Теми статей
Обрати теми

Підтримка суб'єктів програмної індустрії: аналізуємо нововведення

Редакція БТ
Стаття

ПІДТРИМКА СУБ’ЄКТІВ
ПРОГРАМНОЇ ІНДУСТРІЇ:

аналізуємо нововведення

 

У цьому матеріалі пропонуємо вашій увазі стислий оглядовий аналіз особливостей оподаткування суб’єктів програмної індустрії, що запроваджуються з 01.01.13 р. до 01.01.23 р. Законом України «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування суб’єктів програмної індустрії» від 05.07.12 р. № 5091-VI.

Законом, що коментується, передбачено дві новації — пільгу з ПДВ та спеціальний режим обкладення податком на прибуток.

Роман БЕРЕЖНИЙ, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»

 

Пільга з ПДВ

Суть пільги з ПДВ полягає в повному звільненні від обкладення цим податком операцій із постачання програмної продукції. Саме таке формулювання буде закріплено в п. 26 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ.

При цьому з метою застосування пільги тим же пунктом вводиться визначення програмної продукції, під якою слід розуміти:

— результат комп’ютерного програмування у вигляді операційної системи, системної, прикладної, розважальної та/або навчальної комп’ютерної програми (їх компонентів), а також у вигляді інтернет-сайтів та/або онлайн-сервісів;

— криптографічні засоби захисту інформації.

На сьогодні складно оцінити, застосовуватиметься ця пільга на кожному етапі постачання «результату комп’ютерного програмування» чи тільки на тому етапі, на якому цей результат передається вперше (тобто на етапі розробки/адаптування програмної продукції). Поглянемо, яка думка щодо цього аспекту застосування пільги буде в ДПСУ.

При цьому звертаємо окрему увагу на той факт, що пільга з ПДВ не містить прямих обмежень щодо суб’єктного складу точно так, як і не передбачено альтернативності цієї пільги. Інакше кажучи, пільга з ПДВ стосується всіх без винятків платників ПДВ та підлягає імперативному застосуванню (відмовитися від її застосування не можна)*.

* Саме формулювання пільги не делегує платникам ПДВ права самостійно вирішувати, застосовувати пільгу чи ні, подібно до того, як це зроблено з правом вибору квартального звітного періоду. А податківці, як відомо, і без того не дозволяють відмовлятися від пільг — див. лист від 20.01.11 р. № 1390/7/16-1517-01.

 

Спеціальний режим оподаткування на прибуток

Суть пільги. Друга новація закону, що коментується, — альтернативний режим обкладення податком на прибуток суб’єктів програмної індустрії.

Усі правила та особливості оподаткування суб’єктів програмної індустрії вмістили до нового п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Суть пільги полягає в тому, що тимчасово (з 01.01.13 р. до 31.12.23 р.) прибуток, отриманий суб’єктами програмної індустрії від операцій із постачання товарів, надання послуг, виконання робіт в індустрії програмної продукції, обкладається за ставкою 5 % (п.п. 1.2 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Порядок визначення прибутку в індустрії програмної продукції. Для визначення прибутку, що обкладатиметься податком на прибуток за ставкою 5 %, необхідно вести окремий облік доходів та витрат у такому порядку (п.п. 1.3 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):

— до складу доходів, що братимуть участь при визначенні прибутку, оподатковуваного за ставкою 5 %, включаються доходи тільки від видів діяльності, перерахованих у п.п. 1.5 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ;

— до складу витрат (уключаючи амортизацію основних засобів та нематеріальних активів), що братимуть участь при визначенні прибутку, оподатковуваного за ставкою 5 %, уключаються тільки витрати, безпосередньо пов’язані із зазначеними вище видами діяльності;

— якщо ж витрати (амортизація основних засобів та нематеріальних активів) одночасно мають відношення як до пільгованих видів діяльності, так і до інших видів діяльності платника податку на прибуток, то такі витрати підлягають розподілу між пільгованими та іншими видами діяльності. Коефіцієнт такого розподілу розраховується як відношення доходів, отриманих від пільгованих видів діяльності, до загальної суми доходів, отриманих від усіх видів діяльності.

Порядок застосування пільгового режиму оподаткування . Для застосування пільгового режиму оподаткування необхідно:

по-перше, бути суб’єктом програмної індустрії. Такими вважаються всі суб’єкти господарювання, безумовно, платники податку на прибуток, що одночасно відповідають таким критеріям (п.п. 1.4 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):

— загальна частка доходів від здійснення видів діяльності, зазначених у п.п. 1.5 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, складає не менше 70 % від сукупної суми доходів, отриманих від усіх без винятків видів діяльності;

— первісна вартість основних засобів та нематеріальних активів перевищує 50 МЗП, установлених станом на 1 січня поточного календарного року. Очевидно, необхідно буде орієнтуватися на дані податкового обліку;

— немає податкового боргу;

— не прийнято постанови щодо визнання боржника банкрутом відповідно до Закону про банкрутство.

Зважаючи на положення п.п 1.7 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, слід сказати, що зазначені критерії мають дотримуватися в кожному календарному кварталі до реєстрації, а також у кожному календарному кварталі перебування на пільговому режимі оподаткування.

По-друге, зареєструватися та отримати свідоцтво суб’єкта, що застосовує особливості оподаткування (абз. 10 п.п. 1.6 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Порядок реєстрації суб’єктом, який застосовує особливості оподаткування. Зареєструватися суб’єктом, який застосовує особливості оподаткування, та отримати відповідне Свідоцтво можуть особи, які відповідають наведеним вище критеріям:

— у кожному з двох повних послідовних календарних кварталів — для новостворених суб’єктів господарювання;

— у кожному з чотирьох повних послідовних календарних кварталів — для всіх інших суб’єктів господарювання.

При цьому право новостворених суб’єктів господарювання в прискореному порядку перейти на пільговий режим оподаткування пов’язано з документальною позаплановою невиїзною перевіркою, яку податкові органи проводять після закінчення двох повних кварталів перебування на пільговому режимі обкладення (п.п. 1.4 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Також слід ураховувати, що для цілей застосування пільгового режиму оподаткування не вважаються новоствореними особи, які створено після набуття чинності Законом, що коментується, шляхом будь-якого виду реорганізації, приватизації або корпоратизації.

Для отримання Свідоцтва до органу ДПС за місцем реєстрації необхідно подати такий пакет документів:

1) реєстраційну заяву за встановленою формою, у якій вказуються підстави для реєстрації суб’єктом, що застосовує особливості оподаткування.

Заява подається керівником або уповноваженим представником (із документальним підтвердженням повноважень) до відповідного органу ДПС за 30 календарних днів до початку звітного кварталу, з якого суб’єкт господарювання планує застосовувати особливості оподаткування;

2) фінансову звітність, копії первинних документів (завіряються підписом платника податків або його посадовою особою, а також скріплюються печаткою; в електронному вигляді з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису, якщо документи створюються в електронному вигляді), що підтверджують право на застосування особливостей оподаткування;

Після отримання необхідного пакета документів орган ДПС:

— для підтвердження права суб’єкта індустрії програмної продукції має право протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання документів, провести документальну позапланову невиїзну перевірку для встановлення достовірності поданих документів;

— відмовляє в реєстрації суб’єктом, який застосовує особливості оподаткування, та видачі відповідного Свідоцтва, якщо за результатами розгляду заяви, поданих документів або документальної перевірки буде встановлено, що не дотримуються критерії, зазначені в п.п. 1.4 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Рішення про відмову направляється заявнику протягом 15 робочих днів із моменту отримання реєстраційної заяви. Прийняття органом ДПС рішення про відмову в застосуванні особливостей оподаткування не обмежує можливості повторного звернення до органу ДПС з метою реєстрації суб’єктом, що застосовує особливості оподаткування;

— протягом 15 робочих днів із моменту отримання заяви включає заявника до реєстру суб’єктів, які застосовують особливості оподаткування, та видає або надсилає поштою з повідомленням про вручення відповідне Свідоцтво в разі відсутності підстав для відмови в застосуванні особливостей оподаткування.

Звертаємо вашу увагу на ту обставину, що заявник має право застосовувати особливості оподаткування тільки з першого числа кварталу, наступного за кварталом, у якому його було внесено до реєстру суб’єктів, які застосовують особливості оподаткування.

Порушення умов . Якщо суб’єкт, який застосовує особливості оподаткування, не відповідає критеріям, зазначеним у п.п. 1.4 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, то:

1) такий суб’єкт вважається платником відповідних податків із першого числа кварталу, на який припадає недотримання будь-якого критерію;

2) такий суб’єкт утрачає право застосовувати особливості оподаткування протягом чотирьох послідовних кварталів, наступних за кварталом, у якому було виявлено невідповідність;

3) такий суб’єкт не має права на застосування особливостей оподаткування в кварталі, на який припадає невідповідність критеріям, і за результатами такого кварталу зобов’язаний розрахувати та сплатити податок на прибуток у загальному порядку. Крім того, на такого суб’єкта покладається обов’язок сплатити до бюджету пеню, розраховану виходячи із суми податку на прибуток, донарахованого за період із першого числа звітного кварталу, у якому було порушено критерії.

Анулювання Свідоцтва. Свідоцтво про реєстрацію суб’єктом, що застосовує особливості оподаткування, підлягає анулюванню в разі:

— самостійного подання суб’єктом заяви про анулювання;

— невідповідності критеріям, установленим п.п. 1.4 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ;

— припинення видів діяльності, зазначених у п.п. 1.4 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

У перерахованих випадках:

— суб’єкт індустрії програмної продукції зобов’язаний повернути до органу ДПС відповідне Свідоцтво, однак строки повернення не встановлено;

— орган ДПС анулює таке Свідоцтво та виключає суб’єкта з реєстру суб’єктів, що застосовують особливості оподаткування.

Організаційні моменти. Реєстр суб’єктів, які застосовують особливості оподаткування, ведеться ДПСУ. Форми реєстраційної заяви, заяви про анулювання Свідоцтва, а також порядок ведення реєстру суб’єктів, які застосовують особливості оподаткування, затверджуються Мінфіном. При цьому, якщо зазначені форми документів не буде затверджено в строк (на це Законом № 5091 відводиться 3 місяці з моменту набуття чинності — див. п. 2 Прикінцевих положень Закону № 5091, то вони подаються в довільній формі (п.п. 1.6 п. 15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ)).

 

Документи і скорочення статті

ПКУ Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VІ.

Закон № 5091 Закон України «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування суб’єктів програмної індустрії» від 05.07.12 р. № 5091-VI.

Закон про банкрутство Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» у редакції від 30.06.99 р. № 784-XIV.

МЗП — мінімальна заробітна плата.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі