Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Збір за спецводокористування: нюанси заповнення декларації за три квартали

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Жовтень, 2013/№ 40
Друк
Стаття

ЗБІР ЗА СПЕЦВОДОКОРИСТУВАННЯ:

нюанси заповнення декларації за три квартали

 

От і минув перший місяць осені, який ознаменував закінчення чергового робочого кварталу. Тому всі суб’єкти господарювання зобов’язані розпочати підготовку до подання чергової порції квартальної звітності.

Якихось визначних змін у правилах подання квартальної звітності з водозбору, як і з інших видів ресурсних платежів, не відбулося. Хоча деякі питання, пов’язані з рекомендаціями податківців щодо заповнення цієї звітності, у водокористувачів виникають.

Тож розглянемо трійку актуальних запитань.

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», s.detsyura@id.factor.ua

 

Квартальні особливості заповнення декларації

У зв’язку зі зміною на початку року ставки збору за спеціальне використання води у звітності за І квартал розрахунок податкових зобов’язань був здійснений у двох рядках (в одному рядку за період коли діяла стара ставка, а в іншому — нова). За півріччя нарахування зобов’язань здійснено не в двох, а в одному рядку. Як заповнити звітність за три квартали?

 

На початку цього року Законом № 5503* було внесено чергові зміни до ПКУ. Відповідно до цих змін було, зокрема, збільшено майже на 10 % розмір ставок зі збору за спеціальне використання води (далі — збір на спецводокористування).

* Див. Тему тижня «Податковий кодекс: новорічні корективи» // «БТ», 2013, № 2, с. 30.

Важливо. Закон № 5503 опубліковано 04.01.13 р., тому саме з цієї дати почали застосовуватись нові ставки. А отже, при обчисленні податкових зобов’язань за період з 01.01.13 р. по 03.01.13 р. включно, платники мали застосовувати старі ставки (ті, що діяли у 2012 році), а починаючи з 04.01.13 — нові, які визначені Законом № 5503.

Щодо заповнення звітності за I квартал 2013 року з урахуванням збільшених ставок збору податківці не довго міркували. І практично відразу після цих змін у листі від 28.01.13 р. № 1947/7/152117 («БТ», 2013, № 10, с. 7) надали свої рекомендації з цього приводу. Вони, як і у 2012 році (подібна ситуація була і тоді), запропонували нараховувати податкові зобов’язання двома окремими рядками, з відповідною приміткою у цих рядках:

у першому рядку «з 01.01.2013 по 03.01.2013 включно» збір обчислюється за ставками, що діяли у 2012 році (старими ставками);

у другому рядку «з 04.01.2013 по 31.03.2013 включно» — за новими ставками, установленими Законом № 5503.

Щодо правил заповнення звітності з цього збору за інші звітні періоди цього року, а саме правила заповнення І розділу «Нарахована сума збору з початку року» декларацій з водозбору, то податківців у своєму роз’ясненні нічого не сказали, і продовжували «грати в мовчанку», аж поки закінчився граничний строк подання звітності за І півріччя.

За відсутності рекомендацій від податківців водокористувачі не стали «вигадувати велосипед», і вирішили піти протоптаною стежкою, тобто спираючись на досвід минулого року, коли була подібна ситуація. Нагадаємо, що  в минулому році вони рекомендували нараховувати зобов’язання в одному рядку, незважаючи на те що за І квартал збір нараховувався за двома рядками («БТ», 2012, № 32, с. 45).

Тому більшість суб’єктів господарювання заповнили цей розділ декларації за І півріччя за аналогією з попереднім роком — одним рядком.

Такий варіант заповнення звітності викликав деякі проблеми при розрахунку податкових зобов’язань в декларації, яка заповнювалася в електронному вигляді. Річ у тім, що водокористувач не міг скористатися алгоритмом розрахунку податкових зобов’язань, оскільки на практиці він оперує лише однією ставкою податку, а не двома, як вимагає сьогодення. Тому при заповненні звітності в електронному вигляді доводилося вручну заносити у графи 9, 10 та 11 самостійно розрахований за двома ставками розмір податку.

Звертаємо увагу! Як виявилося згодом (консультація у розд. 121.06 ЄБПЗ), податківці у цьому році все ж вирішили переглянути свою минулорічну позицію і рекомендували нараховувати податкові зобов’язання з початку року (І розділі декларації з водозбору) по кожному окремому джерелу у двох рядках (як і за
I квартал), а не в одному рядку (як у минулому році).

Такий підхід спростив життя суб’єктам господарювання, які заповнюють звітність у електронній формі, оскільки виключав будь-яке ручне втручання у процес розрахунку податкових зобов’язань. Водночас, оскільки консультація з такими рекомендаціями у ЄБПЗ з’явилася лише у вересні, коли звітність за
І півріччя була подана, врахувати їх платники податку не мали жодної можливості.

Тому у водокористувачів після появи таких рекомендацій виникло запитання: чи не припустились вони помилки, нарахувавши зобов’язання одним рядком, а не двома, та як слід заповнювати звітність за наступні періоди?

Вирішення проблеми. З цього приводу податківці до сьогодні своєї позиції не висловлювали. На наш погляд, турбуватися водокористувачам взагалі не варто. Справа в тому, що яким способом вони заповнили декларацію з водозбору за І півріччя (одним рядком чи двома), це не повинно вплинути на правильність розрахунку податкових зобов’язань з цього збору. В особовому рахунку платника (якщо не було допущено арифметичної помилки) незалежно від способу заповнення І розділу декларації з водозбору (один рядок чи два) податкові зобов’язання будуть відображені правильно. До особового рахунка переносять дані з ІІІ розділу декларації, де нараховані податкові зобов’язання вказуються загальною сумою в розрізі напрямів використання води, а не з І розділу.

Якщо говорити про заповнення декларації за наступні періоди (три квартали і рік), то як саме заповнити звітність має вирішити сам водокористувач. Хоча, якщо декларація заповнюється в електронному вигляді, доречніше буде скористатися рекомендаціями податківців і відобразити в І розділі податкові зобов’язання у двох рядках.

 

Отримання лімітів протягом року

Суб’єкт господарювання отримав дозвіл на спеціальне водокористування із встановленими в ньому лімітами використання води лише у ІІІ кварталі 2013 року (12 серпня). Як в такому випадку розрахувати розмір збору за три квартали?

 

Велике значення при визначенні розміру збору за спецводокористування має наявність у водокористувача дозволу на спецводокористування із встановленими в ньому лімітами використання води (п. 326.2 ПКУ).

Річ у тім, що за наявності такого дозволу збір в межах встановленого ліміту розраховується у звичайному розмірі (без застосування підвищуючого коефіцієнта), а понад цей ліміт — у п’ятикратному розмірі.

У разі відсутності такого дозволу, а отже, і ліміту, збір за весь обсяг використаної води справляється як за понадлімітне використання, тобто у п’ятикратному розмірі (п. 327.3 ПКУ).

Тому всі водокористувачі зацікавлені в отриманні дозволу до початку використання водного джерела.

Водночас є випадки коли з різних причин (наприклад, затримки у процедурі оформлення дозволу) суб’єкт господарювання розпочинає використання води з водного об’єкта до моменту отримання такого дозволу. Тоді такий обсяг води автоматично стає понадлімітним, а збір справляється у п’ятикратному розмірі.

Але якщо суб’єкт господарювання через деякий час (в межах року) отримує дозвіл на спецводокористування з встановленими річними лімітами на використання води, то виникає запитання: чи можна переглянути розмір нарахованого збору за вже минулі періоди року з урахування встановлених лімітів?

На нашу думку, зробити це не вдасться, оскільки фактично до отримання дозволу суб’єкт господарювання порушував водне законодавства (використовував воду без дозволу), а отже, має сплати своєрідний «штраф» у вигляді підвищеної ставки збору за спецводокористування. На цьому наголошують і податківці у консультації наведеній у розд. 121.04 ЄБПЗ.

Важливо! Після ознайомлення із вищезгаданою консультацією складається враження, що податківці дозволяють за весь квартал, в якому отримано такий дозвіл, нараховувати податкові зобов’язання як за воду, що використана в межах ліміту незважаючи на те, коли саме, на початку чи в кінці кварталу, було отримано такий дозвіл.

Хоча, теоретично, до дати отримання дозволу водокористувач використовував понадлімітний обсяг води. Але, як бачимо, податківці не збираються «розмінюватися на дрібниці». Та й взагалі, довести те, який саме обсяг води було використано до отримання дозволу, а який після цього, буде також нелегко. Тому вони вибрали «менше зло» і дозволили весь обсяг води, використаний в кварталі отримання дозволу, вважати водою, використаною в межах ліміту.

Відлік використання річного ліміту, на наш погляд, слід розпочинати з кварталу, в якому було отримано дозвіл на спецводокористування. Тобто незалежно від того скільки води було використано за І півріччя, річний ліміт, встановлений у дозволі, поширюється лише на воду, що використана водокористувачем починаючи з кварталу, в якому отримано дозвіл. Інакше підстав для того, щоб не перераховувати суму водозбору за І півріччя не буде.

Слід враховувати. Заповнювати звітність зі спецводокористування у разі отримання дозволу посеред року водокористувачі мають з урахування того, що за періоди до отримання дозволу збір стягувався у п’ятикратному розмірі, а за звітний період, у якому отримано ліміт — у звичайному.

Щоб врахувати ці особливості радимо відображати нараховані податкові зобов’язання в І розділі декларації з водозбору двома рядками:

у першому нараховуються зобов’язання за період з початку року і до кварталу отримання дозволу (в нашому випадку за І півріччя) — в цьому рядку збір розраховується у п’ятикратному розмірі, а в колонці 6 «Установлений річний ліміт використання води» проставляємо прочерк. Зауважимо, що на початку цього року було збільшено розмір ставок збору. Тому розраховуватиподаткові зобов’язання за цей період водокористувачам доведеться ще й урахуванням особливостей, викликаних цими обставинами, тобто з використанням ще двох рядків (див. с. 37 цього номера).

— в другому нараховуємо податкові зобов’язання за квартал, в якому було отримано дозвіл (в нашому випадку за ІІІ квартал), — в ньому збір нараховується з урахування встановленого ліміту на використання води. Якщо за цей квартал розмір встановленого ліміту не перевищено, збір нараховується у звичайному розмірі (без застосування підвищуючого коефіцієнта).

Оскільки декларація заповнюється з урахування деяких особливостей, то з метою пояснення правил її заповнення радимо разом із нею подати до контролюючих органів роз’яснення з аргументацією своїх дій, яке складено в довільній формі.

 

Перегляд лімітів

В середині вересня водокористувач отримав новий дозвіл на спецводокористування, в якому встановлено новий (збільшений) річний ліміт на використання води. Як заповнити декларацію з водозбору при отриманні нових лімітів?

 

Дозвіл на спецводокористування із затвердженими лімітами використання води відповідно до Порядку № 321 видається водокористувачам на термін від 3 до 25 років. Після закінчення цього терміну, щоб без проблем і без додаткового фінансового навантаження використовувати воду, водокористувачі мають отримати новий дозвіл із встановленими новими лімітами на використання води.

Взагалі-то отримання нового дозволу на спецводокористування в середині року доволі рідкісне явище серед водокористувачів, а тому слід з’ясувати: як врахувати розмір нового ліміту, встановленого у дозволі при нарахуванні податкових зобов’язань за наступні періоди?

Відповідь на це запитання надали податківці у консультації, наведеній у розд. 121.04 ЄБПЗ. У ній вони зазначили, що у разі зміни протягом кварталу (року) річного ліміту використання води водокористувачу достатньо у колонці 6 розділу I декларації з водозбору зазначити встановлений річний ліміт використання води відповідно до нового (діючого) дозволу. Тобто податківці вважають, що при заповненні декларації з водозбору необхідно просто збільшити межу, яка дає право водокористувачу сплачувати збір за спецводокористування у звичайному розмірі.

На наш погляд, скористатися такою рекомендацією податківців можна лише у випадку, коли за попередні звітні періоди водокористувач не перевищив розміру річного ліміту, встановленого у старому дозволі.

Якщо ж у попередніх періодах цей ліміт був перевищений, то використовувати такий підхід до заповнення декларації, на наш погляд, небезпечно.

Річ у тім, що дотримуючись рекомендацій податківців (збільшуючи розмір ліміту у рядку, за яким нараховуються податкові зобов’язання), водокористувач може неправильно нарахувати податкові зобов’язання за наступні періоди. Збільшивши річний ліміт при розрахунку збору за спецводокористування з початку року, водокористувач може не врахувати того факту, що у попередніх періодах уже було допущено перевищення ліміту. Оскільки за алгоритмом, визначеним у декларації, збір буде як за воду, використану в межах ліміту. Перевищення ліміту, допущене у попередніх періодах, буде автоматично покрите новим розміром ліміту.

Наприклад, якщо за І півріччя було перевищено розмір ліміту на 100 куб. м, а в третьому кварталі ліміт було збільшено на 500 куб. м, а використано лише 300 куб. м, то фактично за результатами трьох кварталів перевищення ліміту не буде. (500 > (100 + 300)). А тому водокористувач, нараховуючи зобов’язання за квартал з урахуванням рекомендацій податківців, занизить податкові зобов’язання на суму перевищення ліміту у І півріччі.

Щоб не допустити такої помилки, радимо при підвищенні ліміту заповнювати у розділі І декларації з водозбору два рядки:

у першому відобразити нарахування збору за спецводокористування, коли діяв старий розмір ліміту. У цьому рядку слід проставляти розмір старого ліміту (колонка 6) та обсяг використаної води за період, протягом якого діяв такий ліміт (колонка 3). Оскільки на початку року відбулося збільшення ставок збору, то розраховувати податкові зобов’язання у цьому році за період коли діли старі ліміти, доведеться ще й з урахування особливостей викликаних переглядом ставок збору (див. с. 37 цього номера);

у другому нарахування збору з кварталу, в якому почав діяти новий розмір ліміту. При цьому розмір нового ліміту, що вказується у колонці 6, слід визначати як різницю нового і строго розміру ліміту, а обсяг використаної води (колонка 3) — лише за квартал, в якому діє новий обсяг ліміту.

При заповненні звітності у такий спосіб вдасться уникнути згортання позалімітних обсягів використаної води із розміром нового збільшеного ліміту, що дасть можливість не занизити податкові зобов’язання у декларації з водозбору за звітний період.

 

Висновки

 Водокористувачі, які при заповненні звітності за І півріччя 2013 року не дотрималися рекомендацій податківців і відобразили податкові зобов’язання в одному рядку, помилки не припускались. Тому хвилюватися з цього приводу їм не варто.

За наступні звітні періоди вони можуть заповнювати звітність тим способом, який їм найбільш вигідний. Хоча доречніше це робити за методикою, запропонованою податківцями (двома рядками).

 Використання води без отриманого дозволу на спецводокористування змушує водокористувача сплачувати збір як за понадлімітне використанні води, тобто у п’яти-крат-ному розмірі. Після отримання такого дозволу збір починає розраховуватися з урахування отриманих лімітів. Водночас за попередні звітні періоди (до отримання дозволу) розмір нарахованих податкових зобов’язань не переглядається, незважаючи на те що у дозволі вказано річний ліміт використанні води.

 При перегляді розміру лімітів водокористувач має розраховувати розмір збору з урахуванням даних про дотримання таких лімітів за попередні періоди. У випадку, коли вони дотримані, збір можна розрахувати в одному рядку, при перевищенні лімітів за попередній період — у двох рядках.

 

Документи і скорочення статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон № 5503 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» від 20.11.12 р. № 5503-VI.

Порядок № 321 — Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затверджений постановою КМУ від 13.03.02 р. № 321 

Декларація з водозбору — Податкова декларація збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, яка входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар’єрної, шахтної, дренажної води, форма якої затверджена наказом МФУ від 21.12.12 р. № 1403.

ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на офіційному сайті Міндоходів www.minrd.gov.ua/ebpz/

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі