Теми статей
Обрати теми

Міндоходів «натиснуло на гальма»: ФОП на загальній системі можуть вести стару Книгу до кінця року

Редакція БТ
Стаття

МІНДОХОДІВ «НАТИСНУЛО НА ГАЛЬМА»:

ФОП на загальній системі можуть вести стару Книгу
до кінця року

 

З 18.10.13 р. загальносистемники формально повинні вести облік у новій Книзі обліку доходів і витрат. Докладно про це ви можете прочитати у «БТ», 2013, № 43, с. 42. Там також наведено приклад заповнення нової Книги. Хто вже встиг ознайомитися зі змінами, упевнені, сприйняли їх із захопленням. Хоча один момент псував усю картину. Дата набрання чинності цими змінами, як завжди, «вчора». У результаті — черговий нікому не потрібний ажіотаж…

Вочевидь, відчуваючи за собою «гріх», Міндоходів вирішило виправитися на рівні лояльних консультацій.

«Першу ластівку» ви могли побачити у «БТ», 2013, № 44, с. 11.

У сьогоднішньому номері про все це докладніше.

Жанна СЕМЕНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», bn@id.factor.ua

 

…до кінця року

У статті «Книга підприємця-загальносистемника: здрастуй, нова форма» // «БТ», 2013, № 43, с. 42 ми говорили, що як тільки офіційно публікується Порядок № 481 (відбулося це, нагадаємо, 18.10.13 р.), усі підприємці-загальносистемники повинні розпочати вести Книгу за новою формою.

Але ж підприємцю ще потрібно про неї дізнатися, знайти, придбати і зареєструвати в органі Міндоходів.

Тож «стартувати» просто з 18.10.13 р. неможливо.

Цей факт трохи зіпсував враження від змін, які здебільшого є потрібними та правильними.

Але ж і це ще не все.

Коли ми все-таки роздобудемо та зареєструємо нову Книгу, наступним запитанням буде таке: як перенести дані зі старої Книги до нової та чи потрібно це робити?

Скільки вже разів змінювалися форми облікових регістрів, звітності, й кожного разу запитуєш себе, чому це потрібно робити в середині звітного періоду? Ось і зараз, чи то прогавили цей момент, чи то так хотіли якомога швидше полегшити облікове життя підприємців, що не дочекалися до початку року буквально два місяці.

Благо, Міндоходів усе-таки «схаменулося» та виправило ситуацію поки що на «неофіційному» рівні.

Спочатку в журналі «Вісник Міністерства доходів і зборів України», 2013, № 40, с. 10 з’явилася консультація представників Міндоходів: з метою уникнення непорозумінь Міндоходів рекомендує тим підприємцям, які вже ведуть Книгу за старою формою, продовжувати робити це до кінця року, а з 01.01.14 р. — перейти на нову.

Тепер аналогічна за змістом консультація з’явилася в БЗ Міндоходів (підкатегорія 104.08), а це вже серйозніше.

Упевнені, що більшість підприємців «на ура!» сприймуть таке вирішення проблеми. Погодьтеся, перспектива наразитися на штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію нової Книги, та й просто перебудовувати усталений обліковий процес за два місяці до кінця року, не радує.

Важливо! Послаблення стосується «бувалих» підприємців — тих, хто вже веде облік у зареєстрованій старій Книзі (Книгах). Якщо підприємець тільки починає роботу, то з 18.10.13 р. він реєструє Книгу за новою формою та веде її вже у 2013 році.

 

Якщо вести нову Книгу вже сьогодні

Повертаємося до підприємців, які працювали до 18.10.13 р. і, відповідно, вели «стару» Книгу (форму затверджено Порядком № 1025). Оскільки викладене вище — саме рекомендації, то, відповідно, можна вибирати — перейти на нову Книгу вже в цьому році або почати все «з чистого аркуша» з 1 січня 2014 року.

Припустимо, чекати до кінця року не хочемо.

У такому разі починати записи в новій Книзі потрібно з дати її реєстрації в органі Міндоходів. Із роз’яснень міндоходівців прямо випливає, що переносити дані зі старої Книги до нової не потрібно. Ми з цим повністю згодні. При цьому виводити підсумки роботи наростаючим підсумком у новій Книзі потрібно з урахуванням даних старої Книги (виходячи з показників її результативних граф, що кореспондують із новою формою). Відповідно, при заповненні річної декларації враховуються дані обох Книг.

Найманим працівникам вести окремі Книги (з дати реєстрації підприємцем нової Книги) не потрібно.

Зверніть увагу! Ми вважаємо, що записи у старій Книзі необхідно належним чином «закрити»:

— відобразити зворотне переміщення товарів від найманих працівників підприємцю (гр. 7 і 8 старої Книги зі знаком «мінус»);

— вивести у гр. 11 залишок ТМЦ на кінець звітного періоду (на дату, що передує даті реєстрації нової Книги).

 

Якщо до кінця року вести стару Книгу

На перший погляд, тут особливі коментарі не потрібні — закінчуємо рік за відпрацьованим обліковим процесом. Але це тільки на перший погляд.

Важливо! Міндоходівці (як зазначено у згаданій вище консультації у БЗ Міндоходів) вважають, що в такому разі зареєструвати нову Книгу потрібно з 01.01.14 р.

Інакше кажучи, не вийде так, що ми оформимо та не кваплячись зареєструємо в листопаді — грудні нову Книгу, але вести її почнемо тільки з початку наступного року. Якщо зареєстрували у 2013 році, то й вести її потрібно з цієї дати.

Знову ж таки це може призвести до стовпотворіння в податкових, оскільки навряд чи всі переорієнтувалися на електронну форму.

Ще одне дискусійне запитання: чи потрібно після 18.10.13 р. найманим працівникам продовжувати вести окремі Книги, адже Порядок № 481 цього не вимагає?

Наша позиція: якщо підприємець вирішує, що до кінця року воно вестиме стару Книгу, то логічно виконувати й усі інші правила, встановлені Порядком № 1025. У такому разі запитань із боку «контролерів» до вас точно не буде. Формально це означає таке:

— потрібно заповнювати всі передбачені старою формою графи (щодо залишків ТМЦ на початок та кінець звітного періоду, щодо внутрішнього переміщення товарів тощо);

— найманим працівникам, які здійснюють розрахунки з покупцями за готівку, необхідно вести окремі зареєстровані на них Книги.

«Гібридний» варіант. Водночас забороняти вам уже сьогодні відкинути всі «застарілі» формальності, пов’язані з найманими працівниками (яких немає в Порядку № 481), ми не можемо. Головне тут — «не наламати дров». Ураховуйте: якщо працівник перестає вести свою Книгу, це автоматично означає, що підприємець має відображати прибуткові надходження у своїй Книзі «день у день». Попередній принцип «дані з Книги найманого працівника включаються до Книги підприємця в останній день місяця» одразу перестає працювати. Якщо ви цю деталь обліку не врахуєте і не відобразите готівкові надходження у своїй Книзі в день їх отримання працівником, недалеко й до штрафу за «несвоєчасне» оприбуткування готівки (у 5-кратному розмірі виручки, не записаної до Книги). Нагадаємо: за фіскальною логікою податківців (див. лист ДПАУ від 05.05.10 р. № 8795/7/23-7017/538), це можливо, якщо надходження готівки проведене через РРО та зафіксоване в КОРО, але не відображене у Книзі. Такий штраф можна оскаржити в суді, та чи варто доводити ситуацію до цього?

 

Висновки

Підприємцям, які вже ведуть облік у старій Книзі, дозволили безкарно вести стару Книгу до кінця року, а зареєструвати й почати вести нову Книгу — тільки з 01.01.14 р.

Якщо нову Книгу буде зареєстровано у 2013 році, то і вести її потрібно вже у 2013 році (з дати реєстрації).

Якщо все-таки переходимо на нову Книгу в 2013 році, переносити записи зі старої Книги до нової не потрібно, але результат розраховується наростаючим підсумком за місяць, квартал, рік з урахуванням «старих» даних.

Якщо продовжуємо вести облік у старій Книзі, то логічно продовжувати виконувати й усі інші правила, встановлені «старим» Порядком № 1025. У тому числі найманим працівникам, які здійснюють розрахунки з покупцями за готівку, необхідно вести окремі зареєстровані на них Книги.

Якщо продовжуємо вести облік у старій Книзі, але все-таки вирішуємо відмовитися від ведення Книг працівниками, доходи потрібно відображати у Книзі підприємця «день у день» (здійснювати «дохідний» запис у день надходження доходу).

 

Документи і скорочення статті

Порядок № 481 — Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, та фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Міндоходів від 16.09.13 р. № 481.

Порядок № 1025 — Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування, та фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, затверджений наказом ДПСУ від 24.12.10 р. № 1025 (втратив чинність з 18.10.13 р.).

ФОП — фізична особа — підприємець.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі