(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
23/23
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Липень , 2014/№ 27

І знову… підсумкова податкова накладна: основні моменти і нюанси заповнення

Вечір... Час, коли потрібно підбити підсумки ще одного робочого дня. Для платників ПДВ, які здійснюють роздрібну торгівлю, — це відповідальний момент. Вони готуються заповнити податкові накладні за результатами дня. Про те, як це зробити правильно, ми сьогодні й поговоримо. Тож до справи!

Коли складають підсумкові ПН

За загальними правилами ми виписуємо ПН на кожне повне або часткове постачання чи на суму авансу, що надійшов (п. 201.7 ПКУ). Робити це необхідно одразу — у день виникнення податкового зобов’язання.

Проте в роздрібній торгівлі такий варіант є доволі складним. Щоб полегшити долю тих, хто працює з кінцевими споживачами, їм надали право оформляти «особливі» ПН, що містять увесь обсяг операцій, проведених за день. Такі ПН отримали назву «ПН за щоденними підсумками операцій» або, простіше кажучи, підсумкові ПН.

Увага! Не плутайте підсумкову ПН зі зведеною ПН! Зведену виписують виходячи з установленої в договорі періодичності оплати поставлених товарів/послуг (один раз на 5 днів, 10 днів тощо) (п. 17 Порядку № 10 // «БТ», 2014, № 7, с. 19; деталі — в «звідній» УПК від 21.12.12 р. № 1177 // «БТ», 2013, № 2, с. 6).

Отже, що ми знаємо про підсумкову ПН?

Випадки, в яких оформляємо підсумкову ПН, визначено в п. 12 Порядку № 10. Це:

1. Постачання товарів/послуг кінцевому споживачу — неплатнику ПДВ, оплату за які підприємство отримує:

• або готівкою через касу чи РРО;

• або в безготівковій формі (у тому числі із застосуванням платіжних карток) через банківські установи або платіжні пристрої (безпосередньо на поточний рахунок постачальника*).

* Судячи з усього, той факт, що в останньому випадку гроші надходять спочатку оператору платіжної системи (еквайру), а потім — на рахунок продавця, не заважатиме виписуванню підсумкової ПН. Інакше згадка про платіжні пристрої (платіжні термінали) взагалі не має сенсу.

Увага! У цих випадках ви можете оформити підсумкову ПН навіть тоді, коли з кожним із покупців підписано окремий договір (категорія 101.19 ЗІР Міндоходів). Хоча не заборонено вписувати й окремі ПН на кожну операцію.

2. Постачання товарів, на які виписано документи, що містять загальну суму платежу, суму ПДВ та ІПН продавця (за винятком тих, форму яких установлено міжнародними стандартами). До таких документів належать: транспортні квитки; готельні рахунки; рахунки за послуги зв’язку; інші документи на послуги, вартість яких визначається за даними приладів обліку.

3. Постачання платникам ПДВ товарів/послуг з видачею касових чеків, що містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого ПДВ, фіскальний та податковий номер постачальника. Хоча якщо чек буде на суму понад 200 грн. (без ПДВ), покупець напевно вимагатиме виписати йому ПН, інакше він не отримає права на податковий кредит. Відповідно таке постачання не потрапить до підсумкової ПН (див. нижче).

Важлива умова! Усі дані за переліченими документами вносимо до підсумкової ПН тільки в тому випадку, коли за такими операціями підприємство не виписувало «звичайні» ПН на вимогу покупця — платника ПДВ.

 

Скільки підсумкових ПН складати

Тут потрібно орієнтуватися на два моменти:

1. Для кожної «касової» точки необхідно скласти окрему підсумкову ПН.

Наприклад, ПН за підсумками дня ви складаєте за даними Z-звіту, роздрукованого на РРО. Якщо касових апаратів у підприємства декілька, то ви повинні виписати підсумкові ПН до кожного РРО окремо.

Нюанс. Якщо РРО розміщені у структурних підрозділах підприємства, право на виписування ПН яким не делеговане головним підприємством, то ви все одно виписуєте підсумкові ПН на кожен РРО окремо. Але! Вже від імені головного підприємства (категорія 101.19 ЗІР Міндоходів).

2. На товари, що оподатковуються за різними ставками ПДВ, складаємо окремі підсумкові ПН.

Пунктом 13 Порядку № 10 передбачено, що для операцій, які обкладаються ПДВ або звільнені від оподаткування, складаються окремі ПН. Тому при одночасному постачанні одному покупцеві як оподатковуваних товарів/послуг, так і звільнених від оподаткування, продавець складає окремі ПН.

Виняток — постачання товарів/послуг, до якого одночасно застосовують як нульову, так і основну ставки ПДВ.

Окремі ПН також складають і на постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення, що обкладаються ПДВ за ставкою 7 % (лист Міндоходів від 04.04.14 р. № 7860/7/99-99-19-04-02-17).

Тому якщо ви реалізуєте товари, звільнені від оподаткування, й такі, що оподатковуються за ставкою 7 %, виписуйте для них окремі підсумкові ПН.

У цьому нічого складного немає. На сьогодні кожен РРО забезпечує окреме накопичення, внесення та зберігання у фіскальній пам’яті сумарних денних оборотів з реа­лізації товарів (надання послуг) за кожною зі ставок ПДВ (п. 7 Порядку № 1224).

При цьому пам’ятайте, що загальна сума податкових зобов’язань за підсумками робочого дня має дорівнювати сумі ПДВ за кожною ставкою оподаткування, відображеною в касових чеках.

Якщо підприємство працює ціло­добово, ви також не рідше ніж один раз на добу роздруковуєте Z-звіт. І за його результатами оформляєте підсумкову ПН.

Але запам’ятайте! У ПН за підсумками дня ви обліковуєте лише ті операції, дата яких збігається з датою складання самої підсумкової ПН. Адже відповідно до норм ПКУ датою виникнення податкових зобов’язань при постачанні товарів вважається день оприбуткування грошових кош­тів у касі або постачання товарів покупцеві (п. 187.1 ПКУ). Але аж ніяк не наступний день.

Тож з основними правилами розібралися. Тепер давайте дізнаємося, як правильно заповнити нашу підсумкову ПН.

 

Заповнюємо «проблемні» поля підсумкової ПН

Підсумкову ПН складаємо у двох примірниках, що залишаються у продавця. Більшість її полів та граф заповнюємо за тими самими правилами, які діють і для «звичайної» ПН. Про них ви можете прочитати у «БТ», 2014, № 12, с. 19.

Сьогодні приділимо увагу «родзинкам», притаманним тільки ПН, виписаним за щоденними підсумками. Розглянемо їх у таблиці нижче.

 

Назва поля/графи

Порядок заповнення

«Підлягає реєстрації в ЄРПН»

Відмітку «Х» не ставимо, оскільки ПН, що не видаються покупцеві та залишаються у продавця, не підлягають реєстрації у ЄРПН (п. 4 Порядки № 1246)

«Усі примірники залишаються у продавця (тип причини)»

Ставимо відмітку «Х» у верхній клітинці поля, оскільки обидва примірники підсумкової ПН завжди залишаються у продавця.

У нижніх клітинках вказуємо код типу причини «11» (п. 10 Порядку № 10)

«Особа(платник податку) — покупець»

Записуємо «Неплатник податку» (категорія 101.19 ЗІР Міндоходів)

«(індивідуальний податковий номер покупця)»

Зазначаємо умовний код «400000000000» (п. 11 Порядку № 10)

«Місцезнаходження (податкова адреса) покупця»

Поля не заповнюємо (категорія 101.19 ЗІР Міндоходів).

Залишаємо їх порожніми

«Номер телефону»

«Вид цивільно-правового договору»

У полі «вид договору» вказуємо вид договору, згідно з яким продавець працює з покупцями, наприклад: «Договір купівлі — продажу», «Договір на виконання робіт», «Договір на виконання послуг» тощо.

У полі «від» — дату виконання усної домовленості.

У полі «№» — прокреслення (категорія 101.19 ЗІР Миндоходів).

«Форма проведених розрахунків»

Зазначаємо форму оплати товарів/послуг. Як зразок використовуємо приклади, наведені в самій формі ПН.

Увага! З 01.03.14 р. до однієї підсумкової ПН можна включати не тільки реалізацію товарів/послуг за готівкові кошти, а й їх оплату через платіжні термінали (п. 12 Порядку № 10).

Головне, щоб покупцям не було виписано ПН на такі операції.

Як заповнити поле в цьому випадку, податківці не роз’яснюють. Наша думка: слід зазначити всі форми оплати, наприклад, «готівка/безготівково за допомогою платіжних карток»

Увага! Комісію банку із загальної суми підсумкової ПН вираховувати не потрібно (п. 201.7 ПКУ)

«Номенклатура товарів/послуг продавця»

(гр. 3)

Вітчизняні товари згортаємо в один рядок із назвою «Товари в асортименті». Послуги — у рядок «Послуги в асортименті».

Підакцизні та імпортні товари формуємо за групами відповідно до кодів УКТ ЗЕД і вносимо до графи окремо, але з тією самою назвою «Товари в асортименті» (категорія 101.19 ЗІР Миндоходів)

«Код товару згідно з УКТ ЗЕД»

(гр. 4)

Заповнюємо тільки в разі продажу підакцизних та імпортних товарів, напроти відповідної групи товарів у гр. 3 (категорія 101.19 ЗІР Міндоходів).

Увага! Це правило працює тільки для товарів, що продаються без видозміни (порційності, додаткового оформлення; п. 1.3 Правил № 219).

Але якщо імпортні/підакцизні товари були піддані обробці/ переробці та в результаті перетворилися на інший товар (вітчизняний), зазначати їх УКТ ЗЕД у підсумковій ПН не потрібно (категорія 101.19 ЗІР Міндоходів).

Важливо! Пакування товару не є підставою для зазначення УКТ ЗЕД імпортних/акцизних товарів, оскільки не належить до критеріїв достатньої переробки товару (ст. 40 МКУ). У такому разі пакування записуємо окремим рядком без коду УКТ ЗЕД, а в іншому рядку вказуємо сам товар, але вже з відповідним кодом у гр. 4

«Одиниця виміру товару/послуги»

(гр. 5)

Записуємо «грн.» (у зв’язку з різноманіттям одиниць виміру проданих товарів/наданих послуг)

«Кількість (об’єм, обсяг)»

(гр. 6)

Проставляємо «1» (категорія 101.19 ЗІР Миндоходів)

«Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ»

(гр. 7)

Наводимо сумарну ціну постачання всіх проданих товарів/послуг (без ПДВ), щодо яких ПН протягом дня не виписувалася

 

Для наочності наведемо приклад.

Приклад. 27 червня 2014 року ТОВ «Плюс» реалізувало товари:

вітчизняного виробництва на суму 900 грн. (у тому числі ПДВ — 150 грн.);

імпортного виробництва (код УКТ ЗЕД — 2203000100) на суму 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.).

При цьому розрахунки були проведені як за готівкові кошти, так і за допомогою платіжних карток у безготівковій формі. Складемо підсумкову ПН.

 

Зразок заповнення підсумкової ПН

 

Якщо покупець повернув товар

У випадку повернення товару покупцем — неплатником ПДВ для продавця можливі два варіанти подальших дій.

Варіант 1. Оформляємо повернення товару, при цьому РК до підсумкової ПН не виписуємо. Вартість товару, поверненого покупцем, «згортаємо» з денною виручкою. У ПН, виписаній за підсумками дня, в якому відбулося таке повернення, зазначаємо виручку за мінусом повернення (категорія 101.07 ЗІР Міндоходів).

Нагадаємо! У КОРО цю суму показуємо у гр. 8 розд. II КОРО. При цьому денну суму постачання із сумою повернень не згортають (п. 6 гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації КОРО). До підсумкової ж ПН потрапляє сума, розрахована шляхом вирахування з денного обсягу постачань (гр. 6 розд. II КОРО) сум повернень (гр. 8 розд. II КОРО).

Але майте на увазі: щоб цей спосіб спрацював, вартість поверненого товару не повинна перевищувати суми вашої виручки за день, оскільки сума ПДВ, яку ви віднімете від щоденних підсумків, має бути в межах суми кош­тів, отриманої за продані товари. Від’ємні ж значення ПДВ не допускаються (категорія 101.07 ЗІР Міндоходів; втратила чинність).

І пам’ятайте: поповнення каси РРО через службове внесення вам не допоможе. Адже сума ПДВ, нарахована за день, усе одно залишиться від’ємноюю.

Що робити? Вибираємо другий варіант.

Варіант 2. Складаємо РК до підсумкової ПН, у якій було відображено продаж цього товару. У такому випадку в підсумковій ПН, складеній у день повернення, ми зазначимо всю суму отриманої виручки за цей день. При цьому розрахунок коригування продавець залишає в себе та покупцеві не передає.

Заповнення розрахунку коригування для вас не буде особливо складним, оскільки до шапки РК ми переносимо дані з підсумкової ПН (докладніше див. «БТ», 2014, № 17, с. 17).

Хочемо тільки звернути вашу увагу, що в полі «Вид цивільного договору» ви повинні вказати вид як основного, так і додаткового договору. У полі «від» — дату повернення товару, що збігатиметься з «(датою складання)» і «датою коригування» (гр. 1). Поле «№» залиште порожнім.

Табличну частину заповніть у звичайному порядку.

 

Відображаємо підсумкову ПН у Реєстрі

Нам залишилося внести підсумкову ПН до Реєстру, а точніше — до розділу I Реєстру. У цьому нам допоможе Порядок № 708 (див. «БТ», 2014, № 24, с. 17).

На що тут слід звернути увагу?

1. Графа 4 «Вид документа». Для підсумкових ПН не виділено окремого умовного позначення документа. Тому користуватимемося тим, що є, а саме «ПНП» (в електронному вигляді такі ПН не можна складати). Додатково до виду документа проставляємо код типу причини згідно з п. 10 Порядку № 10 — «11». У результаті до гр. 4 вноситься «ПНП11».

2. Графа 5 «Платник податку — покупець» — «найменування (П. І.Б. — для фізичної особи — підприємця)». Згідно з роз’ясненнями податківців записуємо фразу: «Щоденний підсумок операцій» (категорія 101.21 ЗІР Міндоходів).

3. Графа 6 «Платник податку — покупець» — «індивідуальний податковий номер». Податківці вимагають проставляти в цій графі «0». Але, на нашу думку, сюди слід перенести з підсумкової ПН умовний код — «400000000000». На це у нас є кілька причин (неузгодженість норм Порядку № 708 з нормами новішого Порядку № 10, необхідність відображати такий код під час придбання товарів/послуг у неплатників ПДВ у розділі II Реєстру тощо). Про них ви могли прочитати у «БТ», 2014, № 21, с. 48.

Висновки

  • Підсумкова ПН містить увесь обсяг операцій, проведених за день. Виписувати її можна тільки у випадках, передбачених п. 12 Порядку № 10.

  • Кількість підсумкових ПН залежатиме від кількості «касових» точок у підприємства і ставок ПДВ, за якими оподатковуються товари, що ним продаються (послуги, що ним надаються).

  • При поверненні товару покупцем розрахунок коригування можна не виписувати. Головне, щоб обсяг продажів за день не перевищив вартості товару, який повертається.

Документи і скорочення статті

Порядок № 10 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міндоходів України від 14.01.14 р. № 10.

Порядок № 1224 — Порядок обчислення та накопичення реєстраторами розрахункових операцій сум податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 27.12.10 р. № 1224.

Порядок № 1246 — Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.12.10 р. № 1246.

Порядок № 708 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міндоходів України від 25.11.13 р. № 708.

Порядок реєстрації КОРО Порядок реєстрації та ведення розрахункових книг, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Міндоходів України від 28.08.13 р. № 417.

Правила № 219 — Правила роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затверджені наказом Мінекономіки України від 24.07.02 р. № 219.

ПН — податкова накладна.

РК — розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної.

РРО — реєстратор розрахункових операцій.

КОРО — книга обліку розрахункових операцій.

Реєстр — Реєстр виданих та отриманих податкових накладних.

ПДВ додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
23/23
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті