МНМА:
ВАРТІСНИЙ КРИТЕРІЙ
2500 грн.,
на думку Мінфіну, застосовується до об’єктів,
уведених в експлуатацію з 01.01.12 р.
Лист Міністерства фінансів України від 14.05.12 р. № 31-08410-07-25/12004
«Про облікову політику та облікові оцінки»
У листі, що коментується, Мінфін відповів на запитання про те, як слід інтерпретувати в бухгалтерському обліку підвищення вартісного критерію віднесення активів до малоцінних необоротних матеріальних активів (МНМА). Запитання було викликане тим, що з 01.01.12 р. в цілях зближення бухгалтерського та податкового обліків чимало підприємств підвищили і в бухобліку вартісний критерій уключення об’єктів до складу МНМА з 1000 грн. до 2500 грн. У зв’язку з цим виникло запитання щодо того, як слід розцінювати таку зміну в контексті норм П(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах»: як зміну облікової політики чи облікової оцінки?
Мінфін підтвердив, що зазначені коригування вважаються зміною облікової оцінки: «<…> зміна вартісних ознак предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів, розглядається як зміна облікових оцінок. У зв’язку із зміною вартісних ознак зміни в бухгалтерському обліку щодо основних засобів, зарахованих на баланс, не проводяться».
Ми вже звертали увагу на те, що зміна вартісного критерію МНМА належить до зміни облікової оцінки (див. статтю «Облікова політика та оцінка: як відобразити зміни» // «БТ», 2010, № 43, с. 27).
Відповідно до п. 6 П(С)БО 6 облікова оцінка може переглядатися, якщо:
1) змінюються обставини, на яких ґрунтувалася ця оцінка;
2) отримано додаткову інформацію.
У ситуації, коли облікова політика підприємства спрямована на зближення податкового та бухгалтерського обліків, зміну вартісного критерію віднесення активів до МНМА в податковому обліку можна кваліфікувати як зміну обставин, на яких ґрунтувалася зазначена оцінка в бухгалтерському обліку.
Такі зміни відображаються у фінзвітності перспективно, тобто на фінзвітість за попередні періоди не впливають. Виходячи з пп. 7, 8 П(С)БО 6 наслідки зміни в облікових оцінках слід уключати до тієї самої статті Звіту про фінансові результати, що раніше застосовувалася для відображення доходів чи витрат, пов’язаних з об’єктом такої оцінки, за той період, коли відбулася зміна, а також за наступні періоди, якщо зміна впливає на них.
При цьому у примітках до фінансової звітності слід розкривати зміст і суму змін в облікових оцінках, які мають істотний вплив на поточний період або, як очікується, істотно впливатимуть на майбутні періоди (п. 21 П(С)БО 6).
У зв’язку з викладеним підприємство має:
— унести зміни до Наказу про облікову політику, в якому зазначити нову вартісну межу віднесення активів до МНМА;
— відобразити в Наказі, як така зміна інтерпретується для складання фінансової звітності: як така, що істотно впливає на поточний і майбутні періоди, або ж ні.
Оскільки активи зараховуються до категорії МНМА в період їх уведення в експлуатацію, нову вартісну межу дійсно слід застосовувати до активів, які було введено в експлуатацію після 01.01.12 р. (незалежно від дати їх придбання).
Слід зазначити, що аналогічної позиції дотримуються і представники податкових органів стосовно податкового обліку МНМА (див. «До МНМА належать активи вартістю менше 2500 грн., які було введено в експлуатацію після 01.01.12 р.»).
До МНМА належать активи вартістю менше 2500 грн., Витяг із роз’яснення в розділі 110.09.01 ЄБПЗ «Запитання: Як нараховується амортизація на матеріальні активи, вартість яких менше 2500 грн., якщо такі активи придбані до 01.01.12, а введені в експлуатацію після 01.01.12? Відповідь: Якщо матеріальні активи, вартість яких не перевищує 2500 гривень, придбані до 01.01.12, а введені в експлуатацію після 01.01.12, то в податковому обліку витрати на їх придбання слід розглядати як витрати на придбання малоцінних амортизація на них нараховується відповідно до пп. 145.1.6 п. 145.1 ст. 145 ПКУ, п.п. 145.1.6 п. 145.1 ст. 145 Податкового кодексу України». |