Продаж уживаного автомобіля БЕЗ посередника: облікові «знаки» для продавця та покупця
У попередньому номері ви вже могли ознайомитися з організаційними моментами продажу вживаних транспортних засобів. Сьогодні, як і обіцяли, у нас більш «бухгалтерські» питання — порядок розрахунків, облік та оподаткування при застосуванні різних варіантів продажу автомобіля.
Жанна СЕМЕНЧЕНКО, податковий експерт bn@id.factor.ua
Якщо договір укладається через ДАІ або нотаріуса
Ми об’єднали ці варіанти продажу ТЗ в одному блоці, оскільки оформлені в їх межах правочини схожі за своєю правовою природою.
Підкреслимо. Під продажем автомобіля через ДАІ мається на увазі укладання договору купівлі-продажу ДАІ, а не держреєстрація ТЗ. Держреєстрація (перереєстрація) у всіх випадках здійснюється органом ДАІ незалежно від вибраного варіанта оформлення.
Ці правочини об’єднує таке:
• продаж здійснюється на підставі прямого договору купівлі-продажу, укладеного між продавцем та покупцем ТЗ;
• ДАІ та нотаріус не є комерційними посередниками (не приймають ТЗ від продавця з метою подальшого продажу). Вони тільки надають послуги з укладення правочину;
• укладений договір є документом, що підтверджує правомірність придбання ТЗ, при взятті ТЗ на облік у ДАІ.
Послуги нотаріуса з оформлення та посвідчення договору є платними. Сторони самостійно визначають, хто з них (продавець або покупець) несе такі витрати. Що стосується укладення правочину органом ДАІ, то ні в Інструкції № З79, ні в Порядку № 1388, ні в Переліку № 795 не йдеться про справляння плати за такі послуги.
Облік у продавця
Податок на прибуток. Продавець відображає продаж ТЗ у загальному порядку, встановленому для продажу об’єкта основних засобів (ОЗ)*.
* Про це ви можете прочитати у Шпаргалці бухгалтера «Вибуття основних засобів» // «БТ», 2013, № 50, с. 21.
Сума перевищення доходів від продажу над балансовою вартістю (БВ) ТЗ, що визначається за даними податкового обліку, включається до доходів (п. 146.13 ПКУ, ряд. 03.17 додатка ІД до Декларації з податку на прибуток). У разі якщо БВ ТЗ перевищує доходи від продажу, на суму перевищення платник формує витрати (ряд. 06.4.18 додатка ІВ до Декларації з податку на прибуток).
Нагадаємо, що доходи від продажу виникають виходячи з договірної ціни, але не нижче від звичайної (п. 146.14 ПКУ). Звичайною ціною в нашому випадку можна вважати оціночну вартість ТЗ, визначену суб’єктом оцінної діяльності.
Дата виникнення доходу визначається на момент переходу до покупця права власності на ТЗ. Якщо інше не встановлено договором, такою датою є дата фактичного передання ТЗ від продавця покупцеві (як правило, збігається з датою укладення договору купівлі-продажу).
Якщо витрати на оплату послуг з оформлення правочину покладені на продавця, він відображає їх у податкових витратах на дату їх фактичного понесення (ряд. 06.4.43 додатка ІВ до Декларації з податку на прибуток).
ПДВ. Якщо продавець є платником ПДВ, під час продажу ТЗ за «першою подією» потрібно нарахувати податкові зобов’язання виходячи з договірної ціни продажу (п. 188.1 ПКУ). Звичайні ціни тут не застосовуються (у тому числі й у разі продажу ТЗ за бартером). Жодних особливостей щодо оформлення податкової накладної немає.
Єдиний податок. Якщо продавець ТЗ є юридичною особою — платником ЄП, дохід визначається як різниця між сумою коштів, отриманою від продажу ТЗ (без ПДВ), та його залишковою вартістю, що склалася на день продажу (п. 292.2 ПКУ).
Зверніть увагу! Для ЄП «звичайноцінового» обмеження немає.
Немає перешкод у єдиноподатника і для продажу підакцизних ТЗ (легкові автомобілі та кузови до них, причепи, напівпричепи, мотоцикли), що входять до складу його ОЗ (категорія 08.12 ЗІР Міндоходів). Але, знову ж таки, «на потік» це ставити не можна.
ПДФО. Запитання щодо утримання цього податку виникає, коли суб’єкт господарювання купує автомобіль у фізичної особи. Відповідно, на ПДФО ми зупинимося далі, коли розглядатимемо облік у покупця ТЗ.
Примітка. Якщо ТЗ продає приватний підприємець, то здебільшого він виступає в договорі як звичайна фізична особа. Водночас не виключаємо ситуації, коли фізична особа виступає в договорі купівлі-продажу як підприємець. У такому разі в єдиноподатника такий дохід оподатковується в порядку, установленому для звичайних фізичних осіб, тобто такий дохід не є отриманим єдиноподатником у межах підприємницької діяльності (п.п. 1 п. 292.1 ПКУ). Щодо підприємців-загальносистемників, якщо вони фігурують у договорі як ФОП, є підстави розглядати такий дохід як отриманий у межах підприємницької діяльності. Хоча імовірніше (та економічно вигідніше для підприємця) визнати такий дохід непідприємницьким на підставі п. 177.6 ПКУ*. Тоді він оподатковуватиметься в порядку, встановленому для звичайних фізичних осіб. Щоб не ускладнювати ситуацію і в плані оподаткування, і в плані перереєстрації автомобіля в ДАІ, підприємцям доцільно виступати в договорі як звичайним фізичним особам.
* Ці ситуації ми докладно розглядали у статті «Купуємо у підприємця автомобіль: ураховуємо особливості оподаткування» // «БТ», 2013, № 40, с. 18.
Розрахунки з покупцем. У цих варіантах продажу покупець перераховує кошти за придбаний ТЗ у готівковій чи безготівковій формі безпосередньо продавцю.
Продавець може приймати готівку від продажу об’єкта ОЗ без РРО. Із цим згодні й міндоходівці (п.п. 2.2.141 Оглядового листа ДПСУ від 06.07.09 р. № 14083/7/23-7017/572, категорія 109.02 ЗІР Міндоходів). При цьому обов’язково оформляється прибутковий касовий ордер.
Приклад 1. Підприємство — платник податку на прибуток продає вантажний автомобіль фізичній особі за договірною вартістю 30000 грн., у тому числі ПДВ — 5000 грн. Первісна вартість автомобіля — 45000 грн., залишкова вартість і в податковому, і в бухгалтерському обліку — 26000 грн. Згідно з висновком оцінювача вартість автомобіля — 33000 грн. Договір укладається в ДАІ. Оплату покупець перераховує безготівковим розрахунком на поточний рахунок продавця.
Таблиця 1. Порядок ПО та БО продажу ТЗ з укладенням договору купівлі-продажу в ДАІ
Зміст господарської операції | Кореспондуючі рахунки | Сума, грн. | Податковий облік | ||
дебет | кредит | доходи | витрати | ||
1. Списано суму зносу (в разі прийняття рішення щодо продажу автомобіля) (45000 - 26000) | 131 | 105 | 19000(1) | — | — |
2. Відображено переведення ТЗ до складу необоротних активів, утримуваних для продажу | 286 | 105 | 26000 | — | — |
3. Укладено договір купівлі-продажу ТЗ (автомобіль передано покупцеві) | 377/Покупець | 712 | 30000 | 2000 | — |
4. Відображено ПЗ з ПДВ | 712 | 641/ПДВ | 5000 | — | — |
5. Списано балансову вартість ТЗ | 943 | 286 | 26000 | — | — |
6. Отримано оплату від покупця | 311 | 377/Покупець | 30000 | — | — |
7. Сформовано фінансовий результат: | |||||
• списано дохід від реалізації необоротних активів, утримуваних для продажу (30000 - 5000) | 712 | 791 | 25000 | — | — |
• списано БВ об’єкта | 791 | 943 | 26000 | — | — |
(1) Амортизація на вартість об’єкта в місяці його вибуття (переведення до складу активів, утримуваних для продажу) нараховується і в ПО, і в БО. Відповідно, при списанні БВ визначається за мінусом суми нарахованої амортизації в місяці вибуття. |
Облік у покупця
Податок на прибуток. При купівлі автомобіля для госпдіяльності на його вартість формується об’єкт ОЗ групи 5 за загальновстановленими правилами. При цьому і в податковому, і в бухгалтерському обліку до первісної вартості об’єкта включаємо: вартість ТЗ, сплачену продавцеві (за мінусом ПДВ); витрати на оформлення договору купівлі-продажу (якщо їх покладено на покупця); плату за реєстрацію ТЗ в ДАІ; витрати на доставку ТЗ; пенсійний збір при купівлі легкового автомобіля (якщо автомобіль уживаний, збір не справляється); збір за першу реєстрацію ТЗ (якщо придбавається автомобіль, який уперше реєструється в Україні).
ПДВ. При купівлі ТЗ у суб’єкта господарювання — платника ПДВ покупець має право на податковий кредит за «першою подією» на підставі наданої продавцем ПН.
ПДФО. Якщо автомобіль придбавається у фізичної особи, то тут виникає запитання зі сплатою ПДФО. Розберемося, в яких випадках та як покупець, який відповідає критеріям податкового агента, має діяти (див. табл. 2). А в табл. 3 наведемо порядок оподаткування доходу продавця ТЗ — фізичної особи.
Таблиця 2. Визначення податкового агента в разі продажу ТЗ фізичною особою
Варіант оформлення правочину | Вимоги ПКУ | Позиція Міндоходів | Наша думка |
1 | 2 | 3 | 4 |
Через нотаріуса | У цій ситуації можна одночасно застосувати дві норми ПКУ: • п. 173.3 ПКУ: якщо стороною договору купівлі-продажу є юридична особа або підприємець, вони зобов’язані виконати всі функції податкового агента; • п. 173.4 ПКУ: якщо правочин оформляє нотаріус, перед засвідченням договору він перевіряє сплату ПДФО продавцем. Крім того, нотаріус зобов’язаний відобразити ці доходи в Податковому розрахунку за ф. № 1ДФ | Лист ДПАУ від 10.02.11 р. № 1377/К/17-0714: • якщо правочин укладається між фізичними особами, нотаріус контролює сплату ПДФО перед засвідченням правочину та наводить відомості про доходи продавця в Податковому розрахунку за ф. № 1ДФ; • якщо стороною договору є юридична особа або підприємець, вони виконують усі функції податкового агента (утримують і перераховують податок до бюджету, наводять відомості в Податковому розрахунку за ф. № 1ДФ) | Згодні: тут повинні діяти ті самі правила, що й у разі продажу нерухомого майна, де чітко зазначено, що нотаріус контролює сплату ПДФО тільки у правочинах між фізичними особами (п. 172.4 ПКУ). |
Через ДАІ | Немає | Лист Міндоходів від 26.04.13 р. № 2307/5/99-99-17-02-01-16 («БТ», 2013, № 34, с. 10): | Незважаючи на те, що така позиція податківців може сподобатися багатьом покупцям, ми з нею не згодні. ДАІ не є посередником при продажу ТЗ, тому абзац другий п. 173.3 ПКУ тут не застосовний. Пріоритет повинен мати абзац перший п. 173.3 ПКУ: покупець — суб’єкт господарської діяльності мусить виконати всі функції податкового агента(1) |
(1) Якщо правочин оформляється між фізичною особою, така фізична особа — продавець зобов’язана самостійно задекларувати отриманий від продажу ТЗ дохід і сплатити з нього податок. Зауважимо, що аналогічне запитання свого часу виникало при оформленні правочину біржею. У результаті питання було вирішено таким чином (ухвала ВАСУ від 25.09.08 р.): біржа не є податковим агентом і не повинна ні утримувати й перераховувати до бюджету ПДФО, ні контролювати сплату податку продавцем перед укладенням оборудки. |
Таблиця 3. Порядок оподаткування доходів фізичної особи від продажу ТЗ
Вид майна | Кількість продажів протягом року | Ставка ПДФО(1) | База оподаткування |
Легковий автомобіль(2) та/або мотоцикл та/або мопед | Не більше одного продажу(3) | Не обкладається | Договірна вартість, але не нижче (за вибором фізичної особи): • або оціночної вартості; • або середньоринкової вартості (ВСЕР). |
Два та більше продажів(4) | 5 % | ||
Інші об’єкти рухомого майна (вантажні автомобілі, причепи, напівпричепи тощо) | Не має значення | 5 % | Договірна вартість, але не нижче за оціночну вартість |
(1) Якщо продавець є нерезидентом, доходи оподатковуються в порядку, встановленому для резидентів, але за ставкою 15 % (17 %) (пп. 173.6 і 167.1 ПКУ). (2) Автомобіль є легковим, якщо за своєю конструкцію та облаштуванням призначений для перевезення пасажирів із кількістю місць для сидіння не більше 9 із місцем для водія включно (ст. 1 Закону № 2344). (3) Наявність сполучників «та/або» свідчить на користь того, що без ПДФО протягом року можна продати один легковий автомобіль та один мотоцикл і один мопед. Отже, при продажу першого протягом року легкового автомобіля ПДФО не справляється, навіть якщо в цьому році платник уже продав один мотоцикл. (4) Із формулювання норм ст. 173.3 ПКУ випливає, що за ставкою 5 % у такому разі оподатковується в тому числі й дохід від продажу першого з таких об’єктів, проданого у звітному році. У консультації, опублікованій у журналі «ВПСУ», 2012, № 42, с. 72, ідеться про лояльніший підхід: за ставкою 5 % оподатковується дохід від продажу другого і наступного такого об’єкта. |
У Податковому розрахунку за ф. № 1ДФ дохід відображається з ознакою «105», а у гр. 4 і 4а:
• проставляються нулі (у разі продажу першого легкового автомобіля та/або мотоцикла та/або мопеда);
• зазначається сума утриманого ПДФО (якщо дохід підлягає оподаткуванню).
Нижня межа для оподаткування під час продажу легкового авто, мотоцикла, мопеда визначається фізичною особою самостійно:
• або не нижче за оціночну вартість, визначену суб’єктом оціночної діяльності;
• або не нижче за ВСЕР, яка розраховується Мінекономрозвитку щокварталу відповідно до Порядку № 403 для кожної марки та моделі ТЗ з урахуванням року випуску та пробігу. ВСЕРоприлюднюється до 10 числа наступного місяця на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку (http://new.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice) у вільному доступі та зберігається протягом 3 років від дня її оприлюднення.
Важливо! Платник самостійно визначає, чи варто йому виконувати оцінку ТЗ. Якщо показник ВСЕРвідповідає реальній ринковій вартості ТЗ, додаткових витрат на оцінювача можна уникнути. Здійснювати оцінку є сенс у тих випадках, якщо, наприклад, автомобіль було пошкоджено, що суттєво знижує його реальну ринкову вартість.
Пенсійний збір. При купівлі вживаних легкових автомобілів, тобто тих, які вже були зареєстровані в Україні, пенсійний збір не сплачується.
Висновки
-
Якщо ТЗ продається з оформленням правочину в ДАІ або в нотаріуса, це, по суті, прямий договір купівлі-продажу між продавцем та покупцем. Сторони відображають ці операції в загальному порядку для продажу/купівлі об’єкта ОЗ.
- Покупець ТЗ у фізичної особи є податковим агентом при оформленні правочину в ДАІ або в нотаріуса. Саме ці правила діють, якщо ТЗ продається за довідкою-рахунком, коли посередник надає тільки послуги з оформлення договору.
Документи статті
Закон № 2344 — Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.01 р. № 2344-ІІІ.
Порядок № 1200 — Порядок здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затверджений постановою КМУ від 11.11.09 р. № 1200.
Порядок № 403 — Порядок визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів, затверджений постановою КМУ від 10.04.13 р. № 403.
Перелік № 795 — Перелік платних послуг, що надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ і Державної міграційної служби, та розміру плати за їх надання, затверджений постановою КМУ від 04.06.07 р. № 795.