ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ-2013:
організація та документальне оформлення
Відому приказку про підрахунок курчат восени будь-який бухгалтер сміливо може доповнити словами: «не тільки курчат». Адже з наближенням до закінчення чергового фінансового року потрібно провести річну інвентаризацію основних фондів, ТМЦ нематеріальних активів та розрахунків. Така процедура має забезпечити достовірність даних фінансової звітності.
Щоб допомогти вам, шановні читачі, організувати цю роботу з найменшими витратами сил і часу, сьогодні ми нагадаємо основні правила проведення інвентаризації та оформлення її результатів.
У наступному номері ви дізнаєтесь про те, як правильно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку нестачі чи надлишки матеріальних цінностей, виявлені під час інвентаризації.
У сьогоднішній Шпаргалці бухгалтера ми розмістили заповнені зразки інвентаризаційних документів, які вам пригодяться при оформленні результатів інвентаризації.
Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор«, n.shpakovich@id.factor.ua
Обов’язковість річної інвентаризації
Перше питання, яке слід з’ясувати перед тим як щось розпочинати: чи можна цього не робити? У плані проведення річної інвентаризації, на жаль, змушені засмутити: проводити її потрібно обов’язково.
По-перше, фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (ч. 2 ст. 3 Закону про бухоблік). Щоб забезпечити достовірність даних бухобліку та, як результат, складеної на його основі фінансової звітності, підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів та зобов’язань. Під час інвентаризації має бути перевірено та документально підтверджено наявність об’єктів обліку, їх стан та оцінку (ч. 1 ст. 10 Закону про бухоблік).
По-друге, обставини, коли інвентаризація проводиться обов’язково, наведені в основному «інвентаризаційному» документі — Інструкції № 69. З переліком цих випадків ви можете ознайомитись у табл. 1 (нижче). Серед них згадується, зокрема, й підготовка до складання річної бухгалтерської звітності. Саме на цій інвентаризації ми сьогодні й зосередимося.
Важливий момент! Інвентаризацію окремих об’єктів обліку слід проводити за специфічними правилами, які встановлені профільними документами:
— готівки та документів, що зберігаються в касі підприємства, — Положенням № 637;
— дорогоцінностей — Інструк-цією № 84;
— нафти та нафтопродуктів — Інструкцією № 281;
— нематеріальних активів — Методрекомендаціями № 1327 та Порядком № 732.
Таблиця 1. Випадки обов’язкового проведення інвентаризації
Норма Інструкції № 69 | Коли проводиться |
1 | 2 |
1. Передача майна держпідприємства в оренду, приватизація, в інших законодавчо передбачених випадках (п.п. «а» п. 3) | На останнє число місяця, на яке здійснюється оцінка (п. 52 Положення № 158) |
2. Перед складанням річної бухгалтерської звітності (п.п. «б» п. 3) | Щороку, не раніше 1 жовтня. Інвентаризація нерухомості може проводитися 1 раз на 3 роки |
3. При зміні матеріально відповідальних осіб (п.п. «в» п. 3) | На день приймання-передачі справ |
4. При встановленні фактів розкрадання або зловживань, псування цінностей (п.п. «г» п. 3) | На день установлення таких фактів |
5. За судовим рішенням або на підставі відповідним чином оформленого документа органу, який згідно із законом має право вимагати проведення інвентаризації (п.п. «д» п. 3). Наприклад, при перевірці органом Міндоходів | У строк, зазначений у документі відповідного органу, але не раніше отримання підприємством такого документа |
6. У разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (п.п. «е» п. 3) | На день після закінчення таких явищ |
7. При передачі підприємств та їх структурних підрозділів (п.п. «є» п. 3) | На дату передачі |
8. У разі ліквідації підприємства (п.п. «ж» п. 3) | Перед складанням проміжного ліквідбалансу |
9. При колективній (бригадній) матеріальній відповідальності — у разі зміни керівника колективу (бригадира), вибуття з колективу (бригади) більше половини його членів та на вимогу хоча б одного члена колективу (бригади) (п. 4) | На дату настання перелічених подій |
10. При отриманні відмови постачальника задовольнити претензію про недовантаження товарів або при отриманні від покупця претензії про недовантаження товарів проводиться вибіркова інвентаризація тих товарів, | На дату отримання претензії (відмови постачальника задовольнити претензію) |
Інвентаризаційна комісія
Для забезпечення інвентаризаційного процесу на кожному підприємстві потрібно створити постійно діючу інвентаризаційну комісію. Її очолює керівник підприємства або його заступник. До складу цієї комісії потрібно включити керівників структурних підрозділів та головного бухгалтера. Така комісія працює на підприємстві цілорічно та виконує переважно організаційні, регулювальні та контрольні функції. Їх перелік наведено у табл. 2.
На підприємствах з великим обсягом інвентаризаційних робіт можна створювати робочі інвентаризаційні комісії, які проводять інвентаризацію ТМЦ в місцях зберігання та виробництва (див. табл. 2). Якщо на підприємстві не створені такі комісії (це характерно для невеликих підприємств), то їх функції виконує постійно діюча інвентаризаційна комісія.
Таблиця 2. Функції інвентаризаційних комісій
Постійно діюча інвентаризаційна комісія | Робоча інвентаризаційна комісія |
1. Проводить профілактичну роботу для збереження цінностей. 2. Організовує проведення інвентаризацій. 3. Здійснює контрольні перевірки правильності проведення інвентаризацій(1), а також вибіркові інвентаризації в міжінвентаризаційний період. 4. Перевіряє правильність визначення інвентаризаційних різниць, обґрунтованість пропозицій щодо заліків пересортиці цінностей. 5. При встановленні серйозних порушень проводить повторні суцільні інвентаризації. 6. Розглядає пояснення осіб, які допустили нестачу чи псування цінностей або інші порушення | 1. Здійснює інвентаризацію майна, ТМЦ, коштів, цінних паперів та інших грошових документів і незавершеного виробництва у місцях зберігання та виробництва. 2. Разом з бухгалтерією бере участь у визначенні результатів інвентаризації і розробляє пропозиції щодо заліку нестач і надлишків за пересортицею, а також списання нестач у межах норм природного убутку. 3. Вносить пропозиції з питань упорядкування приймання, зберігання і відпуску ТМЦ, поліпшення обліку та контролю за їх зберіганням, а також реалізації непотрібних підприємству матеріальних цінностей і майна; 4. Несе відповідальність за своєчасність і додержання порядку проведення інвентаризацій відповідно до наказу керівника підприємства. 5. Оформляє протокол із зазначенням у ньому стану складського господарства, результатів інвентаризації і висновків щодо них(2) |
(1) Приклад заповнення Акта контрольної перевірки інвентаризації цінностей та Книги реєстрації контрольних перевірок інвентаризацій наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 13 на с. 29 та рис. 14 на с. 30). (2) Приклад заповнення Відомості результатів інвентаризації наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 15 на с. 30). |
Наказ про проведення інвентаризації
Для проведення інвентаризації керівник підприємства має видати наказ про її проведення. У такому документі зазначаються: дата, на яку проводиться інвентаризація, строки її проведення, види активів і зобов’язань, що інвентаризуються. Як правило, в ньому затверджується і склад робочих інвентаризаційних комісій.
Зверніть увагу! Строки та порядок проведення інвентаризації можна встановити в наказі про облікову політику. В такому випадку видавати наказ про проведення щорічної інвентаризації не потрібно. Наказом керівника може призначатись лише склад робочих інвентаризаційних комісій.
З прикладом наказу про проведення інвентаризації ви можете ознайомитись у сьогоднішній Шпаргалці бухгалтера (рис. 1 на с. 19).
Важливий нюанс! Матеріально відповідальну особу (МВО) не можна включати до складу інвентаризаційної комісії, оскільки вона є особою, яка перевіряється (див. лист МФУ від 15.12.03 р. № 31-04200-30-23/191). Забороняється призначати головою робочої інвентаризаційної комісії одного й того ж працівника 2 роки поспіль, якщо інвентаризація буде проводитись у тих самих МВО (п.п. 11.2 Інструкції № 69).
Інвентаризація повинна проводитися повним складом інвентаризаційної комісії та у присутності МВО (касира, завідувача складу тощо). Без МВО інвентаризація можлива лише в разі її смерті, хвороби тощо. Відсутність хоча б одного члена інвентаризаційної комісії є підставою для визнання недійсними результатів інвентаризації. Отже, якщо член інвентаризаційної комісії відсутній, наприклад, у зв’язку з хворобою або відрядженням, то керівник підприємства може замінити його. Для цього потрібно видати наказ про затвердження нового складу такої комісії. Мінфін теж звертав увагу на це у згаданому вище листі.
Підготовка до інвентаризації
Про проведення планової інвентаризації потрібно завчасно попередити МВО, які повинні підготувати ТМЦ до інвентаризації: згрупувати, розсортувати та розкласти за назвами, сортами, розмірами в порядку, зручному для підрахунку (п. 8 Інструкції № 69). Якщо проводиться раптова інвентаризація, таке сортування ТМЦ проводиться в присутності інвентаризаційної комісії.
До початку перевірки інвентаризаційна комісія повинна отримати від МВО останні звіти про рух матеріальних цінностей та грошових коштів з додаванням усіх прибуткових та видаткових документів. Також треба взяти розписки від МВО в тому, що на початок інвентаризації:
— всі видаткові та прибуткові документи здані до бухгалтерії або передані комісії;
— всі цінності, що надійшли під їх відповідальність, оприбутковані, а ті, що вибули, списані.
Аналогічні розписки треба отримати від осіб, які мають підзвітні суми на придбання або довіреність на одержання цінностей.
Нюанс! Якщо форма документа, яким оформляється результат інвентаризації містить таку розписку, то оформляти її як окремий документ немає потреби. Наприклад, Інвентаризаційний опис основних засобів (рис. 2 на с. 20), Інвентаризаційний опис незавершеного виробництва (рис. 12 на с. 29) тощо.
До дня закінчення зняття фактичних залишків бухгалтерія підприємства має закінчити обробку всіх документів щодо приходу та витрати цінностей, зробити відповідні записи в регістрах аналітичного обліку та вивести залишки на день інвентаризації.
Інвентаризації підлягає все майно підприємства, яке значиться в нього на балансі, незалежно від його місцезнаходження. Згідно з п.п. «а« п. 7 Інструкції № 69 перевіряється фактична наявність:
1) основних фондів;
2) нематеріальних активів;
3) ТМЦ;
4) коштів;
5) цінних паперів та інших грошових документів;
6) незавершеного виробництва.
Крім того, при інвентаризації необхідно перевірити наскільки реальною є вартість вказаних вище об’єктів обліку, а також фінансових вкладень, дебіторської і кредиторської заборгованості, витрат майбутніх періодів, забезпечень та резервів наступних витрат і платежів (п.п. «д« п. 7 Інструкції № 69).
Комісія виявляє ТМЦ, які частково втратили свою первинну якість, не придатні для використання в господарській діяльності (зіпсовані, прострочені або не придатні до експлуатації). Усі ці дані знаходять відображення у відповідних інвентаризаційних описах.
Зверніть увагу! Також треба проінвентаризувати ТМЦ та інші види майна, що не належать підприємству: значаться в бухгалтерському обліку на позабалансових рахунках (майно, що перебуває на відповідальному зберіганні, орендовані основні засоби, сировина та матеріали, що надійшли для переробки).
Інвентаризацію проводять окремо за місцезнаходженням цінностей та за кожною МВО, на зберіганні в якої перебувають ці цінності.
Особливості інвентаризації деяких об’єктів
ТМЦ. При інвентаризації ТМЦ їх переважування, обмір, підрахунок проводиться у порядку розміщення цінностей у даному приміщенні, не допускаючи безладного переходу комісії від одного виду цінностей до іншого (п. 11.8 Інструкції № 69).
Якщо ТМЦ зберігаються в різних ізольованих приміщеннях у однієї МВО, то інвентаризація проводиться послідовно за місцями зберігання. Після перевірки цінностей вхід до приміщення опломбовується і комісія переходить у наступне приміщення.
Інвентаризаційні описи складаються окремо на ТМЦ, що знаходяться:
— в дорозі;
— не оплачені у строк покупцями відвантажені товари і цінності;
— перебувають на складах інших підприємств (на відповідальному зберіганні, на комісії, у переробці).
Кількість ТМЦ, які зберігаються у непошкодженій упаковці постачальника, може визначатися на підставі документів при обов’язковій перевірці в натурі частини таких ТМЦ.
На прибуткових документах на ТМЦ, що надійшли на об’єкт і прийняті під час його інвентаризації, МВО у присутності членів інвентаризаційної комісії за підписом її голови робить відмітку «після інвентаризації» з посиланням на дату опису, де записані ці цінності. Таку ж відмітку ставлять і на видаткових документах про ТМЦ, які відпущені зі складу під час інвентаризації. Вони заносяться до окремого опису.
Допускається складання групових інвентаризаційних описів малоцінних та швидкозношуваних предметів, виданих в індивідуальне користування працівників, із зазначенням у них відповідальних за ці предмети осіб (на яких ведуться особові картки) з їх розпискою в опису.
Незавершене виробництво. При інвентаризації незавершеного виробництва в інвентаризаційних описах вказується найменування етапу, стадія та ступінь їх готовності, кількість або обсяг виконаних робіт (п. 11.8 Інструкції № 69).
Сировина, матеріали та покупні напівфабрикати, що перебувають біля робочих місць і не піддавались обробці, до опису незавершеного виробництва не включаються, а фіксуються в описах ТМЦ або в окремих описах.
Розрахунки. При інвентаризації розрахунків підприємства-кредитора повинні передати виписки всім дебіторам про їх заборгованість. Ці виписки пред’являють інвентаризаційній комісії для підтвердження реальності заборгованості.
Підприємства-дебітори зобов’язані протягом 10 днів з дня отримання виписок підтвердити заборгованість або заявити свої заперечення.
На суми заборгованості постачальників з невідфактурованих поставок після їх перевірки бухгалтерія повинна вимагати від постачальників розрахунково-платіжні документи. Постачальники зобов’язані подати покупцям такі документи або повідомити причини щодо їх неподання чи про відсутність такої заборгованості.
У результаті такої звірки на рахунках обліку розрахунків з покупцями і замовниками, постачальниками і підрядниками, іншими дебіторами і кредиторами повинні залишатися виключно погоджені суми.
В окремих випадках, коли до кінця звітного періоду розбіжності не усунені або залишились не з’ясованими, розрахунки з дебіторами і кредиторами відображаються кожною стороною у своєму балансі в сумах, що випливають із записів у бухгалтерському обліку і визнаються нею правильними.
Зацікавлена сторона зобов’язана передати матеріали про розбіжності на вирішення відповідних органів (до суду);
До акта інвентаризації розрахунків додається довідка про дебіторську і кредиторську заборгованість, щодо якої термін позовної давності минув, із зазначенням осіб, винних у тому, що термін позовної давності заборгованості минув, а також назви і адреси дебіторів або кредиторів, суми, причини, дати і підстави виникнення заборгованості.
Документальне оформлення результатів інвентаризації
Під час інвентаризації комісія складає документи, в яких відображаються наявні цінності (інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, звіряльні відомості тощо). Інструкція № 69 не встановлює типових форм описів та звіряльних відомостей. Для деяких цінностей форми інвентаризаційних документів встановлені в окремих нормативних актах, наприклад для готівки — в Положенні № 637. Якщо ж таких форм немає, підприємство може розробити свої форми (з урахуванням вимог ст. 9 Закону про бухоблік) або скористатись формами, затвердженими ще за часів СРСР постановою № 241. Перелік інвентаризаційних документів з коротким описом особливостей їх складання ми навели у табл. 3 (с. 39).
Таблиця 3. Інвентаризаційні документи
Інвентаризаційний документ | Особливості заповнення |
1 | 2 |
Основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та нематеріальні активи | |
Інвентаризаційний опис основних засобів (ф. № інв-1) | Об’єкт інвентаризації — ОЗ: — будівлі, споруди та інші нерухомі об’єкти ОЗ (один раз на 3 роки); — бібліотечні фонди (один раз на 5 років або щороку з охопленням інвентаризацією не менше 20 % одиниць бібліотечного фонду); — ОЗ та ІНМА, крім названих вище (обов’язково один раз на рік); |
Складається в одному примірнику окремо щодо кожного місцезнаходження цінностей та посадової особи, відповідальної за збереження ОЗ. На орендовані ОЗ складається окремий опис. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 2 на с. 20) | |
Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (ф. № НА-4) | Форму, затверджену наказом МФУ від 22.11.04 р. № 732, можна застосовувати для інвентаризації всіх НА, а не тільки для прав інтелектуальної власності. Складається в одному примірнику щодо кожного місцезнаходження об’єктів права інтелектуальної власності (НА) та кожної особи, відповідальної за використання цього об’єкта. До інвентаризаційного опису включається кожен окремий об’єкт |
Звіряльна відомість результатів інвентаризації основних засобів (ф. № інв-18) | Складається бухгалтерією в одному примірнику для відображення результатів інвентаризації ОЗ, ІНМА та НА, щодо яких виявлено відхилення від облікових даних. До неї долучають пояснення осіб, відповідальних за використання та зберігання. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 3 на с. 21) |
Товарно-матеріальні цінності | |
Інвентаризаційний опис (типова ф. № М-21) або Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей (ф. № інв-3) | Складається в одному примірнику на ТМЦ(1), що знаходяться на підприємстві. Форму № інв-3 застосовують у частині, що не суперечить типовій формі № М-21 (лист Держкомстату від 15.07.10 р. № 14/2-18/72) Не застосовується для інвентаризації: — ТМЦ, прийнятих (зданих) на відповідальне зберігання, матеріалів і товарів, що перебувають у дорозі (застосовують окремі ф. № інв-5 та ф. № інв-6); — дорогоцінних металів, каміння та виробів з них, у тому числі наявних у відходах і брухті (застосовують ф. № інв-8, ф. № 8а та № 9). Торговельні підприємства для інвентаризації товарів, тари можуть застосовувати типові форми № інв-12 (для оптової торгівлі) і № інв-13 (для роздрібної торгівлі) та відповідні їм звіряльні відомості типових форм № інв-20 і № інв-21, затверджені наказом ЦСУ СРСР від 10.06.76 р. № 453. Підприємства громадського харчування можуть відображати залишки продуктів та напівфабрикатів в описі типової форми № інв-14, затвердженої цим самим наказом. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 5 на с. 22) |
Інвентаризаційний ярлик (ф. № інв-2) | Використовується, якщо відсутня можливість для інвентаризаційної комісії відразу здійснити підрахунок ТМЦ і записати їх до інвентаризаційного опису. Заповнюється в одному примірнику та зберігається разом із переліченими ТМЦ за їх місцезнаходженням. Дані використовуються для заповнення форми № М-21 (№ інв-3) |
Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей, прийнятих (зданих) на відповідальне зберігання (ф. № інв-5) | Складається в одному примірнику на ТМЦ, що перебувають на складах інших підприємств або прийняті від інших підприємств та зберігаються на нашому підприємстві: на відповідальному зберіганні, на комісії, у переробці |
Акт інвентаризації матеріалів і товарів, що перебувають у дорозі (ф. № інв-6) | Складається в одному примірнику на ТМЦ, що перебувають у дорозі (наприклад, переміщуються всередині одного підприємства з одного складу на інший) |
Акт інвентаризації дорогоцінних металів та виробів з них | Інвентаризацію проводять двічі на рік — на 1 січня і на 1 липня. Складається у двох примірниках, підписується та передається до бухгалтерії |
Інвентаризаційний опис дорогоцінних металів, що містяться в напівфабрикатах, вузлах і деталях обладнання, приладах та інших виробах | Інвентаризацію проводять двічі на рік — на 1 січня і на 1 липня. Складається у двох примірниках, підписується та передається до бухгалтерії |
Акт інвентаризації дорогоцінного каміння, природних алмазів та виробів з них (ф. № інв-9) | |
Звіряльна відомість результатів інвентаризації товарно-матеріальних цінностей (ф. № інв-19) | Складається бухгалтерією в одному примірнику для відображення результатів інвентаризації ТМЦ, щодо яких виявлено відхилення від облікових даних. До неї долучають пояснення осіб, відповідальних за використання та зберігання ТМЦ. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 6 на с. 22) |
Каса | |
Акт про результати інвентаризації наявних коштів | При інвентаризації проводиться покупюрне перерахування усіх готівкових коштів і перевірка інших цінностей, що зберігаються в касі. При автоматизованому веденні касової книги потрібно здійснювати перевірку правильності роботи програмних засобів обробки касових документів. У разі застосування реєстраторів розрахункових операцій звіряється сума готівки на місці, проведення касиром розрахунків із сумою, зазначеною у звіті реєстратора розрахункових операцій (у розрахункових книжках та Книзі обліку розрахункових операцій). Періодичність проведення встановлюється керівником |
Складається у двох примірниках, їх підписують члени інвентаризаційної комісії та МВО (касир). Один примірник акта передається до бухгалтерії підприємства, другий залишається у МВО. При зміні МВО акт складається у трьох примірниках (для МВО, яка здала цінності, МВО, яка прийняла цінності, а також бухгалтерії). Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 4 на с. 21) | |
Бланки суворого обліку | |
Інвентаризаційний опис цінностей та бланків документів суворої звітності (ф. № інв-16) | Складається у двох примірниках, підписується інвентаризаційною комісією та МВО. |
Розрахунки | |
Акт звірки розрахунків (у довільній формі) | Складається стороною, яка ініціює проведення звірки розрахунків, керуючись п.п. 11.11 Інструкції № 69. Цей документ не є первинним документом, тому за його даними не здійснюють записи в бухгалтерському та податковому обліку. Дебітор зобов’язаний повернути акт протягом 10 днів з дня його отримання, підписаним з підтвердженням заборгованості або з аргументованими запереченнями (п.п. «а» п.п. 11.11 Інструкції № 69). Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 7 на с. 27) |
Довідка до акта інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами (додаток до ф. № інв-17) | Складається в розрізі синтетичних рахунків бухгалтерського обліку на підставі актів звірки розрахунків. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 8 на с. 27) |
Акт інвентаризації розрахунків з покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами (ф. № інв-17) | Складається в одному примірнику на підставі Довідок (додаток до ф. № інв-17). Акт звірки розрахунків разом з Актом інвентаризації розрахунків після рішення власника (керівника) підприємства про регулювання розбіжностей у даних про заборгованість відповідно до ст. 9 Закону про бухоблік є підставою для відображення суми заборгованості у бухгалтерському обліку у складі поточної, сумнівної, безнадійної заборгованості та інших операційних доходів (лист МФУ від 18.09.07 р. № 31-34000-10-10/18896). Приклад заповнення наведено у Шпаргалці тижня (рис. 9 на с. 27) |
Витрати майбутніх періодів та забезпечення майбутніх витрат і платежів | |
Акт інвентаризації витрат майбутніх періодів (ф. № інв-11) | Об’єкт інвентаризації — витрати майбутніх періодів, що обліковуються в бухобліку на рахунку 39 (витрати, пов’язані з підготовчими до виробництва роботами в сезонних галузях промисловості; з освоєнням нових виробництв та агрегатів; сплачені авансом орендні платежі; оплата страхового полісу, оплата торгового патенту; передплата газет, журналів, періодичних і довідкових видань тощо) |
Складається в одному примірнику. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 10 на с. 28) | |
Акт інвентаризації забезпечення майбутніх витрат і платежів (у довільній формі) | Об’єкт інвентаризації — сума створених забезпечень (на оплату відпусток працівникам; додаткове пенсійне забезпечення; виконання гарантійних зобов’язань; реструктуризацію, виконання зобов’язань у разі припинення діяльності; виконання зобов’язань за обтяжливими контрактами тощо). Форму акта слід розробити самостійно, можна взяти за основу ф. № інв-11. Залишок забезпечення переглядається на кожну дату балансу і, за потреби, коригується — збільшується або зменшується (п. 18 П(С)БО 11) |
Складається в одному примірнику, підписується та передається до бухгалтерії | |
Незавершений ремонт ОЗ та НЗВ | |
Акт інвентаризації незавершених ремонтів основних засобів (ф. № інв-10) | Складається в одному примірнику, підписується та передається до бухгалтерії. При автоматизованій обробці даних щодо обліку результатів інвентаризації ф. № інв-10 комісії видають із заповненими графами 1 — 6, 8 і 9. Комісія на підставі перевірки стану робіт у натурі заповнює графу 7. Ця форма застосовується для ремонтів, які відображаються на рах. 15 та 23. Тобто для «капітальних» ремонтів ОЗ (поліпшення, переобладнання, модернізації) та ремонтів, які проводяться виробничим методом. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 11 на с. 28) |
Акт інвентаризації НЗВ (у довільній формі) або Інвентаризаційний опис НЗВ (типова форма № інв-7) | Відображають фактичну наявність запасів (деталей, вузлів, агрегатів) та не закінчених виготовленням і складанням виробів, що перебували у виробництві. ТМЦ, які не піддавалися обробці, відображають у типовій формі № М-21 (№ інв-3) |
Складається в одному примірнику щодо кожного цеху, підписується та передається до бухгалтерії. Приклад заповнення наведено у Шпаргалці бухгалтера (рис. 12 на с. 29) | |
(1) Для інвентаризації нафти і нафтопродуктів спільним наказом Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансу і Держтехрегулюваннявід 20.05.08 р. № 281/171/578/155 розроблено свої форми документів, якими оформляють інвентаризацію: для підприємств — ф. № 24-НП, для АЗС — ф. № 25-НП, для суден — ф. № 26-НП, щодо нафтопродуктів, які не належать підприємству, — ф. № 30-НП, порівняльна відомість результатів інвентаризації — ф. № 27-НП. Інвентаризацію нафти і нафтопродуктів проводять щомісяця. |
Документи і скорочення статті
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.
Закон про бухоблік — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.
Інструкція № 69 — Інструкція про інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом МФУ від 11.08.94 р. № 69.
Положення № 158 — Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затверджене постановою КМУ від 02.03.93 р. № 158.
Порядок № 732 — Порядок застосування типових форм первинного обліку об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів, затверджений наказом МФУ від 22.11.04 р. № 732.
ТМЦ — товарно-матеріальні цінності.
НЗВ — незавершене виробництво.
МВО — матеріально відповідальна особа.
ОЗ — основний засіб.
ІНМА — інші необоротні матеріальні активи.
НА — нематеріальні активи.