Теми статей
Обрати теми

Послуги банку, придбання у неплатників та інші «дрібнички» в новій декларації з ПДВ

Редакція БТ
Стаття

Послуги банку, придбання у неплатників та інші «дрібнички» в новій декларації з ПДВ

Останнім часом операції з придбання товарів/послуг без ПДВ викликали жвавий інтерес у бухгалтерському середовищі. Причина — зміни, які відбулись у додатках до нової декларації з ПДВ. Тепер безПДВшні операції потрібно розшифровувати в додатку Д5 так само, як і «звичайні» придбання у платників ПДВ.

Давайте разом розберемось, як ці операції по-новому відображати у звітності з ПДВ.

Микола ШПАКОВИЧ, заступник головного редактора, n.shpakovich@id.factor.ua

 

Що показувати в декларації?

Придбання товарів/послуг без ПДВ зустрічається в усіх платників ПДВ. Адже всі користуються принаймні послугами банків. Послуги із розрахунково-касового обслуговування не є об’єктом обкладення ПДВ (п.п. 196.1.5 ПКУ). Крім того, багато єдиноподатників, які приваб­люють покупців меншими цінами, не зареєстровані платниками ПДВ.

Такі операції жодним чином не впливають на суму ПДВ, яку платник має сплатити до бюджету, тому досить часто бухгалтери ігнорують ці операції та не відоб­ражають їх ані в Реєстрі, ані в декларації з ПДВ.

Обережно! Це порушення вимог податкового законодавства, за яке посадових осіб можуть притягнути до адмінвідповідальності 85 — 170 грн. (ст. 1631 «Порушення порядку ведення податкового обліку, надання аудиторських висновків» КУпАП).

Обов’язок платника ПДВ вести облік операцій із постачання та придбання товарів/послуг і декларувати їх передбачений у пп. 201.14 та 201.15 ПКУ.

В декларації з ПДВ потрібно відображати всі постачання. Про це прямо сказано у п. 3 розд. V Порядку № 678. Нагадаємо, що визначення терміна «постачання товарів» наведено у п.п. 14.1.191 ПКУ, а термін «постачання послуг» розшифрований у п.п. 14.1.185 ПКУ.

Отже, повз декларацію з ПДВ проходять лише операції, які не є постачанням (не підпадають під згадані вище визначення). Серед таких операцій: передання товарів на відповідальне зберігання або в оперативну оренду, надходження фінансової допомоги чи кредитних коштів, виплата зарплати, нарахування штрафних санкцій за порушення договірних зобов’язань* тощо.

* Детальніше читайте у «БТ», 2012, № 30, с. 11.

Перелік придбань, які необхідно відображати у декларації з ПДВ, ви знайдете в п. 4 розд. V Порядку № 678. Там передбачено, що у рядках 10 — 15 декларації потрібно включити обсяги:

придбання з ПДВ або без ПДВ товарів/послуг, необоротних активів на митній території України;

ввезених на митну територію України товарів, необоротних активів,

отриманих на митній території України від нерезидента послуг.

Причому декларувати потрібно операції незалежно від того, пов’язані вони з господарською діяльністю чи ні.

Окремо потрібно розділяти придбання для операцій, які:

підлягають оподаткуванню;

звільнені від оподаткування;

не є об’єктом оподаткування.

Нюанс. Визначення терміна «придбання товарів/послуг» у ПКУ немає. Однак, по суті, «придбання» — це антипод «постачання». Тобто, якщо операція для продавця є постачанням, то для покупця така операція є придбанням. Відповідно, операції, які продавець не повинен відображати у розділі I декларації, покупець не повинен уключати до розділу II декларації.

Підсумуємо. У декларації з ПДВ потрібно відображати всі операції з придбання товарів/послуг та необоротних активів незалежно від таких факторів:

• придбані вони із ПДВ чи ні;

• будуть використовуватися в оподатковуваних або неоподатковуваних операціях;

• призначені для господарської діяльності чи ні.

 

Реєстр — основа для обліку ПДВ

Загальні вимоги. Платники ПДВ зобов’язані вести облік операцій із постачання та придбання товарів/послуг в електронному вигляді в Реєстрі (п. 201.15 ПКУ). Саме цей документ є основою для заповнен­ня декларації з ПДВ (п. 6 розд. I Порядку № 708). Отже, операції, які відображені у Реєстрі, повинні потрапити до декларації з ПДВ.

Перелік документів, які потрібно реєструвати в розділі II Реєстру, ви знайдете у п. 1 розд. IV Порядку № 708. Там зазначено, що відоб­ражати потрібно отримані ПН, РК, МД та інші документи, на підставі яких здійснюється облік придбаних товарів/послуг. Крім того, прямо вказано, що облік товарів/послуг, придбаних на митній території України в осіб, які не зареєстровані як платники ПДВ, ведеться на підставі документів, що засвідчують постачання таких товарів/послуг.

Звільнені операції. Якщо ви придбали у платника ПДВ товари/послуги, які звільнені від оподаткування, то постачальник повинен видати вам ПН. Наприклад, передплата періодичних видань (п.п. 197.1.25 ПКУ).

Саме цей документ ви вносите до Реєстру. Єдина відмінність реєс­трації такої ПН — сума ПДВ у ній дорівнює нулю. Отже, при заповненні гр. 10, 12, 14 чи 16 розділу II Реєс­тру теж потрібно поставити «0».

Якщо ви придбали товари/пос­луги, які не є об’єктом оподаткування (ст. 196 ПКУ), то постачальник, навіть якщо він є платником ПДВ, не виписує ПН (п. 13 Порядку № 10). Наприклад, послуги банку із розрахунково-касового обслуговування. Такі операції слід відоб­ражати у Реєстрі на підставі бухгалтерських документів.

Нюанс. Операції, які обкладаються ПДВ, відображають у Реєстрі за датою виникнення права на податковий кредит. Тобто за правилом першої події або за касовим методом. Дотримуватись таких само правил потрібно і щодо безПДВшних операцій. Адже питання, обкладати ПДВ операцію чи ні, вирішують саме за першою подією. Про це свідчить підхід податківців до перехідних операцій, які трапляються при зміні правил оподаткування*.

* Детальніше про це ви можете прочитати у «БТ», 2013, № 41, с. 33.

При внесенні даних до Реєстру слід звернути увагу на порядок заповнення гр. 5 «вид документа» розділу II Реєстру. У п. 2 розд. Порядку № 708 передбачені спеціальні шифри**.

** Більшість програм, які дозволяють формувати Реєстр в електронному вигляді, пропонують обрати відповідний шифр із повного списку, тому наводити їх не будемо.

Якщо ви відображаєте операцію, звільнену від ПДВ (отримали паперову безПДВшну ПН), то ставите код «ПНП». Якщо інший документ, який замінює ПН, то поставте відповідну позначку: «ЧК» — касовий чек, «ТК» — транспортний квиток тощо.

У випадку, коли ви придбали товари/послуги, які не є об’єктом оподаткування, наприклад, послуги із розрахунково-касового обслуговування, то у гр. 5 розділу II Реєстру вкажіть позначку «БО» — документ бухгалтерського обліку.

Нагадаємо, ми зараз говоримо про звільнені чи необ’єктні придбання у платників ПДВ. Тобто ви впевнені, що постачальник — платник ПДВ і у вас є документ (ПН, касовий чек, договір тощо), в якому вказаний ІПН постачальника. Отже, у гр. 7 розділу II Реєстру ви маєте вказати ІПН постачальника.

Придбання у неплатників ПДВ. Якщо постачальник — не платник ПДВ, то він не має права нараховувати ПДВ на будь-які товари/пос­луги. Відповідно, він не виписує ПН (п. 201.1 ПКУ). Однак ці операції теж потрібно відображати у Реєстрі.

При заповненні гр. 5 розділу II Реєстру потрібно вказати позначку «НП» — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на митній території України в осіб, які не зареєстровані як платники ПДВ. У гр. 7 — умовний ІПН такого постачальника «400000000000» (п. 2 розд. IV порядку № 708).

Вартість придбаних товарів/пос­луг вкажіть у гр. 8 розділу II Реєс­тру. Цю ж суму повторіть в одній із граф (9, 11, 13 чи 15) залежно від того, для яких операцій ви придбали товари/послуги. При цьому у графі, призначеній для суми ПДВ (гр. 10, 12, 14 чи 16), потрібно поставити «0».

Поширена помилка. Дуже часто новачки вказують придбання товарів/послуг, які звільнені від ПДВ, у гр. 11 розділу II Реєстру, що є помилкою. Їх дезорієнтує назва об’єднаних граф 11 і 12 «звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування». Однак, якщо уважніше прочитати шапку Реєстру, то очевидно, що гр. 11 і 12 передбачені для товарів/послуг, які призначені для використання у пільгових операціях.

Якщо ви придбали звільнені товари/послуги для використання в оподатковуваних операціях, то їх вартість потрібно вказати у гр. 9, а в гр. 10 потрібно поставити «0».

Приклад. 24 лютого 2014 року підприємство провело такі операції:

оплачені транспортні послуги ФОП Савчук Р. П. (не платник ПДВ) на суму 250 грн. (платіжне доручення № 125);

оплачені канцтовари ТОВ «АВС» (не платник ПДВ) на суму 300 грн. (платіжне доручення № 126);

перерахована передплата газети «Бухгалтерський тиждень» на II квартал 2014 року ТОВ «НВП «Фактор» у сумі 434,70 грн. без ПДВ (платіжне доручення № 127). Операція звільнена від обкладення ПДВ, однак постачальник — платник ПДВ і видав ПН № 234;

списана комісія банку за розрахунково-касове обслуговування 12 грн. (меморіальний ордер № 365).

Придбані товари/послуги призначені для операцій, які обкладаються ПДВ, тому їх місце у гр. 9 та 10 Реєстру (див. рис. 1).

 

Розділ ІІ. Отримані податкові накладні

з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування <…>

Загальна сума, включаючи податок на додану вартість

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), ввезення <...>

дата отримання

дата складання

порядковий номер <...>

вид до-

кумента

постачальник

з метою їх використання у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які

<...>

найменування

<...>

індивідуальний податковий номер

підлягають оподаткуванню за основною ставкою або ставкою 0 %

звільнені від оподаткування, не є об’єктами оподаткування

<...>

вартість без податку на додану вартість

сума податку на додану вартість

вартість без податку на додану вартість

сума податку на додану вартість

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

<...>

<...>

52

24.02.14

24.02.14

125

НП

ФОП Савчук Р. П.

400000000000

250,00

250,00

0

 

 

 

53

24.02.14

24.02.14

126

НП

ТОВ «АВС»

400000000000

300,00

300,00

0

 

 

 

54

24.02.14

24.02.14

234

ПНП

ТОВ «НВП «Фактор»

140576020398

434,70

434,70

0

 

 

 

55

24.02.14

24.02.14

365

БО

ПАТ «Банк»

123456789001

12,00

12,00

0

 

 

 

<...>

Рис. 1. Неоподатковувані придбання відображені у Реєстрі

 

Додаток Д5

БезПДВшні придбання, які призначені для використання у звичайній (оподатковуваній) діяльності, потрібно вказати в ряд. 11.1 декларації з ПДВ.

Нагадаємо. В новій формі декларації з ПДВ такі операції потрібно розшифрувати у додатку Д5. Для цього призначена третя частина «Операції з придбання без податку на додану вартість (рядки 11.1 + 11.2 + 14.2 декларації)» розділу II цього додатка.

Якщо постачальник — платник ПДВ, то вкажіть його ІПН (гр. 2) та загальну суму безПДВшних придбань у нього за місяць (гр. 4).

Усі придбання у неплатників ПДВ потрібно вказати в одному рядку з умовним ІПН «400000000000».

Операції, розглянуті вище у прикладі, будуть вказані у додатку Д5 до декларації з ПДВ таким чином, як показано на рис. 2 (на с. 18).

 

Розділ ІІ. Податковий кредит

(грн.)

з/п

Постачальник (індивідуальний податковий номер)

Період складання податкових накладних, інших документів

Обсяг постачання (без податку на додану вартість)

Сума податку на додану вартість

1

2

3

4

5

Операції з придбання з податком на додану вартість, які надають право формування податкового кредиту

(рядки 10.1 + 15.1 декларації)

1

112233445566

02.2014

10000

2000

2

223344556677

02.2014

20000

4000

<...>

Усього за звітний період, у тому числі:

60000

12000

придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів

 

 

<...>

Операції з придбання без податку на додану вартість (рядки 11.1 + 11.2 + 14.2 декларації)

1

140576020398

02.2014

435

х

2

123456789001

02.2014

12

х

<...>

12

400000000000

02.2014

550

х

Усього за звітний період

3521

х

Рис. 2. Неоподатковувані придбання відображені в додатку Д5

 

Висновки

  • У Реєстрі та декларації з ПДВ потрібно відображати всі операції, які підпадають під визначення постачання товарів/послуг, незалежно від того, нараховувався ПДВ чи ні.

  • Не потрібно відображати у звітності з ПДВ лише операції, які не є постачанням (передання майна в оперативну оренду, надходження фінансової допомоги чи кредитних коштів, виплата зарплати тощо).

  • Якщо ви придбали пільгові товари/послуги у платника ПДВ, то ви маєте отримати пільгову ПН або інший документ (касовий чек, транспортний квиток тощо), в якому вказано ІПН постачальника. У Реєстрі вкажіть ІПН постачальника та вид документа «ПНП», «ПНЕ», «ЧК», «ТК» тощо.

  • Якщо ви придбали у платника ПДВ товари/послуги, які не є об’єктом оподаткування, наприклад, послуги банку, то в гр. 5 розділу II Реєстру поставте позначку «БО».

  • Товари/послуги, придбані у неплатників ПДВ, відображайте у Реєстрі з позначкою «НП» та умовним ІПН «400000000000».

  • У додатку Д5 всі придбання у неплатників ПДВ вкажіть одним рядком з умовним ІПН «400000000000», а безПДВшні придбання у платників ПДВ розшифруйте у розрізі ІПН постачальників.

Документи і скорочення статті

Порядок № 10 — Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міндоходів від 14.01.14 р. № 10.

Порядок № 678 — Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Міндоходів від 13.11.13 р. № 678.

Порядок № 708 — Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міндоходів від 25.11.13 р. № 708.

ІПН  індивідуальний податковий номер.

МД — митна декларація.

ПН — податкова накладна.

РК — розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної.

Реєстр — Реєстр виданих та отриманих податкових накладних.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі