який свого часу наполягав на необхідності скасування Методрекомендацій № 350 через відсутність їх державної реєстрації (див. лист Мін'юсту від 20.07.09 р. № 1284-09-24).

Звернемо увагу на основні приписи нових

Методрекомендацій № 306, які можуть бути найцікавішими для платників податків.

Певні зміни, унесені до тексту

Методрекомендацій № 306 порівняно з Методрекомендаціями № 350, зумовлений набуттям чинності Податковим кодексом України (далі — ПКУ), зокрема, деякими передбаченими ним корективами в порядку бюджетного відшкодування сум ПДВ, а також у порядку проведення контрольних заходів.

Якщо раніше стосовно платників податків, які заявили ПДВ до відшкодування, могли проводитися камеральні, документальні планові та позапланові за наявності для цього підстав перевірки, то тепер їх перелік доповнено документальними невиїзними перевірками. Це, безумовно, не нововведення ДПАУ. У

Методрекомендаціях № 306 перелік перевірок розширено тільки у зв'язку з його розширенням у тексті ПКУ.

У зв'язку із запровадженням

ПКУ права на автоматичне відшкодування ПДВ у Методрекомендаціях № 306 застережено особливості проведення перевірок тих платників податків, які відповідають критеріям, що дають право на таке відшкодування.

Для платників податків

Методрекомендації, що коментуються, мають бути особливо цікавими ще й у світлі того, що в них деталізовано ті показники, на які насамперед звертають увагу податкові органи, вважаючи їх такими, що свідчать про неправомірність заявлення ПДВ до бюджетного відшкодування (див. пп. 2.5, 3.6, 4.2).

Якщо подати викладений у

Методрекомендаціях № 306 порядок дій податкового органу в узагальненому вигляді, то можна говорити про приблизно такий алгоритм дій:

1)

приймання та обробка декларацій і додатків до них. На цьому етапі підрозділами податкової міліції здійснюється робота з обробки наявної інформації про тих платників податків, які заявляють ПДВ до відшкодування;

2)

проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, якщо в попередніх звітних періодах було задекларовано від’ємне значення об'єкта оподаткування (з ПДВ) на суму понад 100 тис. грн.;

3)

проведення камеральної перевірки:

3.1) відбираються платники податків, які можуть претендувати на автоматичне відшкодування ПДВ, — їх декларації підлягають першочерговій перевірці, яку має бути проведено протягом 20 календарних днів, наступних за граничним строком подання декларації;

3.2) декларації інших платників податків, які також заявили бюджетне відшкодування ПДВ, але не відповідають критеріям, що дають право на автоматичне відшкодування, перевіряються під час камеральної перевірки протягом 30 календарних днів;

3.3) складання переліку контрагентів платника податків, щодо яких виявлено розбіжності в показниках звітності, а також контрагентів, відсутніх за місцезнаходженням; оформлення результатів камеральної перевірки:

— або у вигляді довідки (якщо право на бюджетне відшкодування підтверджено);

— або у формі акта (якщо виявлено факти заниження податкових зобов'язань та/або завищення податкового кредиту, а також якщо платнику податків відмовлено в наданні бюджетного відшкодування у зв'язку з недотриманням установлених

ПКУ умов, що дають на нього право);

— або у вигляді висновку (для платників податків, відібраних для проведення позапланової виїзної перевірки);

4)

проведення позапланової виїзної перевірки:

4.1) перевірка може здійснюватися лише стосовно певного кола платників податків (див.

п. 4.1 Методрекомендацій № 306);

4.2)

Методрекомендації № 306 окреслюють те коло питань, що з'ясовуються під час перевірки (їх перелік наведено в п. 4.2);

4.3) під час позапланової виїзної перевірки можуть також проводитися зустрічні звірки (див.

п. 4.3 );

4.4) результати перевірки оформляються:

— або у вигляді довідки (якщо право на бюджетне відшкодування підтверджено);

— або у формі акта (якщо виявлено факти заниження податкових зобов'язань та/або завищення податкового кредиту, а також якщо платнику податків відмовлено в наданні бюджетного відшкодування у зв'язку з недотриманням установлених

ПКУ умов, що дають на нього право).

Документ, що коментується, буде прямим керівництвом до дії для податкових органів, які завжди уважно ставилися до правомірності заявлених до відшкодування сум ПДВ. Тому він має зацікавити всіх платників ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі