Теми статей
Обрати теми

Переводимо «залізного коня» на газ, або Як установити ГБО на автомобіль

Редакція БТ
Стаття

Переводимо «залізного коня» на газ, або Як установити ГБО на автомобіль

Про те, що газ як пальне дешевший за бензин, сьогодні відомо кожному автомобілісту. Для того щоб економити на пальному, можна скористатися двома методами: або купити автомобіль, на якому газобалонне обладнання (ГБО) встановлено ще у процесі його виробництва, або встановити ГБО самостійно, звернувшись до спеціалізованого автосервісу. При купівлі автомобіля з уже встановленим ГБО особливих запитань не виникає. А от при самостійному переобладнанні автомобіля на використання газу необхідно враховувати низку правових та облікових моментів. Яких? Сьогодні ми докладно про все розповімо.

Олена БІЛЯЄВА, податковий експерт, e.belyaeva@id.factor.ua

 

Установлення ГБО = переобладнання

Зміна параметрів конструкції ТЗ, що перебувають в експлуатації, шляхом установлення спеціального обладнання та номерних агрегатів, не передбачених нормативно-технічною документацією на такий ТЗ, вважається його переобладнанням (ст. 32 Закону про дорожній рух). Причому це переобладнання має відповідати правилам, нормативам і стандартам України.

Саме ця стаття Закону дозволяє допуск до експлуатації переобладнаних ТЗ тільки шляхом проведення спеціальних випробувань та оформлення сертифіката на відповідність нормативним і стандартним вимогам.

 

Хто може встановлювати ГБО?

Звернемося до абз. 5 п. 37 Порядку № 1388. У ньому зазначено, що переобладнання ТЗ для роботи на газовому паливі виконують виключно госпсуб’єкти, які здійснюють госпдіяльність із переобладнання п’яти і більше ТЗ протягом року та мають свідоцтво про погодження конструкції ТЗ на відповідний вид переобладнання. Про обов’язкову наявність цього свідоцтва у суб’єктів, котрі встановлюють ГБО, говорить і абз. 2 п. 3 Порядку № 607.

Інакше кажучи, установлення ГБО потрібно здійснювати лише в офіційних сервісах.

 

Дозвіл ДАІ на установлення ГБО не потрібний

У загальному випадку п.п. «є» п. 32.1 Правил дорожнього руху вимагає погоджувати переобладнання ТЗ із органами Державтоінспекції.

Водночас спеціальна норма — абз. 2 п. 4 Порядку № 607 — вказує на те, що перед переобладнанням ТЗ для роботи на газовому моторному паливі та альтернативних видах рідкого і газового палива огляд такого ТЗ підрозділом Державтоінспекції МВС не проводиться.

Те, що отримувати дозвіл на установлення ГБО не потрібно, визнають і самі даїшники.

 

Перереєстровуємо автомобіль

Не секрет, що у свідоцтві про реєстрацію ТЗ (техпаспорті) обов’язково вказується тип палива: для бензинових, дизельних та «газованих» автомобілів відповідно. Отже, зміна типу палива тягне за собою зміну облікових даних автомобіля.

У свою чергу, переобладнання, яке спричинило зміну облікових даних механічного ТЗ, має бути відображено в його реєстраційних документах. Власникам переобладнаних ТЗ видають нові свідоцтва про реєстрацію із зазначенням нових ідентифікаційних номерів складових частин чи особливостей конструкції, що виникли в результаті її зміни (ст. 32 Закону про дорожній рух).

Усе це підводить нас до того, що після установлення ГБО автомобіль потрібно перереєструвати в ДАІ та замінити свідоцтво про його реєстрацію (техпаспорт).

Увага! Перереєструвати автомобіль потрібно протягом 10 днів з дати установлення ГБО.

Для перереєстрації вам знадобиться пакет документів, які підтвердять відповідність автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху. Відправляючись на перереєстрацію свого «залізного коня», перевірте, щоб у папці обов’язково були:

1) свідоцтво про погодження конструкції ТЗ щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, оформлене держпідприємством «ДержавтотрансНДІпроект» або Центром безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС на відповідний вид переобладнання, — так зване свідоцтво ГБО. Як правило, цей документ надає спецорганізація, що встановлює ГБО;

2) акт технічної експертизи (повна назва — Акт технічної експертизи про відповідність конструкції та технічного стану переобладнаного транспортного засобу вимогам безпеки дорожнього руху за формою додатка 5 до Порядку № 1388) або сертифікат відповідності, виданий уповноваженими суб’єктами (випробувальною лабораторією (центром), органом з оцінки відповідності або підприємством, що має сертифікат відповідності);

3) акт приймання-передачі переобладнаного ТЗ:

• або за формою додатка 3 до Порядку № 1388 — якщо автомобіль переобладнано під зріджений нафтовий газ (наприклад, пропан-бутан);

• або за формою додатка 4 до Порядку № 1388 — якщо автомобіль переобладнано для роботи на стисненому природному газі (наприклад, метані).

Акт приймання-передачі видає спецорганізація, що встановлює ГБО;

4) свідоцтво про реєстрацію ТЗ (техпаспорт).

Якщо всі документи у вас на руках, можете сміливо вирушати до ДАІ та перереєстровувати автомобіль, оснащений ГБО. Після перереєстрації ви отримаєте нове свідоцтво про реєстрацію ТЗ (новий техпаспорт). У ньому будуть зазначені нові особливості конструкції автомобіля. Зазвичай у назві моделі автомобіля, оснащеного ГБО, додають літери «ЗНГ» («зріджений нафтовий газ») або «СПГ» («стиснений природний газ»), уносять зміни до поля «Тип палива» (пишуть «бензин або газ» чи «S» — змішаний), а також можуть безпосередньо проставляти відмітки про установлення ГБО.

Деякі автосервіси, що займаються переобладнанням автомобілів під газ, тільки надають необхідні документи для перереєстрації автомобіля в ДАІ. А весь процес оформлення ГБО покладається на плечі автовласника. Але є й такі, що пропонують установлення ГБО «під ключ», позбавляючи автовласників «головного болю», пов’язаного з перереєстрацією автомобіля. У результаті ви отримуєте свою машину разом із новим техпаспортом, у якому зазначено, що на неї встановлено ГБО. Який варіант вибрати, вирішувати вам. Але пам’ятайте, що порушення у сфері переобладнання та перереєстрації ТЗ можуть загрожувати неприємними наслідками…

 

А якщо не реєструвати?

Конфлікти між працівниками ДАІ та автовласником, який установив на свою «залізну конячку» ГБО і не зареєстрував цей факт, неминучі. Як правило, даїшники наполегливо вимагають замінити техпаспорт.

Важливо! На підставі ст. 222 КУпАП працівники відповідних підрозділів МВС, які забезпечують безпеку дорожнього руху та мають спеціальні звання, мають право накладати адміністративні стягнення на водія ТЗ за:

• керування автомобілем, який переобладнано з порушенням відповідних правил, норм і стандартів, — штраф у розмірі від 340 до 425 грн. (ч. 1 ст. 121 КУпАП)*;

• керування автомобілем, який не зареєстровано або не перереєстровано в установленому порядку, — штраф у розмірі від 170 до 255 грн. (ч. 6 ст. 121 КУоАП).

* Утім, відповідальність за дотримання правил, норм і стандартів щодо установлення ГБО несе автосервісна організація, яка переобладнала автомобіль під газ. Якщо у вас як власника автомобіля є свідоцтво про погодження конструкції ТЗ щодо забезпечення безпеки дорожнього руху («свідоцтво ГБО»), штрафу за ч. 1 ст 121 КУпАП можна не боятися.

Але одним штрафом ви можете й не відбутися. Стаття 2652 КУпАП дає працівнику ДАІ право тимчасово затримати ТЗ шляхом блокування або доставити його для зберігання на спецмайданчик/стоянку. Запис про тимчасове затримання ТЗ здійснюється у протоколі про адміністративне порушення. Захід у вигляді тимчасового затримання ТЗ застосовується на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше 3 днів із моменту затримання автомобіля.

Увага! Постраждати може не тільки водій автомобіля, а й посадові особи підприємства, відповідальні за технічний стан, обладнання, експлуатацію ТЗ, а також ФОП. У разі випуску на лінію ТЗ, переобладнаних без відповідного погодження, не зареєстрованих у встановленому порядку, на них накладається адмінштраф у розмірі від 680 до 850 грн. (при повторному протягом року порушенні — від 850 до 1360 грн.) (ст. 128 КУпАП).

Щоб уникнути неприємностей, краще доручати установлення ГБО досвідченим фахівцям і протягом 10 днів після переобладнання автомобіля міняти техпаспорт. Ну, а далі справа простіша — відобразити операцію в обліку.

 

Обліковуємо витрати на установлення ГБО

Бухгалтерський облік. Для бухобліку важливу роль відіграє класифікація витрат:

• це поліпшення об’єкта, яке спричинює збільшення майбутніх економічних вигод від його використання, — тоді понесені витрати збільшують первісну вартість об’єкта основних засобів;

• це підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми економічних вигод — тоді збільшуємо витрати звітного періоду (пп. 14, 15 П(С)БО 7).

Безумовно, у власника автомобіля з ГБО витрати на пальне менші, ніж у власника бензинового аналогу. Тому наявне збільшення економічних вигод від використання автомобіля з ГБО. Та й ринкова вартість такого автомобіля вища, ніж вартість звичайного автотранспорту.

Отже, у бухобліку витрати на установлення ГБО та перереєстрацію автомобіля в ДАІ відносяться на збільшення первісної вартості авто, тобто капіталізуються (п. 14 П(С)БО 7). Хоча ніщо не заважає підприємству відображати в бухобліку ці витрати за податковими правилами. Про них далі.

Податковий облік. Тут неважливо, чи спричинюють понесені витрати збільшення майбутніх економічних вигод від використання автомобіля. У будь-якому випадку ми спираємося на пп. 146.11 і 146.12 ПКУ.

 

Витрати на установлення ГБО та перереєстрацію автомобіля

у межах 10 % ліміту

понад 10 % ліміт

Витрати, що вписуються у 10 % ремонтний ліміт, уключаємо до складу податкових витрат. Залежно від призначення автомобіля такі витрати можуть бути відображені у складі загальновиробничих витрат (ряд. 05.1 декларації з податку на прибуток), адміністративних витрат (ряд. 06.1 декларації) або витрат на збут (ряд. 06.2 декларації). При цьому витрати, що включаються до складу собівартості виготовлених та реалізованих товарів (робіт, послуг), визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано дохід від продажу товарів (робіт, послуг). Витрати, які неможливо прямо пов’язати з доходом певного періоду, відображаються у складі податкових витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені (аналогічне роз’яснення розміщено в підкатегорії 102.09.01 ЗІР Міндоходів)

Витрати в сумі перевищення 10 % ліміту відносимо на збільшення первісної вартості автомобіля

 

Суму вхідного ПДВ, сплаченого у зв’язку з установленням ГБО, підприємство включає до податкового кредиту за умови використання автомобіля в оподатковуваних операціях у госпдіяльності. Наявність податкової накладної, як завжди, є обов’язковою.

А тепер підсумуємо все викладене вище на прикладі.

Приклад. Підприємство — платник ПДВ установило ГБО на автомобіль адміністративного призначення. Роботи здійснювали на СТО. Їх вартість склала 5400 грн. (у тому числі ПДВ — 900 грн.). Перереєстрація автомобіля в ДАІ коштувала 700 грн. Припустимо, що в податковому обліку з 10 % ремонтного ліміту залишилися невикористаними ще 3000 грн.

Облік установлення ГБО

Зміст господарської операції

Документ для відображення господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

Дт

Кт

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1. Видано керівником підприємства наказ про оснащення автомобіля ГБО та про виведення його з експлуатації

2. Передано автомобіль на СТО згідно з Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення основних засобів) (типова форма № ОС-1)

3. Перераховано оплату за установлення ГБО

Платіжне доручення

371

311

5400

4. Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641

644

900

5. Установлено ГБО на автомобіль

Акт виконаних робіт і Акт приймання-передачі переобладнаного ТЗ

152

685

4500

3000
(ряд. 06.1 декларації)

6. Відображено розрахунки щодо податкового кредиту з ПДВ

644

685

900

7. Відображено витрати на перереєстрацію автомобіля в ДАІ

Платіжні доручення

377

311

700

152

377

700

8. Витрати на установлення ГБО віднесено на збільшення первісної вартості автомобіля

Наказ керівника про введення автомобіля в експлуатацію

105

152

5200

—*

* У податковому обліку витрати на установлення ГБО та перереєстрацію автомобіля в ДАІ в сумі 2200 грн. (5200 - 3000) збільшують первісну вартість автомобіля та підлягають подальшій амортизації

 

ГБО на автомобіль ФОП: чи є витрати?

Підприємець-загальносистемник установив ГБО на автомобіль, який він використовує у своїй підприємницькій діяльності. Чи можна включити вартість установлення ГБО до витрат?

Податківці, найімовірніше, заперечуватимуть. Пояснимо, чому.

Для податкового обліку таких витрат необхідно розрахувати 10 % ремонтний ліміт від вартості всіх груп основних засобів (що підлягають амортизації) на початок звітного року. Витрати в межах цього ліміту теоретично можна відносити на витрати, а сума перевищення має спрямовуватися на збільшення вартості основних засобів.

Заковика в тому, що підприємці не ведуть облік балансової вартості основних засобів (не ведуть бухоблік). Тому даних про вартість основних засобів у них, по суті, немає. Ця обставина, на думку податківців, позбавляє підприємців права на амортизацію (див. роз’яснення в категорії 104.05 ЗІР Міндоходів). Ураховуючи це, з відображенням витрат на ремонт, що розраховуються виходячи з балансової вартості, теж можуть бути проблеми. Не кажучи вже про «понадлімітні» витрати, які збільшують вартість автомобіля, — їх податківці точно не дозволять амортизувати.

Висновки

  • Дозвіл на установлення ГБО в ДАІ отримувати не потрібно.

  • Протягом 10 днів після установлення ГБО автомобіль необхідно перереєструвати та отримати новий техпаспорт.

  • У бухобліку витрати на установлення ГБО відносять на збільшення первісної вартості автомобіля.

  • У податковому обліку вартість установлення ГБО у межах 10 % ремонтного ліміту включають до податкових витрат, а понад цей ліміт відносять на збільшення первісної вартості автомобіля.

  • Податківці, найімовірніше, заперечуватимуть проти відображення витрат на установлення ГБО підприємцями-загальносистемниками

Документи і скорочення статті

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Порядок № 1388 — Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок та моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388.

Порядок № 607 — Порядок переобладнання транспортних засобів, затверджений постановою КМУ від 21.07.10 р. № 607.

Правила дорожнього руху — Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.01 р. № 1306.

ГБО — газобалонне обладнання.

ТЗ — транспортний засіб.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі