Теми статей
Обрати теми

Інкотермс-2010: порядок використання в договорах

Редакція БТ
Стаття

ІНКОТЕРМС-2010:

порядок використання в договорах

 

Правила інтерпретації комерційних термінів є важливою складовою при здійсненні міжнародної торгівлі. Уперше вони були опубліковані Міжнародною торговою палатою (МТП) у 1936 році та стали невід'ємною частиною при укладенні зовнішньоекономічного договору. Періодично правила Інкотермс переглядаються з унесенням певних поправок. Головна причина, чому МТП переглядає Інкотермс, — адаптація правил до сучасної комерційної практики міжнародної торгівлі. Ось і на початку 2011 року було запроваджено нову редакцію Інкотермс (Інкотермс-2010), правилам застосування якої і присвячено цю статтю.

Галина ПРОЦЕНКО, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»

 

Сфера застосування Інкотермс

З 01.01.11 р. набрала чинності нова редакція Правил використання внутрішніх та міжнародних торговельних термінів Інкотермс-2010, прийнята МТП. В Україні набрання чинності Інкотермс-2010* відбулося із запізненням, оскільки на території нашої держави Міжнародні правила інтерпретації комерційних термінів є частиною законодавства і мають бути обов'язково офіційно опубліковані. Причина, чому Інкотермс-2010 не було офіційно опубліковано, проста: вони є об'єктом авторського права ICC, що передбачає передачу права на використання правил Інкотермс-2010 зазначеним у них способом лише одній особі на території конкретної країни. Асоціація експортерів та імпортерів «ЗЕД», що діє в інтересах Українського національного комітету МТП, 08.12.10 р. підписала відповідну угоду і набула права на здійснення перекладу, опублікування та продаж правил Інкотермс-2010 у вигляді офіційного українсько-англійського видання. І лише 05.04.11 р. Асоціація експортерів та імпортерів «ЗЕД» отримала свідоцтво про реєстрацію авторського права на переклад книги. Виходячи з викладеного вище, офіційне опублікування Інкотермс-2010 у газеті «Урядовий кур'єр» чи в іншому офіційному виданні без згоди асоціації стало неможливим. У зв'язку з цим 26.05.11 р. набрав чинності Указ № 589, що скасував дію Указу № 567, який приписував обов'язкове застосування правил Інкотермс у всіх договорах, у тому числі зовнішньоекономічних, предметом яких є товари, а також установлював вимогу про офіційне опублікування Інкотермс і подальших змін у них у газеті «Урядовий кур'єр».

* Офіційний сайт Інкотермс-2010 в Україні: http://incoterms.zed.ua/ 

Закономірне запитання: де ж тепер узяти нову редакцію Інкотермс для повсякденного використання? Відповідь проста: придбати офіційно видану книгу. Її вартість — приблизно 300 грн., недешево, однак необхідно.

Після скасування Указу № 567 виникло запитання: чи обов'язково українським суб'єктам господарювання в договорах використовувати правила Інкотермс? Відповідь ствердна. Використання правил Інкотермс має обов'язковий характер в Україні, що на сьогодні передбачено такими документами:

1) ч. 4 ст. 265 ГКУ;

2) п. 101 ст. 1 МКУ;

3) п. 2.19 ст. 2 Закону № 1877;

4) ст. 8 Закону про транспортно-експедиційну діяльність;

5) ст. 9 Закону про захист виробників;

6) ст. 14 Закону про імпорт;

7) п. 1.15 Положення про ЗЕД-договір.

Як і попередні редакції, нова редакція правил Інкотермс визначає переважно обов'язки сторін при доставці товару від продавця до покупця. Вони не є повним договором купівлі-продажу, а лише регулюють питання перевезення, страхування, моменту передачі товару від продавця до покупця та розподілу витрат. Правила Інкотермс не регламентують перехід права власності на товар або можливі наслідки порушення всього договору. Водночас частенько момент переходу права власності на товар від продавця до покупця збігається з моментом поставки товару, що з 1 квітня 2011 року важливо для цілей визначення дати виникнення доходів у продавця. У зв'язку з цим установлені в договорі умови поставки згідно з Інкотермс часом відіграють важливу роль і для податкового обліку прибутку експортера.

У зовнішньоекономічних контрактах, як ми з'ясували, застосовувати правила Інкотермс обов'язково. Що стосується внутрішньоукраїнських договорів, то, незважаючи на, здавалося б, прямий припис у ч. 4 ст. 265 ГКУ про обов'язкове використання цих правил у всіх без винятку договорах поставки, сторони мають право не використовувати Інкотермс, якщо не бачать у цьому особливої доцільності. Так, Мінекономіки в листах від 10.06.11 р. № 4201-24/939 і від 18.07.11 р. № 4201-26/1134 зазначає: абз. 1 п. 4 ст. 179 ГКУ передбачено, що сторони можуть визначати зміст договору на основі вільного волевиявлення, коли вони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству. Із цього робиться висновок, що застосування Інкотермс у цих випадках не є обов'язковим. Крім того, чинним законодавством України не передбачено відповідальності учасників господарських відносин за невикористання правил Інкотермс у договорах, укладених між українськими суб'єктами господарської діяльності.

 

Нововведення Інкотермс-2010

Зміни, які несуть у собі Інкотермс-2010, зводяться до такого:

1. Інкотермс 2000 року передбачав поділ термінів на чотири групи: «Е»-терміни, «F»-терміни, «С»-терміни і «D»-терміни, редакція Інкотермс 2010 року пропонує поділ термінів на дві групи: правила для будь-якого виду чи видів транспорту і правила для морського та внутрішнього водного транспорту, хоча перегрупування термінів їх суті не змінює.

2. Кількість термінів було скорочено з 13 до 11 шляхом заміни термінів DAF (Поставка на кордоні), DES (Поставка із судна), DEQ (Поставка з причалу) і DDU (Поставка без сплати мит) на два нові терміни — DAT (Поставка на терміналі) і DAP (Поставка в місці призначення).

Термін DAT (Поставка на терміналі) замінює собою термін DEQ. Цей термін може використовуватися для перевезення товару будь-яким видом транспорту. Умови цієї поставки передбачають, що основні ризики та витрати покладено на продавця, який має надати в розпорядження покупця вивантажений із прибулого транспортного засобу товар на пойменованому терміналі в зазначеному порту або місці призначення.

Термін DAP (Поставка в місці призначення) замінює собою три терміни, що діють у редакції Інкотермс-2000, а саме: DAF, DES і DDU. Новий термін може застосовуватися для перевезення товару будь-яким видом транспорту. Ці умови поставки, як і скасовані, передбачають, що основні ризики та витрати покладено на продавця. Різниця лише в тому, що за цих умов поставки товар надається в розпорядження покупця готовим до розвантаження, а не вивантаженим у погодженому місці призначення.

3. Інкотермс-2010 передбачають використання правил не лише в міжнародній торгівлі, а і у внутрішньонаціональній, у зв'язку зі створенням таких торговельних угруповань, як Європейський союз. У деяких пунктах нової редакції підкреслено, що обов'язок щодо здійснення експортно-імпортних формальностей застосовується, якщо вони необхідні.

4. Редакцією Інкотермс-2010 було чітко прописано визначення терміна «поставка» — ризик втрати або пошкодження товару переходить від продавця до покупця.

5. Також новою редакцією визнається використання електронних засобів повідомлення нарівні з паперовими повідомленнями, щоправда, у тих випадках, якщо це застережено сторонами.

6. У зв'язку з переглядом Правил лондонських страховиків в Інкотермс-2010 було враховано і внесено необхідні зміни щодо страхування у статтях А3/Б3 відповідних термінів.

7. Для уникнення подвійної оплати покупцем за фрахт, витрати на обробку і переміщення товару в порту або на контейнерному терміналі Інкотермс-2010 передбачає чіткий розподіл таких витрат між сторонами договору статтями А6/Б6 відповідних термінів.

8. Новою редакцією Інкотермс передбачено, як чітко прописати в договорі умови поставки, що застосовуються: наприклад: «FCA 38 Cours Albert ler, Paris, France Incoterms® 2010». Із цього прикладу ми бачимо, що обов'язковими до зазначення є: точний пункт призначення та редакція Інкотермс, що використовується, хоча раніше достатньо було прописати термін, що застосовується, і місто.

9. Згідно з термінами EXW (Франко-завод), FCA (Франко-перевізник), DAT (Поставка на терміналі), DAP (Поставка в місці призначення), DDP (Поставка зі сплатою мита), FAS (Вільно вздовж борту судна), FOB (Вільно на борту) зазначений пункт являє собою місце, де здійснюється поставка.

10. Відповідно до термінів CPT (Перевезення оплачено до), CIP (Перевезення і страхування оплачено до), CFR (Вартість і фрахт), CIF (Вартість, страхування і фрахт) зазначений пункт означає місце призначення, до якого оплачується перевезення, та відрізняється від місця поставки.

11. До трьох наступних термінів — FOB (Вільно на борту), CFR (Вартість і фрахт), CIF (Вартість, страхування і фрахт) було внесено суттєву поправку — вилучено згадку поручнів судна як пункту поставки, що призводило до розбіжностей між контрагентами, адже товар вважається поставленим, коли знаходиться вже на борту судна.

12. Інкотермс-2010 конкретизував, що мається на увазі під «митним очищенням» товару. Так, сторона, зобов'язана за договором здійснити митне очищення товару, сплачує мито, збори, а також виконує та оплачує всі митні процедури й формальності.

 

Інкотермс-2010 у нових та вже укладених договорах

Тепер відповімо на запитання: яку редакцію Інкотермс можна і потрібно використовувати і що робити з уже укладеними договорами?

Логічно, що при укладенні нових договорів за умовчанням використовуватиметься чинна на сьогодні редакція цих правил, тобто Інкотермс-2010, оскільки у світовій торгівлі саме ця редакція застосовується з 1 січня 2011 року. Із роз'яснень Мінекономіки, що містяться у зазначених вище листах від 10.06.11 р. № 4201-24/939 і від 18.07.11 р. № 4201-26/1134, випливає, що суб'єкти господарської діяльності мають можливість укладати контракти, використовуючи при цьому правила Інкотермс будь-якої редакції за згодою сторін, у тому числі й Інкотермс-2010. Оскільки на сьогодні можливе застосування і Інкотермс-2000, й Інкотермс-2010, суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності зобов'язаний чітко застерегти в договорі, яка редакція Інкотермс у ньому застосовується. Якщо відповідної вказівки не буде, то за наявності в контракті, укладеному з 01.01.11 р., посилання на Інкотермс мається на увазі, що це Інкотермс-2010.

Що стосується вже діючих контрактів, то їх варто переглянути в таких випадках:

— якщо цього вимагає контрагент;

— якщо умови поставки було змінено або виключено та замінено на нововведені;

— якщо не зазначено редакцію Інкотермс, що використовується.

Якщо зовнішньоекономічним контрактом прописано умови поставки, які не було кардинально змінено, то вносити зміни до договору (або укладати новий) не обов'язково . За відсутності заперечень з боку іноземного контрагента в такому разі можна працювати згідно з редакцією Інкотермс-2000.

І останнє запитання, на яке хочемо звернути увагу: чи можна в договорі прописувати доповнення до правил Інкотермс? Прямо Інкотермс-2010 не забороняє вносити доповнення, але застерігає, що внесені доповнення можуть призвести до небажаних наслідків, і варто розглянути і врахувати всі ймовірні ризики, що можуть виникнути.

Ось, мабуть, і всі основні моменти щодо нової редакції Інкотермс-2010, які заслуговують на увагу в першу чергу. Сподіваємося, вам знадобиться в роботі все те, що було викладено. А для зручності пропонуємо таблицю на с. 32, у якій описано основні моменти всіх 11 термінів Інкотермс-2010.

 

Значення термінів Інкотермс-2010

Термін

Вид транспорту

Навантаження/Поставка

Договір перевезення/договір страхування

Митне очищення у країні експорту

Перехід ризиків

Розподіл витрат

Перевірка, пакування, маркування

Інші зобов'язання

Митне очищення у країні імпорту

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

EXW

Будь-які види транспорту

Обов'язок покупця

Обов'язок покупця

Обов'язок покупця

На своєму підприємстві чи в іншому названому місці (склад, завод) за умови належної якості товару

Усі витрати несе покупець з моменту передачі товару в застереженому місці

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний сприяти за рахунок покупця в отриманні документів, необхідних для експорту

Обов'язок покупця

FCA

Будь-які види транспорту

1) якщо товар відвантажується зі складу продавця — обов'язок продавця;

2) якщо поставка товару здійснюється в місці, відмінному від приміщень продавця, то товар надається перевізнику не розвантаженого транспортного засобу продавця і за перевантаження відповідає покупець

Обов'язок покупця (може укладати продавець, але за рахунок покупця)

Обов'язок продавця

1) з моменту завантаження товару на транспортний засіб перевізника;

2) з моменту надання товару в розпорядження перевізника в застереженому місці без вивантаження з транспортного засобу продавця

Продавець несе всі витрати до моменту поставки товару в розпорядження перевізника, а далі — покупець

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний надати покупцю транспортні документи як доказ поставки. Якщо сторони це погодили, то це може бути електронне повідомлення

Обов'язок покупця

FAS

Морський та внутрішній водний транспорт

Продавець зобов'язаний поставити товар уздовж борту зазначеного судна в застережений строк, за навантаження на судно відповідає покупець

Покупець зобов'язаний укласти договір перевезення від названого порту відвантаження

Обов'язок продавця

Ризики переходять у момент надання товару вздовж борту судна в застережений термін

Продавець несе всі витрати до моменту поставки товару, потім витрати переходять до покупця, уключаючи непередбачені витрати, пов'язані із затримкою судна або неготовністю на судні прийняти товар

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний належним чином поінформувати покупця про здійснення поставки, надавши йому докази у вигляді транспортного документа

Обов'язок покупця

FOB

Морський та внутрішній водний транспорт

Продавець зобов'язати завантажити товар на борт судна, зазначеного покупцем, у застережений строк

Покупець зобов'язаний укласти договір перевезення від названого порту відвантаження

Обов'язок продавця

Ризики переходять від продавця до покупця після завантаження товару на зазначене судно. Якщо судно не прибуло в зазначений строк або не готове прийняти товар, то ризики переходять до покупця із зазначеної дати, до моменту навантаження

Продавець несе всі витрати до моменту переходу товару через поручні судна, далі витрати несе покупець. Також покупець несе додаткові витрати за товар, якщо в зазначений строк судно або не прийшло, або не змогло прийняти товар

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний належним чином поінформувати покупця про здійснення поставки, надавши йому докази у вигляді транспортного документа

Обов'язок покупця

CFR

Морський та внутрішній водний транспорт

Продавець зобов'язаний завантажити товар на борт судна в порту відвантаження в застережений строк

Продавець зобов'язаний укласти за свій рахунок договір перевезення до названого порту призначення

Обов'язок продавця

Продавець несе всі ризики, пов'язані з товаром, до моменту переходу його через поручні судна в названому порту відвантаження, далі ризики переходять до покупця

Продавець несе всі витрати, пов'язані з товаром до моменту його поставки, уключаючи фрахт і навантаження. Витрати на вивантаження товару, витрати і збори, пов'язані з транзитним перевезенням, несе продавець, якщо це передбачено договором перевезення. Якщо ці витрати не передбачено договором перевезення, то їх оплачує покупець

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний належним чином поінформувати покупця про здійснення поставки, надавши йому доказ у вигляді транспортного документа, належно оформленого для отримання товару в порту призначення

Обов'язок покупця

CIF

Морський та внутрішній водний транспорт

Продавець зобов'язаний завантажити товар на борт судна в порту відвантаження в застережений строк

Продавець зобов'язаний укласти за свій рахунок договір перевезення до названого порту призначення.

Продавець зобов'язаний укласти договір страхування на користь покупця, якщо інше не застережено, то з мінімальним покриттям

Обов'язок продавця

Продавець несе всі ризики, пов'язані з товаром, до моменту переходу його через поручні судна в названому порту відвантаження, далі ризики переходять до покупця

Продавець несе всі витрати, пов'язані з товаром, до моменту його поставки, уключаючи придбання страховки, фрахт і навантаження. Витрати на вивантаження товару, витрати і збори, пов'язані з транзитним перевезенням, несе продавець, якщо це передбачено договором перевезення. Якщо ці витрати не передбачено договором перевезення, то їх оплачує покупець

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний належним чином поінформувати покупця про здійснення поставки, надавши йому доказ у вигляді транспортного документа, належно оформленого для отримання товару в порту призначення

Обов'язок покупця

CIP

Будь-які види транспорту

Продавець зобов'язаний надати і завантажити товар перевізнику, з яким укладено договір перевезення (якщо перевізників декілька, то першому з них) до зазначеного місця призначення

Продавець зобов'язаний укласти за свій рахунок договір перевезення до погодженого пункту в названому місці призначення.

Продавець зобов'язаний укласти договір страхування на користь покупця, якщо інше не застережено, то з мінімальним покриттям

Обов'язок продавця

Продавець несе всі ризики до моменту поставки товару, далі ризики несе покупець. Якщо в перевезенні беруть участь декілька перевізників, то ризики переходять у момент передачі товару першому з них

Продавець несе всі витрати, пов'язані з товаром, до моменту його поставки, уключаючи придбання страховки, фрахт і навантаження. Витрати на вивантаження товару, витрати і збори, пов'язані з транзитним перевезенням, несе продавець, якщо це передбачено договором перевезення. Якщо ці витрати не передбачено договором перевезення, то їх оплачує покупець

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний надати покупцю за свій рахунок звичайний транспортний документ

Обов'язок покупця

CPT

Будь-які види транспорту

Продавець зобов'язаний надати і завантажити товар перевізнику, з яким укладено договір перевезення (якщо перевізників декілька, то першому з них) до зазначеного місця призначення

Продавець зобов'язаний укласти за свій рахунок договір перевезення до погодженого пункту в названому місці призначення

Обов'язок продавця

Продавець несе всі ризики до моменту поставки товару, далі ризики несе покупець. Якщо в перевезенні беруть участь декілька перевізників, то ризики переходять у момент передачі товару першому з них

Продавець несе всі витрати, пов'язані з товаром, до моменту його поставки, уключаючи фрахт і навантаження. Витрати на вивантаженнях товару, витрати і збори, пов'язані з транзитним перевезенням, несе продавець, якщо це передбачено договором перевезення. Якщо ці витрати не передбачено договором перевезення, то їх оплачує покупець

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний надати покупцю за свій рахунок звичайний транспортний документ

Обов'язок покупця

DAT

Будь-які види транспорту

Продавець зобов'язаний поставити і розвантажити з транспортного засобу, що прибув, товар на пойменованому терміналі в зазначений строк

Продавець зобов'язаний укласти договір перевезення за свій рахунок до пойменованого терміналу в погодженому порту або місці призначення

Обов'язок продавця

Продавець несе всі ризики до моменту поставки товару, далі ризики несе покупець

Усі витрати несе продавець до моменту поставки товару, уключаючи витрати, пов'язані з транзитом товару через треті країни

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний надати покупцю за свій рахунок документи, необхідні для прийняття поставки товару

Обов'язок покупця

DAP

Будь-які види транспорту

Продавець зобов'язаний надати в розпорядження покупця на транспортному засобі, що прибув, товар, готовий до розвантаження, у погодженому пункті або в пойменованому місці призначення, у зазначений строк

Продавець зобов'язаний укласти договір перевезення за свій рахунок до пойменованого місця призначення або до погодженого пункту

Обов'язок продавця

Продавець несе всі ризики до моменту поставки товару, далі ризики несе покупець

Усі витрати несе продавець до моменту поставки товару, уключаючи витрати, пов'язані з транзитом товару через треті країни. Якщо договором перевезення передбачено вивантаження товару, то його оплачує продавець, якщо є цієї умови в договорі перевезення не передбачено, то витрати на вивантаження покладаються на покупця

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний надати покупцю за свій рахунок документи, необхідні для прийняття поставки товару

Обов'язок покупця

DDP

Будь-які види транспорту

Продавець зобов'язаний надати товар у розпорядження покупця в нерозвантаженому вигляді в зазначеному місці призначення та в погоджену дату

Продавець зобов'язаний укласти за свій рахунок договір перевезення до названого місця призначення

Обов'язок продавця

Усі ризики несе продавець до моменту поставки товару

Усі витрати несе продавець до моменту поставки товару, уключаючи витрати, пов'язані з транзитом товару через треті країни та імпортом товару у країні призначення

Витрати несе продавець

Продавець зобов'язаний отримати за свій рахунок імпортну ліцензію. Продавець зобов'язаний за свій рахунок надати транспортний документ, який може знадобитися покупцю для прийняття поставки товару

Обов'язок продавця

 

Документи і скорочення статті

ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.03 р. № 436-IV.

МКУ — Митний кодекс України від 11.07.02 р. № 92-IV.

Закон № 1877 — Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.04 р. № 1877-IV.

Закон про транспортно-експедиторську діяльність — Закон України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.04 р. № 1955-IV.

Закон про захист виробника — Закон України «Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту» від 22.12.98 р. № 330-XIV.

Закон про імпорт — Закон України «Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну» від 22.12.98 р. № 332-XIV;

Указ № 589 — Указ Президента України «Про визнання такими, що втратили чинність, указів Президента України від 4 жовтня 1994 року № 567 і від 1 липня 1995 року № 505» від 19.05.11 р. № 589/2011.

Указ № 567 — Указ Президента України «Про застосування Міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів» від 04.10.94 р. № 567/94.

Положення про ЗЕД-договір — Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів), затверджене наказом Мінекономіки від 06.09.01 р. № 201.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі