Теми статей
Обрати теми

Підприємець наймає працівника

Редакція БТ
Стаття

ПІДПРИЄМЕЦЬ НАЙМАЄ ПРАЦІВНИКА

 

На підприємстві трудові відносини оформляє, як правило, окремий працівник (кадровик) або цілий відділ (кадрова служба). Підприємець усі ці клопоти бере на себе. Про те, як правильно оформити працівника і що для цього потрібно зробити, і поговоримо сьогодні.

Жанна СЕМЕНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», bn@id.factor.ua

 

Крок 1 — Укладаємо трудовий договір

Ви знайшли відповідного працівника, обговорили з ним умови роботи та оплати праці. Якщо всіх все влаштовує, розпочинаємо оформлення. Для цього укладаємо трудовий договір, форму якого затверджено наказом Мінпраці від 08.06.01 р. № 260. Заяву від працівника про прийняття на роботу брати не обов’язково — згода сторін та умови роботи прописуються в договорі.

 

Таблиця 1. Підказки щодо укладення договору

Форма договору

Договір обов’язково укладають у письмовій формі у 3-х примірниках: по одному для підприємця, працівника, центру зайнятості.

Необхідні документи

Працівник надає:
— паспорт громадянина України;
— довідку про присвоєння ІПН (наразі це реєстраційний номер облікової картки платника податків) (за винятком випадків, якщо за релігійними переконаннями він відмовився від ІПН);
— трудову книжку (за наявності в ній записів про попереднє місце роботи і якщо працівник оформляється на основне місце роботи);
— диплом(и) про освіту;
— документи, що підтверджують право на пільги та гарантії (пенсійне посвідчення, довідка МСЕК про встановлення інвалідності, свідоцтва про народження дітей, посвідчення чорнобильця тощо).

Нюанс: якщо робота вимагає наявність довідки про стан здоров’я працівника, то її треба подати до фактичного допуску працівника до роботи.

Окремі реквізити договору:

строк договору

Трудовий договір може бути (ст. 23 КЗпП):

1) безстроковим — укладають на невизначений строк (поки одна зі сторін або обидві сторони за згодою не приймуть рішення про припинення цих відносин);

2) строковий  укладають на визначений сторонами період часу. Строковий договір укладається, якщо оформити договір на невизначений строк немає можливості (сезонні працівники; для заміщення тимчасово відсутнього працівника; за сімейними обставинами працівника тощо)(1);

3) на період виконання певної роботи.

Важливо: підприємець може прийняти працівника з випробувальним строком (для робочих професій — не більше 1 місяця, для інших — не більше 3 місяців), про що обов’язково слід зазначити в договорі. Якщо вас не влаштує якість роботи нового працівника, ви зможете його звільнити після закінчення випробувального строку без жодних претензій з його боку(2).

назва посади

Посада зазначається відповідно до Класифікатора професій.

Увага: якщо у вас немає можливості «зазирнути» у Класифікатор професій, правильну назву посади працівника уточніть у центрі зайнятості під час реєстрації договору.

розмір зарплати

Не може бути нижче встановленої МЗП на місяць (з 01.01.13 р. — 1147 грн.; з 01.12.13 р. — 1218 грн.)(3).

Важливо: МЗП встановлено для випадку повної зайнятості працівника. Якщо працівника приймаємо на роботу, наприклад, на 0,5 ставки, його зарплата не може бути менше МЗП х 0,5 (у грудні 2013 року: 1218 х 0,5 = 609,00 грн.).

режим роботи

Зазначаємо визначений режим роботи.

Наприклад: «щодня з 09:00 до 18:00 (перерва з 12:00 до 13:00)» або «позмінно згідно з графіком роботи».

Зверніть увагу: тривалість робочого тижня не може перевищувати 40 годин на тиждень(4).

початок дії договору

Договір набуває чинності з моменту фактичного допуску до роботи. Сторони при укладенні договору можуть зазначити пізніший строк початку його дії, але не пізніше фактичного допуску працівника до роботи.

(1) Якщо після закінчення строку трудові відносини продовжуються, дія договору вважається продовженою на невизначений строк. Детальніше про це ви можете прочитати у статті «Сезонні та тимчасові працівники — особливості трудових відносин» // «БТ», 2012, № 19, с. 16.

(2) Про це ви можете дізнатися з Теми тижня «У нашому полку прибуло: прийняття на роботу» // «БТ», 2012, № 9, с. 37.

(3) Розмір МЗП у 2014 році буде встановлено законом про Держбюджет на 2014 рік.

(4) При змінному режимі роботи ведеться підсумований облік робочого часу. Детальніше див. статтю «Підсумований облік робочого часу» // «БТ», 2012, № 49, с. 36.

 

Крок 2 — Реєструємо договір у центрі зайнятості

Договір між підприємцем і найманим працівником потрібно обов’язково зареєструвати в центрі зайнятості за місцем проживання підприємця. Зробити це потрібно в тижневий строк з моменту допуску працівника до роботи (п. 2 Порядку № 260).

Для реєстрації пред’являються три примірники заповненого та підписаного сторонами договору, а також оригінали документів, що підтверджують зазначені в договорі відомості про працівника та підприємця.

Працівник центру зайнятості реєструє договір у присутності сторін договору.

Нюанс: якщо підприємець відсутній, його інтереси може представляти уповноважена ним особа. При цьому уповноважений пред’являє оригінал та відповідним чином засвідчену копію нотаріальної довіреності на представлення інтересів підприємця (копія доручення залишається в центрі зайнятості), а також документи, що засвідчують його особу.

Порядок № 260 дозволяє зареєструвати договір і без особистої присутності найманого працівника. У такому разі підпис працівника в договорі має бути засвідчено нотаріально. По суті це означає, що підприємець і працівник повинні укласти договір у присутності нотаріуса, який якраз і засвідчить підпис працівника.

Зверніть увагу: нотаріального засвідчення вимагає підпис працівника в самому договорі. Відповідно, нотаріально засвідчена заява працівника із проханням прийняти його на роботу (із зазначенням усіх застережених умов) не підійде. Повинні також попередити, що на практиці нотаріуси не погоджуються завіряти підписи у трудових договорах.

 

Крок 3 — Вносимо запис до трудової книжки

Після реєстрації договору підприємець робить запис у трудовій книжці працівника (див. рис. 1).

Записи у трудовій книжці посадова особа центру зайнятості засвідчує особистим підписом і печаткою (п. 15 Порядку № 260). Як правило, це роблять вже при внесенні запису про звільнення.

Важливо: якщо у працівника немає трудової книжки (влаштовується на роботу вперше), підприємець не може «завести» йому трудову книжку. Перешкода на шляху до цього — п. 2.12 Інструкції № 58. Він вимагає, щоб на першій (титульній) сторінці трудової книжки стояла печатка підприємства. Заспокоїмо: підприємець у цьому випадку нічого не порушує, що підтверджує і Мінпраці в листі від 23.03.06 р. № ДЦ-12-1528/0/6-06. Трудові відносини підтверджує зареєстрований договір, а не трудова книжка. Якщо в договорі зазначено, що це місце роботи є основним, то воно таким і є (незважаючи на відсутність трудової книжки).

 

№ 
запису

Дата

Відомості про прийом на роботу, переведення на іншу роботу і звільнення
(із зазначенням причин і посиланням на статтю, пункт закону)

На підставі чого внесено запис (документ, його дата і номер)

число

місяць

рік

1

2

3

4

 

 

 

 

Фізична особа — підприємець Іванов Іван Іванович номер державної реєстрації 21030000000098385 від 05.06.09 р.

 

4

05

11

2013

Прийнятий на роботу водієм за трудовим договором № 08591300992 від 05.11.13 р., зареєстрованим у Ленінському районному центрі зайнятості м. Харкова

трудовий договір № 08591300992, зареєстрований 08.11.13 р.

Рис. 1. Зразок заповнення трудової книжки при прийнятті працівника

 

Крок 4 — Оформляємо інші документи

Спочатку хочемо нагадати, що зараз підприємці не повинні заводити окремі Книги обліку доходів і витрат на своїх працівників. Єдиноподатники не роблять цього з початку 2012 року, а загальносистемники — з 18.10.13 р. (детальніше див. « Книга підприємця-загальносистемника: здрастуй, нова форма» // «БТ», 2013, № 43, с. 42).

Не потрібно також пред’являти копії зареєстрованого трудового договору з новим працівником до органу Міндоходів за податковою адресою підприємця.

Тепер про інші документи, пов’язані з оформленням нового працівника.

Заява про ПСП. Якщо працівник має право на ПСП, то він повинен надати відповідну заяву і підтверджуючі документи (за їх наявності). Форму цієї заяви не встановлено. За основу можна взяти форму, що діє до набуття чинності ПКУ, модернізувавши її під нині чинні правила (див. рис. 2).

 

img 1 

Рис 2. Зразок заяви про надання ПСП

 

Для довідки: будь-який працівник має право на застосування до його зарплати ПСП у розмірі 573,50 грн. у 2013 році, якщо сума нарахованої йому зарплати не перевищує 1610 грн. на місяць*.

* Детальніше про підстави та розміри ПСП ви можете прочитати у статтях «Податкова соціальна пільга» // «БТ», 2011, № 4, с. 31; «Податкова соціальна пільга «на дітей»: нюанси застосування» // «БТ», 2011, № 36, с. 27; «Важливі цифри 2013 року: оподаткування доходів фізосіб» // «БТ», 2013, № 3, с. 29.

Важливо: працівник може користуватися ПСП тільки за одним місцем роботи, яке він обирає сам. Якщо звільнення з попереднього місця роботи і прийняття на нову роботу припадають на один місяць, то будьте уважні. ПСП цього місяця могла бути надана за попереднім місцем роботи. Про це варто повідомити працівника. Інакше, подавши заяву на ПСП у місяці прийняття, порушуються правила застосування ПСП (відповідальність за це несе саме працівник).

Особиста картка працівника. Підприємець не зобов’язаний заводити Особисту картку працівника, форму якої затверджено спільним наказом Держкомстату і Міноборони від 25.12.09 р. № 495/656 . Такий обов’язок покладається тільки на роботодавця — юридичну особу. Проте підприємець може це зробити в добровільному порядку, якщо визнає необхідним**.

** Про це ви можете дізнатися зі статті «Особиста картка працівника: нова форма з 2010 року» // «БТ», 2010, № 6, с. 44.

 

Висновки

Підприємець укладає трудовий договір з працівником у письмовій формі у 3-х примірниках.

Протягом 7 днів з моменту допуску працівника до роботи договір потрібно зареєструвати в центрі зайнятості за місцем проживання підприємця.

Підприємець вносить запис про прийняття працівника до його трудової книжки. Якщо це перше працевлаштування для працівника, підприємець не має права «відкрити» йому трудову книжку.

Підприємець — роботодавець зобов’язаний виконувати всі вимоги чинного трудового та податкового законодавства: сплачувати зарплату за відпрацьований час, надавати передбачені пільги та гарантії, нараховувати та сплачувати ПДФО та ЄВС, подавати необхідну звітність.

 

Документи статті

КЗпП Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Інструкція № 58 — Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту населення від 29.07.93 р. № 58.

Класифікатор професій — Класифікатор професій ДК 003:2010, затверджений наказом Держкомспоживстандарту від 28.07.10 р. № 327.

Порядок № 260 — Порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю, затверджений наказом Мінпраці від 08. 06 01 р. № 260.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі