Теми статей
Обрати теми

Щодо проведення перевірок суб'єктів господарювання

Редакція БТ
Лист від 31.07.2012 р. № 20727/7/10-0217/2986

ПОДАТКОВІ ПЕРЕВІРКИ

в межах кримінальних справ

Лист Державної податкової служби України від 31.07.12 р. № 20727/7/10-0217/2986

«Щодо проведення перевірок суб’єктів господарювання»

 

У листі, що коментується, ДПСУ донесла широким масам результати обговорення з представниками ВАдСУ особливостей застосування норм Податкового кодексу України (далі — ПКУ) у межах кримінальних справ. Не виключаємо, що незабаром з’явиться подібне узагальнення і від ВАдСУ: останнім часом вищі судові інстанції часто узагальнюють практику розгляду тих чи інших питань. Виходячи з тексту листа, що коментується, ДПСУ та ВАдСУ спільно одностайно дійшли таких висновків.

1. Право слідчого призначити перевірку. Відповідне право (повноваження) слідчого передбачено у ст. 66 Кримінально-процесуального кодексу України (далі — КПК). При цьому в листі також зазначається, що згідно зі ст. 130 КПК рішення слідчого про проведення перевірки оформляються мотивованою постановою, і саме така постанова для податкового органу є обов’язковою (на підставі ст. 114 КПК ) і підставою для проведення перевірки (відповідно до п.п. 78.1.11 ПКУ).

2. Право податкових органів приймати податкові повідомлення-рішення. ДПСУ справедливо зауважила, що за результатами перевірок, призначених у межах кримінально-процесуального та оперативно-розшукового законодавства, податкові повідомлення-рішення не приймаються до набуття сили відповідним рішенням суду. Це прямо встановлено пп. 58.4 і 86.9 ПКУ . Підставою для оформлення податкового повідомлення-рішення і донарахування податків у такому разі є обвинувальний вирок суду у справі про злочин, предметом якого є податки (збори). При цьому ДПСУ окремо зауважила, що ці правила працюють стосовно всіх перевірок, що здійснюються на підставі п.п. 78.1.11 ПКУ, незалежно від суб’єктного чи об’єктного складу.

ДПСУ також зазначила, що в разі порушення вказаних правил рішення податкового органу про донарахування податків (зборів) має бути скасовано в судовому порядку.

Водночас у листі, що коментується, ДПСУ дає підказку, як обійти ці правила. Інформація, отримана під час таких перевірок, може бути податковою інформацією. А це, у свою чергу, дає можливість звернутися до будь-яких інших підстав для проведення позапланової перевірки (див. «ДПСУ визнає можливість повторної перевірки» на с. 11).

 

ДПСУ визнає можливість повторної перевірки

Витяг із листа ДПСУ від 31.07.12 р. № 20727/7/10-0217/2986

«Враховуючи, що матеріали позапланової документальної перевірки, проведеної на підставі п.п. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 ПК України, або наявна кримінальна справа можуть свідчити про порушення платником податків законодавства, орган ДПС не позбавлений права на підставі цієї норми та інших підстав, визначених ст. 78 ПК України, провести позапланову документальну перевірку платника податків, за результатами якої здійснити відповідні донарахування податкових зобов’язань».

 

3. Оскарження акта перевірки . Виходячи з приписів п.п. 1 п. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі — КАСУ) ДПСУ в листі, що коментується, звертає увагу на таке: предметом оскарження в адміністративному суді можуть бути рішення, дії чи бездіяльність податкового органу, які при цьому породжують, змінюють і припиняють права та обов’язки у сфері публічно-правових відносин.

Тому власне акт перевірки та висновки, зроблені податковим органом у такому акті, не можуть бути предметом оскарження, оскільки не є рішенням податкового органу. У принципі, такого підходу дотримуються й адмінсуди.

Водночас ДПСУ зауважила, що оскаржити в суді можна процесуальні дії податкового органу під час проведення перевірки (наприклад, вилучення оригіналів первинних документів), крім оформлення та складання акта перевірки. До процесуальних дій, які може бути оскаржено в суді, можна також віднести відмову прийняти первинні документи, рішення про проведення інвентаризації тощо.

4. Право адмінсудів призначати перевірки. ДПСУ спільно з ВАдСУ не знайшли в КАСУ положень, які б надавали повноваження адмінсудам призначати перевірки в порядку, передбаченому п.п. 78.1.11 ПКУ. Тобто адмінсуди не мають права призначати проведення перевірок.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі