Теми статей
Обрати теми

Заохочення дистриб'юторів: відображаємо в обліку

Редакція БТ
Стаття

ЗАОХОЧЕННЯ ДИСТРИБ’ЮТОРІВ:

відображаємо в обліку

 

У сучасних умовах продумано систему заохочень дистриб’юторів — невід’ємний атрибут продажів. У прагненні максимізації продажів компанії-виробники використовують різні варіанти таких заохочень. У сьогоднішній статті розглянемо порядок обліку найпоширеніших із них.

Влада КАРПОВА, консультант газети «Бухгалтерський тиждень»,

канд. екон. наук, сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

Що вважається дистриб’юторським договором

Під дистриб’юторами переважно розуміють оптових продавців товарів, які здійснюють продаж від свого імені та за свій рахунок. Як правило, вони здійснюють закупівлі товарів у виробників на довготривалій основі та є основними продавцями виробника. У зв’язку з цим виробники намагаються застосовувати всілякі заохочувальні програми для дистриб’юторів з метою підвищення обсягу закупівель товарів, які умовно поділяють на дві групи: знижки та бонуси (див. рисунок).

Розглянемо докладніше найпоширеніші з них.

 

img 1

Заохочувальні програми дистриб’юторів

 

Звичайні прямі знижки дистриб’юторам

У податковому обліку у продавця-виробника доходи і податкові зобов’язання з ПДВ відображаються за цінами з урахуванням звичайних прямих знижок (тобто в розмірі, зменшеному на цю суму). Те, що податкова накладна в цьому випадку виписується на суму з урахуванням знижок, які окремо в ній не виділяються, підтвердили й податківці (див. роз’яснення в розділі 130.21 ЄБПЗ).

Відповідно дистриб’ютор уключає до податкових витрат і податкового кредиту з ПДВ товари за цінами також з урахуванням знижки.

Тут може виникнути запитання щодо застосування звичайних цін. Нагадаємо, що стосовно:

1) ПДВ вони поширюються на будь-які операції постачання товарів (п. 188.1 ПКУ);

2) податку на прибуток — при одночасному виконанні двох умов (п. 153.2 ПКУ):

— операції здійснюються з пов’язаними особами; з особами, які не є платниками податку на прибуток або сплачують податок за іншими ставками;

— договірна ціна на товари відрізняється більш ніж на 20 % від звичайної ціни на них.

Для уникнення проблем із контролюючими органами з приводу застосування звичайних цін суму знижок, що надаються, слід належним чином обґрунтувати. Зокрема, є сенс прийняти Положення про знижки в межах проведення маркетингових заходів, в якому вказати умови їх надання.

Надання разових знижок можна підкріпити наказом про надання знижок у межах проведення маркетингових заходів. Тоді буде дотримано умови з п.п. 1.20.2 Закону про податок на прибуток* стосовно того, що при визначенні звичайної ціни товару «враховуються знижки, пов’язані із сезонними та іншими коливаннями споживчого попиту на товари (роботи, послуги), втратою товарами якості або інших властивостей; закінченням (наближенням дати закінчення) строку зберігання (придатності, реалізації); збутом неліквідних або низьколіквідних товарів; маркетинговою політикою, у тому числі при просуванні товарів (робіт, послуг) на ринки».

* Згідно з п. 1 розд. XIX; п. 8 підрозд. 10 розд. XX ПКУ до 01.01.13 р. порядок застосування звичайних цін регламентується нормами п. 1.20 Закону про податок на прибуток.

У бухгалтерському обліку виробник також показує дохід у розмірі зниженої вартості, за якою у дистриб’ютора відображаються витрати.

Приклад 1. Виробник відвантажив дистриб’ютору партію товару А в кількості 1000 од. Оптова ціна товару — 150 грн. за одиницю, ціна для дистриб’ютора за умови закупівлі не менше 1000 од. — 120 грн. Собівартість товару — 90 грн. за одиницю.

 

Таблиця 1. Облік прямих знижок

Господарська операція

Кореспондуючі рахунки

Сума,
грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

Облік у виробника-продавця

1. Відображено доходи на суму відвантаженого дистриб’ютору товару А (120 грн. х 1000 од. = 120000 грн.)

361

702

120000

100000 (ряд. 02 декларації)

2. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

702

641

20000

3. Відображено витрати щодо реалізованого товару

902

281/А

90000

90000 (ряд. 05.1 декларації)

4. Відображено фінансові результати від операції:

— доходи

702

791

100000

— витрати

791

902

90000

Облік у дистриб’ютора

1. Отримано товар А від виробника

281/А

631

100000

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

20000

 

Рібейти у вигляді знижки з уже придбаного товару

При наданні знижки у вигляді коригування ціни придбаного дистриб’ютором товару (у вигляді зменшення дебіторської заборгованості) необхідно враховувати, що згідно з ч. 3 ст. 632 ЦКУ зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. Таким чином, відобразити надання поворотної знижки як коригування ціни за раніше укладеним договором між виробником та дистриб’ютором у загальному випадку можна лише до моменту проведення оплати дистриб’ютором товару (оскільки виробник, як правило, виконує свої зобов’язання в момент відвантаження товару). Факт реалізації дистриб’ютором придбаного товару третім особам на цю обставину не впливає. Якщо дистриб’ютор ще не оплатив товар виробнику, але вже реалізував його своїм покупцям, він зберігає право коригувати ціну в договорі з виробником, що, як правило, здійснюється шляхом укладення додаткової угоди до договору. Тоді йдеться про зменшення дебіторської заборгованості дистриб’ютора на суму знижки.

Ця операція оформляється як коригування (зміна суми компенсації) за поставлений товар. Відповідно до п. 140.2 ПКУ:

1) у продавця зменшення доходу відображається зі знаком «-» у ряд. 03.26 «Перерахунок доходів у разі зміни суми компенсації вартості товарів (робіт, послуг) (+, -)» додатка IД до ряд. 03 Податкової декларації з податку на прибуток (далі — декларація);

2) у покупця-дистриб’ютора облік з податку на прибуток залежить від того, чи було ним продано цей товар:

— якщо товар уже було продано, то зменшення витрат показується в ряд. 06.4.25 «Перерахунок витрат у разі зміни суми компенсації вартості товарів (робіт, послуг) (+, -)» додатка IВ до ряд. 06.4 декларації;

— якщо товар ще не продавався, то в момент відображення доходу від його реалізації в ряд. 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)» декларації показуються витрати, зменшені на суму знижки.

На дату прийняття рішення про надання знижки виходячи з п.п. 192.1.1 ПКУ продавець виписує розрахунок коригування до податкової накладної та зменшує свої податкові зобов’язання (за умови, що покупець є платником ПДВ, — п. 192.2 ПКУ), а покупець — податковий кредит з ПДВ. Докладно про заповнення розрахунку коригування ми розповідали у статті «Коригування ПДВ: Коли? Як? Чому?» // «БТ», 2012, № 37, с. 25.

Якщо податкова накладна підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі, то в ньому реєструється і розрахунок коригування до податкової накладної (див. роз’яснення в розділі 130.10 ЄБПЗ). Утім, навіть якщо продавець не зареєструє розрахунок коригування, покупець-дистриб’ютор усе одно повинен буде відкоригувати свій податковий кредит (роз’яснення в розділі 130.10 ЄБПЗ).

Слід попередити: якщо покупець відмовиться підписувати розрахунок коригування, то податківці не дозволять продавцю зменшити свої податкові зобов’язання (роз’яснення в розділі 130.10 ЄБПЗ). Хоча, на нашу думку, ця заборона є незаконною. Адже п.п. 192.1.1 ПКУ вимагає від продавця надіслати такий розрахунок коригування покупцю (наприклад, поштою), а не вручати його під підпис.

Оскільки у взаємовідносинах із неплатниками ПДВ на суму знижки податкові зобов’язання в разі зміни ціни не коригуються, цей варіант для продавця стосовно таких дистриб’юторів є невигідним. Причому податківці дотримуються позиції, що право на коригування податкових зобов’язань відсутнє і в ситуації, коли покупець на дату відвантаження товарів був платником ПДВ, а на дату проведення коригування ним уже не був (роз’яснення в розділі 130.10 ЄБПЗ). Тому такі коригування для неплатників ПДВ доцільно здійснювати лише стосовно операцій продажу товарів, що пільгуються з ПДВ (наприклад, лікарських засобів).

У бухгалтерському обліку продавця знижки, надані після продажу товару, показуються як зменшення доходу на субрахунку 704 «Вирахування з доходу».

Бухгалтерський облік у дистриб’ютора залежить від того, чи було ним продано товари. Якщо товари продано не було, на суму знижки зменшуються їх первісна вартість і заборгованість перед постачальником.

Якщо ж реалізація відбулася, то, на нашу думку, доречно відсторнувати на суму знижки кореспонденції щодо відображення витрат від реалізації товару за умови, що таке коригування здійснюється в межах звітного року. Якщо воно провадиться в наступному році, то коригуються кореспонденції з рахунком 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)»*.

* Докладніше про порядок проведення таких коригувань див. статтю «Помилки у фінансовій звітності: особливості виправлення» // «БТ», 2010, № 47, с. 21.

Приклад 2. Виробник відвантажив 03.09.12 р. дистриб’ютору — платнику ПДВ партію товару А в кількості 1000 од. за оптовою ціною товару 150 грн. за одиницю. За підсумками вересня з’ясувалося, що дистриб’ютор має право на отримання знижки в розмірі 30 грн. з одиниці товару. Дистриб’ютор товар ще не оплатив, тому на суму наданої знижки (30000 грн.) зменшилася його дебіторська заборгованість перед постачальником. Собівартість товару — 90 грн. за од. На дату надання знижки дистриб’ютор реалізував 400 од. товару покупцям за ціною 180 грн. за од.

 

Таблиця 2. Облік поворотних знижок у вигляді зменшення компенсації за товар

img 2

 

Поворотна знижка у вигляді безкоштовної поставки товарів

Виходячи з останніх роз’яснень податківців (див. УПК № 581*), в обліку виробника операцію безоплатного постачання товарів буде відображено так: на суму вартості товару в розмірі звичайної ціни виникають податкові доходи, але при цьому є право й на податкові витрати.

* Див. статтю «Декларація з податку на прибуток за півріччя: особливості заповнення в роз’ясненнях податківців» // «БТ», 2012, № 30, с. 18.

Відповідно до цієї позиції в обліку з ПДВ виробник відображає податкові зобов’язання з ПДВ. При цьому згідно з роз’ясненнями податківців із розділів 130.05, 130.23 ЄБПЗ постачальник виписує дві податкові накладні:

— у першій податковій накладній зазначаються загальний обсяг постачання — «0» та сума ПДВ — «0», ця накладна надається покупцю;

— у другій податковій накладній визначаються обсяг постачання за звичайною ціною та сума ПДВ за ставкою 20 % — ця податкова накладна зберігається у постачальника.

Причому дві податкові накладні виписуються і в тому випадку, коли товари безоплатно поставляються покупцю — неплатнику ПДВ, просто тоді обидві податкові накладні залишаються у постачальника (див. роз’яснення в розділі 130.21 ЄБПЗ). У ряд. «Форма проведених розрахунків» податкової накладної, що виписується при здійсненні операцій з безоплатної передачі товарів, зазначається «Без оплати» (роз’яснення з розділу 130.21 ЄБПЗ).

Зверніть увагу: сьогодні органи ДПС дотримуються позиції, що при безоплатному постачанні постачальник має право і на податковий кредит щодо товарів, оскільки вони використовуються в поставках, що обкладаються ПДВ (див. «При безоплатній поставці товарів податковий кредит не коригується»).

 

При безоплатній поставці товарів податковий кредит не коригується

Роз’яснення з розділу 130.10 ЄБПЗ

Запитання: «Як в податковій декларації з ПДВ та в реєстрі виданих та отриманих податкових накладних відображається коригування податкового кредиту, сформованого при придбанні для використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності товарів/послуг, які в подальшому постачаються безоплатно?»

Відповідь: «При здійсненні операції з безоплатного розповсюдження товарів у особи (платника ПДВ), яка безоплатно розповсюджує товари, виникають податкові зобов’язання з ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою. Ця операція підлягає відображенню у рядку 1 податкової декларації з ПДВ, а податкова накладна, виписана за такою операцією, підлягає відображенню в розділі I реєстру виданих та отриманих податкових накладних.

Податковий кредит, сформований при придбанні товарів, які в подальшому постачаються безоплатно, коригуванню не підлягає».

 

У дистриб’ютора на суму безоплатно отриманих товарів виникнуть податкові доходи (п.п. 135.5.4 ПКУ), що відображаються в ряд. 03.9 «Вартість товарів (робіт, послуг), безоплатно отриманих у звітному (податковому) періоді» додатка IД до ряд. 03 декларації. На це звертають увагу і податківці в консультації з розділу 110.06.03 ЄБПЗ. При продажу таких товарів виникнуть інші доходи, а права на податкові витрати (консультації з розділу 110.07.03 ЄБПЗ), так само як і на податковий кредит з ПДВ, не буде, оскільки дистриб’ютор не здійснив компенсацію їх вартості.

У частині ПДВ, на думку податківців, особа, котра безоплатно отримала товари, має відобразити «нульову» податкову накладну в розділі II реєстру виданих та отриманих податкових накладних, де у графі 8 та у відповідних графах 9 — 16 проставляється «0» (див. роз’яснення в розділі 130.23 ЄБПЗ).

Як бачимо, з позиції оподаткування цей варіант надання знижки для дистриб’ютора є вкрай невигідним. Тому при можливості краще використовувати варіант із продажем дистриб’ютору частини товарів за пільговою ціною (зниженою вартістю). При належному обґрунтуванні податковий облік у сторін тоді буде аналогічний варіанту з наданням прямих разових знижок.

У бухгалтерському обліку виробник суму поставлених товарів відображає на рахунку 93 «Витрати на збут», дистриб’ютор показує доходи на субрахунку 718 «Дохід від безоплатно отриманих оборотних активів».

Приклад 3 . Виробник за підсумками місяця надає дистриб’ютору знижку у вигляді додатково поставлених товарів на суму 29700 грн. (з ПДВ) у кількості 330 одиниць. Собівартість товару, яку прийнято і за звичайну ціну товару, становить 90 грн. за одиницю. Надалі дистриб’ютор реалізує отримані товари за ціною 180 грн. за одиницю.

Таблиця 3. Облік поворотних знижок у вигляді безоплатно поставлених товарів

 

Господарська операція

Кореспондуючі рахунки

Сума,
грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

Облік у виробника-продавця

1. Відвантажено товари на безоплатній основі дистриб’ютору (29700 грн. : 1,2 = 24750 — без ПДВ)

93

281

24750

24750 (ряд. 02 декларації)

24750 (ряд. 05.1 декларації)

2. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

949

641

4950

Облік у дистриб’ютора

1. Отримано товар на безоплатній основі від виробника

281

718

29700

29700 (ряд. 03.9 додатка IД)

2. Реалізовано товари покупцям (180 грн. х 330 од.)

361

702

59400

49500 (ряд. 02 декларації)

3. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

702

641

9900

4. Відображено витрати щодо реалізованого товару

902

281

29700

5. Відображено фінансові результати від операції:

718

791

29700

702

791

49500

791

902

29700

 

Рібейти у вигляді грошової премії

У цьому варіанті виробник на суму знижки перераховує дистриб’ютору грошову компенсацію. Податківці в УПК № 123*, лояльно підійшли до цього питання і дозволили виробнику включати до складу витрат на збут суми премії (бонусу):

— за дострокову сплату дебіторської заборгованості;

— за виконання плану закупівель товарів постачальника;

— за точність закупівельних прогнозів;

— за додержання певного асортименту товарів при закупівлі.

* Див. ком. «Рекламні та маркетингові послуги: ДПСУ про включення до складу податкових витрат» // «БТ», 2012, № 10, с. 4.

Однак слід ураховувати, що це можливо в тому випадку, коли йдеться про надання послуг дистриб’ютором, факт отримання яких має бути підтверджено первинними документами (див. роз’яснення в розділі 110.07.20 ЄБПЗ). Тому для обґрунтування понесених витрат** бажано вказати в дистриб’юторському договорі, що дистриб’ютор надаватиме виробнику послуги з просування товарів на ринку. А далі скласти акт, з якого випливатиме, що дистриб’ютор надав відповідні послуги, із зазначенням докладного переліку наданих послуг***, за що йому належить грошова винагорода.

** На необхідність обґрунтування економічної доцільності понесених витрат звертають увагу й суди (див. Інформаційні листи ВАдСУ від 20.07.10 р. № 1112/11/13-10, від 06.05.11 р. № 742/11/13-11, лист ВАдСУ від 02.06.11 р. № 742/11/13-11, ухвалу Вінницького апеляційного адмінсуду від 10.05.12 р. у справі № 2270/10888/11, постанову Дніпропетровського окружного адмінсуду від 25.04.12 р. у справі № 2а/0470/2555/12).

*** Те, що в акті має бути зазначено докладний перелік послуг, підкреслюють і суди (див. ухвали ВАдСУ від 11.10.11 р. № К-22065/08, постанови Полтавського окружного адмінсуду від 11.05.12 р. у справі № 2а-1670/1719/12, Кіровоградського окружного адмінсуду від 27.04.12 р. у справі № 2а-3773/10/1170, ухвалу Донецького апеляційного адмінсуду від 26.04.2012 р. у справі № 2а/0570/4844/2011).

Тож у цьому варіанті грошова премія, по суті, буде оплатою послуг дистриб’ютора та включатиме ціну з ПДВ.

У виробника за умови належного документального оформлення буде право на податкові витрати (абз. «г» п.п. 138.10.3 ПКУ) і на податковий кредит з ПДВ, у дистриб’ютора виникнуть податкові доходи і податкові зобов’язання щодо наданої послуги.

Якщо ж таку виплату буде оформлено саме як заохочувальну премію, то виробник не зможе її відобразити у складі податкових витрат, а у дистриб’ютора її буде включено до податкових доходів як безповоротну фінансову допомогу (п.п. 135.5.4 ПКУ) без нарахування податкових зобов’язань з ПДВ (див. зазначену вище консультацію з розділу 110.07.20 ЄБПЗ).

Приклад 4. Виробник за підсумками місяця надає дистриб’ютору знижку у вигляді премії в розмірі 29700 грн., що відображається:

А) як плата за послуги дистриб’ютора з просування товарів на ринку;

Б) як премія за просування товарів на ринку.

 

Таблиця 4. Облік поворотних знижок у вигляді премії

Господарська операція

Кореспондуючі рахунки

Сума,
грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

ВАРІАНТ А. Премія як послуга

Облік у виробника-продавця

1. Складено акт приймання-передачі отриманих послуг від дистриб’ютора

93

631

24750

24750 (ряд. 06.2 декларації)

2. Відображено податковий кредит з ПДВ щодо послуг

641

631

4950

3. Оплачено послуги дистриб’ютору

631

311

29700

Облік у дистриб’ютора

1. Відображено дохід від наданих послуг на підставі акта приймання-передачі послуг

361

703

29700

24750 (ряд. 02 декларації)

2. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

703

641

4950

3. Отримано оплату за послуги

311

361

29700

4. Відображено фінансові результати від операції

703

791

24750

ВАРІАНТ Б. Премія як заохочувальна виплата

Облік у виробника-продавця

1. Перераховано суму заохочувальної премії

93

311

29700

Облік у дистриб’ютора

2. Отримано суму заохочувальної премії

311

719

29700

29700 (ряд. 03.10 додатка IД)

 

Бонуси дистриб’юторам

При використанні бонусної системи дистриб’ютор залежно від досягнення певних показників накопичує бонуси, які згодом «отоварюються» різними способами. Зокрема, накопичувальні бонуси можуть надавати можливість:

1) отримання знижки на товар виробника;

2) безоплатного отримання товару на суму бонусу;

3) створення маркетингового фонду, призначеного для компенсації маркетингових витрат дистриб’ютора на просування товарів чи сприяння виконанню інших завдань виробника: використовувати кошти фонду дистриб’ютор зобов’язаний у певні строки певним чином.

Порядок відображення операцій за першими двома варіантами розглядався вище. Що стосується третього варіанта, то, на наш погляд, він буде аналогічний варіанту з виплатою премії як заохочувальної виплати.

 

Бонуси у вигляді заохочення працівників дистриб’ютора

Варіант заохочення працівників дистриб’ютора на практиці користується популярністю. Як правило, виробники проводять торговельні конкурси, за підсумками яких переможці (працівники дистриб’ютора) набувають права на отримання:

— грошових призів;

— «товарних» призів;

— можливості оплати навчання, у тому числі за кордоном.

На нашу думку, у виробника такі виплати пройдуть повз окремих податкових витрат, оскільки вони належать до винагород фізичних осіб, які не є працівниками виробника. Таким чином, умови витратності з п. 142.1 ПКУ тут не дотримуються*.

* Раніше на це звертали увагу й податківці (див. консультацію Н. Хоцянівської, В. Завгороднєва в журналі «Вісник податкової служби України», 2005, № 30).

У частині безоплатного надання товарних призів податкові наслідки з податку на прибуток та ПДВ у виробника будуть аналогічні варіанту з наданням знижки у вигляді безоплатного постачання товарів.

У фізичних осіб, яких обдаровують, грошові та негрошові подарунки включаться до оподатковуваного доходу як додаткове благо (абз. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ) з нарахуванням податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) за ставкою 15 (17) %. При цьому вартість подарунка слід визначати з урахуванням «натурального» коефіцієнта з п. 164.5 ПКУ (останній абзац п.п. 164.2.17 ПКУ).

Стосовно негрошових подарунків виробник може скористатися пільгою та не включати в дохід фізичних осіб частину вартості таких подарунків у межах 50 % МЗП (з розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року (у 2012 році — 536,5 грн.). Вони не обкладаються ПДФО на підставі п.п. 165.1.39 ПКУ. Те, що ПДФО обчислюється саме із суми перевищення встановленого пільгового розміру, було підтверджено податківцями (див., зокрема, листи ДПАУ від 16.02.11 р. № 4284/7/17-0717, Федерації профспілок України від 15.02.11 р. № 58/01-16/330, роз’яснення в розділі 160.26 ЄБПЗ).

У формі № 1ДФ подарунки, що обкладаються ПДФО, відображаються за кодом «126», що не обкладаються — за кодом «160» (див. із цього приводу консультацію в розділі 160.26 ЄБПЗ, а також лист ДПСУ від 02.12.11 р. № 6711/6/17-11/5).

Також необхідно враховувати, що найменш вигідним з позиції податкового обліку є варіант із наданням переможцям призів (виграшів) за підсумками будь-яких заходів, право на участь в яких їм, зокрема, надають накопичені бонуси. У цьому варіанті включити призи до податкових витрат також не вийде, причому вони обкладатимуться ПДФО за подвійною ставкою (п. 167.3 ПКУ). У формі № 1ДФ призи відображаються за кодом «111».

Приклад 5. Виробник за підсумками проведеного конкурсу серед торговельних представників передає менеджеру з продажів дистриб’ютора Сидорову О. В. ноутбук вартістю 4500 грн. (з ПДВ), що оформляється як:

а) подарунок;

б) приз.

Як відобразити в обліку ці операції, показано в табл. 5.

Порядок ведення податкового обліку мотиваційних виплат підсумуємо в табл. 6.

На цьому ми закінчуємо розмову про мотиваційні виплати. Безумовно, викладеним усе різноманіття заохочень не обмежується. Тому якщо у вас виникнуть запитання, пишіть — і ми радо відповімо.

 

Таблиця 5. Облік у виробника-продавця операції з надання матеріального
заохочення працівнику дистриб’ютора

Господарська операція

Кореспондуючі рахунки

Сума,
грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

ВАРІАНТ А. Вручення подарунка

1. Придбано товар для вручення подарунка

209, 281(1)

631

3750

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641/ПДВ

631

750

3. Нараховано дохід Сидорову О. В. у вигляді вартості подарунка

93

685

5199,44(2)

3750 (ряд. 02 декларації)

4. Утримано ПДФО із суми подарунка

685

641/ПДФО

699,44(3)

5. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ із суми подарунка

685

641/ПДВ

750

6. Списано вартість подарунка

685

209, 281

3750

3750 (ряд. 05.1 декларації)

7. Перераховано ПДФО до бюджету

641/ПДФО

311

699,44

ВАРІАНТ Б. Вручення призу

1. Нараховано дохід Сидорову О. В. на суму призу

93

685

6428,57(4)

3750 (ряд. 02 декларації)

2. Утримано ПДФО із суми призу (30 %)

685

641/ПДФО

1928,57

(5)

(1) Субрахунок 209 «Інші матеріали» може використовуватися в ситуації, коли подарунки придбавалися виключно для їх вручення працівникам дистриб’ютора, а субрахунок 281 «Товари на складі» — коли цим особам вручаються товари, що реалізуються підприємством.
(2) (4500 - 536,5) х 1,176471 + 536,5 = 5199,44 (грн.). При цьому неоподатковувану частину вартості подарунка (сума 536,5 грн.) у формі № 1ДФ буде відображено з ознакою доходу «160», а оподатковувану (4662,94 грн.) — з ознакою доходу «126».
(3) (5199,44 - 536,5) х 15 % = 699,44 (грн.).
(4) 4500 х 1,428571 = 6428,57 (грн.) У формі № 1ДФ цю виплату буде відображено за кодом «111».
(5) Решта кореспонденцій аналогічна варіанту А.

 

Таблиця 6. Порядок відображення в обліку виробника та дистриб’ютора мотиваційних виплат

Вид виплати

Податковий облік

у виробника

у дистриб’ютора

1. Пряма знижка

ПД і ПЗ з ПДВ відображаються за цінами з урахуванням звичайних прямих знижок

ПВ та ПК з ПДВ відображаються за цінами з урахуванням звичайних прямих знижок

2. Поворотні знижки (рібейти):

2.1. Знижка у вигляді коригування ціни придбаного дистриб’ютором товару

На суму знижки коригуються відображені при реалізації товару ПД і ПЗ

На суму знижки коригується ПК.
Якщо товар уже було продано дистриб’ютором, то коригуються ПВ. Якщо товар ще не було продано, то при його продажу до ПВ уключаються суми з урахуванням знижки

2.2. Знижка у вигляді безоплатного постачання товарів

На суму вартості безоплатно наданого товару в розмірі звичайної ціни виникають ПД, але при цьому є право й на включення їх собівартості до ПВ. Із цієї суми обчислюються ПЗ, але є право на ПК

На суму безоплатно отриманих товарів виникають ПД, при реалізації товару — інші ПД і ПЗ з ПДВ; права на ПВ та ПК немає

2.3. Знижка у вигляді грошової премії, що оформляється:

— як послуга дистриб’ютора

Є право на ПВ та ПК у частині вартості послуги

Із вартості послуги обчислюються ПД і ПЗ

— у вигляді заохочувальної премії

У податковому обліку не відображається

На суму премії виникають ПД як щодо безповоротної фінансової допомоги

3. Бонуси у вигляді:

3.1. Отримання знижки на товар виробника

Відображаються аналогічно поворотним знижкам (п. 2)

3.2. Безоплатного отримання товару на суму бонусу

Відображається аналогічно знижці у вигляді безоплатного постачання товарів (п. 2.2)

3.3. Створення маркетингового фонду, призначеного для компенсації маркетингових витрат дистриб’ютора

Відображається аналогічно знижці у вигляді заохочувальної премії (п. 2.3)

4. Заохочення працівників дистриб’ютора

До ПВ не включається, щодо «товарних» подарунків виникають ПД і ПВ виходячи зі звичайних цін, але є право на ПВ та ПК. Із суми заохочення утримується ПДФО за ставкою 15 (17) % для премій, подарунків, або за ставкою 30 % для призів, виграшів

Х

 

Документи і скорочення статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про податок на прибуток — Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (втратив чинність, крім п. 1.20).

УПК № 123 — Узагальнююча податкова консультація щодо віднесення витрат на оплату маркетингових та рекламних послуг до складу витрат, затверджена наказом ДПСУ від 15.02.12 р. № 123.

УПК № 581 — Узагальнююча податкова консультація щодо порядку визначення доходу та витрат за операціями з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг), затверджена наказом ДПСУ від 05.07.12 р. № 581.

ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на сайті ДПСУ: www.sts.gov.ua

МЗПмінімальна заробітна плата.

ПД — податкові доходи.

ПВ — податкові витрати.

ПЗ — податкові зобов’язання з ПДВ.

ПК — податковий кредит з ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі