Теми статей
Обрати теми

Щодо збору за спеціальне використання води

Редакція БТ
Лист від 01.08.2012 р. № 20820/7/15-2117

ЗБІР ЗА СПЕЦВОДОКОРИСТУВАННЯ

сплачується з усього обсягу води,
 якщо її використовують
не лише на санітарно-гігієнічні потреби,
 — фіскальна позиція ДПСУ

Лист Державної податкової служби України від 01.08.12 р. № 20820/7/15-2117

«Щодо збору за спеціальне використання води»

 

Нагадаємо, що з набранням чинності Податковим кодексом України (далі — ПКУ) за воду, яка використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб (п.п. 324.4.1 ПКУ), збір не сплачувався лише у разі використання води на такі цілі населенням (сукупністю людей, які знаходяться на такій території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, у межах їх житлового фонду та присадибних ділянок).

Юридичні та фізичні особи — підприємці не згадувалися у п.п. 324.4.1 ПКУ, а тому з 01.01.11 р. повинні були сплачувати збір за воду, що використовувалася на ці цілі на загальних підставах.

Так тривало практично півтора року. І лише з 01.07.12 р. законодавці вирішили нарешті піти на поступки суб’єктам господарювання і зменшити безглузду паперову роботу, звільнивши їх від сплати водозбору (сума збору за таких платників була мізерною).

Так, Законом України від 24.05.12 р. № 4834-VI* (далі — Закон № 4834), що набрав чинності 01.07.12 р., було внесено зміни до п. 323.2 та п.п. 324.4.1 ПКУ, згідно з якими збір не справляється за воду, що використовується для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб** юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та платників єдиного податку. Здавалося, зміни мали поставити крапку в цій історії.

* Див. Тему тижня «Податковий кодекс: аналізуємо зміни» // «БТ», 2012, № 29, с. 22.

** Як указано у другому абзаці п. 323.2 ПКУ під терміном «санітарно-гігієнічні потреби» слід розуміти використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані.

Але як виявилося, проблеми не вичерпалися. Так, податківці у листі, що коментується, проаналізувавши норми п. 323.2 ПКУ зробили відверто фіскальний висновок (див. «Сплата збору за воду, що використовується для санітарно-гігієнічних потреб» на с. 8).

 

Сплата збору за воду, що використовується
 для санітарно-гігієнічних потреб

Витяг із листа, що коментується

«Отже, водокористувачі, визначені п. 323.2 ст. 323 Податкового кодексу, починаючи з 1 липня 2012 року не є платниками збору за спеціальне використання води, якщо обсяги такої води були використані ними для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.

Якщо обсяги води були використані, в тому числі на інші, ніж власні питні та санітарно-гігієнічні потреби, то такі водокористувачі сплачують збір за спеціальне використання води на загальних підставах за весь обсяг фактично використаної води».

 

Звичайно, якщо буквально прочитати норми лише п. 323.2 ПКУ (в якому визначено, хто і в яких випадках виступає платником цього збору при використанні води на такі цілі), та зважити на те, що до набрання чинності ПКУ збір у випадку використання води одночасно для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб та на інші цілі сплачувався з усього обсягу використаної води (така вимога містилася у п. 4.5 Інструкції про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне водокористування в частині використання води, затвердженої спільним наказом МФУ, ДПАУ Мінекономіки, Мінприроди від 01.10.99 р. № 231/539/118/219, що втратила чинність 04.03.11 р.), то недивно, що податківці дійшли саме такого фіскального висновку.

На сьогодні подібних норм ПКУ не містить та і регулюється, що найголовніше, звільнення від сплати збору у випадку використання води для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб не лише п. 323.2 ПКУ, про який податківці згадали у листі, що коментується, а і п.п. 324.4.1 ПКУ, який чомусь вони проігнорували. Хоча зміни, які звільняють водокористувачів від сплати збору при використанні води на ці цілі, з’явилися у п. 323.2 та п.п. 324.4.1 ПКУ синхронно з набранням чинності Законом № 4834.

Зазначимо, що у п.п. 324.4.1 ПКУ вказано: при використанні води для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та платників єдиного податку вони не повинні сплачувати збір, оскільки обсяги води, використані на такі цілі, не вважаються об’єктом оподаткування.

Якщо системно трактувати норми ПКУ, то наявність цієї норми у п.п. 324.4.1 ПКУ свідчить про те, що є платники водозбору, які не підпадають під дію п. 323.2 ПКУ (використовують воду на інші цілі), у яких є пільгові обсяги води (вода, що використовується на санітарно-гігієнічні потреби). Інакше ця норма п.п. 324.4.1 ПКУ взагалі зайва, бо немає платників, які б нею могли скористатись.

І хоча норми п.п. 324.4.1 ПКУ при великому бажанні можна трактувати так само як і норми п. 323.2 ПКУ (тобто фіскально), та все ж більш логічно, на наш погляд, притримуватися ліберального підходу, згідно з яким збір за спецводокористування не повинен сплачуватися суб’єктами господарювання за обсяги води, використані для задоволення виключно власних питних та санітарно-гігієнічних потреб, а за обсяги води, яка використана на інші цілі, — сплачується.

Звертаємо увагу: про те, що зміни, які були внесені Законом № 4834 до п. 323.2 та п.п. 324.4.1 ПКУ, читати слід саме так, вказує навіть пояснювальна записка до Закону4834, в якій ідеться про те, що вносилися такі зміни до порядку стягнення збору за спецводокористування (п. 323.2 та п.п. 324.4.1 ПКУ) з метою звільнити юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців від сплати збору за воду в обсягах виключно для задоволення власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.

Але, як бачимо з листа, що коментується, податківці притримуються фіскальної позиції, а тому, якщо суб’єкти господарювання не згодні з ними, то їм доведеться відстоювати свою позицію. І будемо сподіватися, що це їм удасться, оскільки відповідно до п. 56.21 ПКУ у разі коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків, унаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, то рішення приймається на користь платника податків.

Звертаємо увагу, що у листі, що коментується, податківці також звернули увагу суб’єктів господарювання на порядок подання звітності з цього збору у випадку, коли протягом року суб’єкт господарювання звільняється від його сплати. Так, зокрема, вони зазначили, що, оскільки декларація заповнюється наростаючим підсумком з початку року, то незважаючи на те, що протягом року у суб’єкта господарювання зник об’єкт оподаткування через використання ним води лише для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб, подавати звітність слід до кінця 2012 року. Такий підхід податківці висували і раніше, наприклад, при сплаті збору за забруднення навколишнього середовища (на сьогодні екоподатку), тому сперечатися з цим, напевно, марна справа.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі