Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування пункту 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України

Редакція БТ
Лист від 04.05.2012 р. № 1197/12/13-12

ШТРАФИ
ЗА II — IV КВАРТАЛИ
2011 РОКУ:

особливості їх застосування роз'яснює ВАдСУ

Лист Вищого адміністративного суду України від 04.05.12 р. № 1197/12/13-12

«Щодо застосування пункту 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України»

 

У листі, що коментується, ВАдСУ виклав свою позицію щодо порядку застосування норм п. 6 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України (далі — ПКУ). Нагадаємо, що відповідно до зазначеної норми не застосовуються фінансові санкції до платників податку на прибуток (ПНП) і платників податків, які перейшли на загальну систему оподаткування, за порушення податкового законодавства за результатами діяльності у II — IV календарних кварталах 2011 року.

Поява листа була спричинена проблемами тлумачення цієї норми, у тому числі й судовими органами, і наявністю суперечливої судової практики з цього питання.

ВАдСУ, роз'яснюючи зазначену норму, у листі виділив дві групи платників податків.

1. Платники ПНП . Стосовно цих осіб ВАдСУ розтлумачив норми п. 6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ фіскально, хоча цей висновок у цілому відповідає системному прочитанню ПКУ , на що ми звертали увагу раніше* (див. «Платники ПНП звільняються від фінсанкцій тільки щодо ПНП»).

* Див. ком. «ДПСУ про штрафи за порушення у 2011 році: позиція змінилася?» // «БТ», 2012, № 9, с. 9, «Штрафи за II — IV квартали 2011 року: ДПСУ роз'яснила особливості їх застосування» // «БТ», 2012, № 16, с. 5.

 

Платники ПНП звільняються від фінсанкцій тільки щодо ПНП

Витяг із листа ВАдСУ від 04.05.12 р. № 1197/12/13-12, що коментується

«Правові наслідки перебування особи у статусі платника податку на прибуток пов'язані саме з відносинами, що виникають у процесі справляння цього податку. Відповідно фінансові санкції, від яких звільняються платники податку на прибуток згідно з пунктом 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, можуть стосуватися лише податкових правопорушень, вчинених особами як платниками податку на прибуток, тобто порушення правил справляння виключно цього податку.

Водночас відповідальність за порушення інших норм податкового законодавства, які не пов'язані зі справлянням податку на прибуток, застосовується до платників податків на загальних підставах».

 

Зауважимо, що саме так цю норму переважно інтерпретували судові інстанції. І хоча ДПСУ в листі від 05.04.12 р. № 9993/7/15-1417 начебто розтлумачила її ліберальніше, не вказавши, що вона поширюється тільки на порушення, допущені щодо ПНП, з урахуванням фіскальної позиції місцевих податкових органів особливо сподіватися на звільнення від штрафів щодо інших податків платникам ПНП не доводилося.

Утім, у судовій практиці траплялися випадки, коли на підставі положень п. 6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ платникам ПНП удавалося «відбитися» від штрафних санкцій з ПДВ (див. постанови Львівського окружного адмінсуду від 08.02.12 р. у справі № 2а-13120/11/1370, Окружного адмінсуду АРК від 12.03.12 р. у справі № 2а-1765/12/0170/4). Але після виходу листа, що коментується, тепер такі рішення суди, мабуть, уже не прийматимуть.

2. Колишні єдиноподатники. У листі прямо не вказується, які саме єдиноподатники (юридичні або фізичні особи), на думку ВАдСУ,
підпадають під зазначену норму. Водночас зі зроблених у листі висновків можна непрямо дійти висновку, що йдеться як про юридичних, так і про фізичних осіб — підприємців. Стосовно цих осіб ВАдСУ розтлумачив ці норми дуже несподівано й дивно.

Зокрема, на його думку, порядок штрафування таких осіб залежить від того, в який період вони перейшли на загальну систему оподаткування та на яких підставах.

Якщо «спрощенці» перейшли на загальну систему за власним бажанням у період після 01.01.11 р., вони звільняються від штрафів щодо будь-яких податків (див. «Добровольці» звільняються від фінсанкцій»).

 

«Добровольці» звільняються від фінсанкцій

Витяг із листа ВАдСУ від 04.05.12 р. № 1197/12/13-12, що коментується

«Таким чином, особи, які перейшли зі спрощеної на загальну систему оподаткування, на підставі пункту 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України звільняються від фінансових санкцій за порушення податкового законодавства за наслідками діяльності у другому — четвертому кварталах 2011 року незалежно від видів податків, норми щодо справляння яких порушені.

Водночас судам варто мати на увазі, що звільнення, передбачене пунктом 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, застосовується лише до правовідносин, які виникли після набрання чинності цим Кодексом. Тому розглядуване звільнення від фінансових санкцій може бути поширене лише на тих платників податків, які перейшли на загальну систему оподаткування після набрання чинності Податковим кодексом України, тобто починаючи з 1 січня 2011 року».

 

У цілому таке ліберальне трактування (нехай воно навіть і не зовсім відповідає системному прочитанню законодавства) можна було б привітати, якби не наявність у листі особливих положень для однієї з категорій «спрощенців».

Ідеться про «спрощенців», які перейшли на загальну систему оподаткування не добровільно, а через порушення критеріїв перебування на єдиному податку. Цим особам ВАдСУ з незрозумілих підстав узагалі відмовив у звільненні від штрафів (див. «Порушники єдиноподатних критеріїв не звільняються від штрафів»).

 

Порушники єдиноподатних критеріїв
 не звільняються від штрафів

Витяг із листа ВАдСУ від 04.05.12 р. № 1197/12/13-12, що коментується

«Від переходу на загальну систему оподаткування необхідно відрізняти втрату платником єдиного податку права перебувати на спрощеній системі оподаткування. Така втрата має місце в разі порушення платником єдиного податку обов'язкових умов перебування на спрощеній системі оподаткування, зокрема в разі перевищення ним граничного розміру виручки, встановленого для платників єдиного податку названим Указом Президента України.

За наявності обставин, що вказують на втрату права перебування особи на спрощеній системі оподаткування, така особа несе відповідальність на загальних підставах. Зокрема, не звільняється від фінансових санкцій на підставі пункту 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України особа, що не виконала податкового обов'язку, який виник унаслідок необхідності оподатковувати за правилами загальної системи оподаткування сум перевищення виручки понад установлені для платників єдиного податку межі».

 

Ми вважаємо, що ці висновки не відповідають податковому законодавству. По-перше, у самих положеннях п. 6 підрозд. 10 розд. XX ПКУ немає жодних застережень щодо причин переходу на загальну систему оподаткування: під них «підпадають» будь-які платники єдиного податку, які перейшли на загальну систему. Тим більше, що в Указі про єдиний податок* було передбачено лише добровільно-примусову процедуру переходу на загальну систему оподаткування (за заявою єдиноподатника) незалежно від причин такого переходу. Тому підхід до звільнення від фінсанкцій будь-яких «спрощенців» має бути однаковим.

* Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» в редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

По-друге, ні в Указі про єдиний податок, ні в ПКУ не міститься жодних норм, які б приписували єдиноподатникам обкладати суму перевищення допустимої межі отримання виручки ПНП або податком на доходи фізичних осіб (ПДФО). На незаконному обкладенні сум такого перевищення ПДФО раніше наполягали податківці, у чому їх підтримували й деякі суди, а от нараховувати в таких випадках ПНП навіть вони не наважувалися.

У цілому ж можна зазначити, що наведене в листі розмежування за складом осіб є «надуманим», оскільки за змістом тут маються на увазі порушення, допущені будь-якими платниками ПНП при обчисленні цього податку за результатами діяльності у II — IV календарних кварталах 2011 року. Але ВАдСУ, як мовиться, «видніше».

Хороший момент полягає в тому, що, спираючись на цей лист, колишні «спрощенці-добровольці» можуть спробувати відбитися від штрафних санкцій щодо будь-яких податків за порушення, допущені в зазначений період.

Оскільки з цим листом приписано ознайомитися суддям апеляційного та окружних адміністративних судів для врахування при здійсненні правосуддя, їм керуватимуться всі судові органи при винесенні рішень стосовно зазначених порушень.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі