Теми статей
Обрати теми

Книга підприємця-загальносистемника: здрастуй, нова форма

Редакція БТ
Стаття

КНИГА ПІДПРИЄМЦЯ-ЗАГАЛЬНОСИСТЕМНИКА:

здрастуй, нова форма

 

Ще влітку з’явився проект міндоходівського наказу про затвердження нової форми Книги для підприємців, які перебувають на загальній системі оподаткування, та осіб, які займаються незалежною профдіяльністю. І от нарешті наказ затверджений та пройшов реєстрацію в Мін’юсті (ви вже знаєте про це з минулого номера «БТ»). Законної сили цей документ набрав з 18.10.13 р. (із дня його офіційного опублікування). Отже, з цієї дати Книгу потрібно вести вже за новою формою. Розберемося, чи стане платникам легше.

Жанна СЕМЕНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», bn@id.factor.ua

 

Відколи?

Перше логічне запитання, яке спадає на думку платникам, коли вони дізнаються про запровадження нових форм облікових регістрів або звітності, — з якої дати набирають чинності зміни.

Наказ № 481, а саме ним затверджено нову форму Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (далі — Книга), і порядок її ведення, набрав чинності з 18.10.13 р. (дати офіційного опублікування). Відповідно, починаючи з цієї дати Книгу потрібно вести за новою формою.

Увага! Платник починає записи в новій Книзі лише з моменту її реєстрації в органі Міндоходів. Результат за місяць (жовтень), IV квартал та весь 2013 рік виводиться наростаючим підсумком з урахуванням даних попередньої (старої) Книги, яка залишається у підприємця (при цьому переносити записи зі старої Книги до нової не потрібно). Такий висновок напрошується з аналогії з нормою з п.п. 4 п. 3 нового Порядку № 481. Згідно з нею в разі необхідності реєстрації нової книги протягом податкового (звітного) періоду записи в ній продовжуються наростаючим підсумком, а попередня Книга залишається в самозайнятої особи.

До моменту реєстрації нової Книги (а це потрібно зробити якомога оперативніше) нічого не залишається, як вести стару Книгу, зареєстровану в органі Міндоходів. Такі роз’яснення (поки в усній формі) дають і контролюючі органи на місцях.

Про можливі ризики «зволікання» з переходом на нову форму ви могли дізнатися з попереднього номера «БТ» (с. 4). Сподіватимемося, що податківці не «лютуватимуть». Більше того, є неофіційна інформація, що вони готують роз’яснення про можливість переходу на нову форму аж до кінця року. Це тішить.

Узагалі, розглядаючи «перехідні» питання в подібних випадках, завжди дивуєшся, навіщо створювати черговий ажіотаж. Чому б одразу «офіційно» не запровадити нову форму Книги з 1 січня 2014 року? Тоді було б достатньо часу на повне забезпечення наявності Книг у продажу, на спокійну реєстрацію платниками нових Книг та на вивчення змін. Але ні, так було б нецікаво.

 

Хто?

Тут на підприємців очікує приємний сюрприз. Тепер на найманих працівників не потрібно реєструвати окремі Книги*: у підприємця (самозайнятої особи) буде тільки одна Книга, яку він сам і вестиме (як у «докодексні» часи). Старі Книги працівників залишаються на зберіганні у підприємця.

* Нагадаємо: Порядок № 1025, що втратив чинність, вимагав від підприємців, крім своєї основної Книги, реєструвати окремі Книги на кожного найманого працівника, який здійснює розрахунки з покупцями (замовниками) за готівку.

У зв’язку з цим у новій Книзі відсутні графи для відображення внутрішнього переміщення товарів від підприємця до найманих працівників. Заповнення цих граф потребувало від підприємців додаткових витрат праці та часу, тому ці зміни також багатьох порадують. Тепер підтвердження товару між торговельними точками фіксуватиметься тільки у внутрішніх документах, які ведуться в довільній формі на розсуд підприємця.

 

У який спосіб?

Віднині передбачено два способи ведення Книги:

1) у паперовому вигляді. Тут без жодних змін. Пронумерована та прошнурована Книга із зазначенням даних про платника на титульному аркуші подається до податкового органу для реєстрації. Реєстрація Книги здійснюється безоплатно (граничний строк, протягом якого податковий орган повинен зареєструвати Книгу, не встановлено). Як і раніше, Книгу потрібно заповнювати вручну розбірливо чорним чорнилом або кульковою ручкою;

в електронному вигляді. Тим, хто бажає скористатися цим прогресивним нововведенням, потрібно отримати посилені сертифікати відкритих ключів у сертифікованих центрах, укласти договір з податковим органом про визнання електронних документів, сформувати та надіслати засобами електронного зв’язку заяву до податкового органу на отримання Книги. Протягом 3-х робочих днів після отримання заяви самозайнятій особі надсилається повідомлення про реєстрацію Книги із зазначенням реєстраційного номера та дати реєстрації.

 

Як?

Тепер переходимо до найважливішого питання, як за новими правилами заповнюється Книга. Зупинимося на основних моментах.

1. Кількість граф. Стара форма Книги складалася з 12 граф, нова — з 9. Вище ми вже зазначали, що в новій формі Книги відсутні графи для відображення внутрішнього переміщення товарів. До приємних змін також належить скасування граф для відображення залишку ТМЦ на початок та кінець звітного періоду. Отже, із Книги вилучено облік руху товарів. Ці зміни, по-перше, значно спростять заповнення Книги, а по-друге, ускладнять податківцям застосування штрафу за ст. 20 Закону про РРО за торгівлю неоприбуткованими товарами (не менше 170 грн.). Водночас податківці й так «переорієнтовувалися» з неї на «дорожчу» санкцію за ст. 121 ПКУ за незабезпечення зберігання первинних документів (510 грн.).

2. Відображення сумових показників. Дані Книги заповнюються у гривнях із копійками (п. 9 Порядку № 481).

3. Суми ПДВ. Якщо підприємець зареєстрований платником ПДВ, то доходи та витрати він відображає у відповідних графах Книги без урахування сум ПДВ. Нагадаємо: суму сплаченого до бюджету ПДВ підприємець не має права включити до складу своїх витрат.

4. Періодичність заповнення. Записи у Книзі виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід (п. 5 Порядку № 481). Відповідно, «порожні» дні, протягом яких діяльність не провадилася, не вносяться до Книги.

5. «Прибуткова» частина. Повторимося, що за новими правилами записи у Книзі виконуються на підставі первинних документів за підсумками робочого дня, в якому отримано дохід. Більш чітко прописано, що доходи відображаються загальним підсумком за день, а не за фактом кожного продажу.

Важливо! Підприємець-загальносистемник відображає доходи за «касовим» методом, тобто при отриманні компенсації (у грошовій або негрошовій формі) за продані товари (роботи, послуги).

Із нововведень звернемо увагу на запровадження графи для відображення суми повернених покупцям коштів за товари (роботи, послуги). Раніше аналогічної графи не було і повернення доводилося відображати у графі 3 старої Книги зі знаком «-». Тепер загальна сума доходів (гр. 4) розраховується як різниця між сумою отриманого доходу (гр. 2) та сумою повернених покупцям коштів (гр. 3).

Упевнені, що із заповненням «прибуткової» частини Книги проблем не виникне, оскільки кардинальних змін тут не відбулося. Хіба що звернемо увагу, що тепер безпосередньо в Порядку № 481 прописано, що до доходів, зокрема, включаються кошти, що надійшли на поточний рахунок, до каси платника податків та/або отримані готівкою, а також сума заборгованості, за якою закінчився строк позовної давності, вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).

6. «Витратна» частина. Тут все дещо складніше (але водночас легше, ніж було раніше). Підприємець, як відомо, відображає витрати за фактом отримання доходу та за умови, що придбані товари (роботи, послуги) фактично отримано та оплачено (тобто за «другою подією»). Тільки в такому разі витрати вважаються фактично понесеними підприємцем і можуть бути відображені у Книзі.

У попередниці нової Книги підприємець за фактом придбання ТМЦ (товарів, матеріалів, сировини тощо) заповнював гр. 5 і зазначав реквізитів документів, що підтверджували ці витрати. Ця графа транзитна і була призначена для обліку надходження ТМЦ для визначення залишку ТМЦ на кінець звітного періоду. Результативною графою, дані якої враховувалися при розрахунку чистого оподатковуваного доходу, була гр. 6, де на дату отримання доходів від продажу товарів (продукції, робіт, послуг) відображалися витрати, безпосередньо пов’язані з отриманням такого доходу. Придбані роботи та послуги (тобто витрати, що не несуть у собі матеріальну складову) відображалися у гр. 10 старої Книги.

Зараз бачимо дещо інший підхід.

Графа 6 «сума витрат, пов’язаних з придбанням товарів (робіт, послуг)». Тут відображається сума витрат, пов’язаних із придбанням товарів (робіт, послуг). Отже, тепер витрати на придбання і ТМЦ, і робіт з послугами (раніше тільки ТМЦ), безпосередньо пов’язаних з отриманням доходу, наводяться в одній графі — гр. 6.

Порядок заповнення цієї графи на сьогодні викликає найбільшу кількість запитань. У п.п. 5 п. 6 Порядку № 481 зазначено, що гр. 6 заповнюється за підсумками дня, в якому отримано дохід. Як бачимо, тепер є пряма вказівка про заповнення цієї графи день у день із отриманням доходу. Прямо скажемо: цю вимогу важко реалізувати багатьом суб’єктам.

Якщо підприємець продає товари невеликої номенклатури, що обліковуються за методом ідентифікованої вартості, то проблем із заповненням цієї графи не виникне. Інша річ, якщо йдеться про торговця з великим асортиментом товарів, який веде облік за середньозваженою вартістю. Він не може щодня виводити суму витрат за продані товари. Те ж саме стосується і підприємця-виробника. Розрахувати собівартість виробленої продукції він зможе тільки після закінчення звітного місяця. Відповідно, тільки за підсумками звітного місяця він зможе відобразити у Книзі витрати у вигляді собівартості реалізації.

Для довідки! У п. 3.6 Порядку № 1025 зазначалося тільки, що у гр. 6 відображається сума витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів. Це надавало певну свободу в питанні, в який момент потрібно відображати витрати у Книзі. Так, нічого не заважало відображати витрати у гр. 6 за підсумками звітного місяця при підбитті підсумків загальною сумою на підставі відомості (звітів, розрахунків тощо) за відповідними витратами.

Вважаємо, що підприємці, для яких щоденне заповнення гр. 6 Книг є вкрай проблематичним, і надалі, всупереч вимогам Порядку № 481, заповнюватимуть її тільки за підсумками місяця. Максимум, що загрожує за це, — штраф за неналежне ведення обліку доходів і витрат за ст. 1641 КпАП (від 51 до 85 грн.). Зауважимо, що штраф за ст. 20 Закону про РРО за здійснення реалізації товарів, які не враховані в установленому порядку, в розмірі подвійної вартості неврахованих товарів, але не менше 170 грн., у цьому випадку незастосовний.

Не забувайте в разі повернення товару постачальникам знімати з витрат раніше відображені витрати (у гр. 6 із знаком «-»).

Графа 5 «реквізити документа, що підтверджує понесені витрати». Документами, що підтверджують витрати, можуть бути, зокрема, платіжне доручення, прибутковий касовий ордер, квитанція, фіскальний чек, акт закупівлі (виконаних робіт, наданих послуг) та інші первинні документи, які посвідчують факт оплати товарів, робіт, послуг (п.п. 5 п. 6 Порядку № 481).

Графа 5 кореспондує з іншими витратними графами Книги, а саме 6, 7 і 8. Необхідність наведення у Книзі підтвердного документа ускладнює і так нелегку ситуацію із заповненням гр. 6, зважаючи на наявність тісного зв’язку між ними.

Виходить, що підприємцю потрібно не тільки підраховувати щоденну суму витрат, а й розписати її в розрізі підтвердних документів. Це до снаги лише торговцям, які продають одиничний товар або працюють з невеликою номенклатурою. Якщо підприємець прийме рішення про заповнення гр. 6 не щодня, а за підсумками звітного місяця, то гр. 5, що з нею кореспондує, взагалі не буде заповнена. Отже, такі суб’єкти заповнюватимуть гр. 5, наводячи в ній реквізити підтвердного документа, тільки щодо витрат, які потрапляють до «іншої» гр. 8 нової Книги.

Як варіант (хоча одразу зауважимо, що він не відповідає абсолютно всім вимогам Порядку № 481) підприємцям можна запропонувати такий порядок заповнення гр. 5 і 6 Книги. Протягом звітного місяця вносити до цих граф суму витрат та реквізити підтвердних документів у суцільний спосіб у міру їх здійснення (точніше оплати). Наприкінці місяця при розрахунку остаточного результату собівартості проданих товарів (робіт, послуг) у гр. 6 відображати коригування (+/-) понесених витрат. У гр. 5 у такому разі можна вказати, наприклад, номер та дату складання довідки про коригування витрат (відомості обліку руху товарів чи іншого документа, на підставі якого проводиться розрахунок). Повторимо: до цього варіанта можуть (точніше вимушені) вдатися підприємці, в яких немає можливості виконати вимоги Порядку № 481 в ідеалі.

Графа 7 «витрати на оплату праці найманих осіб». У цій графі відображається сума витрат на оплату праці та нарахування на оплату праці найманих працівників, понесені у звітному місяці. Зважаючи на відсутність чітких рекомендацій, вважаємо, що, як і зараз, тут показуємо «брудну» суму (тобто без вирахування ПДФО та ЄВС) заробітної плати на дату її виплати працівникам, а також суму перерахованого ЄВС «зверху» із зарплати працівників (на дату фактичної сплати). Такі витрати прямо не прив’язані до отримання виручки, тому їх слід ураховувати в тому місяці, в якому вони здійснені (на дату виплати).

Графа 8 «інші витрати, пов’язані з одержанням доходу». Тут Порядком № 481 наказано відображати витрати, які не відображені у гр. 6 і 7, зокрема, витрати на оплату послуг зв’язку, комунальних послуг, оренду, витрати на відрядження тощо. Інакше кажучи, тут відображаються накладні витрати, пов’язані з господарською діяльністю. У цій графі підприємець відображає і суму ЄВС, сплаченого «за себе», інші податки (крім оплати вартості патентів та суми ПДФО у вигляді авансових платежів і при остаточному розрахунку за підсумками року).

Графа 9 «Сума чистого оподатковуваного доходу (гр. 4 - гр. 6 - гр. 7 - гр. 8)». Ця графа заповнюється за підсумками звітного періоду згідно з наведеною в ній формулою. Звітним податковим періодом для підприємців-загальносистемників та самозайнятих осіб є рік. Проте, зважаючи на вимогу в Порядку № 481 про підбиття сумарних підсумків за місяць, квартал та рік, показник гр. 9 теж слід розраховувати за результатами цих періодів. Річний показник гр. 9 повинен збігатися із сумою чистого оподатковуваного доходу, що відображається в річній декларації.

Для закріплення викладеного вище наведемо приклад заповнення Книги.

 

Приклад заповнення

Приклад. Заповнимо Книгу на підставі таких операцій (підприємець є платником ПДВ):

1) 31.10.13 р. — підписано акт наданих орендних послуг на суму 1200,00, у тому числі ПДВ — 200,00 грн. Оплату оренди здійснено 05.11.13 р. (платіжне доручення № 835).

Ці витрати буде відображено у гр. 8 Книги 05.11.13 р.;

2) 01.11.13 р. — продано товар А за ціною 4800,00 грн. (ПДВ — 800,00 грн.). Купівельна вартість товару — 3600,00 грн., у тому числі ПДВ — 600,00 грн. Оплата постачальнику здійснювалася 20.10.13 р. (платіжне доручення № 780).

Попри те, що товар було оплачено 20 жовтня, у Книзі витрати відображаємо на дату отримання доходів від його продажу, тобто 01.11.13 р.;

3) 04.11.13 р. — отримано та оплачено постачальнику товар В за вартістю 9000,00 грн., у тому числі ПДВ — 1500,00 грн.

Витрати на придбання цього товару буде відображено у Книзі тільки на дату отримання доходу від його продажу;

4) 31.10.13 р. — нараховано зарплату найманому працівнику в сумі 1150,00 грн. Зарплата виплачується 2 рази на місяць (21.10.13 р. за 1-шу половину — 700 грн., 05.11.13 р. за 2-гу половину — 450 грн. «брудними», «чистими» згідно з розрахунково-платіжною відомістю — 328,33 грн.).

У Книзі відображаємо на дату виплати «брудну» суму зарплати (на прикладі виплати за 2-гу половину місяця);

5) 05.11.13 р. — у день виплати зарплати сплачено «зарплатні» платежі:

— ПДФО — 61,29 грн.;

— ЄВС «знизу» — 16,20 грн.;

— ЄВС «зверху» — 165,74 грн.

У Книзі відображаємо тільки витрати зі сплати ЄВС «зверху» із зарплати найманого працівника;

6) 06.11.13 р. — виплачено покупцю гроші у зв’язку з поверненням товару в сумі 180,00 грн.

Операції повернення відображаються у гр. 3 Книги на дату виплати коштів у сумі 150,00 грн. (без урахування ПДВ);

7) 10.11.13 р. — сплачено:

— авансовий внесок з ПДФО в розмірі 300,00 грн.;

— суму ЄВС «за себе» — 104,10 грн.;

— збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності (патент) — 100,00 грн.

У гр. 8 Книги відображається тільки сума сплаченого ЄВС «за себе». Інші платежі не включаються до складу витрат підприємця та не відображаються у Книзі.

 

Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб,
 що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи,
 які провадять незалежну професійну діяльність

Період обліку (день, місяць, квартал, рік)

Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності

Сума повернутих коштів за товари (роботи, послуги)

Загальна сума отриманого доходу, яка підлягає декларуванню
(гр. 2 - гр. 3)

Витрати, пов’язані з господарською діяльністю або провадженням незалежної професійної діяльності

Сума чистого оподатковуваного доходу
(гр. 4 - гр. 6 -  гр. 7 - гр. 8)

реквізити документа, що підтверджує понесені витрати

сума витрат, пов’язаних із придбанням товарів (робіт, послуг)

витрати на оплату праці найманих осіб

інші витрати, пов’язані з одержанням доходу

1

2

3

4

5

6

7

8

9

01.11.13

4000,00

 

4000,00

пл. дор. № 780

3000,00

 

 

 

05.11.13

 

 

 

пл. дор. № 835

 

 

1000,00

 

05.11.13

 

 

 

Відомість про з/пл за жовтень

 

450,00

 

 

05.11.13

 

 

 

пл. дор. № 836

 

165,74

 

 

06.11.13

 

150,00

-150,00

чек № ФН2665013060

-100

 

 

 

10.11.13

 

 

 

пл. дор. № 838

 

 

104,10

 

Приклад заповнення Книги

 

Висновки

  • Підприємцям та особам, які провадять незалежну професійну діяльність, у терміновому порядку потрібно подати на реєстрацію нову Книгу до органу Міндоходів за своєю податковою адресою.

  • На найманих працівників реєструвати окремі Книги тепер не потрібно.

  • Нова Книга компактніша (за кількістю граф), ніж її попередниця.

  • Проблеми з порядком заповнення «витратних» граф Книги не знято. Більше того, зараз, на наш погляд, вимоги посилено (витрати необхідно відображати за підсумками дня, в якому отримані доходи).

  • Концептуально порядок формування (відображення у Книзі) доходів і витрат підприємця-загальносистемника не змінився.

 

Документи статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.

Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 01.06.00 р. № 1776-III.

Порядок № 481 — Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Міндоходів від 16.09.13 р. № 481.

Порядок № 1025 — Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом ДПСУ від 24.12.10 р. № 1025 (втрачає чинність із набранням чинності Порядком № 481).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі