Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Електронний залізничний квиток: оригінал уже не потрібний?

Редакція БТ
Бухгалтерський тиждень Вересень, 2013/№ 36
Друк
Стаття

ЕЛЕКТРОННИЙ ЗАЛІЗНИЧНИЙ КВИТОК:

оригінал уже не потрібний?

 

Купівля через Інтернет квитка на поїзд — справа вже звична. Користуватися таким сервісом могли не тільки звичайні громадяни, а й суб’єкти господарювання. Але чого не вистачало для повного щастя? Для посадки в поїзд потрібно було завчасно відвідати залізничну касу для отримання оригінала документа, оскільки використовувалася технологія з назвою «квиток з відкладеним роздрукуванням». І вже його потрібно було пред’являти провіднику під час посадки.

Нарешті це упущення усунули (ідеться про наказ № 667, яким унесено зміни до Інструкції про відрядження, та про змінений з 9 липня «квитковий» Порядок № 331).

Сьогодні розповімо, як ці вдосконалення стосуються податкового обліку.

Вікторія ЗМІЄНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», v.zmienko@id.factor.ua

 

Електронний документ — як він працює на залізничному транспорті

Порядком № 331 передбачено, що проїзний документ для проїзду в залізничному транспорті може бути оформлено як на спеціальному бланку, так і сформовано в електронному вигляді. Так само в електронному вигляді може бути сформовано перевізний документ на багаж або на надання послуг (користування постільною білизною, бронювання). Більше того, без відвідування залізничної каси можна обійтися й у разі, коли необхідно повернути куплений раніше та невикористаний електронний проїзний (перевізний) документ.

Електронний проїзний (перевізний) документ на залізничний транспорт формується відповідно до Закону про електронні документи за допомогою програмно-апаратного комплексу щодо оформлення електронних проїзних та перевізних документів (ПАК ЕПД ПП). Він, як і його паперовий побратим, є договором на перевезення пасажира (багажу).

Згідно з п. 8.6 Порядку № 331 при купівлі електронного квитка підготовлені ПАК ЕПД ПП дані з електронних квитків вносяться до спеціалізованого РРО. Після запису даних до фіскальної пам’яті для покупця (пасажира) формується електронний проїзний та перевізний документ. Покупець (пасажир) отримує його візуальну форму у вигляді відповідного посадочного документа і перевізного документа (на перевезення багажу).

Для нас як для споживачів при купівлі електронного квитка на проїзд важливо мати посадочний документ. Він є візуальною формою електронного проїзного документа або його частини на паперовому чи електронному носії інформації (на мобільному телефоні, смартфоні, планшеті, компактному персональному комп’ютері, чіп-карті тощо), містить унікальний код та унікальний номер електронного проїзного документа, інформація з якого зчитується відповідним пристроєм або вноситься до відповідної відомості за встановленою формою.

Отримавши посадочний документ і перевізний документ, ми можемо його:

варіант 1 — роздрукувати самостійно;

варіант 2 — зберігати його як сукупність електронних даних (на мобільному телефоні, смартфоні, планшеті, компактному персональному комп’ютері, чіп-карті тощо);

варіант 3 — попросити роздрукувати квиткового касира на вокзалі у квитковій касі.

Тож на що потрібно звернути увагу? У Порядку № 331 не передбачено обміну електронного документа на документ на паперовому носії (суворого обліку), як це передбачав попередник Порядку № 331 Порядок № 712. У квитковій касі пасажир тепер може тільки попросити роздрукувати посадочний документ (п. 8.6 Порядку № 331).

Важливо! Згідно з п. 5.6 Порядку № 331 посадочний документ, перевізний документ, документ на повернення і документ на послуги, роздруковані на паперовому носії, є розрахунковими документами (транспортними квитками). Те, що залізничний перевізник має видати своїм покупцям саме ці документи під час придбання електронного документа, податківці підтверджують у консультації в розділі 109.02 ЄБПЗ. Але для надання статусу розрахункового документа важливо його роздрукувати!

При посадці в поїзд пасажиру достатньо пред’явити провіднику роздрукований квиток на проїзд (перевезення багажу) або його електронний варіант на носії (на мобільному телефоні, смартфоні, планшеті, компактному персональному комп’ютері, чіп-карті тощо).

У результаті отримуємо дуже зручний сервіс — «сидячи на дивані», оформили купівлю квитка на поїзд через Інтернет, і, маючи на руках відповідний гаджет і документ, що засвідчує особу, можна сміливо вирушати на посадку, навіть не друкуючи паперовий варіант електронного квитка.

Єдине «але» на сьогодні: не всі поїзди ще оснащено необхідним апаратом для зчитування коду квитка. Поки це на 100 % реалізовано в поїздах класу «Інтерсіті+». Решту ж поїздів, за даними залізниці, планується забезпечити такими пристроями до кінця 2013 року. Тому на сьогодні важливо перед посадкою уточнити, чи не потрібно завітати до квиткової каси, щоб касир роздрукував вам квиток (згідно з чинним раніше порядком).

Загалом, система дуже зручна. А як вона реалізується для підприємств та підприємців, які направляють своїх працівників у відрядження?

Почнемо з можливості відшкодування працівникам вартості витрачених коштів.

 

Зміни до Інструкції № 59 — відшкодування відряджувальних за роздруківкою

Наказом № 667 з 30.08.13 р. унесено зміни до Інструкції про відрядження в частині використання електронних квитків. Тепер і для відряджень на території України (п. 12 розділу II), і для відряджень за кордон (п. 11 розділу III) передбачено, що в разі використання електронного документа підставою для відшкодування витрат на придбання документа:

1) на проїзд поїздом є роздрукований на паперовому носії посадочний документ;

2) при перевезенні багажу — роздрукований на паперовому носії перевізний документ;

3) у разі окремого замовлення послуги з користування комплектом постільних речей, резервування місць — роздрукований на паперовому носії документ на послуги.

Якщо повертаємо електронний проїзний/перевізний документ на поїзд, до Звіту про відрядження відряджений працівник має додати роздрукований на паперовому носії документ на повернення.

Інформацію про наявність і статус електронного проїзного документа можна буде перевірити на офіційному сайті Державної адміністрації залізничного транспорту України (http://www.uz.gov.ua/). Довідково: електронні проїзні документи можуть мати статус оплаченого, використаного, погашеного або поверненого (п. 8.10 Порядку № 331).

Таким чином, для того щоб роботодавець відшкодував працівнику вартість проїзду поїздом за електронним квитком, до Звіту про відрядження працівник має додати роздрукований самостійно або у квитковій касі посадочний документ. Одного тільки електронного зображення посадочного документа на телефоні або на смартфоні чи наявності його в електронній базі залізниці для відшкодування витрачених коштів, на відміну від можливості проїзду, недостатньо.

Важливо! Оскільки згідно з п. 5.6 Порядку № 331 посадочний документ, перевізний документ, документ на повернення і документ на послуги, роздруковані на паперовому носії, є розрахунковими документами, на наш погляд, до Звіту про відрядження не потрібно додавати документ, що підтверджує оплату електронного квитка (платіжне доручення при безготівковій оплаті, чек банкомата, квитанція платіжного терміналу тощо — при оплаті банківською карткою). Річ у тім, що дата й час оформлення електронного документа вказуються в посадочному та перевізному документах (п. 8.7 Порядку № 331). А без оплати проїзний та перевізний документ, у тому числі електронний, покупцеві не видається.

Звертаємо увагу: Інструкція про відрядження є обов’язковою тільки для роботодавців, які фінансуються з бюджету. Звичайним госпрозрахунковим роботодавцям радимо внести такі самі норми до свого внутрішнього документа про службові відрядження.

 

Податок на прибуток

До податкових витрат підприємство згідно з п.п. 140.1.7 ПКУ може включити витрати на відрядження працівників, серед яких і витрати на проїзд до місця відрядження і назад, у місці відрядження, у тому числі на перевезення багажу та бронювання транспортних квитків. Як й інші витрати, витрати на проїзд мають бути документально підтверджені. Цього від нас вимагає п. 138.2 ПКУ.

Якщо ми купуємо квиток у касі, то сам квиток є як документом на проїзд, так і підтвердженням оплати, витрати за яким ми можемо сміливо включати до податкових. А от для формування витрат за електронним квитком згідно з п.п. 140.1.7 ПКУ потрібні:

— посадковий талон;

— документ про сплату.

Посадковий талон для залізничного транспорту в розумінні п.п. 140.1.7 ПКУ — це визначений Порядком № 331 посадочний документ. Для податкових витрат, на відміну від можливості сісти в поїзд, на наш погляд, електронного зображення посадочного документа на телефоні або на смартфоні недостатньо. Його потрібно роздрукувати на папері одним із способів, передбачених Порядком № 331 (див. вище). Адже згідно з п. 5.6 Порядку № 331 у цьому випадку він буде розрахунковим документом. Найпростіше — роздрукувати самостійно та прикріпити його разом із документом на оплату до Звіту про відрядження. Можна роздрукувати квиток у квитковій касі, але це не обов’язково.

Зауважимо: що стосується необхідності надати документ про оплату, то, на наш погляд, для залізничних перевезень ця вимога п.п. 140.1.7 ПКУ є застарілою. Адже, як зазначалося вище, відповідно до п. 5.6 Порядку № 331 посадочний документ і перевізний документ, роздруковані на паперовому носії, — це розрахункові документи. І в них прописуються дата й час оформлення електронного документа, тобто й дата оплати.

 

ПДВ

Транспортний квиток є підставою для формування податкового кредиту з ПДВ без отримання податкової накладної (п.п. «а» п. 201.11 ПКУ). Але важливо, щоб такий транспортний документ містив:

— загальну суму платежу;

— суму ПДВ;

— податковий номер продавця.

Як розглядалося вище, посадочний документ — це і є візуальна форма проїзного документа, тобто транспортного квитка. Тому, на наш погляд, на його підставі можна включати ПДВ, сплачений у складі вартості проїзду, до податкового кредиту. Важливо, щоб у ньому для дотримання вимоги п.п. «а» п. 201.11 ПКУ було окремо зазначено загальну суму платежу, суму ПДВ та податковий номер продавця.

І цю інформацію ви знайдете в посадочному документі або перевізному документі на багаж, адже їх зазначення передбачено пп. 8.4, 8.7 і 8.15 Порядку № 331 та формою цих документів.

У цьому випадку, як і для відшкодування витрат і формування податкових витрат, посадочний документ або перевізний документ на багаж потрібно роздрукувати.

До речі, раніше податківці не заперечували проти формування податкового кредиту на підставі електронного авіаквитка за умови, що в ньому зазначено загальну суму платежу, суму ПДВ та податковий номер продавця. При цьому як авіакомпанія, так і зазначені особи повинні забезпечити зберігання електронних авіаквитків пасажирів протягом строку, визначеного законодавством про архівну справу та ПКУ (лист ДПАУ від 29.04.11 р. № 8248/6/16-1515-26).

Якщо орієнтуватися на це роз’яснення податківців, то, крім паперової роздруківки, варто зберегти ще й електронний варіант залізничного квитка. У свою чергу, згідно з п. 8.9 Порядку № 331 і п. 12 розділу II та п. 11 розділу III Інструкції про відрядження інформація про квиток міститиметься в базі залізниці. Але оскільки роздрукований посадочний та перевізний документ є розрахунковими документами, то, на наш погляд, електронний варіант залізничного квитка за наявності паперової роздруківки зберігати не обов’язково.

 

Висновок: роздрукований на папері електронний квиток на проїзд у поїзді, на провезення багажу та отримання інших послуг (постільна білизна, бронювання) є підставою для відшкодування роботодавцем відрядженому працівнику витрачених на це коштів, формування податкових витрат і податкового кредиту з ПДВ.

 

Документи і скорочення статті

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.10 р. № 2755-VI.

Закон про електронні документи — Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.03 р. № 851-IV.

Наказ № 667 — наказ МФУ «Про затвердження Змін до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон» від 19.07.13 р. № 667.

Порядок № 712 — Порядок оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному транспорті, затверджений спільним наказом ДПАУ та Мінтрансу від 24.10.01 р. № 712/431.

Інструкція про відрядження — Інструкція про службові відрядження в межах України та за кордон у редакції наказу МФУ від 17.03.11 р. № 362.

Порядок № 331 — Порядок оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному транспорті, затверджений наказом Мінінфраструктури та Міндоходів від 30.05.13 р. № 331/137.

ЄБПЗ — Єдина база податкових знань, розміщена на офіційному сайті Міндоходів www.minrd.gov.ua.

Звіт про відрядження — Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, затверджений наказом МФУ від 05.12.12 р. № 1276.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі