Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів

Редакція БТ
Наказ від 02.07.2012 р. № 390

ПЕРЕВІРКИ
ІНСПЕКЦІЇ З ПРАЦІ —

Мінсоцполітики затвердило
 Порядок та форми документів,
 що оформляються при цьому

Наказ Міністерства соціальної політики України від 02.07.12 р. № 390

«Про затвердження Порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів»

 

Наказом, що коментується, Мінсоцполітики затвердило:

1. Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів (далі — Порядок).

2. Форми документів, що оформляються при перевірках:

Акта перевірки дотримання суб’єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — Акт перевірки);

Припису;

Протоколу про адміністративне правопорушення;

Постанови про накладення адміністративного стягнення відповідно до статті 1886 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — Постанова).

Крім того, наказом, що коментується, скасовано наказ Мінпраці від 21.03.03 р. № 72, який до цього затверджував порядок проведення таких же перевірок та інструкцію з оформлення матеріалів про правопорушення.

Відразу зазначимо, що Порядок на відміну від свого попередника не містить процедурних питань оформлення Акта перевірки та Припису. І взагалі окремо немає аналогу інструкції з оформлення матеріалів про правопорушення.

Сам же Акт перевірок збільшено в розмірах і тепер містить докладний перелік питань, що перевіряються, з посиланням на регламентуючі нормативні документи. Для роботодавця також корисно ознайомитися з актом, щоб знати, що перевірятимуть інспектори, й, у разі потреби, виправити в себе ситуацію до початку перевірки.

Варто звернути увагу на такий цікавий момент. З огляду на те, що ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) містить досить абстрактне формулювання відповідальності в інших випадках «також інші порушення вимог законодавства про працю», чи не означає це, що в разі, якщо з якогось питання буде виявлено порушення, автоматично буде накладено адмінштраф за ст. 41 КУпАП. На наш погляд — ні. Так, у переліку питань, що перевіряються, є такі, які фактично не приводять до утиску трудових прав працівника. Так, серед контрольованих аспектів зазначено (п.п. 3.2.2) забезпечення бухгалтерського обліку витрат на оплату праці, що передбачено як обов’язок роботодавця частиною другою ст. 30 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР. Проте, ми вважаємо, що притягувати до відповідальності за незабезпечення ведення бухобліку, якщо в результаті трудові права працівника не порушено, перевіряючі з інспекції з праці не повинні.

Тепер щодо порядку проведення перевірок.

У п. 1 Порядку чітко зазначено, що перевірки проводяться в межах повноважень, наданих інспекторам із питань праці такими документами:

1) Конвенцією № 81 Міжнародної організації праці про інспекцію праці в промисловості та торгівлі (дата підписання — 11.07.47 р., дата набуття чинності — 07.04.50 р., дата ратифікації — 08.09.04 р.);

2) Конвенцією № 129 Міжнародної організації праці про інспекцію праці у сільському господарстві (дата підписання — 25.06.69 р., дата набуття чинності — 19.01.72 р., дата ратифікації — 08.09.04 р.);

3) Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.07 р. № 877-V (далі — Закон № 877)*;

4) постановою КМУ від 17.11.10 р. № 1059 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)»;

5) Положенням про Державну інспекцію України з питань праці, затвердженим Указом Президента України від 06.04.11 р. № 386/2011.

* Нагадаємо також, що для перевірок спрощенців є спеціальний Закон України від 23.02.12 р. № 4448-VI, яким встановлено особливі правила здійснення держнагляду (див. ком. «Держнагляд за спрощенцями тепер регулюється спеціальним Законом» // «БТ», 2012, № 14, с. 4).

Отже, тепер уже в наказі закріплено раніше просувну ідею Держнаглядпраці, що інспектори з питань праці мають у своїй діяльності керуватися не тільки внутрішнім законодавством, але й положеннями міжнародних актів. Раніше на це вказувалося тільки в листах (наприклад, див. листи Держнаглядпраці від 28.04.07 р. № 013-617-43, від 25.10.07 р. № 013-1636-32; лист Мін’юсту від 01.09.09 р. № 06/01-15/1968). Крім того, тепер чітко прописано щодо дотримання в разі перевірки норм Закону № 877.

Перевіряти мають право посадові особи Держпраці, які мають повноваження державного інспектора з питань праці (п. 2) за наявності в них службового посвідчення та направлення на перевірку (п. 4). Інспектор не може виступати як посередник, арбітр або експерт під час розгляду трудових спорів (п. 3).

Види перевірок , що проводяться (п. 3):

1) планові — проводяться з періодичністю, що визначається згідно з постановою КМУ від 17.11.10 р. № 1059* залежно від ступеня ризику: високого (перевірки не частіше 1 разу на рік), середнього (перевірки не частіше 1 разу на 2 роки) та незначного (перевірки не частіше 1 разу на 3 роки);

2) позапланові — проводяться незалежно від кількості раніше проведених перевірок за наявності підстав, визначених Законом № 877. Позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб щодо порушення вимог трудового законодавства та загальнообов’язкового державного соцстрахування проводяться тільки за наявності згоди Держпраці України на їх проведення.

* Див. ком. «Перевірки: Кабмін затвердив Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику в разі дотримання вимог законодавства про працю» // «БТ», 2011, № 1 — 2, с. 5.

Перевірки можуть проводитися як за місцем здійснення госпдіяльності (його відокремлених підрозділів) так і в приміщенні органу Держпраці у випадках, передбачених Законом № 877.

Пунктом 5 Порядку передбачено, що інспектору на час проведення перевірки надається робоче місце, обладнане належним чином, право користування телефонним зв’язком, копіювальною технікою, іншими послугами технічного характеру, необхідними для реалізації повноважень під час перевірки, оформлення матеріалів перевірки, спілкування з працівниками (у разі потреби отримання пояснень).

За результатами перевірки складається Акт перевірки. Якщо виявлено порушення, виноситься Припис про усунення виявлених порушень.

До речі, за результатами перевірки інспектор зобов’язаний провести роз’яснювальну роботу з питань застосування норм законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування, якщо посадові особи роботодавця, що перевіряється, будуть не проти (п. 6.4 Порядку).

Постанова , що коментується, набула чинності з дня її офіційної публікації — з 17.08.12 р. (опубліковано в газеті «Офіційний вісник України», 2012, № 60 від 17.08.12 р.).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі