Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності

Редакція БТ
Наказ від 28.03.2013 р. № 433

ФІНЗВІТНІСТЬ:

Мінфін затвердив Методрекомендації
 щодо її заповнення

Наказ Міністерства фінансів України від 28.03.13 р. № 433

«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності»

 

Документ, що коментується, наведено в додатку «Документи»

 

Наказом, що коментується, Мінфін затвердив Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності (далі — Методрекомендації).

Зазначені Методрекомендації не застосовуються:

— банками;

— бюджетними установами;

— підприємствами, що відповідно до законодавства застосовують міжнародні стандарти фінансової звітності (далі — МСФЗ).

Методрекомендації мають рекомендаційний, а не обов’язковий статус.

Водночас цей документ є вкрай необхідним для заповнення нової фінансової звітності «звичайними» підприємствами, що не застосовують МСФЗ.

Нагадаємо суть проблеми. У новому НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» (далі — НП(С)БО1) не визначено порядок заповнення статей фінансової звітності (у скасованих стандартах порядок заповнення статей звітів було докладно описано). Мабуть, це пов’язане з тим, що НП(С)БО 1 поширюється як на «звичайні» підприємства, так і на підприємства, які складають звітність за МСФЗ. І оскільки в міжнародній практиці не прийнято докладно описувати склад статей фінансової звітності, то відповідні конкретизуючі положення не було наведено в НП(С)БО 1.

Тим часом без них «звичайним» підприємствам скласти фінансову звітність дуже важко, оскільки в НП(С)БО 1 навіть не зазначено всі необхідні визначення понять. Цю прогалину Мінфін заповнив у Метод-рекомендаціях.

Більшість наведених у Метод-рекомендаціях положень було запозичено з деяким коригуванням формулювань з чинних раніше П(С)БО . Тому для бухгалтерів положення Методрекомендацій будуть звичними.

Між тим існують новації, на які необхідно звернути увагу.

1. Відображення податку на прибуток у Балансі (Звіті про фінансовий стан). У Методрекомендаціях Мінфін «відійшов» від своєї колишньої позиції стосовно відображення в Балансі авансових внесків з податку на прибуток (аванси щодо ПНП). Так, якщо в листі МФУ від 24.01.13 р. № 31-08410-06-52297 приписувалося показувати аванси з ПНП у статті «Дебіторська заборгованість за розрахунками з бюджетом», то тепер підхід змінився.

Відповідно до п. 2.28 розділу II Методрекомендацій сума авансу з ПНП показується у статті «Дебіторська заборгованість за розрахунками: за виданими авансами» (рядок 1130 Балансу). До таких авансів можна віднести як «загальні» аванси з ПНП, так і суми авансів з ПНП, що сплачуються при виплаті дивідендів. Мабуть, Мінфін вирішив у такий спосіб підкреслити, що такі аванси не належать до переплати податку на прибуток до бюджету.

Нам такий підхід здається не зовсім правильним, оскільки за логікою «прибуткові» аванси, як і раніше, мають відображатися у статті дебіторської заборгованості з бюджетом (рядок 1135 Балансу) і потрапляти до рядка 1136 Балансу «у тому числі з податку на прибуток». Адже вони належать саме до бюджетних платежів.

Водночас, якщо підприємство скористається новою рекомендацією Мінфіну, то воно повинне буде завести окремий аналітичний субрахунок для відображення сплачених авансів з ПНП, наприклад, субрахунок 641/прибуток/аванс і відображати сальдо на цьому субрахунку в рядку 1130 разом з іншими авансами*.

2. Дохід від операційної оренди активів у формі № 2. Із п. 3.3 розділу III Методрекомендацій випливає, що платежі від оренди об’єктів інвестиційної нерухомості показуються у статті «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» (рядок 2000 Звіту про фінансові результати). Виходячи з цього доходи від таких платежів слід відображати на субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг». В інших випадках доходи від операційної оренди показуються на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» і наводяться у статті «Інші операційні доходи» (рядок 2120 Звіту про фінансові результати).

Вочевидь, такий порядок було запропоновано Мінфіном на виконання приписів Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом МФУ від 30.11.99 р. № 291, де зазначено таке: «На субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансової) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства».

Але запропонований спосіб розмежування є не зовсім коректним. По-перше, орендодавець може мати у своєму розпорядженні деякі об’єкти інвестиційної нерухомості і при цьому здавання в оренду може не бути метою його створення. По-друге, «орендна» діяльність може бути основною метою орендодавця, а об’єктів інвестиційної нерухомості він може не мати. Це відбувається, наприклад, у тих випадках, коли нерухомість, що перебуває в операційній оренді, задається в суборенду.

Тим часом цілком можливо, що зазначені критерії розмежування операційної оренди в розрізі інвестиційної та операційної нерухомості використовуватимуть і податківці. На сьогодні вони приписують орієнтуватися в цьому питанні на те, чи належить діяльність зі здавання об’єктів в оренду до основної діяльності підприємства (див., наприклад, лист ДПА в м. Києві від 10.08.11 р. № 8206/10/31-606).

Отже, викладене може вплинути й на порядок податкового обліку названих операцій. Адже доходи від операційної оренди на субрахунку 703 «прив’язуються» до витрат, а на субрахунку 713 — ні. Тому тим підприємствам, які мають доходи від операційної оренди інвестиційної нерухомості, безпечніше тепер їх показувати на субрахунку 703 і в рядку 02 Податкової декларації з податку на прибуток.

3. Суттєвість інформації. Ми вже зауважили, що згідно з новим порядком складання фінансової звітності вписувані рядки можуть бути обов’язковими і «деталізуючими». На жаль, у Методрекомендаціях Мінфін чітко не розмежував зазначені рядки і лише стосовно деяких зробив застереження, що вони включаються до фінансового звіту за наявності критеріїв суттєвості. Про те, як можна провести таке розмежування та встановити в наказі про облікову політику критерії суттєвості, ми розповідали у статті «Квартальна фінансова звітність: основні моменти подання за I квартал 2013 року» // «БТ», 2013, № 14, с. 35.

 

Влада КАРПОВА

 

* Ми рекомендували так діяти у Шпаргалці бухгалтера «Фінансова звітність по-новому (уперше за I квартал 2013 року) // «БТ», 2013, № 14, с. 19.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі