ПЕРЕВІРКИ
ЗАКОНОДАВСТВА
ПРО ПРАЦЮ —
Кабмін удосконалює критерії
для проведення перевірок
Постанова Кабінету Міністрів України від 10.10.12 р. № 937
«Про внесення змін до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)»
Постановою , що коментується, Кабмін уносить зміни до Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання в частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), наведені в додатку до постанови КМУ від 17.11.10 р. № 1059 (далі — Критерії).
Змінено критерії , за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності суб’єктами господарювання в частині додержання вимог законодавства про працю. Тепер це (оновлений п. 1 Критеріїв):
1) наявність заборгованості з виплати зарплати;
2) виплата працівникам зарплати на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінзарплати;
3) невідповідність кількості працівників у суб’єкта господарювання обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг);
4) порушення вимог законодавства про працю;
5) наявність розбіжностей між фактичними показниками чисельності працюючих і зарплати та показниками поданої звітності.
Змінено показники, за якими роботодавців розподіляють на високий (п. 3) та середній (п. 4) ступінь ризику, а також скорочено з 3 до 5 років періодичність проведення планових перевірок для роботодавців з незначним ступенем ризику (оновлений абзац четвертий п. 6 Критеріїв; див. таблицю нижче).
Як бачимо, при розподілі роботодавців між високим та середнім ступенями ризику враховується не лише кількість працівників, а й відсоток працівників, які отримують зарплату на рівні або нижче мінімальної зарплати. Крім того, під час прийняття рішення про проведення планових перевірок порівнюватимуть фактичні обсяги діяльності та кількість працівників (щоправда, незрозуміло з якими показниками порівнюватимуться).
Постанова , що коментується, на дату підготовки номера не набрала чинності.
Розподіл роботодавців на ступені ризику і частота планових перевірок
у частині додержання законодавства про працю, що проводяться
Ступінь ризику | Показники, за якими суб’єкта господарювання відносять до ступеня ризику | Частота проведення планових перевірок (п. 6 Критеріїв) |
1 | 2 | 3 |
Високий (оновлений | 1) які мають заборгованість із виплати зарплати більше 60 календарних днів; 2) із чисельністю до 50 осіб включно, у яких 60 % і більше працівників одержують зарплату на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати; 3) із чисельністю від 51 до 250 осіб включно, у яких 45 % і більше працівників одержують зарплату на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати; 4) із чисельністю 251 та більше осіб, у яких 30 % і більше працівників одержують зарплату на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати; 5) кількість найманих працівників яких недостатня для існуючого обсягу виробництва (виконання робіт, надання послуг); 6) у яких за результатами останньої планової або позапланової перевірки виявлено грубі порушення вимог законодавства про працю, що мають ознаки злочинів, передбачених статтями 172, 173 і 175 Кримінального кодексу України; 7) у яких розбіжності між фактичними показниками чисельності працюючих і зарплати та показниками звітності, поданої до органів державної влади, становлять 10 % і більше | Не частіше одного разу на рік |
Середній (оновлений | 1) які виплачують зарплату з порушенням строків виплати зарплати від 30 до 60 днів включно; 2) із чисельністю до 50 осіб включно, у яких зарплату на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати одержують 45 % і більше, але менше 60 % працівників; 3) із чисельністю від 51 до 250 осіб включно, у яких зарплату на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати одержують більше 30 %, але менше 45 % працівників; 4) із чисельністю 251 та більше осіб, у яких зарплату на рівні або нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати одержують більше 15 %, але менше 30 % працівників; 5) у яких за результатами останньої планової або позапланової перевірки виявлено порушення вимог законодавства про працю, за якими посадові особи суб’єкта господарської діяльності притягалися до адміністративної відповідальності; 6) у яких розбіжності між фактичними показниками чисельності працюючих і зарплати та показниками звітності, поданої до органів державної влади, становлять більш як 4 %, але менш як 10 % відсотків | Не частіше одного разу на 2 роки |
Незначний | Немає ознак, передбачених для високого та середнього ступенів ризику | Не частіше одного разу на 5 років(1) |
(1) Частоту проведення перевірок змінено постановою, що коментується. До змін було не частіше одного разу на 3 роки. |