Теми статей
Обрати теми

Відповідальність за порушення 10-тисячного обмеження на готівкові розрахунки у періоді до 01.09.13 р.

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Відповідальність за порушення 10-тисячного обмеження на готівкові розрахунки
у періоді до 01.09.13 р.

Підзвітна особа торговельного підприємства, яке працює щоденно (без вихідних), придбала за готівку в суботу в іншого суб’єкта господарювання товари на суму 18 тис. грн. Залишок готівки в касі на початок дня суботи склав 30 тис. грн. У суботу до каси надійшла виручка в сумі 55 тис. грн., а у неділю — 40 тис. грн. У понеділок зранку підприємство здало всі кошти, що знаходилися в касі, до банку. Ліміт залишку готівки в касі становить 50 тис. грн. Які штрафні санкції можуть бути застосовані до суб’єкта господарювання у цьому випадку?

(м. Харків)

 

Нагадаємо, що здійснення готівкових розрахунків одного підприємства (підприємця) з іншим підприємством (підприємцем) протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами допускається на суму не більше ніж на 10 тис. грн. Це передбачено п. 2.3 Положення № 637* та п. 1 постанови НБУ від 09.02.05 р. № 32 (була чинна до 01.09.13 р.). За це порушення на підприємство — платника готівки** може бути накладено штраф за перевищення встановленого ліміту залишку готівки в касі (яке сталося до 01.09.13 р.) відповідно до абз. 2 ст. 1 Указу № 436*** у двократному розмірі суми виявленої понадлімітної готівки.

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою НБУ від 15.12.04 р. № 637.

** До осіб, які приймають готівку, така відповідальність не застосовується. Це підтверджує Нацбанк (лист від 27.04.05 р. № 11-113/1430-4321) та податківці (консультація у розд. 109.13 ЄБПЗ).

*** Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.

Такий штраф накладається лише у випадку, якщо сума перевищення 10-тисячного обмеження (у нашому випадку це 8000 грн. (18000 - 10000)) і фактичні залишки готівки в касі у день здійснення такої оплати сукупно перевищать затверджений ліміт каси (останній абзац п. 2.3 Положення № 637).

Щоб визначити, чи перевищило підприємство ліміт каси в результаті недотримання обмеження на готівкові розрахунки, варто здійснити такі розрахунки:

1) визначити фактичний залишок готівки на день недотримання готівкового обмеження. Визначаючи цей показник, слід ураховувати, що відповідно до п. 5.9 Положення № 637 готівкові кошти не вважаються понадлімітними в день їх надходження, якщо вони були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку та одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного дня на потреби, які пов’язані з діяльністю підприємства. Це ж стосується і готівкових коштів, що надійшли до кас підприємств у вихідні та святкові дні й були здані в сумі, яка перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку.

Тобто сума готівки, що буде здана до банку в понеділок, не повинна включатися до фактичного залишку готівки на день здійснення такого порушення. У випадку, що розглядається, це виручка, яка надійшла у суботу в сумі 55 тис. грн. та в неділю — 40 тис. грн. Ураховуючи, що цю виручку здано до банку в понеділок, відповідно до п. 5.9 Положення № 637 вона не вважається понадлімітною в день її надходження (у суботу та неділю).

Таким чином, фактичний залишок готівки в касі у суботу на кінець дня склав 30000 грн.;

2) обчислити розрахунковий залишок готівки в касі на кінець дня, в якому допущено порушення. Щоб визначити такий показник, слід до фактичного залишку готівки в касі у день здійснення порушення (30000 грн.) додати суму перевищення 10-тисячного обмеження (8000 грн.).

Розрахунковий залишок коштів у касі на кінець дня, в якому було допущено порушення:

30000 + 8000 = 38000 (грн.);

3) порівняти затверджений ліміт каси із розрахунковим залишком готівки в касі на день порушення.

У разі якщо виявиться, що залишок коштів у касі (сума перевищення 10-тисячного обмеження і фактичні залишки готівки в касі у день здійснення такої оплати) буде перевищувати затверджений ліміт каси (50 тис. грн.), податківці нарахують штраф (у двократному розмірі від суми перевищення).

У ситуації, яка розглядається, порівняння затвердженого ліміту із залишком готівки в касі, має такий вигляд:

50000 грн. > 38000 грн.

Тобто підприємство фактично не допустило перевищення ліміту готівки в касі. А тому на таке підприємство не буде накладено штраф відповідно до абз. 2 ст. 1 Указу № 436.

Отже, незважаючи на те, що підприємство не дотрималося готівкового обмеження, штраф за перевищення ліміту готівки в касі на нього не накладатиметься.

Водночас на сьогодні за порушення 10-тисячного обмеження, крім штрафних санкцій, які накладаються на підприємство, до відповідальності можуть бути притягнені також посадові особи такого підприємства (фізичні особи — підприємці).

Ідеться про адміністративну відповідальність за порушення порядку проведення готівкових розрахунків, яка накладається на посадових осіб підприємства-порушника відповідно до ст. 16315 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП)* у вигляді штрафу в розмірі від 1700 до 3400 грн., а за повторне вчинення цього ж порушення протягом року — від 8500 до 17000 грн. Накладають цей адмінштраф органи Міндоходів, до того ж незалежно від того, було допущене перевищення ліміту залишків у касі чи ні.

* До адміністративної відповідальності за цією статтею притягують посадових осіб підприємства та фізичних осіб — підприємців з 01.01.13 р. після внесення змін до КУпАП Законом України від 06.12.12 р. № 5518-VI ( «БТ», 2013, № 4, с. 4).

Отже, якщо, як у нашому випадку, підприємству і вдалося уникнути відповідальності за порушення готівкових розрахунків згідно з абз. 2 ст. 1 Указу № 436, то посадові особи такого підприємства, незважаючи на це, все таки можуть бути притягнені податківцями до адмінвідповідальності. Строк накладення адмінштрафу обмежено ст. 38 КУпАП, де зазначено сказано, що залежно від виду порушення (триваюче або нетриваюче) адмінштраф може бути накладено протягом двох місяців від дня його виявлення або вчинення. На наш погляд, порушення обмеження готівкового розрахунку є нетриваючим (разовим) порушенням, тому посадових осіб підприємств (фізичних осіб — підприємців) можна притягти до відповідальності за таке порушення лише протягом двох місяців з дня вчинення такого порушення.

Зауважимо, що притягти до відповідальності одночасно і підприємство, і його посадових осіб податківці зможуть лише за порушення, які сталися і стануться до початку осені. Пов’язано це з тим, що з 01.09.13 р. набрали чинності зміни, внесені постановою НБУ від 06.06.13 р. № 210 до п. 2.3 Положення № 637, відповідно до яких при недотриманні обмеження на готівкові розрахунки на підприємство вже не буде накладатися штраф за перевищення ліміту залишків готівки в касі.

Отже, з 01.09.13 р. єдиною мірою покарання за перевищення обмеження на здійснення готівкових розрахунків для суб’єктів господарювання залишилася адмінвідповідальність. Детальніше про це див. статтю «Готівкові» обмеження з 01.09.13 р. поширюються і на операції з фізичними особами» // «БТ», 2013, № 30, с. 40.

Тому, з 01.09.13 р. за недотримання обмеження на готівкові розрахунки до відповідальності будуть притягатися лише посадові особи підприємства-порушника чи фізична особа — підприємець. А за порушення, що були здійснені до 01.09.13 р., будуть штрафувати (за наявності підстав) також і за абз. 2 ст. 1 Указу № 436. Однак такий штраф, на наш погляд, є адміністративно-господарською санкцією. А це означає, що строки його накладення обмежено ст. 250 Господарського кодексу України, відповідно до якої застосувати такі штрафи до правопорушника перевіряючі можуть лише протягом шести місяців із дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік від дня вчинення порушення, крім випадків, передбачених законом. Водночас, податківці та Нацбанк наполягають на застосуванні строку давності у 1095 днів (див. «БТ», 2011, № 21, с. 4 та «БТ», 2011, № 25, с. 11).

 

Сергій ДЕЦЮРА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі