Теми статей
Обрати теми

Податкова накладна: експрес-відповіді на «гарячі» запитання

Редакція БТ
Стаття

Податкова накладна: експрес-відповіді на «гарячі» запитання

На підході нова форма податкової накладної (НН) (с. 11 номера). А отже, і нова «купа» запитань, із нею пов’язаних. Але поки нової ПН немає, без діла не сидітимемо. Пропонуємо вашій увазі чергову порцію відповідей на питання щодо чинної на сьогодні «старої» форми.

Дар’я КРАВЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», d.kravchenko@id.factor.ua

 

 

Запитання

Відповідь

1

2

1. При реєстрації ПН(1) в ЄРПН підприємство-продавець не поставило позначку «Х» у полі «Включено до ЄРПН». Чи можуть виникнути проблеми у покупця щодо ПК?

Ні, проблем у покупця не буде. Чому?

Спершу пригадаємо, які обов’язкові умови ви повинні виконати, щоб покупець зміг сформувати ПК на підставі виписаної вами ПН. Це:

1. Правильно заповнити всі обов’язкові реквізити ПН.

2. Зареєструвати ПН у ЄРПН протягом 15 календарних днів, наступних за днем її складання (п. 201.10 ПКУ).

Як у першому, так і в другому випадку позначка в полі «Включено до ЄРПН» не має жодного значення.

По-перше, вона не належить до обов’язкових реквізитів ПН, перелічених у п. 201.1 ПКУ. А отже, є вона чи ні — на долю ПК покупця це ніяк не вплине.

Крім того, ураховуючи судову практику щодо необов’язкових/обов’язкових реквізитів ПН, податківці навряд чи висуватимуть до такої ПН будь-які претензії.

По-друге, починаючи з 01.07.12 р. п. 201.10 ПКУ дозволяє продавцю видавати ПН ще до моменту її реєстрації в ЄРПН.

А це означає, що ви можете зовсім не ставити в полі «Включено до ЄРПН» відповідну позначку.

Покупець усе одно буде вимушений звірити дані ПН та інформацію, включену до ЄРПН. Відповіддю йому буде виписка, отримана з ЄРПН (пп. 13 — 17 Порядку № 1246). Тільки якщо ПН фактично зареєстровано, покупець має всі підстави для формування ПК.

Зверніть увагу! Незважаючи на такий стан справ, покупцю не варто самостійно ставити позначку в зазначеному полі. Заповнювати всі реквізити ПН — ваша прерогатива (п. 201.1 ПКУ)

2. Підприємство ввезло устаткування на територію України у 2010 році. Чи потрібно вказувати в ПН код УКТ ЗЕД при його продажу?

Звісно.

Підстава: код УКТ ЗЕД — це обов’язковий реквізит ПН для всіх підакцизних та імпортних товарів (п.п. «і» п. 201.1 ПКУ). Вносять його на підставі даних митної декларації, якою були оформлені такі товари при їх ввезенні.

І в цьому правилі немає винятків! Навіть для тих товарів, які ввезли ще до 06.08.11 р. Тобто до того, як почала діяти вимога про обов’язкове включення до ПН коду за УКТ ЗЕД (підкатегорія 101.19 ЗІР Міндоходів).

Начебто все просто. Але як дізнатися код товару за УКТ ЗЕД, не маючи на нього митної декларації? Для цього існує два варіанти:

• отримати відповідну інформацію від свого початкового постачальника;

• визначити код самостійно (лист ДПСУ від 29.12.11 р. № 10768/7/15-3117 // «БТ», 2012, № 5, с. 5). У цьому вам допоможе новий Закон України «Про Митний тариф України» від 19.09.13 р. № 584-VII (набрав чинності 01.01.14 р.). А також нові Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені наказом Міндоходів від 14.01.14 р. № 15 (с. 11 номера)

3. У підприємства є дві печатки. Чи можна ставити на ПН печатку з написом «1»?

Так, однозначно можна.

Проблема в тому, що вимоги до печаток, якими скріплюють ПН, у ПКУ не прописані. Тому в нас немає іншого виходу, як звернутися до вимог Інструкції № 17 (втратила чинність 21.02.11 р.) та Порядку № 1379.

Так, для скріплення ПН постачальник має право використовувати:

«основну» печатку (вона може бути круглої або трикутної форми, а також містити спеціальні символи «Д», «1», «2» тощо);

• спеціальну печатку з написом «Для податкових накладних»;

• спеціальну печатку з назвою філії (структурного підрозділу).

ПН з відбитками таких печаток дають право покупцю сформувати ПК на законних підставах.

Якщо на ПН ви поставили печатку для внутрішнього користування, що має спеціальне призначення («Фінансовий відділ», «Для документів» тощо), то ваш покупець вже не зможе включити ПДВ за цими ПН до складу ПК. Він змушений буде вимагати правильно оформлену ПН, а в разі відмови — подати на вас скаргу (більше інформації з цього питання ви можете знайти у «БТ», 2012, № 24, с. 46 . Також див. с. 18 номера)

4. Платник ПДВ виписує ПН покупцю-сільгосппідприємству. Чи потрібно ставити якісь спеціальні позначки у ПН?

Ні, не потрібно.

На сьогодні форма ПН не передбачає будь-яких спеціальних позначок, щоб виділяти товари/роботи/послуги, які постачаються сільгосппідприємствам.

Так, у порядковий номер ПН після знаку дробу сільгоспники вносять код діяльності (п. 3 Порядку № 1379).

Але! Ця особливість стосується тільки ПН, які виписують самі сільгосппідприємства-постачальники

5. Підприємство постачає покупцю товар згідно з додатковою угодою до договору. Як заповнити графу «Вид цивільно-правового договору» ПН у такому разі?

Тут немає нічого складного.

Як правило, усі додаткові угоди — це невід’ємна частина основного договору. Тому правові відносини встановлює саме договір, «підкоригований» у додатковій угоді.

При складанні ПН не забудьте додержати загальні вимоги Порядку № 1379, що стосуються заповнення графи «Вид цивільно-правового договору». А саме — впишіть до ПН вид основного договору, а також його дату і номер.

Крім того, податківці рекомендують зазначити ще й дані додаткової угоди (підкатегорія 101.19 ЗІР Міндоходів):

• на лінії зазначте «додаткова угода від ____ № ____ до договору надання послуг»;

• у клітинках «від» і «№ » вкажіть дату і номер основного договору

6. Під час документальної перевірки підприємства деякі суми ПДВ були виключені зі складу ПК за ПН, заповненими з помилками. Чи можна відновити ПК після того, як постачальники надали належно оформлені ПН?

Ні. На жаль, відновити ПК ви вже не зможете.

У ПКУ не передбачена можливість виправляти помилки в ПН.

Та і контролюючі органи у своїх роз’ясненнях не прагнуть полегшити життя платникам податків (див. підкатегорію 101.19 ЗІР Міндоходів). Якщо «браковані» ПН виключили з ПК — відновити його неможливо.

У ситуації, коли ПН взагалі немає в підприємства на момент перевірки, шанс поборотися за ПК ще є. Річ у тім, що абз. 3 п. 198.6 ПКУ дозволяє включити до ПК ПН не «старше» 365 днів. Якщо така ПН не має «дефектів», то її можна включити до ПК після перевірки. Те, що податківці виключили частину ПК, не підтвердженого ПН, можна розцінювати як доказ того, що платник податків не включив її до складу ПК (не скористався правом на ПК)

7. Підприємство виписало ПН на послуги, до ціни яких входять імпортні товари (сума ПДВ менше 10 тис. грн.). Чи підлягає такі ПН реєстрації в ЄРПН?

Ні. Незважаючи на те що ви використовуєте у своїй діяльності імпортні матеріали, ПН вам реєструвати не потрібно. У ній навіть не доведеться вказувати код УКТ ЗЕД.

Це пов’язано з тим, що при наданні послуг, у процесі яких задіяно імпортний товар, відсутній факт продажу такого товару. Такого ж висновку в своїх роз’ясненнях дійшли і контролюючі органи (див. підкатегорію 101.20 ЗІР Міндоходів)

(1) Використані такі скорочення: ПН — податкова накладна; ПК — податковий кредит; ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних; Порядок № 1246 — Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.10 р. № 1246; Порядок № 1379 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом МФУ від 01.11.11 р. № 1379.

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі