Теми статей
Обрати теми

«Хто на світі всіх миліший?...», або Принципи проведення благоустрою території

Редакція БТ
Стаття

«Хто на світі всіх миліший?…», або Принципи проведення благоустрою території

 

От і весна! Щебечуть птахи. Природа просинається і починає прикрашатися. Наводять «марафет» і підприємства. Вони озеленюють свою територію, ремонтують фасади будинків, алеї, тротуари, дороги тощо.

Про тонкощі цього дійства і поговоримо далі.

Сергій ДЕЦЮРА, податковий експерт, s.detsyura@id.factor.ua

 

Примха чи обов’язок?

З настанням теплих днів багато суб’єктів господарювання причепурюють свою територію, тобто проводять її благоустрій. Такі дії хоч і не приносять моментальних вигод, та все ж у перспективі можуть принести багато дивідендів (збільшиться обсяг продажу, підвищиться конкурентоспроможності тощо).

Перш ніж починати благоустрій, необхідно визначитися з основними моментами його здійснення.

1. Благоустрій: обов’язок чи примха?

Про те, що проведення таких дій — це обов’язок підприємства, йдеться у Законі про благоустрій території (п. 2 ст. 18 та п. 3 ст. 24 Закону про благоустрій) та інших нормативно-правових актах (п.п. 4.1.1 Правил пожежної безпеки, п. 2.22 Порядку № 244). Цей обов’язок інколи встановлюється нормативно-правовими актами органів місцевого самоврядування, тому не зайвим буде ознайомитися і з ними.

Таким чином, здійснення благоустрою — це не примха, а обов’язок суб’єктів господарювання.

Важливо! Проводити такі заходи суб’єкт господарювання має за рахунок власних коштів (п. 4 ст. 36 Закону про благоустрій). Водночас робити це можна або власними силами, або залучивши інші підприємства, установи та організації тощо.

2. Статус території благоустрою. Щоб уникнути проблем, пов’язаних із правомірністю проведення благоустрою, слід уточнити статус території, на якій проводитимуться такі дії. Так, якщо ви власник такої території, то проблем не виникає. А от якщо вона орендована, то її власнику (орендодавцеві) може не сподобатися «самоуправство» орендаря. Як кажуть: «на смак та колір…». Тому при проведенні благоустрою на такій території радимо зазирнути до договору оренди та дізнатися думку орендодавця з цього приводу.

До речі. Не зайвим буде уточнити межі території, яку підприємство може упорядкувати на власний розсуд, оскільки на місцевості їх не завжди позначено.

3. Статус робіт. Здебільшого територія, що впорядковується, знаходиться в населеному пункті, тому на ній далеко не все можна робити на власний розсуд. Наприклад, операції щодо вирубування або висаджування дерев слід погоджувати з органами місцевого самоврядування (п. 3 Порядку № 1045), а при ремонті та утриманні об’єктів благоустрою слід дотримуватися переліку робіт, наведених у Порядку № 154, тощо. У разі недотримання таких вимог до посадових осіб суб’єкта господарювання та фізосіб-підприємців можуть застосовувати адмінштрафи, передбачені ст. 152 КУпАП у розмірі від 850 до 1700 грн. тощо.

 

Господарська діяльність чи ні?

Проводити благоустрій територій суб’єкти господарювання мають за свій власний рахунок. Тому не дивно, що при здійсненні таких заходів вони сподіваються включити потрачені кошти до податкових витрат.

Щоб віднести витрати на проведення благоустрою до податкових витрат, як стверджують податківці (категорія 102.09.01 ЗІР Міндоходів), необхідно документально підтвердити зв’язок зазначених витрат із господарською діяльністю платника податку.

На наш погляд, підтвердити такий зв’язок не складно. Справа в тому, що:

по-перше, як ми вже з’ясували, здійснення благоустрою — це не примха, а обов’язок суб’єкта господарювання.

Важливо. Якщо благоустрій здійснюєте на території, яка надана вам у користування (в оренду), то обов’язок проводити благоустрій може випливати з положень договору оренди. Тому, якщо ви плануєте проводити благоустрій орендованої території, радимо про це вказати у договорі оренди. Таким чином, у вас буде ще одна підстава пов’язати витрати на здійснення таких дій із господарською діяльністю і додатковий аргумент, щоб відстояти свою позицію у разі суперечки з податківцями;

по-друге, благоустрій проводиться зазвичай із метою залучення відвідувачів і клієнтів, формування представницького вигляду та іміджу підприємства, що прямо впливає на зростання показників фінансово-господарської діяльності (збільшення обсягів продажу, підвищення конкурентоспроможності тощо). Тому проведення таких заходів є беззаперечною підставою для того, щоб пов’язати такі витрати з господарською діяльністю.

Хоч зв’язок витрат на благоустрій із госпдіяльністю здебільшого є явним, без документального підтвердження такого зв’язку сподіватися на віднесення таких витрат до складу податкових не слід.

Наша порада. Варто оформити наказ про благоустрій території. У ньому слід вказати, що благоустрій здійснюється для виконання вимог законодавства або місцевих правил забудови (не зайвим буде перелічити положення нормативно-правових актів, якими передбачено обов’язковість проведення таких робіт, або положення договору оренди, якщо такий обов’язок передбачено договором). Метою здійснення таких заходів є залучення більшої кількості клієнтів (відвідувачів, покупців тощо), підвищення конкурентоспроможності своєї продукції, створення сприятливої атмосфери на підприємстві тощо.

Оформивши такий документ, можете розпочинати роботи щодо благоустрою території.

 

Податковий облік

Створюємо новий об’єкт. Витрати на створення нового об’єкта благоустрою (озеленення території, асфальтування доріг біля виробничих чи адміністративних будівель тощо) в податковому обліку відображаєте як витрати на створення основних засобів або МНМА.

Нагадаємо! Вартісний критерій для визнання об’єкта основ­ним засобом складає 2500 грн. (п.п. 14.1.138 ПКУ).

Створені об’єкти благоустрою (основні засоби і МНМА) в обліку відображають пооб’єктно за первісною вартістю. Ця величина включає всі виробничі витрати, які пов’язані з виготовленням і введенням в експлуатацію таких об’єктів без урахування сплаченого ПДВ (пп. 146.5, 146.6 ПКУ, п. 8 П(С)БО 7).

Витрати на створення основних засобів підлягають амортизації починаючи з місяця, наступного за місяцем уведення в експлуатацію (п. 146.2 ПКУ). Амортизація нараховується щомісячно протягом установленого строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, але не менше мінімально допустимого строку, визначеного п. 145.1 ПКУ. Вартістю основних засобів, що амортизується, є первісна вартість об’єкта за вирахуванням ліквідаційної вартості (п.п. 14.1.19 ПКУ).

Детальніше про те, як обліковувати витрати на створення таких об’єктів, читайте у «БТ», 2013, № 38, с. 17 та 2013, № 45, с. 23.

Амортизацію МНМА можна нараховувати (п.п. 145.1.6 ПКУ):

• у першому місяці використання 50 % вартості, яка амортизується, та решта 50 % у місяці списання;

• або в першому місяці використання об’єкта в розмірі 100 % його вартості.

Нюанс! Якщо благоустрій здійснюється у процесі будівництва, то витрати на благоустрій можна відобразити у складі вартості об’єкта основних засобів (будівлі). Зокрема, якщо ви асфальтуєте алею чи споруджуєте клумбу біля нового будинку, то витрати на їх створення будуть включені до вартості будівлі у складі групи 3.

Про таку особливість обліку об’єктів благоустрою говорять і податківці у категорії 102.09.01 ЗІР Міндоходів.

Догляд за об’єктами благоустрою. Перелік заходів, що пов’язані з доглядом за об’єктами благоустрою, визначено у Порядку № 154. У ньому наведений перелік операції, які можна проводити під час:

• утримання об’єктів благоустрою у працездатному стані — додаток 5 до п. 1.8 Порядку № 154;

• поточного ремонту — додаток 3 до п. 1.6 Порядку № 154;

• капітального ремонту — додаток 1 до п. 1.4 Порядку № 154.

Податковий облік витрат на утримання об’єкта в робочому стані (прибираєте прилеглу територію, фарбуєте бордюри, займетеся побілкою дерев тощо) залежить від мети створення таких об’єктів (див. табл. 1).

Таблиця 1. Класифікація об’єктів благоустрою для податкового обліку

Мета створення

Податковий облік витрат на утримання

Створюють сприятливі умови для залучення клієнтів та збільшення реалізації продукції

Витрати на збут (пп. «д» і «з» п.п. 138.10.3 ПКУ). Ці витрати визнають у періоді виконання робіт щодо благоустрою об’єктів, які знаходяться біля об’єктів, пов’язаних зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (складів, магазинів, ресторанів, кафе тощо)

Створюють сприятливий імідж (ділову репутацію, представницький статус) підприємства

Адміністративні витрати (пп. «в» і «ж» п.п. 138.10.2 ПКУ). Включаються до податкових витрат у періоді виконання робіт щодо благоустрою території, що знаходиться біля адміністративних будинків (офісів, контор, тощо)

Створюють сприятливе робоче середовище, мікроклімат на робочому місці, тобто у виробничих приміщеннях

Загальновиробничі витрати (ЗВВ) (пп. «є» та «д» п.п. 138.8.5 ПКУ). Змінні ЗВВ та постійні розподілені ЗВВ уключаються до податкових витрат у звітному періоді, в якому визнано доходи від реалізації продукції, а постійні нерозподілені ЗВВ уключаються до податкових витрат у періоді здійснення робіт

 

Ремонт чи поліпшення. Витрати, понесені на ремонт об’єктів благоустрою в податковому обліку, відображаються в порядку, обумовленому п. 146.11 ПКУ. Витрати в межах 10 % ремонтного ліміту включаються до податкових витрат (залежно від сфери використання об’єкта благоустрою). Суму перевищення відносять на збільшення вартості основного засобу (об’єкта благоустрою), щодо якого здійснюється ремонт і поліпшення. Детальніше про облік поліпшення та ремонту основних засобів читайте у «БТ», 2013, № 48, с. 21 та 2013, № 49, с. 21.

 

Бухгалтерський облік

Створюємо новий об’єкт. Новостворені об’єкти благоустрою, які класифікуються як основний засіб (строк корисного використанні таких об’єктів більше 1 року або одного операційного циклу, а вартість перевищує 2500 грн.) можна обліковувати на субрахунках:

• 108 «Багаторічні насадження» (посаджені багаторічні насадження на території підприємства)*;

• 109 «Інші основні засоби» (створення клумб, об’єктів ілюмінації);

• 103 «Будинки та споруди» (побудована альтанка, заасфальтована земельна ділянка, викладений тротуарною плиткою майданчик тощо).

* На зелені насадження, що використовуються для цілей благоустрою, П(С)БО 30 «Біологічні активи» не поширюється. Справа в тому, що вони не пов’язані із сільськогосподарською діяльністю (п.п. 3.3 П(С)БО 30). Тому такі зелені насадження обліковують відповідно до вимог П(С)БО 7 «Основні засоби» або П(С)БО 9 «Запаси».

Про те, що обліковувати об’єкти благоустрою можна і на субрахунку 103, йдеться у листах МФУ від 06.10.06 р. № 31-34000-30-25/20896 та від 15.12.06 р. № 31-34000-20-23/27008.

Якщо асфальтування території первісно було включене до кошторису на будівництво будівлі, біля якої здійснені роботи з укладення нового покриття, то такі витрати вже брали участь у формуванні балансової вартості цієї будівлі. Тому їх слід розглядати як капітальний ремонт будівлі (споруди) з усіма наслідками, що звідси випливають.

Догляд за об’єктами благоустрою. При здійсненні операцій по догляду за вже діючими об’єктами (придбання і висаджування квітів на клумбах, ремонт асфальту на доріжках, фарбування і прикрашання фасадів будинків, обрізання і побілка дерев) витрати, понесені на такі заходи, слід безпосередньо відносити до витрат періоду (Дт 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 66, 65, 63, тощо).

Ремонт чи поліпшення. Тут усе залежить від того, чи ведеться облік за «традиційним» бухгалтерськими правилами, чи за податковими правилами/методом. У першому випадку, якщо наші дії не призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, то маємо справу з витратами періоду. У протилежному випадку — зі збільшенням первісної вартості об’єкту. Прихильники податкового методу орієнтуються на 10%-й ліміт (детальніше — у «БТ», 2013, № 48, с. 21 та 2013, № 49, с. 21).

 

Приклад

Підприємство провело озеленення території, а саме:

посіяло на клумбі біля адміністративної будівлі багаторічні квіти (піони, турецький мак, тощо). Вартість насіння склала 360 грн. (у тому числі ПДВ — 60 грн.). А також пофарбувало огородження клумби. Вартість використаних матеріалів (щітки, фарба) склала 400 грн.

посадило біля адміністративної будівлі каштанову алею. Алея налічує 10 дерев. Вартість одного саджання 600 грн. (у тому числі ПДВ — 100 грн.). Заробітна плата працівників, залучених для садіння дерев склала 700 грн.

Таблиця 2. Облік операцій з благоустрою території

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Податковий облік (витрати)

дебет

кредит

Озеленення клумби

1. Оприбутковано насіння багаторічних квітів (піони, турецький мак, тощо)

208

631

300,00

2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

60,00

3. Висіяне насіння багаторічних квітів

92

208

300,00

300,00

4. Видано малярні щітки та фарбу для фарбування огорожі біля клумби

92

20, 22

400,00

400,00

Створення каштанової алеї

1. Оприбутковано саджанці каштана

152

631

5000,00

2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

1000,00

3. Нарахована заробітна плата працівникам, зайнятим на благоустрої території

152

661

700,00

4. Нараховано ЄВС на заробітну плату працівників, зайнятих на благоустрої території (38,6 % — умовно)

152

651

270,20

5. Висаджено саджанці каштанів

108

152

5970,20(1)

6. У наступному місяці нараховано амортизацію на алею

92

131

49,75
(умовно)

49,75

(1) В нашому випадку було прийнято рішення обліковувати алею, як один цілісний об’єкт. Вартість такого об’єкта перевищує 2500 грн., а тому обліковувати створену алею слід у складі основних засобів. З нарахування амортизації методом вказаним у наказі про облікову політику, що притаманний основним засобам (наприклад прямолінійним). Водночас, якщо підприємство приймає рішення облікувати кожне посаджене дерево як окремий об’єкт, то обліковувати такі об’єкти слід як МНМА (вартість посадженого дерева менша за 2500 грн.). В цьому випадку за рішення підприємства амортизація на МНМА в бухгалтерському і в податковому обліку нараховується за методом, установленим для МНМА (тобто 50 % на 50 %, або 100 % при введенні в експлуатацію).

 

Висновки

  • Благоустрій територій — це не примха, а обов’язок суб’єктів господарювання. Здійснювати його ви маєте за рахунок власних коштів.

  • Підтвердити зв’язок витрат на благоустрій із господарською діяльністю можна, оформивши наказ про благоустрій території. У ньому вкажіть причини здійснення таких дій та положення нормативно-правових актів, якими на вас покладено обов’язок щодо благоустрою.

  • Створені об’єкти благоустрою, строк корисного використання яких більше року, в бухгалтерському та податковому обліку врахуйте як основні засоби або МНМА.

Документи статті

Закон про благоустрій  Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.05 р. № 2807-IV.

Порядок № 244  Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом МінрегіонЖКГ від 21.10.2011 р. № 244.

Порядок № 1045  Порядок видалення дерев, кущів, газонів та квітників у населених пунктах, затверджений постановою КМУ від 01.08.06 р. № 1045.

Порядок № 154  Порядок проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів, затверджений наказом ДержкомЖКГ від 23.09.03 р. № 154.

Правила пожежної безпеки  Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МНС від 19.10.04 р. № 126.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі