Теми статей
Обрати теми

Як підготуватись до введення нового обов’язкового реквізиту податкової накладної — даних митної декларації?

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Як підготуватись до введення нового
обов’язкового реквізиту податкової накладної
— даних митної декларації?

Яким чином потрібно буде заповнювати податкову накладну після доповнення її форми новим обов’язковим реквізитом (номер і дата митної декларації), якщо імпортні товари було придбано ще у 2010 році?

(м. Київ)

 

Запровадження  Законом № 5083* ще одного обов’язкового реквізиту податкової накладної (ПН) — номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України (далі — дані МД) з 12.08.12 р. стало дуже неприємним сюрпризом для платників ПДВ. Хоча листом ДПСУ від 21.08.12 р. № 1272/0/71-12/15-3117 податківці «дозволили» не вказувати такий обов’язковий реквізит до внесення змін у форму ПН, але проблем, які очікують на платників ПДВ найближчим часом, цей лист не вирішує.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної податкової служби та у зв’язку з проведенням адміністративної реформи в Україні» від 05.07.12 р. № 5083-VI (див. Тему тижня «Податковий кодекс: чергова порція «поліпшень» // «БТ», 2012, № 35, с. 33).

Пунктом 4 зд. II «Перехідні положення» Закону № 5083 Кабміну приписано протягом 3 місяців забезпечити перегляд та приведення відповідними центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. Отже, вже у листопаді слід очікувати появи нової форми ПН, відповідно, платникам ПДВ доведеться заповнювати дані МД у нових ПН.

Торішній досвід запровадження кодів УКТЗЕД у ПН дає підстави очікувати, що жодних поблажок щодо залишків імпортних товарів, які були придбані до 12.08.12 р., або ж для неімпортерів, не варто очікувати (хоча дуже хотілось помилитись щодо таких очікувань). Тому, скоріше за все, з появою нової форми ПН дані МД доведеться заповнювати по всьому ланцюгу постачання при продажу всіх імпортних товарів, зокрема придбаних до 12.08.12 р.

Безумовно, є ціла низка об’єктивних причин, за яких продавець імпортних товарів не може отримати інформацію про дані МД. Наприклад, як вказано у запитанні, товари було придбано у той час, коли ці дані не зазначались у ПН, або імпортні товари придбані не у платника ПДВ, тому покупець не отримав ПН, а жоден нормативний документ не вимагає вказувати таку інформацію у товарних накладних чи інших документах.

Щоб мінімізувати негативні наслідки в перехідний період, пропонуємо діяти таким чином.

1. Імпортерам, які продають імпортні товари, ми б радили у гр. 3 ПН «Номенклатура товарів/послуг продавця» вже зараз вказувати дані МД як довідкову інформацію. Наявність такої інформації жодним чином не вплине на легітимність ПН, бо з 12.08.12 р. це обов’язковий реквізит ПН, а спеціального місця для його відображення у ПН поки ще немає. Для покупців така інформація стане в нагоді при заповненні ПН на подальший продаж імпортних товарів.

Безумовно, покупець поки ще не має права наполягати на обов’язковому зазначенні такої інформації, але постачальник, який зацікавлений у збереженні добрих відносин із покупцями, навряд чи відмовить у такій «дрібниці».

2. Якщо постачальник імпортних товарів не матиме інформації про дані МД і не вкаже їх у ПН (після того як буде затверджена нова форма ПН), це не означатиме, що покупця буде автоматично позбавлено права на податковий кредит. У такій ситуації покупець може відобразити податковий кредит на підставі скарги на постачальника (додаток Д8 до декларації з ПДВ).

Слід заспокоїти продавців. Хоча у п. 201.10 ПКУ вказано про те, що подання покупцем скарги на постачальника є підставою для позапланової перевірки такого постачальника, на наш погляд, такої перевірки можна уникнути. Справа у тому, що у ст. 78 Податкового кодексу України (далі — ПКУ), яка регулює порядок проведення позапланових перевірок, є деякі додаткові умови для проведення таких перевірок (див. «Умови проведення позапланових перевірок на підставі скарги покупця» нна с. 34).

 

Умови проведення позапланових перевірок на підставі скарги покупця

Витяг зі ст. 78 ПКУ

«78.1. Документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин:

<…>

78.1.9. щодо платника податку подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної у разі ненадання таким платником податків пояснень та документального підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня його отриманн я».

 

Отже, для проведення такої перевірки податківці збов’язані направити письмовий запит продавцю, і лише у тому випадку, коли він не надасть пояснення чи підтверджуючі документи протягом 10 днів, у податківців з’являться підстави для проведення перевірки. Якщо ж продавець своєчасно надасть відповідь на такий запит, у якій вкаже об’єктивні причини, внаслідок яких він не зміг вказати дані МД у ПН, а також повідомить, що суми ПДВ за неправильно складеною ПН ним відображено у декларації з ПДВ, і підтвердить цю інформацією копіями відповідних документів, то жодних підстав для проведення позапланової перевірки у податківців не буде.

Зауважимо, що формування податкового кредиту на підставі додатка Д8, скоріше за все, набуде масового характеру після зміни форми ПН, адже це єдина можливість покупця сформувати його на законних підставах, якщо продавець не має інформації про дані МД. Тому в податківців теж роботи значно додасться щодо «відпрацювання» таких скарг (по кожній скарзі потрібно буде надіслати запит і проаналізувати отриману відповідь).

Сподіваємось, що для того щоб уникнути такого безперспективного (з точки зору наповнення бюджету) листування між платниками ПДВ та податківцями, Мінфін та ДПСУ будуть лояльно трактувати вимоги /font> ПКУ щодо заповнення даних МД у ПН при затвердженні нової форми ПН.

 

Микола ШПАКОВИЧ

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі