Теми статей
Обрати теми

«Що в імені тобі моєму?…»: створюємо та обліковуємо власну торговельну марку

Редакція БТ
Стаття

«Що в імені тобі моєму?…»: створюємо та обліковуємо власну торговельну марку

 

Торговельна марка — це імідж та репутація компанії. Це ознака якісного, а інколи — навпаки, неякісного товару. Чого варті такі бренди, як Apple, Coca-Cola, Pringles тощо! А чого були варті висхідні «зірки» китайських продажів 90-х — Abibas, Pоnasonic, NOKLA тощо! До речі, де вони тепер?

Де б вони не були, незаперечним є той факт, що логотип, зображення або слоган, що «закарбовується» у свідомості людини, допомагають виконати одне з головних та важких завдань — «просунути» товар на ринку.

Створити власну торговельну марку на сьогодні неважко. Для цього існує чітко встановлена процедура. А от як відобразити таку операцію в обліку — складніше запитання. Відповідь на нього ви і знайдете в сьогоднішній статті.

Дар’я КРАВЧЕНКО, податковий експерт, d.kravchenko@id.factor.ua

 

Із чого почати?

Почнемо з основ. Адже тільки усвідомивши їх, ми дійдемо до правильного розуміння суті ТМ.

Спочатку дозвольте зауважити: говорячи про ТМ, ми одразу «переводимо м’яч» на поле прав інтелектуальної власності.

Підтвердити таке право ТМ може Свідоцтво України на знак для товарів і послуг (далі — Свідоцтво; ч. 1 ст. 494 ЦКУ; ч. 1 ст. 157 ГКУ). Воно надає власнику ТМ виключні повноваження на користування та розпорядження ТМ на свій розсуд.

Строк дії Свідоцтва обмежено 10 роками від дати подання заявки. Але його можна постійно продовжувати — кожного разу додатково на 10 років. Для цього власник має подати відповідне клопотання впродовж останнього року дії таких прав.

Процес реєстрації ТМ нескладний. Він уключає 5 етапів, що допоможуть нам визначити:

• які на нас чекають витрати, пов’язані з реєстрацією ТМ;

• у який момент виникають майнові права на ТМ.

Зупинятися на кожному з них довго не будемо. Виділимо найголовніше. Отже:

Етап 1. Готуємося до реєстрації.

На цьому етапі вашим основ­ним завданням буде створити макет ТМ. Для цього потрібно чітко визначити:

• що саме ви реєструватимете (назву, зображення або слоган). Не важливо, що це буде. Головне, щоб воно було унікальним, не порушувало права третіх осіб та не вводило в оману споживача. Помічником для вас стане база вже зареєстрованих знаків. Її ви можете знайти на сайті http://base.uipv.org/searchbul/search.php (виберіть у випадному віконці «Відомості про видачу свідоцтв в Україні на знаки для товарів і послуг» та здійсніть пошук за ключовими словами);

• для якої кількості класів товарів або послуг ви використовуватимете ТМ. Їх 45. Щоб дізнатися про них більше, завчасно ознайомтеся з МКТП (http://nice102014.uipv.org/).

Якщо самостійно впоратися з першим етапом вам не до снаги, залучіть сторонню організацію.

Етап 2. Подаємо заявку.

Тут ви теж можете зекономити свій час та звернутися до послуг представника у справах інтелектуальної власності (патентного повіреного)*.

* Нерезиденти, які хочуть зареєструвати ТМ, зобов’язані проводити таку процедуру тільки через патентних повірених.

Вирішили робити все самостійно? Тоді вам прямий шлях до Державного підприємства «Український інститут промислової власності» (далі — ДП «УІПВ»). Подати заявку доведеться особисто (п.п. 2.1.1 Правил № 116). На сайті цього підприємства (http://base.uipv.org/efiling/) пропонують узяти участь в експериментальному поданні заявок в електронному вигляді, однак Правилами № 116 такої можливості не передбачено.

Крім того, вам потрібно сплатити збір за подання заявки (1000 грн. за кожен клас за МКТП)* плюс різні «доплати», наприклад, за подання в заявці кольорового зображення знака. Документ про оплату ви можете подати разом із самою заявкою або протягом 2 місяців від дати її подання.

* Код збору — 40100. Його розмір та порядок оплати визначено Порядком № 1716.

Із документами все гаразд? Отже, протягом місяця ви отримаєте повідомлення із зазначенням номера заявки і дати подання документів.

Зверніть увагу! Починаючи з дати подання заявки у підприємства (підприємця) виникають майнові права інтелектуальної власності (ч. 1 ст. 496 ЦКУ). Наступного дня вже можна використовувати ТМ у своїй діяльності (лист Держкомпідприємництва від 22.06.10 р. № 7930).

Етап 3. Проходимо експертизу.

Вона складається з декількох етапів, на яких зупинятися не будемо. Зауважимо лише, що за тим, як ваша заявка проходить усі стадії, ви можете стежити на сайті ДП «УІПВ» у розділі «ІДС «Відомості про стан діловодства за заявками на знаки для творів і послуг».

Важливо! Якщо заявка не пройде експертизу, її просто відхилять, а гроші не повернуть.

У будь-якому разі вас повідом­лять листом. У разі позитивної відповіді ви отримаєте рішення про реєстрацію знака.

Етап 4. Оплата.

Тепер ви сміливо можете сплатити держмито за видачу Свідоцтва (не забудьте зберегти оригінал із печаткою банку) та збір за публікацію про видачу Свідоцтва на ТМ. Тільки за наявності документів про оплату ви перейдете на наступний етап. «На роздуми» вам дається 3 місяці.

Етап 5. Свідоцтво. Реєстрація ТМ у Державному реєстрі свідоцтв України на знаки для товарів і послуг та публікація про його видачу.

Ці дві дії виконують одночасно на підставі рішення про реєстрацію знака та сплати держмита за видачу Свідоцтва (85 грн.) (Декрет № 7-93) і збору за публікацію про видачу Свідоцтва (150 грн. за кожен клас МКТП) (Порядок № 1716).

Протягом місяця ви одержите лист зі Свідоцтвом, що складається з двох листів — власне Свідоцтва та специфікації до нього.

Саме в останньому з них будуть зазначені:

• дата закінчення строку дії Свідоцтва;

• номер поданої вами заявки;

• дата публікації та номер офіційного бюлетеня, в якому зазначено дані про реєстрацію ТМ;

• власник ТМ;

• класи, за якими ТМ зареєстрували.

Вітаємо, тепер ви можете сміливо ставити на зображенні ТМ знак ® («Зареєстровано»).

 

Бухгалтерський облік

Питання про те, чи визнавати ТМ об’єктом НМА, виникло давно. Норми нашого законодавства сформульовані в такий спосіб, що трактувати їх можна по-різному.

З одного боку, ТМ повністю підпадає під визначення НМА, викладене у П(С)БО 8 «Нематеріальні активи». З іншого боку, той самий документ пропонує витрати на створення ТМ відображати у складі витрат того звітного періо­ду, в якому вони були здійснені (п. 9 П(С)БО 8).

Як бути?

Наша позиція. Слід розподіляти витрати, пов’язані зі створенням власної ТМ та придбанням прав на цю ТМ.

Пункт 9 П(С)БО 8 дає нам чітко зрозуміти: усі витрати на створення та реєстрацію ТМ фіксуємо у витратах того періоду, в якому вони були понесені. І тут навіть не важливо, чи відповідає створена ТМ терміну НМА, наведеному в п. 4 П(С)БО 8. Тому ні про який НМА не не може йтися, як і про його подальшу амортизацію.

Підтвердження цьому знаходимо і в • 63 МСБО 38 «Нематеріальні активи». У ньому зазначено, що витрати на «внутрішньогенеровані» ТМ не слід визнавати як НМА. І причина проста: у цьому випадку не виконано один із важливих критеріїв визнання активу — можливість достовірно оцінити його собівартість (п. 7 П(С)БО 8). Погодьтеся, що відокремити витрати на створення ТМ від витрат на розвиток усього підприємства досить важко.

Резюмуємо: у бухгалтерському обліку самостійно створену ТМ не визнаємо об’єктом НМА. А витрати на її створення та реєстрацію відображаємо на рахунку 93 «Витрати на збут».

Нюанс. У разі якщо ви згодом захочете продати створену вами ТМ, відобразіть доходи проводкою Дт 377 — Кт 719, а зобов’язання з ПДВ так: Дт 719 — Кт 64. При цьому в податковому обліку покажіть різницю між доходом від продажу ТМ та її залишковою вартістю. Додатну різницю — у доходах, від’ємну — у витратах (п. 146.13 ПКУ). Про це ми докладніше розповімо в наступному розділі.

Інша справа, якщо йдеться про придбання права на ТМ. Тоді такі витрати ви визнаєте об’єктом НМА та обліковуєте на субрахунку 123 «Права на комерційні позначення», попередньо відобразивши їх на суб­рахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів».

 

Податковий облік

У податковому обліку все по-іншому. Зареєстрували власну ТМ або придбали виключні права на неї — обов’язково визнайте її об’єктом НМА (п. п. 14.1.120 ПКУ). Такі витрати не можна відображати у складі податкових витрат у пе­ріоді їх здійснення.

Права на ТМ обліковуйте у складі НМА групи 3 (п.п. 145.1.1 ПКУ). На баланс зараховуйте за первісною вартістю ТМ (п.п. 14.1.19 ПКУ), адже ліквідаційну вартість сміливо можна визнати в розмірі 0 грн.

Які витрати включити до балансової вартості ТМ, у ПКУ не прописано. Таким чином, до первісної вартості ТМ уключаємо всі витрати, фактично понесені на виготовлення, реєстрацію та введення в експлуатацію ТМ, а саме:

• плату за розробку макету ТМ, послуги дизайнера;

• збір за подання заявки;

• збір за публікацію і держмито за видачу Свідоцтва;

• оплату послуг патентного повіреного.

Витрати на створення ТМ амортизуємо в податковому обліку (п. 144.1 ПКУ). Використовуємо для цього прямолінійний метод. Суть його полягає в тому, що кожен окремий вид активу амортизують рівними частинами виходячи з його вартості, що амортизується (у нашому випадку — первісної), протягом строку використання (10 років).

Зауважте: строк корисного використання слід прийняти на рівні 10 років з моменту подання заяви про реєстрацію ТМ (п. 3 ст. 5 Закону № 3689).

Нараховувати амортизацію починаємо з місяця, наступного за місяцем уведення в експлуатацію, тобто з наступного місяця після оформлення акта за ф. № НА-1 «Акт введення в господарський оборот об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів»*. При цьому на ТМ відкриваємо Інвентарну картку за ф. № НА-2.

* Форми документів первинного обліку НМА затверджено наказом МФУ «Про затвердження типових форм первинного обліку об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» від 22.11.04 р. № 732.

Важливо. Оформити ці документи ви зможете після того, як отримаєте Свідоцтво на ТМ.

Суми амортизації відносите до витрат на збут (п.п. «з» п.п. 138.10.3 ПКУ). Включайте їх до витрат у тому періоді, в якому ви їх нарахували (п. 138.5 ПКУ).

Нюанс. Якщо у вас не вийшло зареєструвати ТМ з першого разу, але ви прагнете довести розпочате до кінця і в подальшому використовувати ТМ у госпдіяльності, витрачені кошти закумулюйте на субрахунку 154 і згодом включіть їх до первісної вартості вже зареєстрованою ТМ.

Звітність. У декларації з податку на прибуток суму амортизації відображайте в ряд. 06.2. У додатку АМ до декларації включайте її до складу загальної суми нарахованих за звітний період амортвідрахувань щодо всіх НМА, тобто до гр. 3 таб­лиці 1 «Нарахована амортизація за звітний період».

Нагадаємо, що з 24.01.14 р. набрав чинності наказ Міндоходів від 30.12.13 р. № 872, яким затверджено нову форму декларації з податку на прибуток. Як її заповнювати, ви можете дізнатися, прочитавши статтю «Річна декларація з податку на прибуток» // «БТ», 2014, № 4, с. 41, а також коментар «Декларація з податку на прибуток: зустрічайте підсумковий варіант» // «БТ», 2014, № 5, с. 4.

ПДВ. Суму вхідного ПДВ ви можете віднести до складу податкового кредиту, якщо (пп. 198.1, 198.3 і ст. 201 ПКУ):

• ви є платником ПДВ;

• маєте в наявності відповідні податкові накладні;

• використовуєте ТМ у своїй господарській діяльності в оподатковуваних ПДВ операціях.

Як відобразити витрати на створення та реєстрацію власної ТМ у податковому та бухгалтерському обліку, покажемо в таблиці нижче.

Облік витрат на створення власної ТМ

Зміст операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1. Перераховано передоплату сторонній організації за створення макету ТМ

371

311

9000

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

1500

3. Отримано макет ТМ згідно з актом виконаних робіт

93

631

7500

(1)

4. Відображено залік податкового кредиту з ПДВ

644

631

1500

5. Відображено залік заборгованості

631

371

9000

6. Перераховано передоплату патентному повіреному за прискорену реєстрацію ТМ

371

311

6000

7. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

1000

8. Сплачено збір за подання заявки на реєстрацію знака для товарів і послуг

377

311

2000(2)

9. Сплачено збір за публікацію про видачу свідоцтва на ТМ

377

311

300(2)

10. Сплачено держмито за видачу свідоцтва на ТМ

642

311

85

11. Списано до складу витрат суми зборів (2000 + 300)

93

377

2300

(1)

12. Списано до складу витрат суму держмита

93

642

85

(1)

13. Отримано акт виконаних послуг від патентного повіреного

93

631

5000

(1)

14. Відображено залік податкового кредиту з ПДВ

644

631

1000

15. Відображено залік заборгованості

631

371

6000

(1) У податковому обліку витрати на створення та реєстрацію ТМ формують первісну вартість об’єкта НМА групи 3 — 14885 грн. (7500 грн. + 2300 грн. + 85 грн. + 5000 грн.). Щомісячна сума податкової амортизації щодо такого об’єкта становитиме 124,04 грн. (14885 грн. : 120 міс.). (2) Підприємство подає заявку на реєстрацію ТМ за двома класами за МКТП. Отже, її вартість зросте вдвічі й дорівнюватиме 2000 грн. (1000 грн. х 2). Відповідно, і сума збору за публікацію складе 300 грн. (150 х 2).

 

Висновки

  • Говорячи про ТМ, ми зачіпаємо правове поле інтелектуальної власності. Таке право засвідчується Свідоцтвом.

  • У бухгалтерському обліку самостійно створена ТМ не є об’єктом НМА. Тому витрати на створення та реєстрацію ТМ віднесіть на витрати того періоду, в якому вони були понесені. Відобразіть їх на рахунку 93 «Витрати на збут».

  • У податковому обліку, навпаки, створену ТМ визнайте об’єктом НМА групи 3. Усі витрати на створення та реєстрацію ТМ амортизуйте. Суми амортвідрахувань відносіть до витрат на збут.

Документи і скорочення статті

Закон № 3689 — Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» від 15.12.93 р. № 3689-XII.

Декрет № 7-93 Декрет КМУ «Про державне мито» від 21.01.93 р. № 7-93.

Порядок № 1716 Порядок сплати зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності, затверджений постановою КМУ від 23.12.04 р. № 1716.

Правила № 116 — Правила складання і подання заявки на видачу свідоцтва України на знак для товарів і послуг, затверджені наказом Державного патентного відомства України від 28.07.95 р. № 116.

ТМ — торговельна марка.

МКТП — Міжнародна класифікація товарів і послуг для реєстрації знаків.

НМА — нематеріальний актив.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі