Теми статей
Обрати теми

Штрафи з ЄВС: нюанси застосування

Редакція БТ
Стаття

ШТРАФИ З ЄВС:

нюанси застосування

 

Штрафні санкції з ЄВС, що стягуються з 2011 року, дуже схожі на санкції за порушення порядку сплати пенсійних внесків. Як і санкції з пенсійних внесків, санкції з ЄВС чималенькі. Тому при їх накладенні доволі часто виникають непорозуміння між страхувальниками та працівниками ПФУ. Про це свідчать запитання, що надходять на адресу редакції. На них ми відповімо в сьогоднішній статті.

Вікторія ЗМІЄНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», v.zmienko@id.factor.ua

 

Види санкцій, що застосовуються

За порушення норм законодавства про ЄВС до платників, на яких відповідно до Закону про ЄВС покладено обов'язок нараховувати, обчислювати і сплачувати ЄВС, застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів та пені згідно із Законом про ЄВС. Із нарахуванням пені та застосуванням штрафів стягується сума недоїмки (ч. 3 ст. 25 Закону про ЄВС, абзац другий п. 6.2 Інструкції № 21-5).

 

Недоїмка. Визначення недоїмки з ЄВС дано і в Законі про ЄВС, і в Інструкції № 21-5, але вони різні (табл. 1).

Таблиця 1. Визначення недоїмки

Показник

Відповідно до Закону про ЄВС

Згідно з абзацом першим п. 6.2 Інструкції № 21-5

Визначення недоїмки

«…недоїмка — сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, установлені цим Законом, обчислена територіальними органами Пенсійного фонду України у випадках, передбачених цим Законом» (п. 6 ч. 1 ст. 1)

«Сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена платниками у строки, визначені відповідно до Закону підпунктом 4.3.6 <…>, абзацом другим підпункту 4.5.2, підпунктом 4.5.3 <…> і підпунктом 4.6.2 <…> розділу IV цієї Інструкції, обчислена органами Пенсійного фонду України у випадках, передбачених Законом, є недоїмкою» (абзац перший п. 6.2)

Строк сплати ЄВС

Платники ЄВС зобов'язані сплачувати ЄВС, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, наступного за базовим звітним періодом (абзац перший ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС), — нарахований ЄВС у частині нарахування та утримання.
При цьому роботодавці при кожній виплаті зарплати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується ЄВС, одночасно з видачею зазначених сум зобов'язані сплачувати нарахований на ці виплати ЄВС у розмірі, установленому для таких платників (авансові платежі). Виняток — ЄВС, нарахований на ці виплати, уже сплачений у строк, установлений вище, або якщо є переплата з ЄВС. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій або натуральній формі (абзац другий ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС) — ЄВС, що сплачується при виплаті доходу до нарахування.
Базовим звітним періодом є календарний місяць, а для платників, зазначених в абзацах третьому та четвертому п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄВС (підприємці), — календарний рік

В Інструкції № 21-5 при визначенні недоїмки спостерігається прив'язка до строків сплати ЄВС, установлених саме Інструкцією № 21-5:
1) п.п. 4.3.6 — нараховані роботодавцями за відповідний звітний місяць суми ЄВС (у частині нарахувань та утримань) має бути сплачено не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним місяцем, незалежно від виплати зарплати та інших видів виплат, на суми яких нараховується ЄВС, — відповідає нормі з абзацу першого ч. 8 ст. 9 Закону про ЄВС;
2) абзац другий п.п. 4.5.2 — сплата сум ЄВС підприємцем, який працює на загальній системі оподаткування, при остаточному розрахунку за себе, що здійснюється ним до 1 квітня року, наступного за звітним роком, на підставі даних річної податкової декларації;
3) п.п. 4.5.3 — сплата сум ЄВС самозайнятими особами за себе до 1 квітня року, наступного за звітним, на підставі даних річної податкової декларації. Несплата авансових платежів для підприємців, які працюють на загальній системі оподаткування (до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада), не призведе до виникнення недоїмки, оскільки ні в Законі про ЄВС, ні в Інструкції № 21-5 строки їх сплати не визначено;
4) п.п. 4.6.2 — сплата сум ЄВС підприємцем-спрощенцем за себе у вигляді щомісячних авансових платежів у розмірі, який вони самостійно визначили, до 20 числа місяця, наступного за місяцем, за який ЄВС сплачується (абзац перший), і сплата сум остаточного розрахунку не пізніше 20 числа місяця, що настає за звітним роком (абзац другий). У Законі про ЄВС ннемає строку для щомісячної сплати ЄВС спрощенцем, а тому прострочені суми, на наш погляд, не можна вважати недоїмкою

 

Виявивши недоїмку з ЄВС, працівник ПФУ надішле платнику вимогу про сплату боргу за формою додатка 4 до Інструкції № 21-5 (для юридичних осіб) або додатка 5 (для фізичних осіб). Вимогу буде сформовано на суму боргу, що перевищує 10 грн.

Відмінності у визначенні сум недоїмки можуть бути приводом оскаржити вимогу про сплату недоїмки та рішення про застосування штрафних санкцій у суді.

Строк для сплати недоїмки (штрафу, пені) у платника — 10 робочих днів від дня отримання вимоги. Якщо платник не згоден з розрахунком суми боргу, зазначеної у вимозі, розбіжності спочатку слід погодити з органами ПФУ відповідно до Порядку № 22-7, а в разі неузгодження можна оскаржити вимогу в судовому порядку (як це зробити, ми писали в Темі тижня «Перевірки соцфондів з 2011 року» // «БТ», 2011, № 16, с. 33).

Штрафи. Штрафні санкції, що накладаються ПФУ за порушення, пов'язані з ЄВС, наведено в ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС і пп. 7.2.1 — 7.2.6 Інструкції № 21-5 (див. табл. 2 на с. 19).

Факти порушень законодавства з ЄВС посадова особа ПФУ оформляє актом (акт перевірки чи акт довільної форми у випадках, коли це не оформлюється актом перевірки). На підставі акта й інших матеріалів про порушення начальник управління ПФУ приймає щодо страхувальників-порушників рішення про застосування штрафних санкцій за відповідною формою, наведеною в додатках 9 — 14 до Інструкції № 21-5. Акт про порушення разом із рішенням про застосування штрафних санкцій протягом 3 робочих днів після прийняття рішення надсилаються (вручаються) платнику в порядку, установленому для направлення вимог, або вручається під підпис керівнику чи головному бухгалтеру платника, банку або фізичній особі — платнику ЄВС.

Пеня. Згідно з ч. 10 ст. 25 Закону про ЄВС та п. 7.5 Інструкції № 21-5 на суму недоплати платнику нараховується пеня з розрахунку 0,1 % суми недоплати за кожен день прострочення платежу.

Порядок розрахунку пені наведено в п. 7.5 Інструкції № 21-5:

1. Нарахування пені починається з першого календарного дня, наступного за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.

2. Документами, що є підставою для нарахування пені, є:

1) документи, що підтверджують суму ЄВС та строк його сплати:

— звіт платника про нарахування ЄВС (з додатним значенням);

вимога про донараховані суми ЄВС за актами перевірок, або актами звірок, або повідомленням-розрахунком;

— рішення суду;

2) документи, що підтверджують суму й дату погашення недоїмки з ЄВС:

— виписки з рахунків у вигляді електронного реєстру розрахункових документів;

— корінець прибуткового документа про прийняття установою банку платежів готівкою;

— звіт платника про нарахування ЄВС з від’ємним значенням;

— рішення про виключення з Державного реєстру підприємств та організацій України;

— свідоцтво про смерть фізичної особи.

3. Сума пені розраховується за формулою:

Y = S х K х 0,1 % ,

де Y — сума пені, що нараховується на фактично сплачену суму недоїмки зі сплати ЄВС (округляється до другого знака після коми);

S — фактично сплачена сума недоїмки зі сплати ЄВС;

K — кількість днів прострочення платежу;

0,1 % — ставка для нарахування пені згідно з ч. 10 ст. 25 Закону про ЄВС.

Нараховані суми штрафів та пені необхідно сплатити протягом 10 робочих днів після надходження відповідного рішення.

Пеня та штрафи зараховуються на рахунки органів ПФУ, відкриті для зарахування ЄВС (ч. 14 ст. 25 Закону про ЄВС).

Якщо роботодавець не згоден із застосованими до нього санкціями, то як і у випадку з недоїмкою, таке рішення органу ПФУ можна оскаржити в цей самий строк до органу ПФУ вищого рівня, скориставшись Порядком № 22-7, або до суду. Процедуру оскарження ми докладно описували в Темі тижня «Перевірки соцфондів з 2011 року» // «БТ», 2011, № 16, с. 33.

Адміністративна відповідальність. За порушення, пов'язані з обчисленням і сплатою ЄВС та проведенням перевірок ПФУ, передбачено також адміністративну відповідальність у вигляді адміністративних штрафів на посадових осіб підприємств згідно з нормами ст. 1651і 18823 КУпАП. При накладенні адмінштрафу працівники органу ПФУ мають виходити зі строку накладення адмінштрафів, передбачених ст. 38 КУпАП, адже згідно з ч. 17 ст. 25 Закону про ЄВС провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється в порядку, установленому КУпАП.

Відповідно до ст. 38 КУпАП адміністративне стягнення може бути накладено не пізніше двох місяців з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніше двох місяців з дня його виявлення. Більшість порушень з ЄВС не є триваючими, а тому до відповідальності посадових осіб можна буде притягти тільки не пізніше двох місяців з дня вчинення правопорушення.

Кримінальна відповідальність. За ухилення від сплати ЄВС передбачено також кримінальну відповідальність згідно з ч. 1 — 3 ст. 2121 ККУ. Види порушень та розміри застосовуваних штрафів наведено в табл. 2.

Відповідальність при самостійному виправленні помилок. При самовиправленнях у того, хто припустився помилки при обчисленні ЄВС страхувальника, є шанс виправитися з мінімальними втратами. Так, згідно з ч. 2 ст. 25 Закону про ЄВС у разі, якщо страхувальник виявить своєчасно не нараховані суми ЄВС, він має самостійно нарахувати ЄВС і сплатити:

1) суму донарахованого ЄВС;

2) пеню в розмірі 0,1 % суми недоплати за кожен день прострочення платежу (ч. 10 ст. 25 Закону про ЄВС).

Крім того, працівники ПФУ на підставі п. 3 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС нарахують штраф у розмірі 5 % від донарахованої суми ЄВС за кожен повний чи неповний базовий звітний період, за який донараховано таку суму, але не більше 50 % суми донарахованого ЄВС (буде прийнято рішення за формою додатка 11 до Інструкції № 21-5)*. Аналогічний штраф було передбачено для пенсійних внесків, що стягувалися до 2011 року.

* На практиці розмір пені та штраф розрахують працівники ПФУ (за усними консультаціями — при проведенні перевірок).

За порушення порядку нарахування ЄВС ст. 1651 КУпАП передбачено накладення адміністративного штрафу на посадових осіб у розмірі від 340 до 510 грн. (при повторному порушенні — від 510 до 680 грн.). Нам здається, що при самостійному донарахуванні суми ЄВС адміністративний штраф не повинен накладатися, що підтверджують в усних консультаціях і працівники ПФУ.

У додаток 4 (форму № Д4) сума пені та штрафів потрапить лише в додатку до Таблиці 1 у складі заборгованості по субрахунку 651 (тобто якщо такі суми на кінець місяця, в якому їх буде нараховано органом ПФУ, не буде сплачено).

 

Таблиця 2. Відповідальність щодо ЄВС

Вид порушення

Розмір штрафу (санкції)

1

2

ШТРАФНІ САНКЦІЇ ДО ПЛАТНИКА ЄВС

Ухилення від узяття на облік або несвоєчасне подання заяви про взяття на облік платниками ЄВС, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.03 р. № 755-IV (п. 1 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС;; п.п. 7.2.1 Інструкції № 21-5)

170 грн. своєчасно не нарахованого ЄВС

Несплата (неперерахування) або несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) ЄВС (п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС;; п.п. 7.2.2 Інструкції № 21-5)

10 % своєчасно не сплачених сум

Донарахування територіальним органом ПФУ або платником своєчасно не нарахованого ЄВС (п. 3 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС; п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5)

5 % за кожен повний чи неповний базовий звітний період, за який донараховано цю суму, але не більше 50 % суми донарахованого ЄВС

ЗЗгідно з п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5 для розрахунку зазначеного штрафу кількість звітних періодів визначається починаючи з місяця, на який припадає строк подання звітності за період, за який донараховано (обчислено) суми ЄВС, і закінчуючи місяцем, на який припадає отримання таким платником акта перевірки від органу ПФУ або в якому він подав звітність, де зазначено такі донараховані суми.
Якщо за результатами перевірки виявлено в окремих місяцях суми донарахованого (своєчасно не обчисленого) ЄВС, то за кожне таке донарахування (кожного місяця) згідно із Законом про ЄВС накладається штраф у такому порядку та розмірах:
— визначається сукупно сума донарахувань за всі звітні періоди, в яких такі суми виявлено;
— визначається сукупно сума штрафу за всі звітні періоди, в яких виявлено донарахування і щодо яких нараховано такі штрафи;
— здійснюється розрахунок максимального розміру штрафу від сукупної суми донарахувань та порівнюється з фактично нарахованою сумою штрафів, визначеною сукупно за всі звітні періоди, в яких донараховано суми ЄВС.
Сплатити потрібно суму штрафів, що не перевищують максимального їх розміру, визначеного п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5 (тобто не більше 50 % донарахованого ЄВС).

 

Неподання/b>, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом про ЄВС (п. 4 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС;; п.п. 7.2.4 Інструкції № 21-5)

170 грн.

Неналежне ведення бухгалтерської документації, на підставі якої нараховується ЄВС
(п. 5 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС; п.п. 7.2.5 Інструкції № 21-5)

Від 136 до 255 грн.

Несплата, неповна сплата або несвоєчасна сплата суми ЄВС одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄВС (авансові платежі) (п. 6 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС; п.п. 7.2.6 Інструкції № 21-5)

10 % своєчасно не сплачених сум

ПЕНЯ

Нарахування пені на суму недоїмки

Пеня з розрахунку 0,1 % суми недоплати за кожен день прострочення платежу

АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Ст. 16511 КУпАП (ПФУ; суб'єкт відповідальності — посадові особи):

порушення порядку нарахування ЄВС;
неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності з ЄВС;
— подання недостовірних відомостей, що використовуються в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, іншої звітності та відомостей, передбачених Законом про ЄВС;
— порушення встановленого порядку використання та здійснення операцій з коштами ПФУ
(частини перша та друга ст. 1651 КУпАП)

Від 340 до 510 грн. (за повторне протягом року — від 510 до 680 грн.)

несплата або несвоєчасна сплата ЄВС, у тому числі авансових платежів, у сумі, що не перевищує 300 нмдг (у 2012 році: 536,5 грн. х 300 = 160950 грн.)(1)
(частини третя і п'ята ст. 1651 КУпАП)

Від 425 до 850 грн. (за повторне протягом року — від 1700 до 5100 грн.)

несплата або несвоєчасна сплата ЄВС, у тому числі авансових платежів, у сумі понад 300 нмдг (у 2012 році: 536,5 грн. х 300 = 160950 грн.)(1)
(частини четверта і п'ята ст. 1651 КУпАП)

Від 850 до 1700 грн. (за повторне протягом року — від 1700 до 5100 грн.)

— порушення встановленого порядку використання та здійснення операцій з коштами накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування
(частини шоста і сьома ст. 1651 КУпАП)

Від 5100 до 17000 грн. (за повторне протягом року — від 17000
до 51000 грн.)

Ст. 188223 КУпАП (суб'єкт відповідальності — посадові особи підприємств, установ, організацій):

— здійснення дій, що перешкоджають уповноваженим особам ПФУ у проведенні перевірок, пов'язаних з нарахуванням, обчисленням і сплатою ЄВС

Від 136 до 255 грн. (за повторне протягом року — від 170 до 340 грн.)

КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Навмисне ухилення від сплати ЄВС або страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, вчинене службовою особою підприємства, установи, організації незалежно від форми власності чи особою, яка здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи, або будь-якою іншою особою, яка зобов'язана його сплачувати, якщо таке діяння призвело до фактичного ненадходження до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування коштів у значних
(від 1000 нмдг, у 2012 році — від 536,5 тис. грн.) розмірах
(ч. 1 ст. 2121 ККУ)

Від 8500 до 25500 грн. або позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю до 3 років(2)

Дії, названі в ч. 1 ст. 2121 ККУ (див. вище), вчинені за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування коштів уу великих (від 3000 нмдг, у 2012 році — від 1609,5 тис. грн.) розмірах (ч. 2 ст. 2121 ККУ)

Від 25500 до 51000 грн. з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років(2)

Дії, передбачені ч. 1 або 2 ст. 2121 ККУ (див. вище), вчинені особою, раніше судимою за ухилення від сплати ЄВС або страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування коштів в особливо великих (від 5000 нмдг, в 2012 р — від 2682,5 тис. грн.) розмірах (ч. 3 ст. 2121 ККУ)

Від 170000 до 425000 грн. з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років з конфіскацією майна

(1) При кваліфікації порушень розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян приймають рівним розміру податкової соціальної пільги (п. 5 підрозділу 1 розділу ХХ ПКУ).

(2) Особа, яка вперше вчинила діяння, передбачені ч. 1 або 2 ст. 2121 ККУ, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо вона до притягнення до кримінальної відповідальності сплатила ЄВС або страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а також відшкодувала шкоду, заподіяну фондам загальнообов'язкового державного соціального страхування їх несвоєчасною сплатою (штрафні санкції, пеня) (ч. 4 ст. 2121 ККУ).

 

Відразу відповімо — ні, орган ПФУ не має підстав для накладення штрафів. Пояснимо, чому.

Відповідальність у разі неподання або несвоєчасного подання щомісячної форми № Д4 «Звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України» для страхувальників настає згідно з п. 4 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС і п.п. 7.2.4 Інструкції № 21-5

у вигляді штрафу в сумі 170 грн.

У свою чергу, форму № Д4 зобов'язані подавати страхувальники (п. 3.1 Порядку № 22-2).

Але чи має статус страхувальника-роботодавця ваше підприємство без найманих працівників? На наш погляд — ні. Це випливає з визначення страхувальника. Раніше на аналогічне запитання ПФУ відповів у листі від 29.12.10 р. № 24351/03-20 (див. Пошту тижня «Чи потрібно підприємству без найманих працівників щомісяця звітувати з єдиного внеску?» // «БТ», 2012, № 14, с. 47), і саме така точка зору висловлювалася представниками ПФУ в письмових консультаціях (див. Пошту тижня «Юридичні особи без найманих працівників не подають звітність з єдиного внеску до Пенсійного фонду» // «БТ», 2011, № 3, с. 42).

Таким чином, якщо у вас немає найманих працівників, то ви не маєте статусу платника ЄВС, і тому в період бездіяльності, не маючи найманих працівників, не повинні подавати форму № Д4 .

На практиці широко застосовується схема для підтвердження відсутності в підприємства статусу страхувальника у вигляді подання листа в довільній формі, в якому вказуються підстави для неподання звіту. Однак, жодним нормативним актом цей механізм не передбачено. Тим більше не передбачено форму складання зазначеного вище листа.

У вашому випадку надання такого листа за підписом «директор» замість «власник» ззовсім не означає, що такий власник перебуває у трудових відносинах* із підприємством, а отже, підприємство є страхувальником і тому має подавати форму № Д4. Працівники ПФУ при винесенні рішення про застосування 170-гривенного штрафу мають виходити з фактичних обставин справ. І якщо ви поясните їм ситуацію (письмово чи усно), що склалася, пояснивши помилковість зазначення посади «директор», питання про притягнення до відповідальності має зникнути. Якщо такі пояснення працівників ПФУ не задовольнять і вони винесуть рішення (додаток 12 до Інструкції № 21-5), рекомендуємо оскаржити його протягом 10 днів до органу ПФУ вищого рівня в порядку, визначеному Порядком № 22-7, або до суду (як це зробити, читайте в Темі тижня «Перевірки соцфондів з 2011 року» // «БТ», 2011, № 16, с. 33).

* Про те, що власник підприємства може управляти підприємством як перебуваючи у трудових відносинах, так і не перебуваючи, йдеться в листі Мінсоцполітики від 07.02.12 р. № 113/13/84-12 (див. с. 7 цього номера).

Те, що в разі сплати сум ЄВС на неналежні рахунки застосування працівниками ПФУ фінансових санкцій є правомірним, випливає з листа ПФУ від 06.09.11 р. № 18726/03-2 («БТ», 2011, № 43, с. 4)). Отже, на думку пенсійників, ЄВС сплачено не на той рахунок — це його несплата.

Ми не погоджуємося з таким підходом. Свої аргументи проти цього ми наводили в Пошті тижня «Якщо єдиний внесок сплатили не на той рахунок…» // «БТ», 2011, № 21, с. 44. Однак, як показує практика, оспорювати таку позицію страхувальник зможе хіба що в суді.

ПФУ в названому вище листі вказує на відповідальність за несплату або несвоєчасну сплату ЄВС:

1) 10 % штраф від своєчасно не сплачених сум (п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС);

2) пеня в розрахунку 0,1 % від суми недоплати за кожен день прострочення (ч. 10 і 13 ст. 25 Закону про ЄВС).

Крім 10 % штрафу та пені, посадовим особам підприємства може також загрожувати адмінштраф за ст. 1651 КУпАП:

— штраф від 425 до 850 грн. (за повторне протягом року — від 1700 до 5100 грн.) за несплату або несвоєчасну сплату ЄВС у сумі, що не перевищує 300 нмдг

(у 2012 році: 536,5 грн. х 300 = 160950 грн.);

— штраф від 850 до 1700 грн. (за повторне протягом року — від 1700 до 5100 грн.) за несплату аабо несвоєчасну сплату ЄВС у сумі понад 300 нмдг (у 2012 році: 536,5 грн. х 300 = 160950 грн.).

У вашому випадку адмінштраф може бути накладено не пізніше двох місяців від дня сплати своєчасно не сплаченого ЄВС, оскільки 20 квітня ЄВС ви сплатили його на належний рахунок і таке порушення не буде триваючим (відлічується з 20 числа). Таке порушення працівники ПФУ виявлять, найімовірніше, тільки в результаті планової перевірки. Тому й адмінштрафу, найімовірніше, у цій ситуації ви уникнете (у зв’язку зі сплином двохмісячного строку).

Що стосується можливості видати 06.04.12 р. суму коштів, що дорівнює сумі лікарняних, під звіт або на відрядження чи на інші цілі (наприклад як позичку або як аванс із зарплати тощо), а виплатити лікарняні працівнику тільки 20 числа, то ця можливість існує лише стосовно оплати перших 5 днів, що оплачуються за рахунок роботодавця. Що стосується допомоги за рахунок ФТВП, то, отримавши кошти, ви зобов'язані виплатити їх у найближчий строк для виплати зарплати, а невикористані кошти повернути Фонду протягом трьох робочих днів (п. 10 Порядку № 26). На це вказував ФТВП у листі від 12.03.11 р. № 01-16-489 («БТ», 2012, № 14, с. 7): «Пунктом 9 Порядку № 26 передбачено, що після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника останній зобов'язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення у строки, визначені статтею 52 Закону № 2240, тобто у найближчий день, установлений для виплати заробітної плати. При цьому слід зазначити, що після отримання коштів Фонду виплата допомоги може бути здійснена страхувальником і раніше. Відповідно до частини першої статті 21 Закону № 2240 та пункту 10 Порядку № 26, у разі якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення у вказаний строк, невикористані страхові кошти повертаються до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів».

І тому якщо не повернути ці кошти ФТВП протягом трьох робочих днів, це загрожує відповідальністю за несвоєчасне повернення страхових коштів: штраф (10 % від неповерненої суми), пеня (0,1 % за кожен день прострочення: з 07.04.12 р. по 20.04.12 р.) і адмінштраф згідно зі ст. 1655 КУпАП на посадових осіб та підприємця (від 136 до 255 грн., за повторне — від 170 до 340 грн.). У вашому випадку не виплачену 6 квітня допомогу потрібно було б повернути до ФТВП не пізніше 11 квітня.

 

Забули подати додаток 7…

У нас стався нещасний випадок, який було належним чином оформлено. Але форму № Д7 ми не подали. Чим нам це загрожує?

 

Обов'язок щодо подання звітності платниками ЄВС до територіального органу ПФУ передбачено п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону про ЄВС: «Платник єдиного внеску зобов'язаний <…> подавати звітність до територіального органу Пенсійного фонду у строки, в порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом за погодженням з відповідними фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування та центральним органом виконавчої влади у галузі статистики».

Механізм і строки подання звітності регулюються Порядком № 22-2. Форму звіту наведено в додатку 7 до Порядку № 22-2: форма № Д7 «Звіт про настання нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання».

Згідно з п. 3.7 Порядку № 22-2 форму № 7 подають у разі настання нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання із застрахованою особою, у тому числі з фізичною особою, яка обрала спрощену систему оподаткування, або членом сім'ї, який бере участь у здійсненні підприємницької діяльності.

Строк подання — протягом двох робочих днів після настання страхового випадку (п. 3.7 Порядку № 22-2). Наприклад, нещасний випадок стався 03.05.12 р. Форму № Д7 подаємо не пізніше 07.05.12 р.

Що стосується відповідальності за неподання форми № Д7, то вона така сама, як і для щомісячної форми № Д4. Так, за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою цього звіту до роботодавця орган ПФУ застосовує штраф у розмірі 170 грн. (п. 4 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС).

Крім того, існує імовірність наразитися на адмінштраф за ст. 1651 КУпАП (від 340 до 510 грн., за повторне протягом року — від 510 до 680 грн.), якщо не закінчиться двомісячний строк для його накладення (див. розділ «ЄВС не на той рахунок» на с. 21).

 

Неправильно сплачена сума ЄВС при виплаті авансу (несплата авансового платежу з ЄВС)

При виплаті працівникам авансу сплатили меншу, ніж потрібно, суму ЄВС у частині нарахування, а при розрахунку зарплати за місяць виявили помилку і несплачену суму сплатили в день виплати зарплати за другу половину місяця. Чи будуть штрафні санкції, і якщо так, то які? Як можна самим їх розрахувати?

 

За несплату, неповну сплату або несвоєчасну сплату сум ЄВС одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄВС, а саме авансових платежів, передбачено відповідальність відповідно до п. 6 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС і п.п. 7.2.6 Інструкції № 21-5 штраф у розмірі 10 % своєчасно не сплачених сум.

Крім того, за несплату або несвоєчасну сплату авансових платежів з ЄВС ПФУ може накласти адмінштраф згідно з частинами третьою — четвертою ст. 1651 КУпАП (див. табл. 2 на с. 19). Але при накладенні адмінштрафу працівники органу ПФУ мають виходити зі строку накладення адмінштрафів, передбачених ст. 38 КУпАП (див. розділ на с. 17). При цьому, на наш погляд, оскільки ЄВС, який не було сплачено при виплаті авансу, сплатили у строк для виплати зарплати за другу половину місяця, адмінштраф може бути накладено у строки як для нетриваючого порушення (не пізніше двох місяців від дня вчинення правопорушення — відлічуємо від дати несплати ЄВС при виплаті авансу).

Що стосується пені, то її не нараховуємо, оскільки несплата або несвоєчасна сплата авансових платежів, на наш погляд, не призводить до виникнення недоїмки (п.п. 4.3.6 Інструкції № 21-5).

Самостійно розраховувати суму штрафу платнику ЄВС не потрібно. Рішення про його накладення приймається ПФУ за формою додатка 14 до Інструкції № 21-5. Якщо ви не згодні з накладенням штрафу, оскаржте його за процедурою Порядку № 22-7. Інакше ви мусите сплатити штраф протягом 10 робочих днів після надходження такого рішення (ч. 14 ст. 25 Закону про ЄВС).

На практиці факт несплати авансових платежів з ЄВС працівники ПФУ виявляють під час перевірки, тоді й виносять рішення. Якщо є бажання, можете зараз сплатити штраф у сумі 10% від несплаченої суми на основний рахунок ЄВС. Така сума значитиметься як переплата з ЄВС, яку ви зможете зарахувати тоді, коли буде винесено рішення за формою додатка 14 до Інструкції № 21-5. Однак такого обов’язку у вас немає.

 

5 % штраф при самовиправленні

Ми подали форму № Д4 за березень 2012 року, в якій відобразили самостійне донарахування ЄВС за січень 2012 року (заповнили рядки 6, 6.1 і 6.1.1). Суму донарахованого ЄВС (100 грн.) сплатили до подання звіту (10.04.12 р.). За словами інспектора нашого органу ПФУ, ми повинні сплатити ще пеню та 5 % штраф від донарахованої суми. Чи правомірні такі дії?

 

Так, правомірні.

Згідно з п. 3 ч. 11 ст. 25 Закону про ЄВС та п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5 при донарахуванні ЄВС накладається штраф у розмірі 5 % донарахованої суми за кожен повний чи неповний базовий звітний період, за який донараховано цю суму, але не більше 50 % суми донарахованого ЄВС. Причому його застосовують як у разі донарахування ЄВС територіальним органом ПФУ, так і в разі донарахування ЄВС самим платником при виправленні помилок.

Тепер про механізм нарахування штрафу. Суму штрафу розраховуєте не ви самостійно, а працівник ПФУ, оформивши це рішенням за формою додатка 11 до Інструкції № 21-5. В усних консультаціях працівники ПФУ зазначають, що рішення про накладення штрафу виноситься за результатами здійснюваної перевірки, а не відразу після отримання форми № Д4, в якій відображено виправлення помилки. Це випливає з п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5.

Що стосується суми пені, то згідно з ч. 2 ст. 25 Закону про ЄВС її має самостійно нарахувати і сплатити платник ЄВС. Але на практиці її розмір також розраховується працівником ПФУ.

Згідно з п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5 для розрахунку зазначеного штрафу кількість звітних періодів розраховується починаючи з місяця, на який припадає строк подання звітності за період, за який донараховано (обчислено) суми ЄВС, та закінчуючи місяцем, на який припадає отримання таким платником акта перевірки від органу ПФУ або в якому він подав звітність, де зазначено такі донараховані суми.

Стосовно ситуації, описаної в запитанні, це три місяці (період лютий — квітень):

— лютий — це місяць, на який припадає строк подання звітності за січень, за який донараховано (обчислено) суми ЄВС;

— квітень — місяць, в якому подано звіт з виправленнями.

Далі. Якщо за результатами перевірки виявлено в окремих місяцях суми донарахованого (своєчасно не обчисленого) ЄВС, то за кожне таке донарахування (кожного місяця) відповідно до Закону про ЄВС накладається штраф у такому порядку та розмірах:

— визначається сукупно сума донарахувань за всі звітні періоди, в яких виявлено такі суми: у нашому випадку — 100 грн. донараховано за результатами січня;

— визначається сукупно сума штрафу за всі звітні періоди, в яких виявлено донарахування і щодо яких нараховано такі штрафи: у нашому випадку — 100 грн. х 5 % х 3 місяці = 15 грн.;

— здійснюється розрахунок максимального розміру штрафу від сукупної суми донарахувань та порівнюється з фактично нарахованою сумою штрафів, визначеною сукупно за всі звітні періоди, в яких донараховано суми ЄВС: у нашому випадку — 100 грн. х 50 % = = 50 грн.;

— сплачується сума штрафів, що не перевищує їх максимального розміру, визначеного п.п. 7.2.3 Інструкції № 21-5 (тобто не більше 50 % донарахованого ЄВС): у нашому випадку потрібно сплатити штраф у фактично розрахованій сумі — 15 грн., оскільки ця величина не перевищує розміру максимального штрафу (15 грн. < 50 грн.).

Що стосується пені, то оскільки своєчасно не нарахований ЄВС є недоїмкою, згідно з ч. 10 ст. 25 Закону про ЄВС та п. 7.5 Інструкції № 21-5 на суму недоїмки доведеться нарахувати пеню (0,1 % суми недоїмки за кожен день прострочення платежу). Докладніше див. розділ «Види санкцій, що застосовуються» на с. 17.

Сплатити суми штрафу та пені необхідно протягом 10 робочих днів від дня отримання рішення. Платник може самостійно розрахувати суму штрафу і пені та сплатити її при самовиправленні. Така сума значитиметься як переплата з ЄВС, що пізніше зарахується із сумою, зазначеною в рішенні.

 

ЄВС, сплачений в останній день, потрапив на рахунок ПФУ на наступний день — чи буде штраф?

У зв'язку із затримкою у виплаті зарплати за березень 2012 року, що виникла у підприємця, ним було прийнято рішення сплатити ЄВС за березень 20 квітня (останній день) готівкою через касу банку. Але оскільки платіж було сплачено готівкою через касу банку в другій половині дня 20 квітня, за інформацією від інспектора нашого органу ПФУ він надійшов на рахунок лише 23 квітня 2012 року. У зв'язку з цим, за словами інспектора, нам загрожує відповідальність у вигляді 10 % штрафу та пені. Чи правомірно це?

 

Ні, неправомірно. Підприємець не порушив строки та форму сплати ЄВС за березень. Це випливає з ч. 5, 7 і 8 ст. 9 Закону про ЄВС:

«5. Сплата єдиного внеску здійснюється виключно у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки територіальних органів Пенсійного фонду, відкриті в органах Державного казначейства України для його зарахування.

<…>

7. Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунка.

Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунка, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв'язку.

8. Платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом».

При цьому, на думку ПФУ, підприємці самостійно обирають найзручнішу для них форму розрахунків для сплати ЄВС — готівкову чи безготівкову (лист ПФУ від 06.05.11 р. № 9158/03-30 // «БТ», 2011, № 38, с. 10).

Таким чином, підприємець не порушив строк сплати ЄВС. Про це свідчить квитанція банку. Тому якщо буде винесено рішення про накладення 10 % штрафу та пені, радимо оскаржити його протягом 10 робочих днів після отримання такого рішення. Як це зробити, див. у Темі тижня «Перевірки соцфондів з 2011 року» // «БТ», 2011, № 16, с. 33.

Закінчуючи статтю, бажаємо вам не потрапляти в ситуації, коли необхідно буде сплачувати штрафи та пеню з ЄВС. Перефразовуючи відому фразу автомобілістів, бажаємо вам «ні вимоги, ні рішення від ПФУ!».

 

Документи і скорочення статті

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ККУ — Кримінальний кодекс України від 05.04.01 р. № 2341-III.

ПКУ Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про ЄВС — Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464-VI.

Закон № 2240 — Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18.01.01 р. № 2240-III.

Інструкція № 21-5 — Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою правління ПФУ від 27.09.10 р. № 21-5.

Порядок № 22-2 — Порядок формування та подання страхувальниками звіту про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-2.

Порядок № 22-7 — Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв платників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.10 р. № 22-7.

Порядок № 26 — Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений постановою правління ФТВП від 22.12.10 р. № 26.

ПФ — Пенсійний фонд України.

ФТВП — Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

ЄВС — єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі