Теми статей
Обрати теми

Помилилися у призначенні платежу — напишіть листа контрагенту

Редакція БТ
Відповідь на запитання

Помилилися у призначенні платежу — напишіть листа контрагенту

Що робити у випадку, якщо було допущено помилку при заповненні реквізиту «Призначення платежу» у платіжному дорученні? Скласти лист контрагенту? Як його правильно скласти?

(м. Запоріжжя)

 

Судячи із запитання, помилку у призначенні платежу ви помітили вже після перегляду банківської виписки. А це означає, що платіжне доручення вже виконане і гроші надійшли на рахунок одержувачу.

Тоді ви дійсно маєте рацію в частині способу виправлення «похибки» — це можна зробити, повідомивши про свою помилку постачальника листом.

Давайте розбиратися докладніше, із чим ми все-таки зіткнулися:

1) маємо ми справу з помилкою в даних одержувача, тобто договір зазначили правильний, але заплатити за ним потрібно було іншому одержувачу,

чи

2) маємо справу з помилкою у призначенні платежу, тобто гроші збиралися перерахувати цьому одержувачу, але за іншим договором.

Якщо це перший варіант, то кошти зараховано одержувачу без законних для цього підстав (пп. 1.23, 1.24 Закону № 2346*). Такий переказ вважається помилковим (його здійснено без належної документальної підстави).

* Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.01 р. № 2346-III.

Що в результаті? Неналежний одержувач зобов’язаний повернути безпідставно отримані кошти (ст. 1212 ЦКУ). Але оскільки провини банку тут немає, то строк у 3 робочі дні з моменту отримання повідомлення від банку-порушника з п. 35.1 Закону № 2346 не працює. Виходить, що неналежний одержувач, як тільки дізнається про «подарунок», одразу має його повернути. Але «спонукати» його можуть хіба що вимоги п. 6 Указу Президента України «Про заходи щодо нормалізації платіжної дисципліни в народному господарстві України» від 16.03.95 р. № 227/95, якими для повернення коштів, що помилково надійшли, відведено 5 днів із моменту отримання (під загрозою «примарного» штрафу 34 грн. на керівника та головного бухгалтера).

Важливо! Зрозуміло, що уладнувати з неналежним одержувачем усі деталі повернення доведеться вам. Для чого якраз і доцільно надіслати йому листа з описом ситуації та своїми пропозиціями (бажано з повідомленням про вручення та описом вкладення).

У другому випадку гроші надійшли належному одержувачу, але допущено помилку у призначенні платежу. Тут знову-таки маємо справу із провиною самого платника (п. 33.2 Закону № 2346). Адже саме він, заповнюючи платіжне доручення, зобов’язаний навести повну інформацію про платіж і документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів одержувачу (п. 3.8 Інструкції № 22**).

** Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджена постановою НБУ від 21.01.04 р. № 22.

А от банк, що здійснює переказ коштів на рахунок одержувача, залишається осторонь, оскільки він має право перевіряти правильність заповнення зазначеного реквізиту тільки за зовнішніми ознаками (п. 3.8 Інструкції № 22).

Разом з тим і тут є вихід. Виправити реквізит платіжки після списання коштів з рахунка, звісно, уже не можна (лист НБУ від 09.06.11 р. № 25-111/1438-7141), але відновити справедливість без повернення платежу цілком реально.

Підставою для цього є листи НБУ від 09.06.11 р. № 25-111/1438-7141, від 26.09.05 р. № 25-113/1506-9580. Згідно з ними питання внесення змін до реквізиту «Призначення платежу» після зарахування коштів на рахунок одержувача необхідно вирішувати в порядку, погодженому між платником та одержувачем коштів. Інакше кажучи, відповідно до умов договору, укладеного між контрагентами.

Немає такої умови в договорі? Не страшно. Нам допоможе ст. 526 ЦКУ. Згідно з цією нормою платник повинен буде виконати свої зобов’язання, але вже відповідно до звичаїв ділового обороту. Тож слід керуватися певними правилами поведінки, які не передбачені законодавством, але вже склалися та широко застосовуються в госпдіяльності.

Точкою опори в цьому питанні можуть стати рішення судів у конкретній справі, що містить схожі обставини. Так, обґрунтованим виходом із ситуації щодо уточнення призначення платежу після списання коштів із рахунка платника суди вважають обмін листами між контрагентами (постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 20.12.13 р. № 2а-3335/10/2670, постанова ВАдСУ від 11.02.08 р. у справі № К-17275/06, постанова ВГСУ від 08.06.06 р. у справі № 41/494-30/298).

Схема в цьому випадку проста. У своєму листі (бажано з повідом­ленням про вручення та описом вкладення) платник повідомляє одержувача коштів про допущену помилку і просить виконати відповідну зміну. Одержувач, у свою чергу, має дати свою згоду на такі зміни в листі у відповідь.

Листи складаємо в довільній формі. Нижче ви знайдете зразок його оформлення.

 

img 1 

 

Одержувач такого листа візує його у керівника і долучає до відповідної банківської виписки. Вона буде підставою для правильного відображення отриманих коштів в обліку. Фактично такий лист виконуватиме функції додатка до платіжного доручення, згідно з яким змінюється призначення платежу.

Платнику потрібно діяти так само з відповіддю контрагента на його лист.

Увага! Звертатися до банку з метою внесення виправлень до призначення платежу платіжного доручення або повернення помилково відправлених грошових коштів не має сенсу.

Згідно з нормами Закону № 2346 та Інструкції № 22 банкам заборонено вносити виправлення до розрахункових документів клієнтів (п. 2.9 Інструкції № 22). На цьому наполягав і НБУ у своїх листах від 09.06.11 р. № 25-111/1438-7141, від 26.09.05 р. № 25-113/1506-9580. Така ж вимога існує й у ст. 1090 ЦКУ.

Виняток становлять лише випадки (п. 2.26 Інструкції № 22):

• часткового виконання платіжної вимоги/інкасового доручення (розпорядження);

• зміни з ініціативи банку платника номера рахунка платника, назви та коду банку платника у зв’язку з реорганізацією банку, зміною в банку правил бухгалтерського обліку, виконанням банком вимог законодавства.

Але до нашого прикладу вони незастосовні.

Інша справа, якщо банк ще не встиг списати гроші з вашого рахунка. У такому випадку ви маєте право відкликати неправильно заповнене платіжне доручення та оформити нове з необхідними змінами (п. 2.29 Інструкції № 22).

Висновок: для виправлення помилки в реквізиті «Призначення платежу» платіжного доручення напишіть своєму контрагенту листа в довільній формі. Викладіть суть помилки та зазначте правильне призначення платежу. Контрагент має письмово підтвердити, що він згоден на такі корективи.

 

Дар’я КРАВЧЕНКО

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі