Теми статей
Обрати теми

РРО та КОРО: нові правила реєстрації та застосування

Редакція БТ
Стаття

РРО ТА КОРО:

нові правила реєстрації та застосування

 

Початок жовтня видався непростим для суб’єктів господарювання, які використовують РРО. Спочатку їх відправила «у нокдаун» звістка про те, що у Держреєстрі РРО залишилися тільки моделі РРО нового покоління, а отже, «застарілі» РРО слід у найближчий час замінити на сучасні («БТ», 2013, № 41, с. 8, «рятувальна» новина — у «БТ», 2013, № 42, с. 62).

А потім, не встигли вони прийти до тями, наступна звістка про викладення з 18.10.13 р. в новій редакції нормативно-правових актів щодо реєстрації, опломбування та застосування РРО і КОРО (РК) ледве не відправила всіх «в нокаут».

Щоб повернути всіх суб’єктів господарювання у бойовий стан і не дати опинитися на «помості», в цій публікації детально проаналізуємо оновлені правила реєстрації, опломбування та застосування РРО і КОРО (РК)

Сергій ДЕЦЮРА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», s.detsyura@id.factor.ua

 

Чому так сталося?

Ще з початку 2013 року усі суб’єкти господарювання, які використовують РРО, мають подавати інформацію про його роботу до податкових органів у електронному вигляді* (абз. 2 та 3 п. 7 ст. 3 Закону про РРО).

Але на «нові рейки» ще перейшли далеко не всі. Тож Міндоходів форсує ситуацію таким чином, щоб з 01.01.14 р. навіть не залишилосяй гадки, що чийсь РРО ще може «не спілкуватися» електронною мовою з податківцями.

Для цього податківці «удосконалили» Держреєстр РРО, вилучивши з нього несучасні моделі касових апаратів*. А невдовзі після обговорення та реєстрації з’явилися викладені у новій редакції Порядки реєстрації РРО і КОРО, а також новий Порядок опломбування РРО (до цього такого окремого Порядку не існувало, він містився у старій редакції Порядку реєстрації РРО).

* Детальніше див. консультацію «Облік модемів для РРО» // «БТ», 2013, № 21, с. 44.

** Про це читайте у консультації «Застарілі РРО, або Що робити, коли касовий апарат став непотрібним?» // «БТ», 2013, № 41, с. 36 та на с. 4 сьогоднішнього номера.

У зв’язку з цим з 18.10.13 р. втратили чинність старі Порядки реєстрації РРО та КОРО, що були затверджені наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

Зверніть увагу! «Неушкодженим» залишилося (продовжує діяти у незмінному стані) «старе» Положення про форму та зміст розрахункових документів, затверджене наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614. Відповідно, форми розрахункових документів не зазнали змін. Також залишилися в незмінному стані -
ф. № ЗВР-1 «Звіт про використання реєстраторів розрахункових операцій (розрахункових книжок)» та Порядок подання звітності, пов’язаної із застосуванням РРО або використанням РК. Сенс цього у тому, щоб зберегти звітну форму для тих, хто незважаючи на всі намагання податківців ще деякий час буде продовжувати використовувати «застарілі» РРО, та тих, хто має застосовувати лише КОРО з РК.

Найбільше нововведень містить Порядок реєстрації РРО, тому основну увагу приділимо саме аналізу змін, унесених до нього. Тим більше, що через нещодавні пертурбації у Держреєстрі РРО переходити на сучасні моделі РРО буде багато суб’єктів господарювання.

 

Місце реєстрації РРО

Реєструвати РРО суб’єкти господарювання у загальному випадку мають за основним місцем податкового обліку (п. 3 підрозд. 2 розд. ІІорядку реєстрації РРО). Раніше — за місцезнаходженням суб’єкта господарювання.

Для платників податку на прибуток, які мають відокремлені підрозділи (філії), що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж такий суб’єкт, нічого не змінилося. Реєструвати РРО вони можуть, як і раніше, за місцезнаходженням підрозділу, де використовується РРО. Щоправда, за умови, що платник не прийняв рішення про сплату та/або сплачує цей податок консолідовано, Такого винятку раніше не було. Тому платники консолідованого податку мають звернути на цей нюанс увагу.

Важлива деталь. У новому Порядку реєстрації РРО, як і раніше, існує прив’язка місця знаходження РРО до об’єкта, в якому він використовується. На це вказує форма заяви на реєстрацію, де наводяться реквізити такого об’єкта.

Водночас, відтепер суб’єкт господарювання звільнений від постановки такого РРО на облік за місцем використання, у випадку коли касовий апарат використовується у господарській одиниці, що знаходиться на іншій адміністративній території, ніж суб’єкт господарювання. Нагадаємо, що раніше суб’єкт господарювання, за загальним правилом, ставив на облік такі РРО за місцезнаходженням таких підрозділів.

Тобто, при використанні РРО не за місцем основного обліку платника податку ставити його на облік у «чужій» податковій інспекції вже не потрібно.

 

Порядок реєстрації РРО

Зареєструвати РРО тепер можна одним із двох способів: традиційним та електронним. Великою мірою ці два способи реєстрації РРО відрізняються лише способом подання документів на реєстрацію та як тісно вони співпрацюють при реєстрації з податківцями.

Загалом, порядок реєстрації РРО відбувається у три етапи:

1 етап. Подання документів. На цьому етапі суб’єкт господарювання має подати до податкової такі документи (п. 4 підрозд. 2 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО):

заяву про реєстрацію РРО за формою № 1-РРО (додаток 1 до Порядку). Зауважимо, що раніше така заява заповнювалася у довільній формі. Відтепер же її слід подавати за вже чітко встановленою формою. У ній заповнюються усі розділи і вона підписується керівником суб’єкта господарювання або фізичною особою — підприємцем із зазначенням дати подання;

— копію документа, що підтверджує факт купівлі або безоплатного отримання РРО у власність, іншого документа, що підтверджує право власності або користування РРО;

— копію документа на право власності або іншого документа, що дає право на розміщення господарської одиниці, де буде використовуватися РРО;

— копію договору суб’єкта господарювання з ЦСО про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Важливо! У випадку коли суб’єкт господарювання користується традиційним способом реєстрації РРО, то заява і копії документів, що до неї додають, подаються в паперовому вигляді. При цьому оригінали відповідних документів, поданих із заявою, пред’являються саме при їх поданні. Якщо ж використовується електронний спосіб, то всі документи подаються в електронному вигляді. При цьому заява подається з накладенням ЕЦП, а всі інші документи у сканованому вигляді.

Після подання необхідних документів податківці видають довідку про резервування фіскального номера РРО. При цьому при традиційному способі реєстрації вона видається виключно у паперовій формі, при електронному (на вибір суб’єкта господарювання) у електронні або у паперовій формі. Також таку довідку податківці можуть надіслати безпосередньо на електронну адресу ЦСО, зазначену в реєстраційній заяві, якщо ЦСО включено до системи подання податкових документів в електронному вигляді.

Про те, в якій формі надійде така довідка при електронній реєстрації РРО, суб’єкту слід вказати у заяві (це стосується і вибору способу отримання копії реєстраційного посвідчення).

2 етап. Опломбування РРО. Отримавши довідку про резервування фіскального номера РРО, суб’єкт господарювання разом із придбаною «сучасною» моделлю РРО звертається до ЦСО, з яким у нього укладено договір на технічне обслуговування.

Після цього ЦСО переводить РРО у фіскальний режим роботи, проводить персоналізацію та опломбування такого агрегату, а також вводить його в експлуатацію. Проводити такі дії ЦСО має користуючись новим Порядком опломбування РРО.

Після проведення таких дій ЦСО видає суб’єкту господарювання два примірники акта введення РРО в експлуатацію, один з яких разом з довідкою про опломбування передається суб’єктом господарювання до органу Міндоходів, де проводиться реєстрація зазначеного РРО, а інший залишається у суб’єкта.

Звертаємо увагу! Провести опломбування слід протягом дії довідки про резервування фіскального номера (вона діє протягом п’яти робочих днів з дати видачі/надсилання її на адресу електронної пошти). Якщо суб’єкт господарювання не встиг подати всі документи для проходження третього етапу реєстрації РРО, довідка про резервування фіскального номера вважається не дійсною. А тому доведеться все розпочати з початку.

3 етап. Реєстрація РРО. Щоб завершити процедуру реєстрації РРО, суб’єкт господарювання до закінчення терміну дії довідки про резервування фіскального номера надає до податкової інспекції копію довідки про опломбування РРО (один із екземплярів отриманих у ЦСО) та акт введення в експлуатацію РРО.

Крім цих документів, суб’єкт господарювання, який використовує електронний спосіб подання звітності, має пред’явити податківцям оригінали документів, скановані копії яких подавалися до податкової інспекції разом із заявою на реєстрацію.

У випадку відсутності зауважень у податківців щодо змісту поданих на реєстрацію документів та дотримання строків реєстрації посадова особа органу Міндоходів не пізніше наступного робочого дня після надходження всіх документів проводить реєстрацію РРО та надає суб’єкту господарювання реєстраційне посвідчення РРО.

Отримати таке посвідчення можна або через пошту, або особисто у податковій інспекції. Якщо суб’єкт господарювання вирішив скористатися послугами пошти, то він має заздалегідь оплатити вартість поштових послуг: подати до податкової інспекції поштові марки на суму, що відповідає вартості послуг поштового зв’язку з пересилання рекомендованого листа з повідомленням про вручення. Спосіб отримання реєстраційного посвідчення указується у реєстраційній заяві.

Зауважимо! Податківці відтепер будуть вказувати на своєму офіційному сайті щодекади перелік зареєстрованих і знятих з реєстрації РРО. Ця інформація допоможе суб’єкту господарювання, ще не отримавши реєстраційного посвідчення, дізнатися про реєстрацію свого РРО.

 

Перереєстрація, скасування реєстрації та використання

Перереєстрація РРО. У оновленому Порядку реєстрації РРО більш детально описано випадки перереєстрації. Так, відтепер перереєстрація відбуватиметься, наприклад, у разі зміни даних, які зазначаються в реєстраційному посвідченні, сфери застосування РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення РРО тощо (п. 2 підроз. 3 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО).

Власне порядок перереєстрації змін не зазнав. Тобто, щоб перереєструвати РРО, суб’єкт господарювання має подати до податкової інспекції за місцем реєстрації РРО реєстраційну заяву (форма № 1-РРО) з позначкою «Перереєстрація» із зазначенням причини перереєстрації та реєстраційне посвідчення. Подається така заява протягом 5 робочих днів, що настають за днем, коли виникли зміни або інші підстави для заміни реєстраційного посвідчення.

Звертаємо увагу! У зв’язку із зміною правил визначення місця реєстрації РРО (див. с. 11) виникає запитання: чи потрібно робити перереєстрацію вже діючих РРО після набрання чинності новим Порядком реєстрації РРО? Наша позиція — цього робити не потрібно. Хоча не виключено, що податківці можуть мати й іншу думку. Тому доведеться зачекати їх офіційних роз’яснень.

Скасування реєстрації РРО. Порядок скасування реєстрації РРО практично змін не зазнав (детально цей порядок описано у « БТ», 2013, № 41, с. 36). Хоча деякі нововведення було зроблено:

розширено випадки скасування реєстрації РРО за рахунок збільшення кількості випадків примусового скасування РРО. Перелік цих випадків наведено у п. 1 підрозд. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО;

затверджено форму заяви про скасування реєстрації РРО (форма № 4-РРО; додаток 4 до Порядку реєстрації РРО). До цього вона заповнювалася в довільній формі;

більш чітко прописано строки проведення примусового скасування реєстрації РРО. Так, встановлено, що у випадках скасування реєстрації РРО на підставах, зазначених у пп. 4-10 п. 1 підрозд. 4 розд. II Порядку реєстрації РРО, податківці можуть примусово скасувати реєстрацію РРО в будь-який день у межах одного місяця з моменту настання відповідних підстав для примусового скасування. Раніше для таких випадків строк було встановлено вкрай нечітко (п. 2.13 Порядку № 614).

Застосування РРО. Кардинальних змін порядок застосування РРО не зазнав. Тому користуватися касовими апаратами суб’єкти господарювання будуть за тими ж правилами, що і раніше. Водночас є у правилах застосування РРО одна особливість, на яку варто звернути увагу.

Відтепер у п. 4 розд. ІІІ Порядку реєстрації РРО говориться, що покупцю товарів (послуг) слід завжди видавати чек, а за його вимогою накладну або інший письмовий документ, що засвідчує передання права власності на них від продавця до покупця. Ця вимога відрізняється від тієї, що міститься у Законі про РРО. Нагадаємо, що відповідно до п. 15 ст. 3 Закону про РРО і чек, і накладну чи інший письмовий документ, що засвідчує передання права власності на товар, видають тільки на вимогу покупця.

Звичайно, податківці мали добрі наміри (застрахувати громадян від порушень їхніх прав як споживачів), хоча тим самим створили суперечність між нормами Закону про РРО і його підзаконним актом. Хоча, великою мірою,такий порядок видачі документів на товар є напрочуд логічним і обґрунтованим.

 

Реєстрація та ведення КОРО (РК)

Як було сказано вище, також було оновлено і Порядок реєстрації КОРО (РК). Якихось глобальних змін він не зазнав, хоча окремі його правила було переписано.

1. Реєстрація КОРО (РК). У зв’язку із зміною місця реєстрації РРО було, за аналогією, змінено і місце реєстрації КОРО (РК), які використовуються із таким РРО (детальніше про це див. с. 11).

Сам же порядок реєстрації КОРО (РК) залишився незмінним, за винятком того, що:

— затверджено форми заяви про реєстрацію КОРО та/або РК (форма № 1-КОРО; додаток 3 до Порядку реєстрації КОРО (РК)), а також заяви про скасування реєстрації КОРО (форма № 2-КОРО; додаток 4 до Порядку реєстрації КОРО (РК)). Раніше ці заяви заповнювалися у довільній формі;

— суб’єкти господарювання, що надають послуги з перевезень пасажирів і багажу, відтепер не будуть подавати разом із заявою на реєстрацію КОРО (РК) ліцензії на право здійснення зазначеного виду діяльності. Тобто вони тепер мають подавати тільки той пакет документів, що й інші суб’єкти господарювання.

2. Ведення КОРО (РК). Правила застосування КОРО (РК) також практично не змінилися за винятком того, що відтепер у Порядку реєстрації КОРО (РК) містяться правила виправлення помилок, допущених при її заповненні.

Виправляючи допущені помилки у КОРО, варто враховувати такі правила (пп. 13 та 14 підрозд. 2 розд ІІ Порядку реєстрації КОРО (РК)):

— записи у КОРО виправляються тільки тими особами, які здійснювали ці записи, або особами, які виконують їх обов’язки;

— виправлення засвідчується підписом відповідальної особи суб’єкта господарювання або фізичної особи — підприємця;

— зіпсовані аркуші КОРО та такі, на яких зроблено більше 5 виправлень, перекреслюють по діагоналі з обох боків, роблять на них напис «Анульовано», ставлять дату анулювання і всі ці дії засвідчуються підписом відповідальної особи. Усі дані з анульованого аркуша переносяться на новий аркуш КОРО, номер якого проставляється на анульованому аркуші.

Деяких змін зазнала також і форма КОРО, але вони лише коригуючі, і тому не вплинули на правила її заповнення.

Загалом, оновлені правила реєстрації РРО та КОРО не внесли глобальних змін у правила проведення розрахункових операцій, а лише удосконалили існуючі з прицілом на подання інформації про роботу РРО в електронному вигляді.

 

Висновки

  • Запроваджено новий «електронний» спосіб реєстрації РРО, суть якого зводиться до подання заяви на реєстрацію РРО, та копій документів, що з нею подаються, у електронному вигляді.

  • При використанні РРО за неосновним місцем обліку суб’єкта господарювання ставити такий РРО на облік у «чужій» податковій інспекції не потрібно.

  • З’явився порядок виправлення записів у КОРО при допущенні помилки, які за своєю суттю подібні до загальноприйнятих правил виправлення записів у документах.

  • Новий Порядок реєстрації РРО, набрав чинності 18.10.13 р., тому суб’єкти господарювання, які придбають сучасну модель РРО, реєструють її за оновленими правилами.

 

Документи і скорочення статті

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» у редакції від 01.06.2000 р. № 1776-III.

Порядок реєстрації РРО — Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Міндоходів від 28.08.13 р. № 417.

Порядок реєстрації КОРО — Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Міндоходів від 28.08.13 р. № 417.

Порядок опломбування РРО — Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Міндоходів від 28.08.13 р. № 417.

Порядок № 614 — Порядок реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614 (втратив чинність 18.10.13 р.).

Держреєстр РРО — Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Міндоходів від 18.09.13 р. № 491.

РРО — реєстратори розрахункових операцій.

КОРО — книга обліку розрахункових операцій.

РК — розрахункова книжка.

ЕЦП — електронний цифровий підпис.

ЦСО — Центр сервісного обслуговування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі