Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Аванс отримано не за відвантажений товар: як скласти розрахунок коригування?

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Грудень, 2013/№ 49
Друк
Відповідь на запитання

Аванс отримано не за відвантажений товар: як скласти розрахунок коригування?

У вересні підприємство отримало передплату за товар у розмірі 50 % договірної вартості. Податкова накладна виписана без зазначення кодів УКТ ЗЕД, бо не було відомо, буде відвантажуватися імпортний товар чи вітчизняний. У жовтні відвантажили товар. При цьому податкова накладна виписана на решту вартості товару, але в ній уже був зазначений код згідно з УКТ ЗЕД. Як виправити таку помилку?

(м. Харків)

 

Наведену ситуацію можна розглядати у двох аспектах.

1. Як помилку, допущену продавцем у «авансовій» податковій накладній (ПН). Нагадаємо, що виправляти помилки у ПН не можна. Тому єдиний можливий варіант для формування податкового кредиту покупця — подати скаргу (додаток Д8) разом із декларацією за вересень. Скористатися таким варіантом покупець вже не зможе. Час втрачено.

2. Як зміну номенклатури товарів. По суті, продавець отримав аванс за один товар (вітчизняний), а відвантажив інший (імпортний). На відміну від виправлення помилок змінювати номенклатуру товарів, які мали постачатись і були вказані в «авансовій» ПН, дозволяє ст. 192 Податкового кодексу України (далі — ПКУ).

Ми зосередимося саме на цьому варіанті.

Щоб змінити номенклатуру товарів у ПН, продавець має:

1) «анулювати» податкові зобов’язання, нараховані при отриманні часткової передплати за вітчизняний товар. Щоб це зробити, постачальник оформляє розрахунок коригування (РК) до першої ПН, яка не містить кодів УКТ ЗЕД*.

У РК потрібно вказати зі знаком «-» дані з «авансової» ПН.

Зверніть увагу! Складати РК потрібно в момент отримання інформації про зміну умов договору. Фактично в нашому випадку такою датою буде дата складання додаткової угоди про те, що часткова передплата за вітчизняний товар зараховується у сплату вартості відвантаженого імпортного товару. Тому саме в цей момент постачальник має виписати РК.

Нагадаємо: якщо РК складається до ПН, яка мала бути зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), то такий РК теж слід зареєструвати в ЄРПН. У нашому випадку «авансова» ПН була виписана на поставку вітчизняного товару, тому в ЄРПН вона буде зареєстрована лише якщо сума ПДВ у ній перевищує 10 тис. грн. (п. 11 підрозд. 2 розд. XX ПКУ);

2) збільшити розмір податкового зобов’язання, яке виникло у зв’язку із постачанням імпортного товару.

Зробити це можна двома способами:

а) скласти додаткову ПН на постачання імпортних товарів. Саме такий варіант пропонують податківці в роз’ясненні з підкатегорії 101.07 БЗ Міндоходів, у якому йдеться про уточнення кодів УКТ ЗЕД після оформлення митної декларації.

Зверніть увагу! В таких консультаціях податківці не уточнюють, якою датою має бути виписана нова ПН. А це питання має принципове значення. Справа в тому, що дата складання ПН має співпадати з датою виникнення податкових зобов’язань (отримання оплати чи відвантаження товарів) — п. 201.4 ПКУ. У ситуації, що розглядається, перша подія вже відбулася, тому складати додаткову ПН ми б не радили;

б) збільшити податкові зобов’язання в РК, який було складено до «авансової» ПН (заповнити додатковий рядок зі знаком «+» та кодом УКТ ЗЕД у гр. 4).

Цей варіант більш привабливий, бо дата складання РК чітко не регламентована ані в ПКУ, ані в Порядку № 1379**. Отже, такий РК можна скласти за датою підписання документа про зарахування отриманого авансу в оплату імпортного товару (додаткова угода, акт про зарахування авансу тощо).

Про можливість одночасного і збільшення, і зменшення податкових зобов’язань продавця (в одному РК) свідчить форма РК. У ній передбачено відображення показників як зі знаком «-», так і зі знаком «+». Про таку можливість говорять і контролери у консультації з підкатегорії 101.07 БЗ Міндоходів. Головна їх умова — щоб підстави для збільшення та зменшення податкових зобов’язань виникли одночасно. А це якраз і відбувається при зарахуванні авансу в оплату інших товарів.

Важливо! ПН, яка складена під час відвантаження імпортних товарів або отримання за них передплати, обов’язково має бути зареєстрована в ЄРПН. Отже, і РК на постачання імпортних товарів теж потрібно зареєструвати в ЄРПН (після реєстрації ПН, до якої він складений).

 

Сергій ДЕЦЮРА

 

* Детальніше про правила складання РК читайте у «БТ», 2012, № 37, с. 25.

** Порядок заповнення податкової накладної затверджений наказом МФУ від 01.11.11 р. № 1379.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі