Теми статей
Обрати теми

Благоустрій території: організація, облік та оподаткування

Редакція БТ
Стаття

БЛАГОУСТРІЙ ТЕРИТОРІЇ:

організація, облік та оподаткування

 

Із приходом весни суб’єкти господарювання намагаються надати території, що їм належить або надана в користування, більш привабливий зовнішній вигляд. Для цього вони проводять різні заходи: озеленюють територію, ремонтують фасади будинків, алеї, тротуари, дороги тощо.

Організовуючи ці заходи, суб’єкти господарювання мають ураховувати різні правила і нормативи, на які слід орієнтуватися при їх здійсненні, та особливості віднесення витрат на такі заходи до складу витрат підприємства.

Тому в сьогоднішній публікації розглянемо основні постулати здійснення таких заходів, а також нагадаємо правила обліку та оподаткування витрат на них.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», s.detsyura@id.factor.ua

 

Організаційні моменти

Більшість суб’єктів господарювання з настанням теплих днів намагається якнайшвидше провести всі роботи щодо утримання в належному стані території, що належить їм на правах власності або надана в користування. Для цього суб’єкти господарювання докладають певних зусиль і несуть затрати: часу, трудових та матеріальних ресурсів, грошових коштів тощо. Натомість вони, зазвичай, отримують естетично прикрашену територію, це створює гармонію і затишок, що не тільки тішить око працівників та клієнтів, а й створює сприятливий імідж підприємства серед потенційних контрагентів, інвесторів тощо.

Здійснення таких заходів на територіях (земельних ділянках), що знаходяться в межах населеного пункту, розцінюється як благоустрій населених пунктів*, адже територія підприємств, установ, організацій, а також закріплена за ними територія на умовах договору, вважаються об’єктом благоустрою, а розташовані на такій території зелені насадження, покриття доріг, алей, тротуарів, пішохідних доріжок, засоби зовнішнього освітлення та інші об’єкти є елементами (частинами) об’єктів благоустрою (ч. 4 п. 1 ст. 13 та п. 1 ст. 21 Закону про благоустрій).

* Проведення робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля (ст. 1 Закону про благоустрій).

Тому суб’єкти господарювання, які проводять різні заходи, пов’язані з утриманням території в належному стані, мають орієнтуватися на правила, встановлені Законом про благоустрій (п. 1 ст. 24).

По-перше, відповідно до п. 2 ст. 18 та п. 3 ст. 24 Закону про благоустрій утримувати в належному стані об’єкти благоустрою (їх частини) та території, що перебувають у власності або користуванні суб’єкта господарювання, а також визначену правилами благоустрою територію населеного пункту, прилеглу до цих об’єктів, зобов’язані саме підприємства, установи, організації.

Тобто здійснення благоустрою — це не добровільне волевиявлення суб’єктів підприємницької діяльності, а їх обов’язок.

Про те, що такі дії є саме обов’язком суб’єкта господарювання, ідеться й у п.п. 4.1.1 Правил пожежної безпеки, де, зокрема, ідеться, що територія підприємств повинна постійно утримуватися в чистоті та систематично очищатися від сміття, відходів виробництва, тари, опалого листя, котрі необхідно регулярно видаляти (вивозити) у спеціально відведені місця.

Необхідність проведення робіт з благоустрою території може обумовлюватися також і місцевими правилами забудови територій або іншою нормативною документацією.

По-друге, здійснювати заходи щодо благоустрою, а саме утримувати в належному стані територію, проводити своєчасний ремонт та реконструкцію об’єктів благоустрою (наприклад, доріг внутрішньогосподарського призначення, алей, фасадів будинків тощо), здійснювати озеленення такої території, суб’єкт господарювання має за рахунок власних коштів (п. 4 ст. 36 Закону про благоустрій).

При цьому проводити такі роботи він може або власними силами, або шляхом залучення для цього інших підприємств, установ та організації тощо.

По-третє, якщо територія, яку збирається облаштовувати підприємство, розташована в населеному пункті, то на ній далеко не все можна робити на власний розсуд.

Так, зокрема, якщо суб’єкт господарювання збирається, наприклад, озеленювати територію (п. 1 ст. 28 Закону про благоустрій), то йому слід орієнтуватися, зокрема, на норми:

Правил № 105, якими визначено основні правові й організаційні засади озеленення населених пунктів. Цими Правилами, наприклад, передбачено, що відповідальними за збереження зелених насаджень та належний догляд за ними на територіях підприємств, установ, організацій та прилеглих територіях є такі підприємства, установи та організації, і вони повинні проводити певний комплекс робіт з озеленення прилеглої території та належного її утримання (п. 5.5 Правил № 105);

Порядку № 1045, де описано механізм видалення зелених насаджень (дерев, кущів, газонів та квітників). Так, відповідно до п. 3 цього Порядку суб’єкти господарювання можуть видаляти вище-згадані зелені насадження лише за рішенням органу виконавчої влади, на підставі заяви юридичної або фізичної особи, шляхом видачі ордера. Виняток із цього правила є випадки, передбачені в пп. 7 — 10 Порядку № 1045: ліквідація аварійних дерев (сухостоїв), у процесі ліквідації наслідків стихійних лих та надзвичайних ситуацій, видалення дерев на територіях кладовищ та меморіальних комплексів, а також на земельних ділянках, що перебувають у приватній власності, та присадибних ділянках.

Також окремі правила встановленні й щодо операцій, пов’язаних із проведенням ремонту та утриманням об’єктів благоустрою. При здійсненні таких заходів суб’єкт господарювання має орієнтуватися на положення Порядку № 154, у якому, зокрема, наведено перелік робіт, які суб’єкт господарювання має право здійснювати для збереження технічного та естетичного стану об’єктів благоустрою, підвищення експлуатаційних якостей таких об’єктів та продовження їх строків служби тощо.

Приписи цих нормативно-правових актів мають виконувати всі суб’єкти господарювання. У разі їх недотримання до посадових осіб суб’єкта господарювання та фізичних осіб — підприємців можуть застосовувати штрафні санкції. Так, за порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів до посадових осіб, громадян — суб’єктів підприємницької діяльності застосовуються адмінштрафи передбачені ст. 152 КУпАП у розмірі від 850 до 1700 грн., а за невжиття заходів для охорони зелених насаджень та самовільне їх знищення на цих же осіб може накладатися адмінштраф відповідно до ст. 153 КУпАП у розмірі від 510 до 850 грн. тощо.

Отже, як бачимо, суб’єкти господарювання зобов’язані не лише облаштовувати і підтримувати в належному стані отриману у власність або в користування територію, до того ж за свої власні кошти, а й проводити такі дії виключно в порядку, установленому Законом про благоустрій та іншими нормативно-правовими актами, що регламентують здійснення окремих операцій пов’язаних із благоустроєм (озеленення, ремонти таких об’єктів тощо).

 

Зв’язок з господарською діяльністю

Оскільки фінансування благоустрою території відбувається за рахунок фінансових ресурсів суб’єкта господарювання, то такі суб’єкти, правомірно, сподіваються, що витрати, понесені на здійснення таких заходів, вони зможуть віднести до податкових витрат підприємства.

Як стверджують податківці у консультаціях, наведених у «ВПСУ» 2006, № 36, с. 38; 2008, № 30, с. 32 та розд. 110.09.01ЄБПЗ), щоб суб’єкт господарювання мав право включити витрати на благоустрій елемента (частини) об’єкта, що є структурним компонентом будівлі чи споруди, яка обліковується як об’єкт основних засобів у підприємства (у тому числі, якщо такий об’єкт є орендованим) або прилеглої до такої виробничої споруди території (в межах закріпленої відповідними органами державної влади та органами місцевого самоврядування) до складу податкових витрат підприємства, він має документально підтвердити зв’язок зазначених витрат з господарською діяльністю платника податку.

У випадку, коли пов’язати здійснення таких витрат з господарською діяльністю не вдасться, вважається, що такі витрати не пов’язані з провадженням господарської діяльності, і відповідно не включаються до складу витрат (консультації у «ВПСУ» 2006, № 36, с. 38; 2008, № 30, с. 32 та розд.109.07.21 ЄБПЗ).

У зв’язку з цим у суб’єктів господарювання виникає запитання: як підтвердити зв’язок витрат на благоустрій з господарською діяльністю платника податків?

На наш погляд, зробити це буде нескладно, оскільки:

1) обов’язок здійснювати благоустрій на власній або орендованій території прямо покладено Законом про благоустрій та іншими нормативно-правовими актами, в тому числі і місцевими правилами забудови, на суб’єкта господарювання (детальніше про це див. на с. 28). Отже, такі дії зазвичай здійснюються з метою дотримання вимог закону, що дає повне право суб’єкту господарювання пов’язати такі витрати зі своєю господарською діяльністю.

Зауважимо, що у випадку, коли суб’єкт господарювання здійснює благоустрій території, що надана в оренду, то обов’язок проводити благоустрій може випливати не тільки з норм Закону про благоустрій, а й положень договору оренди, де інколи міститься норма, яка зобов’язує саме орендаря проводити заходи щодо благоустрою відповідної території;

2) роботи з благоустрою території проводяться перш за все з метою залучення відвідувачів та клієнтів, створення ділової репутації, формування представницького вигляду та іміджу підприємства, або з метою зростання показників фінансово-господарської діяльності (збільшення обсягів продажу, підвищення конкурентоспроможності тощо), що також є беззаперечною підставою для того, щоб пов’язати такі витрати з господарською діяльністю.

Та все ж хоч зв’язок таких витрат із господарською діяльністю здебільшого є явним, довести його доволі легко з норм Закону про благоустрій, без документального підтвердження того, що такі дії пов’язані з господарською діяльністю, віднести ці витрати до складу витрат підприємства навряд чи вдасться. Тому, проводячи роботи з благоустрою території, суб’єкти господарювання повинні попіклуватися про оформлення такого документа.

Документом, що може підтвердити зв’язок витрат на благоустрій з господарською діяльністю, на наш погляд, може виступати наказ по підприємству про благоустрій території. У ньому суб’єкт господарювання має вказати, що благоустрій прилеглої території здійснюється на основі планових заходів з благоустрою, на виконання вимог законодавства або місцевих правил забудови, для залучення більшої кількості клієнтів (відвідувачів, покупців тощо), підвищення конкурентоспроможності, створення сприятливої атмосфери на підприємстві тощо.

На підтвердження того, що операції з благоустрою не є виключно забаганкою підприємства та з метою приведення додаткового аргументу на підтвердження зв’язку витрат з господарською діяльністю, радимо в наказі згадати про нормативно-правові акти, якими передбачено обов’язковість проведення таких робіт, або положення договору оренди, якщо такий обов’язок передбачено договором. Наприклад, вказати, що роботи з благоустрою території відповідають переліку робіт з благоустрою, передбаченому Порядком № 154, де міститься:

— Номенклатура робіт з капітального ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів (додаток 1 до п. 1.4 Порядку № 154);

— Номенклатура робіт з поточного ремонту об’єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд (додаток 3 до п. 1.6 Порядку № 154);

— Номенклатура робіт з утримання об’єктів благоустрою населених пунктів (додаток 5 до п. 1.8 Порядку № 154).

Оформивши такий документ, суб’єкт господарювання може сміливо розпочинати роботи щодо благоустрою території і уникає непорозумінь з контролюючими органами.

 

Бухгалтерський облік

Бухгалтерський облік витрат на проведення робіт з благоустрою буде залежати від того, які цілі поставить перед собою підприємство в процесі здійснення таких заходів: створити новий об’єкт благоустрою (посадити багаторічні насадження, заасфальтувати дорогу, збудувати клумбу, тощо) чи провести заходи з утримання вже існуючих об’єктів у належному стані (пофарбувати фасад будинку, відремонтувати дорогу чи алею, обрізати дерева, тощо).

Якщо в результаті проведення благоустрою суб’єкт господарювання створює новий об’єкт благоустрою, то облік залежить від розміру витрат, понесених на здійснення таких заходів та очікуваного строку служби об’єктів благоустрою, створеного при цьому. Ураховуючи такі критерії, витрати, понесені на створення об’єкта благоустрою, суб’єкт господарювання може обліковувати або як основні засоби, або як МНМА (див табл. 1 на с. 32).

Звертаємо увагу на одну цікаву деталь: створені об’єкти благоустрою, які класифікуються як основний засіб, обліковуються не тільки на субрахунках 108 «Багаторічні насадження», 109 «Інші основні засоби», а інколи також і на субрахунку 103 «Будинки та споруди». Про це йдеться у листах МФУ від 06.10.06 р. № 31-34000-30-25/20896 («БТ», 2006, № 46, с. 6) та від 15.12.06 р. № 31-34000-20-23/27008, де зазначено: якщо суб’єкт господарювання у процесі благоустрою території вирішив заасфальтувати прилеглу земельну ділянку або, наприклад, викласти її тротуарною плиткою, то такий новостворений об’єкт благоустрою слід відносити до основних засобів та обліковувати на субрахунку 103 «Будинки та споруди», оскільки створення асфальтового покриття є результатом заходів, що спричинюють зміни якісних характеристик земельної ділянки.

Зауважимо, що, на наш погляд, такий підхід застосовується лише в тому випадку, коли асфальтове покриття дійсно розглядається як окремий об’єкт благоустрою, тобто тоді, коли асфальтування землі під стоянку автомобілів або території, прилеглої до будівлі, не входили до кошторису з будівництва такої будівлі.

У випадку, коли асфальтування території первісно було включено до кошторису на будівництво будівлі, біля якої здійснені роботи з асфальтування, то такі понесені витрати вже брали участь у формуванні балансової вартості цієї будівлі, а тому їх слід розглядати як капітальний ремонт будівлі (споруди) з усіма наслідками, що звідси випливають.

У випадку, коли цілі благоустрою пов’язані з утриманням у належному стані вже створеного об’єкта (придбання і висаджування квітів на алеях та у клумбах, ремонт асфальту на дорогах, тротуарах, пішохідних зонах і доріжках, фарбування і прикрашання фасадів будинків, догляд (обрізання, лікування тощо) за кущами, деревами, що знаходяться на території, що підлягає благоустрою), то витрати, понесені на такі заходи, слід безпосередньо відносити до витрат періоду (Дт 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 66, 65, 63, тощо).

 

Податковий облік

Для відображення витрат у податковому обліку, як було сказано вище, необхідно пов’язати здійснення таких витрат з господарською діяльністю. Якщо такий зв’язок існує і суб’єкт господарювання може документально підтвердити, що витрати, понесені на благоустрій території, пов’язані з господарською діяльністю (див. с. 29), то він має повне право врахувати ці витрати у зменшення оподатковуваного прибутку підприємства.

Відображення таких витрат в податковому обліку, як і в бухгалтерському, залежить від того, які цілі ставить підприємство при здійсненні благоустрою: створити новий об’єкт чи просто привести уже існуючий у належний вигляд.

Новий об’єкт благоустрою. Суб’єкт господарювання, який створює новий об’єкт благоустрою (розсаджує зелені насадження, асфальтує дорогу біля будинку, будує алею чи клумбу тощо), обліковує витрати, понесені на його створення, як витрати на створення основних засобів або МНМА. Детальніше про правила податкового обліку новостворених об’єктів благоустрою див. у табл.1 на с. 32.

Звернемо увагу лише на те, що у деяких випадках (коли благоустрій, наприклад, здійснюється у процесі будівництва будівлі, після закінчення якого підприємство вирішує, що прилегла територія буде складовою частиною такого об’єкта), витрати на благоустрій прилеглої території платник податків може не обліковувати як окремий основний засіб, а відобразити його вартість у складі створеного об’єкта основних засобів. Так, якщо суб’єкт господарювання асфальтує алею чи створює клумбу біля будинку, що будується, то витрати на створення таких об’єктів благоустрою не будуть у податковому обліку створювати окремий об’єкт, а будуть включені до вартості будівлі, що будується, і в підсумку будуть відображені у складі групи 3.

Крім того, нагадаємо, що в податковому обліку, як і в бухгалтерському, створені об’єкти благоустрою (основні засоби і МНМА) відображаються за первісною вартістю. До первісної вартості об’єкта благоустрою включаються всі виробничі витрати, здійснені платником податків, якщо вони пов’язані з виготовленням і введенням в експлуатацію таких об’єктів, а також витрат на виготовлення таких основних засобів, без урахування сплаченого ПДВ, у разі якщо платник податків зареєстрований платником ПДВ незалежно від джерел фінансування. Первісну вартість об’єкта, що підлягає амортизації, формують також і витрати на оплату праці працівників, зайнятих виготовленням цього об’єкта (пп. 146.5, 146.6 ПКУ, п. 8 П(С)БО 7).

Податковий облік створених об’єктів благоустрою згідно з ПКУ ведеться пооб’єктно. Витрати на створення таких об’єктів підлягають амортизації починаючи з місяця, наступного за місяцем уведення об’єкта в експлуатацію (п. 146.2 ПКУ). Амортизація нараховується щомісячно протягом установленого платником податків строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, але не менше мінімально допустимого строку, визначеного п. 145.1 ПКУ. Вартістю основних засобів, що амортизується, є первісна вартість об’єкта за вирахуванням ліквідаційної вартості (п.п. 14.1.19 ПКУ).

 

Таблиця 1. Правила відображення в обліку витрат,
понесених на створення нового об’єкта благоустрою

Об’єкт благоустрою

Відображення витрат, понесених на створення нового об’єкта благоустрою

у бухгалтерському обліку

у податковому обліку

МНМА

1) строк корисного використання більше року;

2) вартість не перевищує встановленого підприємством вартісного критерію, що розмежовує в бухгалтерському обліку основні засоби та МНМА(1);

3) методи амортизації:

— прямолінійний;

— виробничний

— «50 % на 50 %»;

— «100 %»;

4) обліковують на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»

1) строк корисного використання більше року;

2) вартість не перевищує 2500 грн.(1), (2);

3) методи амортизації:

— «50 % на 50 %»;

— «100 %»;

4) зараховують у склад основних засобів групи 11 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»

Основні засоби

1) строк корисного використання більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік);

2) вартість перевищує встановлений підприємством вартісний критерій, що розмежовує в бухгалтерському обліку основні засоби та МНМА;

3) методи амортизації для всіх новостворених об’єктів:

— прямолінійний;

— зменшення залишкової вартості;

— прискореного зменшення залишкової вартості;

— кумулятивний;

— виробничий;

4) обліковують на субрахунках 108 «Багаторічні насадження», 109 «Інші основні засоби», та 103 «Будинки та споруди»(детальніше див. на с. 31)

1) строк корисного використання понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік);

2) вартість перевищує 2500 грн.;

3) методи амортизації:

а) для основних засобів групи 8 «Багаторічні насадження» та групи 3 «Будинки, споруди, передавальні пристрої»:

— прямолінійний;

— зменшення залишкової вартості;

— прискореного зменшення залишкової вартості;

— кумулятивний;

— виробничий;

б) для основних засобів групи 9 «Інші основні засоби»:

— прямолінійний;

— виробничий;

4) зараховують у склад основних засобів групи 8 «Багаторічні насадження» та групи 9 «Інші основні засоби», та інколи до групи 3 «Будинки, споруди, передавальні пристрої»(3)

(1) У бухобліку підприємство має право самостійно встановлювати вартісний критерій визнання об’єкта МНМА (п. 5.2 П(С)БО 7), в податковому обліку такої свободи їм не надано. Тому якщо суб’єкт господарювання бажає зменшити розбіжності в обліку, радимо і в бухобліку встановити критерій розмежування основних засобів і МНМА на тому ж рівні, що і в податковому обліку.

(2)Звертаємо увагу, що вартісний критерій 2500 грн. застосовується лише з 1 січня 2012 року, до цього часу матеріальні активи визнавалися основними засобами, якщо їх вартість перевищує 1000 грн.

(3) До групи 3 відносять тільки ті новостворені об’єкти благоустрою, які дійсно розглядаються як окремий об’єкт благоустрою (наприклад, асфальтне покриття) і обліковуються у бухгалтерському обліку як окремий об’єкт на субрахунку 103.

 

Утримання, ремонт та поліпшення об’єктів благоустрою. Експлуатація об’єктів благоустрою неможлива без проведення заходів щодо утримання таких об’єктів у робочому стані.

Розмежування робіт, що пов’язані з проведенням операцій з догляду за об’єктами благоустрою, міститься у Порядку № 154. Так, в ньому виділяють роботи з утримання об’єктів благоустрою (перелік робіт наведено у додатку 5 до п. 1.8 Порядку № 154), поточного ремонту об’єктів благоустрою (у додатку 3 до п. 1.6 Порядку № 154), а також капітального ремонту (у додатку 1 до п. 1.4 Порядку № 154). Від того, які саме роботи здійснюватимуть суб’єкти господарювання, буде залежати податковий облік таких витрат. Так, якщо суб’єктом господарювання виконуються роботи щодо:

1) утримання об’єкта в робочому стані, наприклад, прибирання прилеглої території, фарбування бордюрів, заміна електроламп, миття світильників та ліхтарів, побілка і лікування дерев тощо (тобто роботи, що попадають до переліку, наведеного у додатку 5 до п. 1.8 Порядку № 154), то податковий облік таких витрат буде залежати від того, з якою метою було створено такі об’єкти.

Зокрема, якщо об’єкт благоустрою був утворений з метою створення:

— сприятливих умов для залучення клієнтів та збільшення реалізації продукції, тобто такий об’єкт пов’язаний зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг, то витрати, понесені на утримання такого об’єкта, вважаються витратами на збут (пп. «д» і «з» п.п. 138.10.3 ПКУ). Включаються до податкових витрат такі витрати у періоді виконання робіт щодо благоустрою території, яка знаходиться біля складів, магазинів, ресторанів, кафе тощо;

— сприятливого іміджу (ділової репутації, представницького статусу) підприємства в очах потенційних контрагентів, інвесторів, які прибувають в офіс підприємства для укладення угод, тобто в загальногосподарських цілях. Витрати, понесені на утримання таких об’єктів, вважаються адміністративними витратами (пп. «в» і «ж» п.п. 138.10.2 ПКУ). Включаються до податкових витрат у періоді виконання робіт щодо благоустрою території, що знаходиться біля адміністративних будинків (офісів, контор, тощо);

— сприятливого робочого середовища, мікроклімату на робочому місці та захисту робітників від впливу шкідливих речовин, тобто в виробничих приміщеннях, то витрати на утримання таких об’єктів вважаються загальновиробничими витратами (ЗВВ) (пп. «є» та «д» п.п. 138.8.5 ПКУ). Змінні ЗВВ та постійні розподілені ЗВВ включаються до податкових витрат у звітному періоді, в якому визнано доходи від реалізації продукції, а постійні нерозподілені ЗВВ уключаються до податкових витрат у періоді здійснення робіт;

2) ремонту чи поліпшення об’єктів благоустрою (наприклад, ремонт чи розширення заасфальтованої ділянки, заміна зношеного асфальтового покриття на сучасну тротуарну плитку, переобладнання системи вуличного освітлення на сучасніше тощо). У цьому випадку витрати, понесені на такі заходи, у податковому обліку відображаються в порядку, обумовленому п. 146.11 ПКУ, тобто витрати в межах 10 % ремонтного ліміту включаються до витрат підприємства, а в сумі перевищення відносяться на збільшення вартості об’єкта основного засобу (об’єкта благоустрою), щодо якого здійснюються ремонт та поліпшення. Детальніше про облік поліпшення і ремонту основних засобів див. статтю « Ремонт і поліпшення власних основних засобів» // «БТ», 2012, № 22, с. 15 та Тему тижня «Ремонт орендованих основних засобів» // «БТ», 2012, № 38, с. 36.

 

Приклад

Підприємство провело такі роботи з благоустрою прилеглої території:

тротуарною плиткою викладено ділянку перед фасадом адміністративної будівлі. Роботи виконувалися із залученням сторонніх організацій. Вартість виконаних робіт — 9600 грн. (у тому числі ПДВ — 1600 грн.). На момент проведення робіт невикористаний розмір ремонтного ліміту склав 5000 грн.;

пофарбовано огородження клумби, яка знаходиться біля магазину. Для цього було використано малярні щітки та фарбу на суму 660 грн.;

посаджено кущі троянд на клумбу біля адміністративної будівлі. Вартість саджанців, використаних на посадку, складала 720 грн. (у тому числі ПДВ — 120 грн.). Нарахована заробітна плата працівникам, зайнятим на саджанні троянд, — 700 грн.;

посаджено на клумбу біля адміністративної будівлі однолітні насадження (айстри). Вартість насіння склала 240 грн. (у тому числі ПДВ — 40 грн.).

Порядок відображення таких операцій в обліку підприємства наведено в таблиці 2 (див. с. 34).

На цьому все. Сподіваємося, що з допомогою цього матеріалу ви зможете без зусиль прикрасити територію свого підприємства, яка буде радувати і створювати гарний настрій не тільки вам, а і вашим клієнтам та інвесторам.

 

Таблиця 2. Облік операцій, пов’язаних із проведенням робіт із благоустрою території

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума,
грн.

Податковий облік витрат

дебет

кредит

1. Відображено вартість робіт з укладання тротуарної плитки

152

63, 685

8000,00

2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

63, 685

1200,00

3. Оплачено роботи сторонньої організації

63, 685

311

9600,00

4. Введено в експлуатацію частину територію, на якій укладалась тротуарна плитка

103

152

8000,00(1)

5000,00 — витрати(2)

3000,00 — збільшення первісної вартості об’єкта (2)

5. Видано малярні щітки та фарбу для проведення робіт
із благоустрою території

93

20, 22

660,00

660,00

6. Оприбутковано саджанці багаторічних кущів (троянд)

153

631

600,00

7. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

120,00

8. Нарахована заробітна плата працівникам, зайнятим
на благоустрої території

153

661

700,00

9. Нараховано ЄВС на заробітну плату працівників, зайнятих на благоустрої території (38,6 % — умовно)

153

651

270,20

10. Висаджено саджанці багаторічних кущів (клумба з кущів троянд)

112

153

1570,20(3)

11. Нараховано амортизацію на клумбу

92

112

1570,20

1570,20(4)

12. Придбано насіння однолітніх насаджень

208

631

200,00

13. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

40,00

14. Висіяно насіння однолітніх насаджень

92

208

200,00

200,00

(1) Асфальтове покриття первісно було включено до кошторису на будівництво будівлі, біля якої здійснені роботи з асфальтування, а тому витрати, понесені на укладку тротуарної плитки, слід розглядати як капітальний ремонт будівлі (споруди), біля якої така тротуарна плитка покладена.
(2) Вартість ремонту тротуару біля адміністративної будівлі перевищила розмір 10 % ремонтного ліміту, а отже, суму витрат у межах цього ліміту (5000,00 грн.) слід віднести до складу витрати підприємства, а на суму, що перевищила цей ліміт, збільшити первісну вартість адміністративної будівлі, частиною якої є відремонтований тротуар.
(3) Вартісний критерій, що розмежовує в бухгалтерському обліку основні засоби та МНМА, установлено підприємством на рівні 2500,00 грн.
(4) За рішенням підприємства амортизація на МНМА в бухгалтерському і в податковому обліку нараховується за методом 100 % при введенні в експлуатацію.

 

Документи і скорочення статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

КУпАП  Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про благоустрій — Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.05 р. № 2807-IV.

Порядок № 1045 — Порядок видалення дерев, кущів, газонів та квітників у населених пунктах, затверджений постановою КМУ від 01.08.06 р. № 1045.

Порядок № 154 — Порядок проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів, затверджений наказом ДержкомЖКГ від 23.09.03 р. № 154.

Правила пожежної безпеки — Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МНС від 19.10.04 р. № 126.

Правила № 105 — Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджені наказом Мінбуду від 10.04.06 р. № 105.

«ВПСУ» — журнал «Вісник податкової служби України».

ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на офіційному сайті ДПАУ: www.sts.gov.ua

ЄВС  єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

МНМА  малоцінні необоротні матеріальні активи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі