ТТН — «у відставці»: шукаємо заміну
Наказ Міністерства інфраструктури України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 10.12.13 р. № 1005/1454
«Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства транспорту України, Міністерства статистики України від 29 грудня 1995 року № 488/346»
Скасування типової форми вантажного подорожнього листа (ф. № 2-ТН) — це ще не все. Скасували весь наказ № 488/346, а отже, у тому числі й типову форму товарно-транспортної накладної № 1-ТН.
Не плутайте! Типові форми «спеціальних» ТТН залишилися «серед живих». Ідеться про форми № 1-ТН (спирт), № 1-ТН (алкогольні напої), № 1-ТН (вкд), затверджені наказом Мінтрансу від 28.04.05 р. № 154; ф. № 1-ТН (нафтопродукт) — наказом від 20.05.08 р. № 281/171/578/155; ф. № 1-ТТН (хліб) — наказом від 06.06.01 р. № 135; ф. № 1-ТН (МС) — наказом від 01.07.02 р. № 176.
До речі, «алкогольні» та «спиртні» ТТН потрібно реєструвати в Єдиному реєстрі ТТН. Подробиці ви знайдете в газеті «БТ», 2013, № 46, с. 6.
Але повернемося до нашої «звичайної» ТТН.
Ви пам’ятаєте, що згадка про документи на вантаж давно зникла із Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII, КУпАП, ПДД* разом із порожніми листами. І, по суті, відсутність саме ТТН для «автодорожніх» цілей не є штрафонебезпечною.
У Законі України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.01 р. № 2344-III ще збереглася згадка про ТТН, але виглядає вона не суворою. «Водій-вантажоперевізник» повинен мати товарно-транспортну накладну або інший визначений законодавством документ на вантаж.
«По-старому» про ТТН ідеться у Правилах перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363 (далі — Правила № 363). Також ТТН, як і раніше, значиться в Переліку документів, необхідних для здійснення перевезень вантажів автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затвердженому постановою КМУ від 25.02.09 р. № 207. Але вважаємо, що ці факти не слід сприймати дуже серйозно, оскільки йдеться про підзаконні акти, які багато в чому застаріли.
Таким чином, вважаємо, сьогоднішнє скасування підтверджує, що використовувати саме ТТН не обов’язково. Замінити її може й інший документ на вантаж. Нехай це буде документ «за образом і подобою» ТТН або такий, що містить її окремі елементи з підписами вантажовідправника, перевізника, вантажоодержувача. Але в будь-якому разі, продовжувати наполягати на тому, що ТТН — єдиний можливий обліковий документ для випадків із вантажними перевезеннями, не можна.
Цікава деталь. Мінінфраструктури на своєму сайті розмістило проект змін до Правил № 363. Мета — у тому числі «вичищення» застарілих норм. Тож якщо згадка про подорожні листи з Правил вилучається, то ТТН-норми залишаються. Мало того, Міністерство навіть пропонує включити форму ТТН як новий додаток до Правил № 363.
Тому не виключено, що в майбутньому з’явиться нова типова форма ТТН від Мінінфраструктури. Тоді доведеться повернутися до питання про обов’язковість застосування ТТН. На сьогодні ж це питання вирішене, як ми вже сказали, на користь її необов’язковості.
Пам’ятайте! Податківці дають «зелене світло» податковому кредиту з ПДВ і податковим витратам лише для операцій із придбання товарів, перевезених без ТТН. А для податкового кредиту і витрат щодо послуг перевезення цих товарів без оформлення ТТН, як і раніше, «світло червоне». Цю позицію Міндоходів зовсім недавно підтвердило у своєму листі від 19.09.13 р. № 11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 // «БТ», 2013, № 51-52, с. 5.
Знову ж таки, сподіваємося, що скасування типової форми ТТН змусить податківців погодитися з тим, що і факт перевезення товарів може бути підтверджено іншим первинним документом.
А обережний варіант — продовжувати використовувати ТТН за скасованою формою. Наказ, що коментується, набрав чинності 10.12.13 р. Саме з цієї дати «вантажний» подорожній лист і ТТН більше не мають типової форми.
Катерина ЛОПАТКІНА
* Постанова КМУ «Про правила дорожнього руху» від 10.10.01 р. № 1306.