Теми статей
Обрати теми

Життя без свідоцтва платника ПДВ: як це буде

Редакція БТ
Стаття

Життя без свідоцтва платника ПДВ: як це буде

 

За традицією, хоча й не зовсім доброю, платники ПДВ зустрічають Новий рік із думкою про прийдешні зміни. Це й нова форма Декларації з ПДВ, і нові форми реєстрів податкових накладних, і зміни у правилах реєстрації платниками цього податку. Законодавці відмовилися тільки від зниження ставки ПДВ (на 2014 рік залишилася 20 % ставка). Одним же з найяскравіших «подарунків» стало скасування з 1 січня 2014 року дії свідоцтв платників ПДВ. Ці нововведення проходять під девізом спрощення ПДВ-реєстрації. Подивимося, чи дійсно стало легко.

Жанна Семенченко, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор», bn@id.factor.ua

 

Чим спричинені зміни

Для тих, хто був завантажений роботою наприкінці минулого року та не встигав стежити за змінами в цьому питанні, нагадаємо, що і як.

З 1 січня 2014 року набрали чинності зміни, унесені до ПКУ Законом № 657*. Суть їх зводиться до того, що відтепер не буде свідоцтв платника ПДВ. Факт реєстрації/анулювання реєстрації платником цього податку тепер підтверджують виключно дані Реєстру платників ПДВ (далі — Реєстр). Цей Реєстр ведеться Міндоходів у порядку, встановленому на сьогодні Положенням № 1394.

* Докладніше про всі нововведення ви можете дізнатися з Теми тижня «Масштабне поліпшення ПКУ» // «БТ», 2013, № 47, с. 34.

На замітку! На сайті Міндоходів розміщено проект наказу «Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» (далі — проект Положення)**, що прийде на зміну Положенню № 1394. У ньому саме й ураховано зміни, що розглядаються сьогодні, тому ми посилатимемося на цей документ. Але не забуватимемо, що це лише проект.

** Цей проект ви можете знайти на сайті Міндоходів www.minrd.gov.ua у розділі «Діяльність — Регуляторна політика — Проекти регуляторних актів — 2013 рік».

Отже, на сьогодні дані Реєстру розміщено в режимі он-лайн на сайті Міндоходів http://minrd.gov.ua/reestr. Як і приписано в­ п. 183.13 ПКУ (у редакції, чинній до 01.01.14 р.), тут наводяться:

• дані з Реєстру із зазначенням найменування або П. І. Б. платника ПДВ, дати податкової реєстрації, індивідуального податкового номера, номера свідоцтва про реєстрацію платника податку, дати початку його дії;

• інформація про анульовані свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ із зазначенням індивідуальних податкових номерів, дати, причин та підстав анулювання.

Такий стан справ залишився й після 01.01.14 р. (оновлена редакція п. 183.13 ПКУ), але з урахуванням такого:

• паралельно відомості з Реєстру будуть розміщені на єдиному державному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Поки цей ресурс не введено в дію, користуємося офіційним сайтом Міндоходів;

• інформація, що оприлюднюється он-лайн, оновлюється щодня. До цього року відомості на сайті Міндоходів оновлювалися подекадно;

• із розміщуваних відомостей вилучено дані про номер свідоцтва платника ПДВ унаслідок його скасування.

 

Навіщо це потрібно

Повторимо: зміни, як це декларують контролери, запроваджуються з метою спрощення процедури реєстрації/анулювання реєстрації платників ПДВ. Мета — відхід від паперового підтвердження статусу платника та можливість отримувати достовірну актуальну інформацію, розміщену в постійному відкритому доступі. Досвідчені платники знають, скільки труднощів з виписуванням податкових накладних при реорганізації підприємства, зміні найменування, місцезнаходження платника, наявності розбіжностей між даними, зазначеними у свідоцтві, з відомостями з Реєстру. За таких обставин платник проходить процедуру перереєстрації, під час якої (до 01.01.14 р.) він працював за старим свідоцтвом в очікуванні нового. Тепер орієнтир один — дата внесення відповідних відомостей (про реєстрацію, перереєстрацію, анулювання) до Реєстру.

Сказати, що тепер ситуація кардинально зміниться на краще, важко. Крім того, з’явиться додатковий клопіт щодо паперового «перепідтвердження» статусу платника ПДВ.

 

Що робити?

По-перше, здавати до органу Міндоходів свідоцтво не потрібно. Такої вимоги немає.

По-друге, відомості з Реєстру є у відкритому доступі — це чудово, але наша людина звикла до «папірця». Функцію паперового підтвердження реєстрації платником ПДВ тепер виконує витяг із Реєстру. Згідно з оновленою редакцією п. 183.11 ПКУ на запит* платника контролюючий орган видає безкоштовно та безумовно протягом 2 робочих днів, що настають за днем отримання такого запиту, витяг із Реєстру платників ПДВ. Витяг діє до внесення змін до Реєстру.

* Форма запиту на отримання витягу та самого витягу з Реєстру встановлюється Міндоходів. Форми цих документів наведені в додатку до проекту Положення. Тож, по суті, їх поки що немає.

Зверніть увагу! Витяг діє безстроково (до появи у платника змін). По суті, це такий самий документ, як і свідоцтво платника ПДВ, і його не потрібно постійно оновлювати та «освіжати». Визнаємо, що витяг є актуальним тільки на поточну дату, і довести протилежне особливо вибагливим покупцям, буде важко. Водночас і раніше 100 % гарантії, що контрагент вам надав копію актуального свідоцтва, не було.

Пам’ятаєте епопею з постійним оновленням витягів з ЄДР, які від підприємців без кінця вимагали їх контрагенти? Вважаємо, що тут спочатку буде такий самий ажіо­таж. Щоб трохи заспокоїти бухгалтерський загал, надамо кілька рекомендацій.

1. Не відмовляйтеся від спів­праці через відсутність у вас або у ваших партнерів витягу з Реєстру. Відсутність витягу не означає відсутність факту реєстрації платником ПДВ.

Важливо! Ні ПКУ, ні проект Положення не вимагають обов’язкової наявності у платника витягу з Реєстру. Платник має право (а не зобов’язаний) запитати його в органі Міндоходів. Інша справа, що в наших реаліях платникові, найімовірніше, доведеться отримати витяг, щоб не втратити постачальників та покупців.

Припускаємо, що в січні всі кинуться до органів Міндоходів за витягами. Проте якщо нічого у ваших даних не змінилося, то до отримання витягу ви цілком можете пред’являти свідоцтво. Усі дані в ньому є актуальними, і ваші партнери можуть це перевірити в режимі он-лайн. Тому проблем із податковими накладними тут не буде.

2. Перевіряйте реєстрацію контрагента доступними на певний момент способами. У достовірності зазначених у податковій накладній відомостей зацікавлений насамперед покупець, тому говоритимемо з його позіції. Навіть якщо постачальник надав вам витяг із Реєстру, не полінуйтеся перевірити (хоча б за підсумками місяця) інформацію про нього в Реєстрі. Зрозуміло, що це додатковий солідний обсяг роботи, але це убезпечить вас від можливих неприємностей у майбутньому.

Перевірку можна здійснити таким чином:

1) на сайті Міндоходів http://minrd.gov.ua/reestr. Тут ви перевірите актуальність реєстрації платником ПДВ, правильне найменування, податковий номер і дату реєстрації платником ПДВ;

2) за попереднім джерелом неможливо перевірити зареєстроване місцезнаходження контрагента. А це, як відомо, обов’язковий реквізит податкової накладної. Стосовно юридичних осіб ця інформація знаходиться у відкритому доступі на сайті ДП ««Інформаційно-ресурсний центр» (www.irc.gov.ua/ua/Poshuk-v-YeDR.html). Місце­знаходження підприємця на цьому ресурсі не зазначене. Як мінімум, у такого підприємця потрібно попросити копію виписки або витягу з ЄДР, де наводиться їх адреса (зазвичай ці документи і так запитуються для цілей ПДФО та ЄВС).

Пам’ятайте! Навіть якщо згодом контрагент унесе зміни до відомостей, що містяться в ЄДР, платник завжди зможе довести свою правоту, оскільки на запит витяг із ЄДР може бути отримано на будь-яку запитувану дату в минулому (п. 3.1 Порядку № 1846).

Є ще один спосіб перевірити ПДВшні дані про вашого постачальника. Платник може запитати довідку з Реєстру стосовно контрагентів, які його цікавлять. Довідка видається безкоштовно протягом 5 робочих днів від дня надходження запиту (оновлений абзац другий п.п. 183.13.2 ПКУ).

Важливо! Надіслати такий запит можна лише в електронній формі та тільки платниками, які подають декларацію засобами електронного зв’язку за наявності електронного цифрового підпису.

Нюанс. У довідці наводиться інформація, що розміщується у відкритому доступі, тобто інформації про місцезнаходження контр­агента тут не буде. Форми запиту на отримання довідки та самої довідки наведені в додатках 13 і 14 до проекту Положення.

 

Як заповнювати ПДВ-документи

Свідоцтво скасували, а реквізит «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість», як і раніше, наявний у формі податкової накладної*, реєстрі отриманих та виданих податкових накладних, декларації з ПДВ. Причому форми реєстру та декларації викладені в новій редакції (наказ № 678 і наказ 708)**. З якої причини в них залишили поле для номера свідоцтва, незрозуміло.

* У новій формі податкової накладної (http://minrd.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/119909.html) такого реквізиту немає, але на момент підготовки цього матеріалу цей документ усе ще є проектом.

** Про це ви можете дізнатися з «БТ», 2014, № 1, с. 6–7.

Міндоходів поки що не висловило свою позицію з цього питання.

Наша думка. На цю проблему ми вже звертали вашу увагу, коментуючи Закон № 657. Оскільки цей показник став зайвим у ПДВ-документах, вважаємо, що в цьому полі потрібно ставити нуль (за аналогією із зазначенням даних покупців, не зареєстрованих платниками ПДВ). Незалежно від того, як буде заповнено це поле (зазначено номер наявного свідоцтва або проставлено нуль), визнати таку податкову накладну недійсною підстав немає. Пояснимо. По-перше, номер свідоцтва й раніше не був обов’язковим реквізитом податкової накладної, а тепер став узагалі зайвим. По-друге, платник діє відповідно до вимог наказу № 1379, який поки що не приведено у відповідність до нових правил.

Висновки

  • З 01.01.14 р. скасовано свідоцтва платників ПДВ.

  • ПДВ-реєстрація тепер підтверджується тільки даними Реєстру платників ПДВ.

  • Відомості про реєстрацію/анулювання платників розміщені у відкритому доступі поки що тільки на сайті Міндоходів. ПКУ передбачає, що ці відомості також будуть розміщені на єдиному державному реєстраційному веб-порталі.

  • Підтвердити «на папері» статус платника ПДВ можна витягом з Реєстру. Він видається безкоштовно протягом 2 днів від дня подання запиту платником.

  • Витяг є безстроковим та діє до внесення змін до даних платника, що містяться в Реєстрі. Якщо змін немає, «освіжати» витяг немає потреби.

  • Рекомендуємо покупцям як мінімум за підсумками звітного місяця перевіряти відомості про контрагентів, що містяться в Реєстрі та ЄДР.

Документи і скорочення статті

Закон № 657 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків і удосконалення деяких положень» від 24.10.13 р. № 657-VII.

Наказ № 678 — наказ Міндоходів «Про затвердження форм і Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість» від 13.11.13 р. № 678.

Наказ № 708 — наказ Міндоходів «Про затвердження форми реєстру виданих та отриманих податкових накладних і порядку його ведення» від 25.11.13 р. № 708.

Наказ № 1379 — наказ Мінфіну «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» від 01.11.11 р. № 1379.

Положення № 1394 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 07.11.11 р. № 1394.

Порядок № 1846 — Порядок надання відомостей з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, затверджений наказом Мін’юсту від 14.12.12 р. № 1846/5.

ЄДР — Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі